Hoi BD-ers,
Ik fotografeer nu zo’n 3/4 e jaar met mijn tweedehandse Panasonic Lumix Fz8. Al 2 maandjes ben ik aan het kijken voor zijn vervanger. Bij de Fz-8 storen mij een aantal dingen:
- Ruis vanaf ISO 200, 400 is al niet meer bruikbaar :s
- Trage AF
- Erg weinig groothoek (36MM)
- Geen bounce flitser mogelijkheid
- Foto’s zijn beetje dof
- De lichtsterke lens is in mijn ogen ‘schijn’. een keer samen met een vriend(Sony A350) gefotografeerd, we stonden langs elkaar, zelfde onderwerp, beide matrixmeting, 0EV compensatie, F 5.8. ISO 100: Mijn sluitertijd werd 1/8e , de sony 1/80e.. (zonder lichtverschil op de foto’s) Erg vaag dus!
De Superzoom op de camera gebruik ik eigenlijk te weinig.. ik heb al mijn foto’s eens uitgelezen met exposureplot. Ik gebruik 36 tot 109 voor 90% van de tijd.
Tijd voor een DSLR dacht ik zo. Al snel uit kwam ik uit bij de D90 met 18, 105 kit:
- Licht heerlijk in de hand
- Live-view voor als het niet anders kan
- Eenvoudige bediening!!
- Scherpe foto’s
- Ideaal bereik van de kit-lens!
- Ruim ISO bereik dat ook gewoon bruikbaar is
- Heerlijk compatible sb-400 flitsertje wat ik tevens heb mogen testen.
In de tijd dat ik aan het sparen was voor deze camera is mijn oog echter ook gevallen op de EOS450D. De D90 is wellicht toch iets teveel overkill, dat 2e schermpje bovenop zie ik het nut niet echt van in, en de EOS 450D is toch net wat compacter.. en bovendien de body is 200 euro goedkoper! En dat scheelt veel voor een studentje waarbij fotografie een hobby is.
Waarom twijfel ik tussen deze 2:
- D90 is net een klasse hoger(PRO)
- D90 heeft een super fijne lens 18-105 en een goedkoop flitsertje (PRO)
- Eos 450D is net wat lekkerder in de hand(PRO)
- Iets meer ‘instap’(CON)
- Niet echt een kit-lens van hetzelfde bereik
Voor de lens van de EOS450D zat ik te denken aan de Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS USM , maar deze is net weer iets minder lichtsterk(4.0) in de groothoek als de nikkor(3.5).
Als ik deze lens erbij zou kopen is het prijsverschil nog maar 100 euro tegenover de (betere?) Nikon D90. Tel er de SB-400 of de EX270 bij op en het prijsverschil is nog maar 60 euro..
Wat wil ik fotograferen:
- Landschappen!
- Feesten en jubileum
- Sport
- Portretjes
- En uiteraard vakanties (Egypte dit jaar)
Mijn Budget is inclusief tas(lowpro Cirrus 120?) en flitser zo’n 1000 euro.
Wat is wijsheid? En wat zijn nog andere alternatieven?
Ik fotografeer nu zo’n 3/4 e jaar met mijn tweedehandse Panasonic Lumix Fz8. Al 2 maandjes ben ik aan het kijken voor zijn vervanger. Bij de Fz-8 storen mij een aantal dingen:
- Ruis vanaf ISO 200, 400 is al niet meer bruikbaar :s
- Trage AF
- Erg weinig groothoek (36MM)
- Geen bounce flitser mogelijkheid
- Foto’s zijn beetje dof
- De lichtsterke lens is in mijn ogen ‘schijn’. een keer samen met een vriend(Sony A350) gefotografeerd, we stonden langs elkaar, zelfde onderwerp, beide matrixmeting, 0EV compensatie, F 5.8. ISO 100: Mijn sluitertijd werd 1/8e , de sony 1/80e.. (zonder lichtverschil op de foto’s) Erg vaag dus!
De Superzoom op de camera gebruik ik eigenlijk te weinig.. ik heb al mijn foto’s eens uitgelezen met exposureplot. Ik gebruik 36 tot 109 voor 90% van de tijd.
Tijd voor een DSLR dacht ik zo. Al snel uit kwam ik uit bij de D90 met 18, 105 kit:
- Licht heerlijk in de hand
- Live-view voor als het niet anders kan
- Eenvoudige bediening!!
- Scherpe foto’s
- Ideaal bereik van de kit-lens!
- Ruim ISO bereik dat ook gewoon bruikbaar is
- Heerlijk compatible sb-400 flitsertje wat ik tevens heb mogen testen.
In de tijd dat ik aan het sparen was voor deze camera is mijn oog echter ook gevallen op de EOS450D. De D90 is wellicht toch iets teveel overkill, dat 2e schermpje bovenop zie ik het nut niet echt van in, en de EOS 450D is toch net wat compacter.. en bovendien de body is 200 euro goedkoper! En dat scheelt veel voor een studentje waarbij fotografie een hobby is.
Waarom twijfel ik tussen deze 2:
- D90 is net een klasse hoger(PRO)
- D90 heeft een super fijne lens 18-105 en een goedkoop flitsertje (PRO)
- Eos 450D is net wat lekkerder in de hand(PRO)
- Iets meer ‘instap’(CON)
- Niet echt een kit-lens van hetzelfde bereik
Voor de lens van de EOS450D zat ik te denken aan de Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS USM , maar deze is net weer iets minder lichtsterk(4.0) in de groothoek als de nikkor(3.5).
Als ik deze lens erbij zou kopen is het prijsverschil nog maar 100 euro tegenover de (betere?) Nikon D90. Tel er de SB-400 of de EX270 bij op en het prijsverschil is nog maar 60 euro..
Wat wil ik fotograferen:
- Landschappen!
- Feesten en jubileum
- Sport
- Portretjes
- En uiteraard vakanties (Egypte dit jaar)
Mijn Budget is inclusief tas(lowpro Cirrus 120?) en flitser zo’n 1000 euro.
Wat is wijsheid? En wat zijn nog andere alternatieven?
Comment