Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke toestel...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke toestel...

Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
    Een groot voordeel van Canon vind ik de f4L lenzenreeks (17/40-24/105-70/200), waar
    Ik kan niet oordelen over de body's van Nikon, want ik heb er eigenlijk nog geen vast gehad.
    Maar de starter moet inderdaad zijn prioriteiten opgeven, alleen dan gaan we hem beter kunnen helpen.

Van die nikon's aanprijzen, de starter heeft niet opgegeven waarom hij specifiek Canon of Sony wou (buiten het feit van het beter gebruik met photoshop ^^),dus kan het toch geen kwaad om een ander merk aan te prijzen, dat ook goed bij hem zou passen, niet?
    -Jelle l Sony A7R V - Sony FE 16-35 GM - Sony FE 24 GM - Sony FE 24-70 GM - Sony FE 55 F/1.8 - Sony FE 85 GM - Sony FE 90 macro - Sony FE 70-200 GM

Comment

Wat ik zou doen: ga eens naar een fotowinkel en neem al de toestellen waar je intresse voor hebt eens vast. Waar heb jij de grootste voorkeur voor, waar heb je de beste grip aan, ....
      Een ding is zeker: er bestaan geen slechte toestellen.

Denk ook eens na, wat wil je in de toekomst nog doen met je toestel.
      Welke uitbreidingen van lenzen wil je?
      Hierbij is het wel, dat grote merken (zoals canon en nikon), toch wel meer keuze hebben in nieuw en 2dehands materiaal, dan andere merken.
      Al kan je tegenwoordig bij merken als (sigma, tamron, tokina) ook redelijk wat mooie lenzen vinden die kwalitatief ook zeer goed zijn.
      Maar 2de hands zal je voor Nikon en canon wel het meeste vinden.

Succes met je keuze.

En ivm Photoshop: hier zal geen verschil zijn met welk toestel je werkt.
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JelleVerherstraeten Bekijk bericht
        Vergeet het toestel van sony...

Er zijn 2 merken die er bovenuit schieten: Canon of Nikon.

Wat is er dan mis met de fototoestellen van Sony Jelle?
        Kun je dit een beetje toelichten aub?

Comment

Ik heb ook alle toestellen vast gehad. Deze die er echt bovenuit staken waren de Sony A700, nikon D300 en Canon 40D/50D. Voor mij was de allerbeste de A700 (subjectief).

Volgens mij moet de topicstarter hier tussen kiezen. Blijft hij netjes binnen budget en heeft hij een body voor de volgende 5 jaren; De D90 zal wel goede plaatjes schieten, maar ik vind hem nogal fragiel tegen de hoger genoemde toestellen. Dit is ook weer persoonlijk.
          Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
            Een groot voordeel van Canon vind ik de f4L lenzenreeks (16/40-24/105-70/200), waar Nikon geen alternatief voor heeft.
            Voor iemand die later full frame wil gaan als hobbyist vind ik deze lenzen ideaal.
            Bij Nikon zit je momenteel meteen bij het gekende trio f2.8 lenzen (14/24-24/70-70/200).
            Prachtlenzen, maar duur, groot en zwaar.
            Ik denk dat uitgezonderd de 70-200, deze f/4 reeks toch op zijn zachtst gezegd een beetje overhyped is. Kijk maar naar de nieuwe 5Dmk2 testen op photozone.de En mijn idee is toch dat een topcamera pas volledig tot zijn recht komt met topglas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
              Wat is er dan mis met de fototoestellen van Sony Jelle?
              Kun je dit een beetje toelichten aub?
              Ik wil daarmee gewoon zeggen, dat canon en nikon al jaar de dag bezig zijn met fotografie en gewoon kwalitatief beter zijn. Ook veel meer keuze tussen lenzen voor ieders budget.

Hij volgt al avondlenzen, dus wil toch wel een serieus niveau bereiken, stel je voor hij investeerd in materiaal van Sony, op een gegevens moment is er een grens bij dat materiaal, waarbij je enkel beter kunt met een ander merk. Dan moet hij heel die investering opnieuw doen.

