Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K7 aangekondigd op 21 mei

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax K7 aangekondigd op 21 mei

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
    En wat ga je doen met 8 bps, behalve indruk proberen maken op de meisjes...?
    Het is te gebruiken ter compensatie van de niet aanwezige filmfunktie in de D300....

Maar je stelde dat er maar één ding was waar de D300 beter is, dit is een ander.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik vind de verpakking ook mooier
      De bar-code daarentegen valt me dik tegen
      (gewoon in wit zwart en maar 9000 pixels) .... Tssss!!

De skriieeuwe ... van veronique ..nique.. ique ...ique ... heu.
      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Het is te gebruiken ter compensatie van de niet aanwezige filmfunktie in de D300...
        Video@8bps: daar gaat volk op afkomen...!
        http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ik denk dat Samsung en Pentax ieder de eigen weg ingeslagen zijn. Mogelijk staat Samsung nog wel in voor de nieuwe 14.6MP sensor in de K-7, maar ik vermoed geen Samsung tweeling.

De K-7 is in elk geval weer een stapje in de goede richting voor Pentax. Ik was al erg te spreken over de K20D, maar de K-7 staat duidelijk verder.

En neen, niet omwille van de hogere 5.2fps (snelste voor Pentax sinds lang) of snellere AF (met AF assist lamp). Ik weet dat velen zich steeds spiegelen aan fotografen die dat "nodig" hebben, maar ik niet dus...

Nog steeds dezelfde sensor, maar wel meer bruikbare resolutie. Even uitleggen: met de K20D zag ik maar 95% van het beeld door de zoeker, en maakte ik m'n compositie uitgaande van die 95%. Nadien moest ik 5% van m'n beeld wegknippen om dezelfde compositie in m'n finale beeld te houden. De K-7 geeft 100% van het beeld weer door de zoeker, waardoor ik veel minder vaak zal moeten wegknippen. Ik zie dit als een winst in resolutie van 5%!

Voor mij als wereldreiziger is de nog betere bouw en stof/spatwaterbeveiliging erg interessant, vooral in de nog kleinere behuizing, evenals de nog verbeterde stofverwijdering op de sensor. Wat nog: verbeterd dynamisch bereik, mogelijkheid tot 1/8000s (belangrijk voor bracketing van contrastrijke landschappen), electronische horizon. In-body stabilisatie is verbeterd, nu ook met rotatiecorrectie. Dat laatste werd op de K10D/K20D al vermoed, maar is blijkbaar pas in de K-7 echt geïmplementeerd.

De in-camera RAW converter is onder handen genomen, en nog verbeterd. Erg handig als je zoals ik beelden van op reis wil posten, zonder dat je recht uit de camera JPGs moet gebruiken. Bij deze conversie kan je ook CA en vervorming corrigeren als je Pentax-glas van de laatste generatie gebruikte.

De batterijen kunnen tot 25% langer mee, en de batterijgrip is een stuk verbeterd met extra knoppen, en ook de mogelijkheid om er 6 AAs in te stoppen. Nog steeds erg compact à la Pentax.

Voor werk binnenhuis is de extra AF sensor die corrigeert naargelang het soort lichtbron heel handig. In de studio kan het SR systeem worden gebruikt om de sensor 1mm vertikaal of horizontaal te bewegen (meer dan 5%) en 1° te roteren, wat fijn afstellen van de camerapositie een stuk makkelijker maakt zonder dat ik het met m'n statiefkop moet doen. Bovendien zijn de mirror lock-up mogelijkheden aanzienlijk uitgebreid.

Voor lange sluitertijden is er nu de mogelijkheid de Dark Frame Subtraction uit te schakelen, dat was bij de K20D een probleempje bij het maken meerdere opeenvolgende opnames.

Leuk ook is de mogelijkheid je files vanuit de camera al met de nodige copyright en auteur te laten schrijven.

Tot slot: video... don't care... Dat kan ik niet afdrukken...

Wim
          Last edited by ishpuini; 25 mei 2009, 13:28.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
            Voor werk binnenhuis is de extra AF sensor die corrigeerd naargelang het soort lichtbron heel handig.

