Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K7 aangekondigd op 21 mei

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax K7 aangekondigd op 21 mei

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
    Wie weet komt Pentax wel als eerste met een betaalbare FF camera, ten slotte is de K7 ook een behoorlijke verassing.
    'k Zou er maar niet op gokken. Pentax heeft de laatste jaren uitsluitend DA objectieven uitgebracht en die zijn alleen geschikt voor APS-C formaat. Erg jammer als je 't mij vraagt, ik denk namelijk dat FF wel de toekomst heeft, getuige de populariteit van bijvoorbeeld de 5D, 5D II en D700. APS-C zal zeker ook wel blijven alleen valt er bij Pentax dus in de toekomst niet te upgraden naar FF als je dat zou willen. En da's zonde want dat zal ongetwijfeld een categorie consumenten tegenhouden te kiezen voor een Pentax systeem.

Ik ben zelf begonnen met Pentax en ondanks dat ik nog steeds erg tevreden ben over mijn overstap naar Canon mis ik nog wel eens de beschikbaarheid van compacte (pancake) primes zoals die Pentax in het lenzengamma heeft. Die objectieven zijn klein, licht, stevig gebouwd (metaal), hebben hoge optische kwaliteiten en zijn over het algemeen goedkoper dan vergelijkbaar glaswerk van Canon of Nikon. Een setje van deze primes i.c.m. de K7 zou een mooie compacte en discrete setup geven. Maar ik ben onlangs overgestapt op een FF camera en dit bevalt met wel zo goed dat ik nu zeker niet meer zou investeren in een systeem waar ik geen mogelijkheid heb om naar FF te gaan.
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik zou er vlug een tweede "r" bijzetten, nu dreigt het toestel in rook op te gaan nog voor zijn start.

Comment

Laat de Pentax gebruikers toch genieten van deze aankondiging Leven en laten leven En hoe meer druk de "kleinere" merken op de grotere kunnen zetten, hoe beter het uiteindelijk is voor ieders budget. Of vinden Nikon gebruikers de recente prijsstijgingen van de objectieven echt zo leuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
          Ik zou er vlug een tweede "r" bijzetten, nu dreigt het toestel in rook op te gaan nog voor zijn start.
          oh ja
          1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Erg jammer als je 't mij vraagt, ik denk namelijk dat FF wel de toekomst heeft, getuige de populariteit van bijvoorbeeld de 5D, 5D II en D700.
            Het FF marktaandeel in 2008 was 2%. Voor elke 100 APS-C worden er dus 2 FF verkocht.
            De D60's en 450D's brengen het grote geld binnen. Het is gewoon dom voor een klein merk om een FF camera uit te brengen. Wees maar gerust dat Sony er al dik spijt van heeft dat ze de A900 op de markt gegooid hebben. Hoeveel stuks zouden ze in totaal al verkocht hebben denk je?
            Voor mij hoeft Pentax geen FF uit te brengen "om er bij te horen"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
              ..'t Is wel nog een wereld verschil met de compatibiliteit bij de andere merken (Nikon inbegrepen...)
              Nou ja, het Leica M-systeem steekt er echt wel bovenuit. Door hoog van de toren te blazen winnen je stellingen niet aan kracht als je dat denkt.

Sommige Nikon toestellen hebben nog een mechanische lichtmeterkoppeling. Dat kun je niet van Pentax zeggen. En begin niet over die 645D waar we al jaren op zitten te wachten

Ook is Nikon nooit van zijn vatting afgestapt. Ook iets dat Pentax niet kan stellen.

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
              Ach, zo'n probleem is die kreupele AF-vatting niet hoor. Ik heb takumars, K, M, A, F, DA en FA's, en allen zijn perfect bruikbaar. Je hoeft echt geen wiskundige berekeningen te maken voor elke foto, enkel de magische groene knop indrukken.
              Het is domweg behelpen. Ik heb ervaring met een K10D en M-lenzen. Die gesloten diafragmameting i.c.m. met groene knop was domweg niet te vertrouwen. Waarom weet ik niet. Jij mag het mij vertellen. Maar ik durfde alleen bij open diafragma licht te meten en rekende dan terug naar het gekozen diafragma.

Nee zou dat niet bepaald magisch willen noemen. Perfect ook niet. Je zou bijna een Canon kopen voor die takumars.

