Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K7 aangekondigd op 21 mei

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax K7 aangekondigd op 21 mei

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
    Uw affiniteit en informatiebronnen met het merk Pentax blijken vrij ver te gaan.
    Is er ook een zakelijke infobron, verbinding en interesse, of is het puur speurwerk via het net?
    In ieder geval U bent steeds goed op de hoogte, waarvoor dank, Wim.
    Dat gaat terug tot m'n eerste eigen Pentax in 1989. Maar sinds ik digitaal ging half 2004 volg ik het merk van naderbij. Je weet na verloop van tijd redelijk snel waar je op het net info vindt en wie het meestal bij het rechte eind heeft. En ja, je bouwt zo ook een netwerkje met contacten die soms wel eens iets weten te vertellen.

Nog een vraagje als het kan.
    De meeste merken maken nu ook APS-C gerichte optieken die niet voor 35mm formaat bedoeld of echt geschikt zijn.
    Bij Pentax vind ik dit niet direct terug, of vergis ik mij?

Raf’ke voor Stone
    Alle objectieven uit de DA-reeks zijn in principe uitsluitend voor APS-C formaat ontworpen. Dat verklaart overigens ook de in vergelijking met andere merken soms vreemde brandpuntsafstanden. Pentax gaf er bvb de voorkeur aan een DA*50-135/2.8 te maken ipv een 70-200/2.8 vermits die 50-135/2.8 eigenlijk vergelijkbaar is met het bereik van een 70-200/2.8 op 35mm kleinbeeld. De nieuwe DA*55/1.4 is eigenlijk een vervanger van de FA*85/1.4 voor 35mm kleinbeeld, etc... Het verhaal is dus in principe: Pentax maakt geen objectieven meer specifiek voor 35mm kleinbeeld.

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Dat gaat terug tot m'n eerste eigen Pentax in 1989. Maar sinds ik digitaal ging half 2004 volg ik het merk van naderbij. Je weet na verloop van tijd redelijk snel waar je op het net info vindt en wie het meestal bij het rechte eind heeft. En ja, je bouwt zo ook een netwerkje met contacten die soms wel eens iets weten te vertellen.
      Ik dacht al zoiets, goed voor ons zou ik zeggen.

Alle objectieven uit de DA-reeks zijn in principe uitsluitend voor APS-C formaat ontworpen. Dat verklaart overigens ook de in vergelijking met andere merken soms vreemde brandpuntsafstanden. Pentax gaf er bvb de voorkeur aan een DA*50-135/2.8 te maken ipv een 70-200/2.8 vermits die 50-135/2.8 eigenlijk vergelijkbaar is met het bereik van een 70-200/2.8 op 35mm kleinbeeld. De nieuwe DA*55/1.4 is eigenlijk een vervanger van de FA*85/1.4 voor 35mm kleinbeeld, etc... Het verhaal is dus in principe: Pentax maakt geen objectieven meer specifiek voor 35mm kleinbeeld.

Wim
      Doemme, dan had mijn vader toch gelijk.
      Ik dacht, vermits ik die brandpuntafstanden nog moest vermenigvuldigen met een factor: X, dat het 35mm-eigen, lenzen waren.
      Vreemd dat Pentax dan niet ineens de zogenaamde juiste brandpunten opgeeft?
      In plaats van de DA*200 ineens D* 300.
      Dat is trouwens de reden dat ik op het verkeerde been stond en Stone het weer eens juist had.

Nogmaals bedankt voor de correcte info Wim

Raf voor Stone
      00.00 Gone

Comment

Doemme, dan had mijn vader toch gelijk.
        Ik dacht, vermits ik die brandpuntafstanden nog moest vermenigvuldigen met een factor: X, dat het 35mm-eigen, lenzen waren.
        Vreemd dat Pentax dan niet ineens de zogenaamde juiste brandpunten opgeeft?
        In plaats van de DA*200 ineens D* 300.
        Dat is trouwens de reden dat ik op het verkeerde been stond en Stone het weer eens juist had.
        Tja, da's één van de lastigste concepten in digitale fotografie zo blijkt herhaaldelijk...

Het effect van een oude 200mm of een DA*200/2.8 voor APS-C is hetzelfde op dezelfde camera. Pentax geeft de juiste brandpuntsafstand aan. Het probleem zit 'm in de meeste compactjes waarvoor omgerekende "equivalente" brandpuntsafstanden worden gegeven. De brandpuntsafstand is nl een optische eigenschap van een lensconstructie en die is onafhankelijk van de grootte van de sensor die je er achter stopt. Eigenlijk zouden we beter van beeldhoek spreken bij vergelijkingen, maar dat is nu eenmaal niet de gewoonte onder fotografen... Het is immers de beeldhoek van de projectie van het licht op de sensor die het effect van een objectief op de sensor bepaalt.

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Wim,
          Begrijp ik het nu goed dat als Pentax volgend jaar met een 35mm sensor zou uitkomen, Pa zijn 4 DA*/Al prime lenzen niet meer zal kunnen gebruiken op die camera.
          Raf voor Stone
          00.00 Gone

Comment

De nieuwe DA*55/1.4 is eigenlijk een vervanger van de FA*85/1.4 voor 35mm kleinbeeld, etc... Het verhaal is dus in principe: Pentax maakt geen objectieven meer specifiek voor 35mm kleinbeeld.

