Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K7 aangekondigd op 21 mei

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Pentax K7 aangekondigd op 21 mei

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
    Onze Pa zegt dan weer:
    Dat is een duidelijke APS-C keuze vanwege Pentax, dat er eventueel op zou kunnen wijzen dat ze niet zo snel naar een 35mm sensor gaan grijpen.
    Ze zijn altijd al een beetje tegendraads geweest, de Pentax technicus en design heren.
    Nu ja, alles gaat tegenwoordig zo snel en verandert van richting alsof het niets is.

Raf voor Stone
    Ik denk dat Pentax gewoon niet de mogelijkheden heeft op de kleine markt van de 135formaat DSLRs te spelen. Uiteindelijk vertegenwoordigt dit een erg klein aandeel van de totale DSLR verkopen, en ik denk dat Pentax realistisch moet zijn in die zin dat ze initieel hoogstens hetzelfde marktaandeel zullen halen als dat in de APS-C markt. Ik ga het niet uitrekenen, maar dat vertaalt zich m.i. niet in voldoende verkochte camera's om uit de kosten te geraken.

Pentax is daarentegen al lang van plan in de digitale middenformaat markt te stappen, en heeft daar welk al in geïnvesteerd. Als er al een Pentax met een grotere sensor zal komen, dan zal het de 645D zijn. In de MF markt kan Pentax relatief gezien op meer aanhangers rekenen dan in de huidige 135formaat DSLR markt, en daar is de kans groter op succes. Of de 645D er echt komt is nog wat anders, maar de kans is wel groter (of minder klein ).

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik ben al efkes aan het wachten om mijn *ist te vervangen maar, ik denk dat deze keer de goeie keer is!
      Die camera ziet er super uit. Goeie specs, nog altijd licht, kleinder en anti dust enzo.
      SUPER, EINDELIJK!
      PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Ik denk dat Pentax gewoon niet de mogelijkheden heeft op de kleine markt van de 135formaat DSLRs te spelen. Uiteindelijk vertegenwoordigt dit een erg klein aandeel van de totale DSLR verkopen, en ik denk dat Pentax realistisch moet zijn in die zin dat ze initieel hoogstens hetzelfde marktaandeel zullen halen als dat in de APS-C markt. Ik ga het niet uitrekenen, maar dat vertaalt zich m.i. niet in voldoende verkochte camera's om uit de kosten te geraken.
        Hierbij veronderstel je impliciet dat het aandeel van de FF camera's niet groeit in de totale DSLR markt. Of dat zo is, valt nog erg te bezien.

Het 135 formaat heeft de slag met andere formaten commercieel gezien al een keer gewonnen. Ik denk dat het tenminste voor DSLR's nog een keer kan.

Pentax is daarentegen al lang van plan in de digitale middenformaat markt te stappen, en heeft daar welk al in geïnvesteerd. Als er al een Pentax met een grotere sensor zal komen, dan zal het de 645D zijn. In de MF markt kan Pentax relatief gezien op meer aanhangers rekenen dan in de huidige 135formaat DSLR markt, en daar is de kans groter op succes. Of de 645D er echt komt is nog wat anders, maar de kans is wel groter (of minder klein ).

Wim
        De vraag is of dat verstandig is. Als die camera wel komt.

Toen het zo'n mid eind jaren 80 minder met Pentax begon te lopen, leverde de MF-divisie onvoldoende financiële slagkracht op om het achteruit hollende marktaandeel op de 135 markt terug te winnen.

Pentax dat een paar jaar daarvoor nog meer SLR camera's verkocht dan Nikon.

Ik denk dat de FF markt, vooral in potentieel, veel en veel interessanter is voor een camerafabrikant. Het is niet voor niks, dat een opportunistisch merk als Canon zich nooit op de MF markt heeft gewaagd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
          Het 135 formaat heeft de slag met andere formaten commercieel gezien al een keer gewonnen. Ik denk dat het tenminste voor DSLR's nog een keer kan.
          Ja, maar toen ging het om de omgekeerde beweging hé. 135formaat zorgde er toen voor dat camera's compacter konden worden gemaakt omdat het een kleiner formaat betrof dan de gangbare formaten. En dat is nu net het voordeel dat APS-C heeft tov. 135formaat.

135formaat won de strijd toen ondanks het beperktere scherptedieptespel e.d.

Voor de rest blijft het koffiedik kijken...

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ja, maar toen ging het om de omgekeerde beweging hé. 135formaat zorgde er toen voor dat camera's compacter konden worden gemaakt omdat het een kleiner formaat betrof dan de gangbare formaten. En dat is nu net het voordeel dat APS-C heeft tov. 135formaat.

135formaat won de strijd toen ondanks het beperktere scherptedieptespel e.d.

Voor de rest blijft het koffiedik kijken...

Wim
            Ja maar andere nog kleinere formaten als het echte APS, 126, 110 en het discformaat redden het niet. Je zou kunnen zeggen dat dit kwam omdat het 135 formaat, het ideale compromis was.