Comment

Wees maar gerust dat Sony er al dik spijt van heeft dat ze de A900 op de markt gegooid hebben. Hoeveel stuks zouden ze in totaal al verkocht hebben denk je?
                Aja? Voor die prijs neem ik er twee ;-)

G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Het FF marktaandeel in 2008 was 2%. Voor elke 100 APS-C worden er dus 2 FF verkocht.
                  De D60's en 450D's brengen het grote geld binnen. Het is gewoon dom voor een klein merk om een FF camera uit te brengen. Wees maar gerust dat Sony er al dik spijt van heeft dat ze de A900 op de markt gegooid hebben. Hoeveel stuks zouden ze in totaal al verkocht hebben denk je?
                  Voor mij hoeft Pentax geen FF uit te brengen "om er bij te horen"
                  Alleen heeft Sony wel marktaandeel gewonnen tov Pentax. Pro modellen verkopen nooit geweldig, tov van instapmodellen. Door een FF model uit te brengen, wordt de verkoop van de lagere modellen ook gestimuleerd. Ik zeg wel eens dat Nikon nu nog profiteert van het uitbrengen van de Nikon F.

Ik denk dat Pentax een probleem heeft. Wat is Hoya met Pentax van plan? Er gaan al jaren de geruchten dat Hoya uit de DSLR markt zal stappen. Daar heeft Pentax last van. Consumenten kopen liever modellen waarvan ze weten dat die blijven. En bij Pentax is de toekomst nu eenmaal wat onzekerder. Er dreigt dus een vicieuze cirkel. Door de introductie van een FF zou Hoya een laten we zeggen positief signaal betreft de toekomst van Pentax afgeven.

Sony geeft met de FF een heel ander signaal af. Er waren ook geruchten dat Sony het toch niet zo in de DSLR markt zag zitten..

Comment

Dus als ik het goed begrijp... geeft Pentax met de K7 GEEN signaal af?

Overigens werd de Hoya Pentax fusie pas effectief op 1 Oktober 2007, dat is nog geen twee jaar geleden, dus ouder kunnen geruchten over het sluiten van Pentax niet zijn.

Wie weet laat Pentax de FF markt voor wat die is, en willen ze een rolletje in de MF klasse spelen.
                    Dat is geen gerucht dat borrelde in mij op.
                    (en zo ontstaan soms geruchten)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Dus als ik het goed begrijp... geeft Pentax met de K7 GEEN signaal af?

Overigens werd de Hoya Pentax fusie pas effectief op 1 Oktober 2007, dat is nog geen twee jaar geleden, dus ouder kunnen geruchten over het sluiten van Pentax niet zijn.

Wie weet laat Pentax de FF markt voor wat die is, en willen ze een rolletje in de MF klasse spelen.
                      Dat is geen gerucht dat borrelde in mij op.
                      (en zo ontstaan soms geruchten)
                      Jawel maar dat heeft een hele tijd geduurd. Er waren ook duidelijk geruchten dat Pentax voor een micro 4/3 achtig systeem zou gaan.

Een DSLR merk kan zich nu nog permiteren geen FF model te voeren. Het marktaandeel van FF tov APS-C is inderdaad niet erg groot. Concurrenen met de D3, D3X, mark 1D, lukt toch niet. De markt voor MF is nog veel kleiner. Pentax heeft in het verleden een poging gedaan met de LX. Dat toestel was misschien wel beter dan de F3 en de new F-1.
                      Toch lukte het niet, zoals het Minolta enkele jaren daarvoor ook niet lukte.

Het is mijns inziens echter niet slim van Pentax om de FF lenzen helemaal te verlaten. Toen Nikon nog geen FF DSLR had, kwamen ze nog wel steeds met FF formaat lenzen, naast het DX-formaat. Ik weet niet hoe groot de FF markt wordt, maar niet valt uit te sluiten dat FF ook voor midsegment toestellen straks de norm wordt. Pentax kan dan door de concurrentie min of meer gedwongen worden ook met FF te komen, wil ze een serieuze speler blijven. Dan moet Pentax ook nog eens allemaal FF lenzen gaan ontwikkelen. De optie om later toch voor FF te gaan word daarmee een stuk lastiger te bewerkstelligen.