Wim
            Dat is speculeren. Zelf heb ik een smc-k 55mm/f1,8, die echt niet gebouwd is met het oog op aps-camera's.
            Komt nog bij, de beperktere scherptediepte mogelijkheden tov, een 85mm.

Comment

Wim,
              Begrijp ik het nu goed dat als Pentax volgend jaar met een 35mm sensor zou uitkomen, Pa zijn 4 DA*/Al prime lenzen niet meer zal kunnen gebruiken op die camera.
              Raf voor Stone
              Ja en nee. Sommige DA lenzen hebben een dusdanige beeldcirkel dat ze het 135 formaat op bepaalde scherpstelafstanden (net) kunnen dekken. DA lenzen zijn dus niet gebouwd met het oog op het 135 formaat.

Mocht Pentax al met een FF camera komen, dan zal er een cropmodus voor DA lenzen inzitten. Zodat ze hun kreupele backwardse compabiliteitverhaal kunnen volhouden

Comment

Onze Pa zegt dan weer:
                Dat is een duidelijke APS-C keuze vanwege Pentax, dat er eventueel op zou kunnen wijzen dat ze niet zo snel naar een 35mm sensor gaan grijpen.
                Ze zijn altijd al een beetje tegendraads geweest, de Pentax technicus en design heren.
                Nu ja, alles gaat tegenwoordig zo snel en verandert van richting alsof het niets is.

Raf voor Stone
                00.00 Gone

Comment

Uwe pa heeft groot gelijk. Om eerlijk te zijn: er is ook geen reden voor Pentax om een full frame uit te brengen...
                  http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                    Uwe pa heeft groot gelijk. Om eerlijk te zijn: er is ook geen reden voor Pentax om een full frame uit te brengen...
                    MarcFoto Stone vindt dat ge veel mensenkennis hebt.

Hij is dan ook niet meer van plan om nog zo een zwaar systeem aan te kopen.
                    Letterlijk en figuurlijk dan wel.
                    Hier op de club zagen we tot onze grote verbazing, geen verschil op een mengelmoes van A3 foto's.
                    3x compact, K-7 inbegrepen en 2 DA*, die ook vrij compact zijn vind hij, zullen het worden.
                    Onopvallend in de massa en vrij van rugklachten.
                    De video functie kan hem gestolen worden, maar langs de andere kant, ze zit niet in zijne weg en je weet nooit voor wat het van pas kan komen, onderweg.
                    Last edited by StoneFree; 17 juni 2009, 21:04.
                    00.00 Gone

Comment

• Re: Pentax K7 aangekondigd op 21 mei

Txs, we doen ons best...!

Feliciteer uw pa alvast met de K-7. Schitterend machien...!
                      http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht

Ik zal er eens één noemen. Een signaal afgeven dat het Pentax menens is om in de DSLR markt te blijven concurreren.

Nou nog één. Een FF vlaggeschip model zal de verkoop, van goedkopere cropcamera's ook bevorderen (denk aan de Nikon F, als klassiek voorbeeld)

Vooruit, nog één, omdat andere merken het ook doen. Ja dat telt in deze markt.

Oh ja, wist je dat FF sensorren steeds goedkoper worden?
                        Last edited by Krasser; 17 juni 2009, 23:19.

Comment

How laat ons snel van thema wisselen, hier.
                          Een crop vs thread, is al misselijkmakend genoeg.

De nieuwe Pentax K-7 is voor jou ....?
                          SF
                          00.00 Gone

Comment

De nieuwe Pentax K-7 is voor jou ....?
                            SF
                            .... 4000€ uit mijn porte-monnaie.
                            Dus goed voor de economaie.
                            SF
                            00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                              Ik zal er eens één noemen. Een signaal afgeven dat het Pentax menens is om in de DSLR markt te blijven concurreren.

Nou nog één. Een FF vlaggeschip model zal de verkoop, van goedkopere cropcamera's ook bevorderen (denk aan de Nikon F, als klassiek voorbeeld)

Vooruit, nog één, omdat andere merken het ook doen. Ja dat telt in deze markt.

Oh ja, wist je dat FF sensorren steeds goedkoper worden?
                              Vooral dat laatste zou de doorslag kunnen geven. Geen al te hoge ontwikkelkosten meer en garandeerd kassa kassa, alleen al omdat er zoveel bezitters van FF Pentax objectieven zijn.
                              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                                Dat is speculeren. Zelf heb ik een smc-k 55mm/f1,8, die echt niet gebouwd is met het oog op aps-camera's.
                                Komt nog bij, de beperktere scherptediepte mogelijkheden tov, een 85mm.
                                1) Pentax stopte met 55mm als standaard voor 135formaat in 1977, da's dus 32 jaar geleden.

2) bekijk de DA*55/1.4 en de FA*85/1.4 naast elkaar en je zal het licht zien...

3) scherptedieptespel is nu eenmaal een gevolg van de kleinere sensor, maar speelt enkel bij gebruik van de grote diafragma-openingen. Da's maar een deel van de toepassingen van een objectief, de beeldhoek daarentegen is een vast gegeven.

Wat je er ook van denkt, Pentax kiest momenteel duidelijk voor de APS-C markt.

Wim

Comment

Working...
                                X