Hij dacht te kiezen tussen een sony en canon en ik zeg, kies voor de canon :-).
              -Jelle l Sony A7R V - Sony FE 16-35 GM - Sony FE 24 GM - Sony FE 24-70 GM - Sony FE 55 F/1.8 - Sony FE 85 GM - Sony FE 90 macro - Sony FE 70-200 GM

Comment

Bedankt voor de reactie's allemaal
                Wat zijn mijn prioriteiten..... "gewoon" mooie foto's maken van mijn huisdieren (al dan niet in actie), en van mijn kinderen/gezin. Of bv ook voor mooie foto's van een reis e.d.
                Ik ga de keuze denk ik nog even laten bezinken, omdat ik echt niet weet hoever ik hierin precies wil gaan, en er denk ik ook nog wel te weinig van ken (qua lenzen enz..)
                Ik had al gezien dat er lessen fotografie gegeven worden, maar op de site stond dat je dan een reflexcamera moet hebben, vandaar ik dacht "ok, dan koop ik dat volgende maand aan". Mijn avondlessen Photoshop is niet zozeer om "professioneel" te worden, maar da's echt gewoon omdat ik het graag doe. Ik ben graag bezig met bewerken van foto's, en dacht dan het ene aan het andere te koppelen, nml een deftig fototoestel om me daar dan ook nog eens in te verdiepen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mdm74 Bekijk bericht
                  Bedankt voor de reactie's allemaal
                  Wat zijn mijn prioriteiten..... "gewoon" mooie foto's maken van mijn huisdieren (al dan niet in actie), en van mijn kinderen/gezin. Of bv ook voor mooie foto's van een reis e.d.
                  Ik ga de keuze denk ik nog even laten bezinken, omdat ik echt niet weet hoever ik hierin precies wil gaan, en er denk ik ook nog wel te weinig van ken (qua lenzen enz..)
                  Ik had al gezien dat er lessen fotografie gegeven worden, maar op de site stond dat je dan een reflexcamera moet hebben, vandaar ik dacht "ok, dan koop ik dat volgende maand aan". Mijn avondlessen Photoshop is niet zozeer om "professioneel" te worden, maar da's echt gewoon omdat ik het graag doe. Ik ben graag bezig met bewerken van foto's, en dacht dan het ene aan het andere te koppelen, nml een deftig fototoestel om me daar dan ook nog eens in te verdiepen.
                  Ik durf het bijna niet zeggen, maar met jouw huidig interessegebied qua onderwerpen zou je met een bridge à la Panasonic FZ28 al héél ver geraken. En later kan je dan specifieker kopen naar je interessegebied toe.
                  Maar ja, als de avondschool een SLR eist...
                  En als je een stevige, robuste en semi-pro body wilt voor een interessante prijs toch best ook eens een Pentax K20D vastpakken en voelen hoe hij je ligt.
                  Pentax heeft prijs-kwaliteit prima lenzen.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

als je een vast budget hebt, leg dan het gewicht bij de lens... die gaat de rest van je leven mee, en de body niet. Al moet je natuurlijk ook niet de goedkoopste body nemen.
                    Als je tussen Sony en Canon twijfelt, zou ik voor de Canon gaan om hiervoor vermelde redenen (meer tweedehands, groter aanbod lenzen,...) en omwille van de "ruisperikelen" rond de Sony toestellen. Nikon is idd. ook een alternatief en bij uitbreiding met lichtsterke lenzen de duurdere... plus "gebrek" aan F 4 lenzen. Canon heeft niet alleen een goede 70-200 f 4.0 maar ook een 24-105 f 4.0 voor de Nikon adepten die niet eerlijk willen vergelijken of die niet eens het Canon aanbod kennen maar het toch willen afbreken
                    Voor dat budget?

kit: Canon EOS 450D +EF-S 17-85mm IS +EF 70-300 IS USM
                    los: Canon EOS 40D + EF-S 17-55mm F:2.8 IS USM
                    los: Sony DSLR-A700 + Sigma 24-70mm EX DG Macro F: 2.8 Sony
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                      kit: Canon EOS 450D +EF-S 17-85mm IS +EF 70-300 IS USM
                      los: Canon EOS 40D + EF-S 17-55mm F:2.8 IS USM
                      los: Sony DSLR-A700 + Sigma 24-70mm EX DG Macro F: 2.8 Sony
                      Geniaal comco, neem dat en je bent voor hééél lange zoet! Als later nog specifieker wilt gaan, portret of macro fotografie, dan kun je nog verder kijken, maar voor all-purpose lens is 17-55 2,8 IS op een 40D het ideale comco!