Wim
            Wat moet ik daar precies onder verstaan, Wim? Is dit het witte "lampje" tussen de sluiterknop en het objectief?

Groetjes,
            Yves
            Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
              Wat moet ik daar precies onder verstaan, Wim? Is dit het witte "lampje" tussen de sluiterknop en het objectief?

Groetjes,
              Yves
              Eerste wat je moet verstaan is dat je de DT fout in m'n post hebt gevonden... Ik heb 'm in m'n oorspronkelijke post maar gecorrigeerd (deze keer wel met een D).

Ter zake:
              Het witte lampje is een groen lampje. Dit is niet de extra AF sensor, maar het AF assist lampje. Dat zal in duistere omstandigheden oplichten om de AF wat meer licht te geven.

Waar de extra AF sensor zit weet ik niet, maar ik vermoed dat hij onder de spiegelkamer zal zitten in de buurt van de AF sensor. Hij zal de kleurtemperatuur van de scene meten om te bepalen of een correctie nodig is. Je moet nl weten dat Pentax AF onder bepaalde lichtsoorten net iets minder accuraat/performant was. Dat gebrek aan accuratesse heb ikzelf nooit echt gemerkt, wel dat de AF een stuk trager was bij kunstlicht.

Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Afgaande op de specs heeft Pentax de ultieme middenmoter aangeboden. Dit ding heeft alles wat de gevorderde gebruiker ook maar zou kunnen wensen. Chapeau.

Dit is echt wel een camera waar de anderen (Canon, Nikon, Sony) best eens naar kunnen kijken. Lijkt mij perfect voor de opvolger van de A700. En niet zoals zo vaak een opvolger met hier en daar een toetertje of een belletje meer.

Ik zou nu echt niet meer weten wat men nog meer standaard in zo'n body zou kunnen inbouwen op GPS na, een in te stellen vergroting van de zoeker (1-2-3x) en een flessenopener.
                Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
                  Afgaande op de specs heeft Pentax de ultieme middenmoter aangeboden. Dit ding heeft alles wat de gevorderde gebruiker ook maar zou kunnen wensen. Chapeau.
                  Wat ik een groot nadeel vind is toch het ontbreken van een FF sensor. Dan let ik even niet op beeldkwaliteit, maar op het veranderen van de beeldhoek van al die mooie oude pentax lenzen.

Ook heeft Pentax wederom haar kreupele AF-vatting gehandhaafd. Al die SMC-M en SMC lenzen (daar zijn er heel veel van) kun je daardoor alleen met gesloten diafragmameting gebruiken. Das niet ideaal. Met een simpele ingreep had Pentax dit kunnen voorkomen.

Ja ik zou wensen dat dit anders was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                    Wat ik een groot nadeel vind is toch het ontbreken van een FF sensor. Dan let ik even niet op beeldkwaliteit, maar op het veranderen van de beeldhoek van al die mooie oude pentax lenzen.
                    Och, da's al sinds 't begin van het digitale tijdperk zo. Maar 't heeft zo z'n voordelen: zo is de prachtige FA31 een ideale vaste standaard geworden. Enkel aan breedhoek mankeerde het wat, maar dat is met de DA21 en de DA15 in orde gekomen.

APS-C heeft in tegendeel voor een heleboel van de oudjes gezorgd dat ze een stuk betere resultaten geven, met name omdat de crop van APS-C ervoor zorgt dat enkel het meest optimale (centrale) deel van het glas wordt gebruikt.

Ook heeft Pentax wederom haar kreupele AF-vatting gehandhaafd. Al die SMC-M en SMC lenzen (daar zijn er heel veel van) kun je daardoor alleen met gesloten diafragmameting gebruiken. Das niet ideaal. Met een simpele ingreep had Pentax dit kunnen voorkomen.

