Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon eos 500d vs Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon eos 500d vs Nikon D90

Ik was tot voor kort echt van plan om een eos 500d te kopen maar ben nu een beetje aan't twijfelen geslagen na een gesprekje met een studente fotografie in Gent.
    Zij beweerde dat ik beter een D90 zou kopen omdat dit een toestel is uit een hoger segment dan de 500d, met ongeveer dezelfde specificaties. Iets minder MP, maar volgens haar is alles boven de 10 MP eigenlijk zinloos voor gewoon fotografiegebruik.
    Ook kwa prijs ontlopen ze elkaar weinig. Filmen in HD is op de Nikon niet mogelijk, wel 720 p 16/9.
    Als je beide toestellen naast elkaar ziet dan ziet de Nikon er eigenlijk wel robuuster en stoerder uit, en blijkt effectief wel steviger in elkaar te zitten dan de toestellen uit de xxxd series van Canon. Hij is kwa robuustheid te vergelijken met de 40 en 50d van Canon. (dit allemaal volgens da meiske)
    Wat denken jullie? Wat zou ik doen? Ik wacht sowiso nog tot de prijs van beide toestellen een stuk gezakt is. Er zal dan misschien wel al sprake zijn van een opvolger voor beide, maar je moet eens je keuze maken.
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Re: Canon eos 500d vs Nikon D90

Dat meisje heeft gelijk. En trouwens die 500D kan ook maar gewoon HD filmen (720p en niet 1920p). Om alles uit die 15mpixel te halen, zal je dure L lenzen moeten kopen om het verschil te zien. In andere gevallen worden gewoon de gebreken van de goedkopere lenzen uitvergroot. Qua ergonomie ligt de 90D veel beter in de hand dan zo'n kleine 500D. Als je die filmfunctie niet nodig hebt, kan je misschien voor een goeie prijs een 40D op de kop tikken.

Comment

Ik zou ook eventueel gaan voor een 2e hands 40D. Er staan er veel op dit forum en het is een prachtig toestel.
      Van Nikon ken ik niets, dus daar kan ik niet mee vergelijken.
      Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

Comment

Zekerweten een 40D tweedehands.

Comment

als je puur naar de body kijkt qua degelijkheid, dan is canon vergeleken met nikon toch wel poppespul ( bij instap- en middensegment in ieder geval) . En ik neem nog altijd liever een nieuwe D90 dan een tweedehands 40D. Nu zal ik waarschijnlijk wel een hoop canon-gebruikers over me heen krijgen, but so what?!
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
            En ik neem nog altijd liever een nieuwe D90 dan een tweedehands 40D.
            Een nieuwe D90 kost dan ook pakken meer dan een 2dehandse 40D he....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              Nu zal ik waarschijnlijk wel een hoop canon-gebruikers over me heen krijgen, but so what?!
              voor mij geen probleem hoor, je pakt wat het beste in je hand ligt, en waar je je het beste mee voelt, en voor mij is dat canon, voor jou nikon
              --
              occazie is zeker interessant, hou je nog wat geld over voor lenzen, geheugenkaarten, opbergtas,....... krijg je nog geen stress?

de nieuwprijzen verschillen ook wat: konijnberg:
              40d = € 710,75
              50d= € 955.80 (als je voor canon gaat, het overwegen waard.)
              90d= € 890,72
              500d : 799 volgens studio 73, geen info op konijn

in elk geval, met geen van allen zal je een slechte koop doen, best even naar de winkel en ze even vastnemen.
              450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dennis_l Bekijk bericht
                in elk geval, met geen van allen zal je een slechte koop doen, best even naar de winkel en ze even vastnemen.
                Dat is de enige goeie methode, de verschillende toestellen vastnemen, door de zoeker kijken, aanvoelen, kijken welke camerabediening JOU het meeste bevalt. Hou er ook rekening mee dat een overstap naar een ander merk later kostelijk kan worden, eens je wat objectieven en accessoires verzameld hebt. Het is zoals trouwen, zorg dat je er een kiest die bij je past want 't is voor het leven ( ), en scheiden is duur.

Groeten
                Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                  Dat meisje heeft gelijk. En trouwens die 500D kan ook maar gewoon HD filmen (720p en niet 1920p). Om alles uit die 15mpixel te halen, zal je dure L lenzen moeten kopen om het verschil te zien. In andere gevallen worden gewoon de gebreken van de goedkopere lenzen uitvergroot. Qua ergonomie ligt de 90D veel beter in de hand dan zo'n kleine 500D. Als je die filmfunctie niet nodig hebt, kan je misschien voor een goeie prijs een 40D op de kop tikken.
                  1920p bestaat niet
                  de 500D kan op 1080p(Full HD filmen)
                  De D90 kan op 720p(HD-ready filmen)
                  De filmfunctionaliteit zou(volgens e.o.a. review) op de 500D een pak beter zijn. Dit omdat bij de 500D automatisch kan worden scherpgesteld, dit moet op de d90 zelf gedaan worden met de scherpstelring (alhoewel dit wel veel controle geeft over de filmoptie)