Man! Wat ga jij gelukkig zijn :-).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JelleVerherstraeten Bekijk bericht
                        Geniaal comco, neem dat en je bent voor hééél lange zoet! Als later nog specifieker wilt gaan, portret of macro fotografie, dan kun je nog verder kijken, maar voor all-purpose lens is 17-55 2,8 IS op een 40D het ideale comco!

Man! Wat ga jij gelukkig zijn :-).

Sorry dat ik het vraag, maar wat is een comco? Een combo ken ik, en een typo ook, maar tweemaal een typo lijkt me redelijk consequent.

(los van dit alles is bij mij de ideale combo -maar dat wist je al, want wij zijn elkaar al in andere draadjes tegengekomen- de 50D met de EF-S 17-55 f/2.8 IS. Met de grip wel behoorlijk zwaar om mee te sleuren, dat wel. Heb ik het afgelopen weekend nog meegemaakt)
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Als je naar Sony A700 kijkt, is er ook een mooie kit verkrijgbaar met Carl Zeis len: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...0mm_zeiss.html
                          Waarom iemand de Sigma combinatie aanraadt zal me een raadsel zijn. Ten eerste mis je groothoek, en ten tweede is de Zeiss toch een stuk beter.
                          Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
                            Als je naar Sony A700 kijkt, is er ook een mooie kit verkrijgbaar met Carl Zeis len: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...0mm_zeiss.html
                            Waarom iemand de Sigma combinatie aanraadt zal me een raadsel zijn. Ten eerste mis je groothoek, en ten tweede is de Zeiss toch een stuk beter.
                            't is niet omdat er Zeiss op staat dat het beter is hé... die combinatie die ik voorstelde is een bewezen waarde met een 2.8 lens, die stekescherp is, zeker op aps-c bodies.
                            Bovendien heeft de A700 gecentreerde 2.8 focus sensoren (die je met de 16-80 3.5-4.5 niet kan gebruiken).
                            En die 16-80 heeft last van dikke vette barrel distortion, vooral in dat 16 mm "groothoek" bereik. Om nog te zwijgen over de vignettering. Resolutie is vrij gooed, maar om de buitenkanten scherp te krijgen moet je al naar 5.6 gaan draaien...

Ik begrijp niet dat mensen blindelings achter een merknaam aanlopen, omdat een aantal van hun producten goed zijn...
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              En die 16-80 heeft last van dikke vette barrel distortion, vooral in dat 16 mm "groothoek" bereik.
                              Als je bedoelt alleen in het 16mm groothoek bereik geef ik je gelijk. Na 16mm wordt de barrel distortion aanzienlijk minder en vanaf 24mm is deze zo goed als verdwenen. Je hebt wel gelijk wat de focussensor betreft, daar heb je een f/2.8 of lichtsterkere lens voor nodig.
                              about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                Sorry dat ik het vraag, maar wat is een comco? Een combo ken ik, en een typo ook, maar tweemaal een typo lijkt me redelijk consequent.

(los van dit alles is bij mij de ideale combo -maar dat wist je al, want wij zijn elkaar al in andere draadjes tegengekomen- de 50D met de EF-S 17-55 f/2.8 IS. Met de grip wel behoorlijk zwaar om mee te sleuren, dat wel. Heb ik het afgelopen weekend nog meegemaakt)
                                2 keer een schrijffout dus :-). Mijn oprechte excuses!

Je hebt gelijk van het gewicht, maar ik vindt die tweede ontspanner zo makkelijk....
                                Ik gebruik geen 17-55 maar de 24-105, ik weet niet vanbuiten welke het meest weegt..?

Comment

Working...
                                X