Ja ik zou wensen dat dit anders was.
                    Och, we kunnen ze toch gebruiken. De SMC en SMC-M objectieven werken in M-mode volopen tijdens het kaderen, en sluiten naar de met de diafragmaring ingestelde opening bij opname. Lichtmeting gebeurt door de groene knop in M-mode in te drukken. De camera sluit dan even het diafragma en meet dan het licht. Werkte perfect in de *istDS, iets minder perfect in de K10D/K20D voor de kleinere openingen. Ik ben wel benieuwd of daar een aanpassing gebeurde.

De mechanische koppeling om de diafragmaring uit te lezen zal nooit terugkomen. Neemt allicht net iets teveel plaats in en heeft een impact op de kost die allicht te groot is tov het aantal gegadigden...

Wim

Comment

Och, da's al sinds 't begin van het digitale tijdperk zo. Maar 't heeft zo z'n voordelen: zo is de prachtige FA31 een ideale vaste standaard geworden. Enkel aan breedhoek mankeerde het wat, maar dat is met de DA21 en de DA15 in orde gekomen.

APS-C heeft in tegendeel voor een heleboel van de oudjes gezorgd dat ze een stuk betere resultaten geven, met name omdat de crop van APS-C ervoor zorgt dat enkel het meest optimale (centrale) deel van het glas wordt gebruikt.
                      Ik begrijp dat je Pentax wil verdedigen, het is een prachtig merk, en ze hebben een nu goede camera uitgebracht. Je kunt nu wel meewarig doen over de mij genoemde nadelen. Ik weet dat dit bij collega Pentax bezitters toch een punt is.

Feit is dat Pentax bij te veel ontwikkelingen te laat was. Ze hebben niet voor niets sinds begin jaren 80 veel marktaandeel verloren. Vroeger verkocht Pentax veel meer SLR's dan Nikon. Ja ik weet dat het daarvoor een innovatief merk was.

Ook de laatste tijd heeft Pentax marktaandeel verloren. Ze gaan niet met FF mee, wat Sony, Nikon en Canon wel doen. FF sensors worden steeds goedkoper, dus het valt te verwachten dat de andere merken steeds meer middensegment modellen met FF gaan uitrusten.

Het zou wel eens een verkeerde keuze kunnen zijn om voorlopig niet met FF te komen.

De mechanische koppeling om de diafragmaring uit te lezen zal nooit terugkomen. Neemt allicht net iets teveel plaats in en heeft een impact op de kost die allicht te groot is tov het aantal gegadigden...
                      Waarom zou dat teveel plaats innemen?? Dat wil je vast wel eens uitleggen. Pentax wil natuurlijk ook dat men nieuwe lenzen gaat kopen. De geroemde backwardse compabiliteit van Pentax heeft echter een knauw gekregen.

Comment

Nu weet ik voor wat ik ga sparen
                        m'n k100d wordt echt wel te klein ( ik heb meer pixels en mogelijkheden nodig), en ik heb gewacht op deze
                        Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Comment

even vermelden dat er verschillende filmjes op youtube staan over de k7
                          Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Comment

De geroemde backwardse compabiliteit van Pentax heeft echter een knauw gekregen.
                            ..'t Is wel nog een wereld verschil met de compatibiliteit bij de andere merken (Nikon inbegrepen...)
                            http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ach, zo'n probleem is die kreupele AF-vatting niet hoor. Ik heb takumars, K, M, A, F, DA en FA's, en allen zijn perfect bruikbaar. Je hoeft echt geen wiskundige berekeningen te maken voor elke foto, enkel de magische groene knop indrukken.

Comment

Ook de laatste tijd heeft Pentax marktaandeel verloren. Ze gaan niet met FF mee, wat Sony, Nikon en Canon wel doen. FF sensors worden steeds goedkoper, dus het valt te verwachten dat de andere merken steeds meer middensegment modellen met FF gaan uitrusten.

Het zou wel eens een verkeerde keuze kunnen zijn om voorlopig niet met FF te komen.
                                Wie weet komt Pentax wel als eerste met een betaalbare FF camera, ten slotte is de K7 ook een behoorlijke verassing.
                                Last edited by andreas612; 18 juni 2009, 13:38.
                                1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

Working...
                                X