En het op de markt brengen van nieuwe lenzen gaat bij Pentax al zo ontzettend traag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                        Jawel maar dat heeft een hele tijd geduurd. Er waren ook duidelijk geruchten dat Pentax voor een micro 4/3 achtig systeem zou gaan.
                        Een hele tijd geduurd? Mijn K20D is intussen 1 jaar en 2 maanden oud en ik kocht 'm dag 1. Ik vind het nu al snel gaan, maar besloot voorlopig te blijven volgen...

Een DSLR merk kan zich nu nog permiteren geen FF model te voeren. Het marktaandeel van FF tov APS-C is inderdaad niet erg groot. Concurrenen met de D3, D3X, mark 1D, lukt toch niet. De markt voor MF is nog veel kleiner. Pentax heeft in het verleden een poging gedaan met de LX. Dat toestel was misschien wel beter dan de F3 en de new F-1.
                        Toch lukte het niet, zoals het Minolta enkele jaren daarvoor ook niet lukte.
                        Je haalt twee zaken door elkaar. Pentax is altijd een grote naam geweest op de MF markt, met name met de diverse generaties van 645 en 67 modellen. De LX was een 135formaat kleinbeeld camera zoals alle analoge camera's met K-vatting. Waarin de LX overeenkwam met MF was dat het een systeem-camera was net zoals de meeste MF camera's, iets (relatief?) nieuw in de kleinbeeld-markt. Systeem-camera, dat wil zeggen verwisselbare zoeker e.d. ... Bovendien zaten er behoorlijk wat innovaties in zoals lichtmeting op de filmpelicule tijdens de opname. De LX lukte wel, 't is bij de introductie van AF dat Pentax beginnen slabakken is, en helemaal toen ze erg vroeg in vgl met de rest van de markt hun eerste DSLR een 135formaat wilden maken en bleek dat de gekozen sensor niet voor de taak opgewassen bleek. De laatheid op de DSLR markt had alles te maken met het feit dat ze van nul af moesten beginnen na dat débacle.

Dat laatste verklaart overigens voor een deel de argwaan van Pentax voor het 135formaat. Vooral waarom ze redelijk resoluut voor APS-C kozen.

Het is mijns inziens echter niet slim van Pentax om de FF lenzen helemaal te verlaten. Toen Nikon nog geen FF DSLR had, kwamen ze nog wel steeds met FF formaat lenzen, naast het DX-formaat. Ik weet niet hoe groot de FF markt wordt, maar niet valt uit te sluiten dat FF ook voor midsegment toestellen straks de norm wordt. Pentax kan dan door de concurrentie min of meer gedwongen worden ook met FF te komen, wil ze een serieuze speler blijven. Dan moet Pentax ook nog eens allemaal FF lenzen gaan ontwikkelen. De optie om later toch voor FF te gaan word daarmee een stuk lastiger te bewerkstelligen.
                        Koffiedikkijken... Wat je zegt is mogelijk, maar 't zou evengoed kunnen dat APS-C een blijver is omwille van de kleinere vormfactor.

En het op de markt brengen van nieuwe lenzen gaat bij Pentax al zo ontzettend traag.
                        Tel even het aantal specifiek voor APS-C ontworpen objectieven dat Pentax de laatste jaren op de markt bracht en vergelijk dat eens met wat andere merken aan nieuwe ontwerpen produceerden. Dan is het rapport voor Pentax belange zo negatief niet. Natuurlijk hebben ze wel iets aggressiever de productie van 135formaat glas stilgelegd, maar aan de toevloed van nieuw glas lag het niet.

Och, hoe je het draait of keert, ieder zijn goesting...

Wim
                        Last edited by ishpuini; 27 mei 2009, 10:48.
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Het is mijns inziens echter niet slim van Pentax om de FF lenzen helemaal te verlaten.
                          Als de strateegjes bij Pentax dit lezen dan zullen ze zich wel voor de kop slaan.

Comment

Hoe gaan ze dat ding in Frankrijk noemen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Als de strateegjes bij Pentax dit lezen dan zullen ze zich wel voor de kop slaan.
                              Bedankt voor deze inhoudelijk zinvolle bijdrage. Mijn achting voor jou is gestegen.
                              Nee het is waar, zulke mensen kunnen geen fouten maken.

Comment

verwijder maar
                                Last edited by Krasser; 26 mei 2009, 19:32.

Comment

Working...
                                X