De reden voor het succes van de APS sensor, is niet zozeer de compactheid, maar omdat een FF sensor te duur was. Omdat sensoren steeds goedkoper worden, valt de basis van het succes van de APS sensor weg.

Comment

Ik wil iets dat ik altijd en overal kan meenemen, ook op vakantie.
              De meeste merken gaan terug naar compact draagbare en of bruikbare systemen, me dunkt.
              Menig draadje ging hier al over.
              Zo van: welke compact voor op vakantie, Dslr is veel te zwaar en ben het gesleur moe.
              D700 prachtig toestel, hoor, maar wat een kolos.
              Mijn compact K-7 setje in spe, kan alle kanten op en is echt wel draagbaar
              Op de club hebben we al tweemaal een A3 test gedaan en niemand kon de: D700,5D onderscheiden van de APS-C, D300, en zo verder.
              Het zijn hier toch allemaal mensen die reeds 20 à 30 jaar met foto en doka bezig zijn.
              Zolang ze de pixelhoeveelheid redelijk houden is APS-C best in orde.
              De ex 30 en 40D clubleden die hier naar de 50D grepen zijn echt niet zo tevreden als ze eerlijk zijn.
              Maar goed laat ons bij de K-7 blijven en niet bij de koffiedikte
              SF
              Last edited by StoneFree; 18 juni 2009, 13:46. Reden: toevoeging /fine tune
              00.00 Gone

Comment

Ja maar andere nog kleinere formaten als het echte APS, 126, 110 en het discformaat redden het niet. Je zou kunnen zeggen dat dit kwam omdat het 135 formaat, het ideale compromis was.

De reden voor het succes van de APS sensor, is niet zozeer de compactheid, maar omdat een FF sensor te duur was. Omdat sensoren steeds goedkoper worden, valt de basis van het succes van de APS sensor weg.
                De resultaten die ik ooit van een APS of 110 film zag (met de andere heb ik geen ervaring) maakten me duidelijk dat het probleem daar niet het formaat op zich was, maar het onvermogen van de gebruikte pelicule om voldoende kwalitatieve beelden op te leveren. Ik had altijd een korrel vergelijkbaar met de ruis die m'n K20D nu op ISO6400 geeft. Ok, de toestellen waren verre van perfect lichtmeters (met correcties in het labo als gevolg die ook impact op de resolutie hadden) dus alle schuld zit niet bij de pelicule maar je vgl m.i. toch appels met peren. Het verschil tussen APS-C en 135formaat DSLRs waarover het hier gaat is hoostens marginaal te noemen in vergelijking.

Een Pentax die 135formaat ondersteunt en tgl alle features van de huidige Pentax DSLRs behoudt gaat ee stuk groter zijn dan de K-7. Ik weet niet of je het SR mechanisme al zag, maar dat neemt weldegelijk behoorlijk wat plaats in. Voor 135formaat moet dat verhoudingsgewijs ook groter worden met alle gevolgen van dien. 't Zelfde geldt voor het prisma. De K20D had inderdaad wat overschot in z'n ruimtelijk ontwerp (m.i. wel niet voldoende om een 135formaat sensor te huizen), maar de K-7 heeft dat een heel stuk minder.

De relatief grotere kostprijs van grotere sensoren heeft overigens niet enkel met de relatieve verschillen in oppervlakte op zich te maken. Het afval door productiefoutjes is bij grotere sensoren ook veel groter en dat heeft vooralsnog ook een erg grote impact op de productiekost.

Wim

Comment

maar je vgl m.i. toch appels met peren. Het verschil tussen APS-C en 135formaat DSLRs waarover het hier gaat is hoostens marginaal te noemen in vergelijking.
                  Ik klaag ook niet over de kwaliteit van mijn K10D en D40. Voor mij meer dan voldoende:
                  Ik wil alleen de indruk wegnemen dat er in het filmtijdperk een trend was te bespeuren naar steeds kleinere formaten.

De SR en de AF-motor zou uit het camerahuis weggedaan kunnen worden, door de SR en de AF motor dan tegelijkertijd in de nieuwe lijn FF objectieven in te bouwen. Dan spaar je al heel wat ruimte uit. Het prisma zie ik niet zo'n probleem in.
                  Last edited by Krasser; 18 juni 2009, 15:01.

Comment

Ach ja, in het menselijk lichaam, sterven en genereren er zich, per uur: 180 miljard cellen, dag in dag uit.
                    Dat is niet niks (3kg per dag)
                    Andere koek dan sensoren en dioden.
                    Spijtig genoeg zijn de gegenereerde cellen kwalitatief steeds iets minder, vandaar onze eeuwige slijtagestrijd, genaamd leven.
                    Om maar te zeggen, wat zullen we binnen 10 jaar over onze huidige uitspraken nog vinden en menig K-7 toestel zal hier nog foto’s maken, als wij al lang in de zogezegde eeuwigheid vertoeven.
                    SF
                    00.00 Gone

Comment

Ik hoop 'm zelf ten laatste half juli te hebben.

Wim
                      Wim, als ik zo vrij mag zijn.
                      1. Heb je deze Pentax K-7 in voorbestelling?
                      2. Zo ja, waar gekocht?
                      3. Hoeveel is de aankoopprijs geweest?

Vragen staat vrij, antwoorden hoeft nooit.
                      Wij kopen meestal bij Grobet en kinderen of soms ook bij Rubens op de Bist in Wilrijk
                      SF
                      00.00 Gone

Comment

Ach ja, in het menselijk lichaam, sterven en genereren er zich, per uur: 180 miljard cellen, dag in dag uit.
                        Dat is niet niks (3kg per dag)
                        Andere koek dan sensoren en dioden.
                        Spijtig genoeg zijn de gegenereerde cellen kwalitatief steeds iets minder, vandaar onze eeuwige slijtagestrijd, genaamd leven.
                        Om maar te zeggen, wat zullen we binnen 10 jaar over onze huidige uitspraken nog vinden en menig K-7 toestel zal hier nog foto’s maken, als wij al lang in de zogezegde eeuwigheid vertoeven.
                        SF
                        Klinkt allemaal wel leuk, maar al die elektronica in zo'n toestel is ook niet ongevoelig voor bepaalde zaken. De K-7 is niet gemaakt om een mensenleven mee te gaan. Zulke toestellen werden vroeger gemaakt, maar dat past niet meer in deze maatschappij van consumentisme.

Comment

Wim, als ik zo vrij mag zijn.
                          1. Heb je deze Pentax K-7 in voorbestelling?
                          2. Zo ja, waar gekocht?
                          3. Hoeveel is de aankoopprijs geweest?

Vragen staat vrij, antwoorden hoeft nooit.
                          Wij kopen meestal bij Grobet en kinderen of soms ook bij Rubens op de Bist in Wilrijk
                          SF
                          Officieuze voorbestelling. Ik hoorde dat die zaak er maar één bestelde en dat die voor mij opzij zal worden gelegd. Aankoopprijs vooralsnog niet met zekerheid gekend, maar evenveel als de op dat moment goedkoopste outlet "in de buurt".

M'n *istDS en K20D kwamen ook van bij Grobet, maar de K-7 zal van elders komen. Reden heeft niets met Grobet te maken, maar alles met de man die ik bij de andere zaak ken.

say no more...

Wim

Comment

Officieuze voorbestelling. Ik hoorde dat die zaak er maar één bestelde en dat die voor mij opzij zal worden gelegd. Aankoopprijs vooralsnog niet met zekerheid gekend, maar evenveel als de op dat moment goedkoopste outlet "in de buurt".

M'n *istDS en K20D kwamen ook van bij Grobet, maar de K-7 zal van elders komen. Reden heeft niets met Grobet te maken, maar alles met de man die ik bij de andere zaak ken.

say no more...

Wim
                            Bij Rubens staat hij 1099€
                            Lijk me een faire prijs.
                            SF

Edit
                            Na telefoontje met DB, eind juni, begin Juli.
                            Dat is binnen 10 à 12 dagen, reeds.
                            Last edited by StoneFree; 18 juni 2009, 17:50. Reden: Edit
                            00.00 Gone

Comment

Ik zal er eens één noemen. Een signaal afgeven dat het Pentax menens is om in de DSLR markt te blijven concurreren.
                              Hoe een full frame zou aantonen dat het Pentax dan ineens wel menens zou zijn, moet je mij eens uitleggen...

Nou nog één. Een FF vlaggeschip model zal de verkoop, van goedkopere cropcamera's ook bevorderen (denk aan de Nikon F, als klassiek voorbeeld)
                              Heb je enig idee hoeveel D70's Nikon verkocht heeft? Die liep zelfs beter dan hun opvolgers de D80 en D90... Dus, dat is foutief denken.

Vooruit, nog één, omdat andere merken het ook doen. Ja dat telt in deze markt.
                              Ooit al gehoord van Niche spelers? Dat betekent dat itt. Canon of Nikon die fabrikanten niet naäpen maar integendeel innoveren...

Oh ja, wist je dat FF sensorren steeds goedkoper worden?
                              Wist je dat APS-c sensoren sneller goedkoper worden dan full frame sensoren?
                              http://www.digifotofreak.nl

Comment

Welke genotstactiek zou ik op mezelf gaan toepassen?
                                1. Pentax K-7 + 18-55 WR (1199€)
                                Daarna, elke maand een van de 4 ‘to have’ objectieven bijkopen.

2. Ineens de volle lading, Pentax K-7 +15 en 70mm A Limited en DA*55 en DA*200 mm.

Tactiek 1 is 5 maal genieten en 4 maanden in groot verlangen zitten.
                                Een WR objectief extra aan 100€

Tactiek 2 is La grande bouffe, alles ineens.
                                SF
                                Last edited by StoneFree; 18 juni 2009, 21:05. Reden: foutje bijgewerkt.
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X