Ik blijf deze topic goed in de gaten houden,, ik zit ook te twijfelen tussen deze 2 toestellen..
                  Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
                  My flickr My site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
                    1920p bestaat niet
                    de 500D kan op 1080p(Full HD filmen)
                    De D90 kan op 720p(HD-ready filmen)
                    De filmfunctionaliteit zou(volgens e.o.a. review) op de 500D een pak beter zijn. Dit omdat bij de 500D automatisch kan worden scherpgesteld, dit moet op de d90 zelf gedaan worden met de scherpstelring (alhoewel dit wel veel controle geeft over de filmoptie)

Ik blijf deze topic goed in de gaten houden,, ik zit ook te twijfelen tussen deze 2 toestellen..
                    Heb de D90 en ben er ongelooflijk tevreden mee...trekt zeer goede foto's en tot iso 800 is de foto nog steeds ruisvrij zelfs op 1600 iso is de foto nog goed te gebruiken.

Het is een veelzijdig toestel,ligt lekker in de hand(bij mij toch)en er zijn zoveel mogelijkheden...plus de extra's bij de nabewerking zijn ook leuk...ik vind het ook gemakkelijk dat als je in RAW trekt deze kunt bewerken in de camera zelf tot een JPG welliswaar niet zoveel als op de pc maar het is toch leuk meegenomen;

Ik heb de D90 in cominatie met de 18-200mm nikkor en ook een primeke van 50mm 1.8f.

Gaan voor die D90 zou ik zeggen...al heeft canon ook zeer goede camera's.

Grtz Dirk
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Ik heb al met canon en Nikon (van iemand anders) gewerkt..
                      Wat me direct opviel:
                      - Het gebruiksgemak is bij Canon veel beter
                      - Nikon is "robuuster" gebouwd, toch bij de instapmodellen..

Moest ik in uw schoenen staan, ik zou voor Canon gaan.. De 40D is blijkbaar een zalig machien, zelf heb ik de 50D en zeer tevreden over
                      Uiteindelijk is het toch wel het beste om naar een grotere winkelketen te gaan (bv: mediamarkt, fnac, ...) om ze eens vast te houden, te zien wat het beste licht, de knopkes eens uit te proberen en zo te 'ontdekken' wat u het beste ligt.

Maar sowieso niet bij die winkelketens kopen, kwestie van garantie en service en de 'goedkoopste' zijn ze ook niet hoor
                      No rules. Great shots.
                      -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                        Ik heb al met canon en Nikon (van iemand anders) gewerkt..
                        Wat me direct opviel:
                        - Het gebruiksgemak is bij Canon veel beter
                        - Nikon is "robuuster" gebouwd, toch bij de instapmodellen..

Moest ik in uw schoenen staan, ik zou voor Canon gaan.. De 40D is blijkbaar een zalig machien, zelf heb ik de 50D en zeer tevreden over
                        Uiteindelijk is het toch wel het beste om naar een grotere winkelketen te gaan (bv: mediamarkt, fnac, ...) om ze eens vast te houden, te zien wat het beste licht, de knopkes eens uit te proberen en zo te 'ontdekken' wat u het beste ligt.

Maar sowieso niet bij die winkelketens kopen, kwestie van garantie en service en de 'goedkoopste' zijn ze ook niet hoor
                        Ik vind van niet; Heb ook een canon 450D gehad..;en zeer goed toestel maar ik vond de bediening wel al eens vervelend. BV één draaiwiel ge moest telkens op knopje duwen als je het Diafragma wou aanpassen enz.. Nee ik vind Nikon(de huidige modellen) veel gemakkelijker qua bediening en menu's..daar staat nikon trouwens voor bekend.

Ik zou ook naar een grote keten gaan en ze vast nemen om te zien waar jij u goed bij voelt. En als je keuze hebt gemaakt zou ik naar erkende fotozaak gaan. Qua service gegarandeerd beter.

Grtz Dirk
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Ja, die bediening, daar zit ik ook wat mee. Ik heb helemaal geen dslr ervaring, en dan als eerste toestel een D90. Is de bijgevoegde handleiding voldoende om de specificaties van het toestel onder de knie te krijgen, of is het aangeraden bijkomende lectuur aan te schaffen.
                          Die pocket boekjes van Christian Haasz. Bestaat er ook een over de d90? Die lijken me wel handig.

Sommigen vinden de menustructuur van Canon beter, anderen die van Nikon. Dat zal een beetje persoonlijk liggen zeker, maar als beginner, welk is het gemakkelijkst in gebruik?

De 40d, lijkt me ook een prima toestel, maar ik heb hier reeds van alles gelezen over een probleem met dat toestel. Ben een beetje bang om zo een 40d tweedehands te kopen. Dan bestaat de kans dat je een toestel koopt dat reeds last had van dat probleem, en dan snel van de hand gedaan wordt.
                          Ook de schermkwaliteit is vergeleken met de D90 en 500d een stuk minder. Om dezelfde schermkwaliteit te hebben moet ik dan naar een 50d gaan, en die is toch nog een stuk duurder.

Ook waar ik het toestel ga kopen... Bij Art & Kraft in Gent staat de D90 met 18-105 VR lens voor 1099 - 80 Euro cashback= 1019 euro en bij Konijnenberg voor 899 euro. Ik woon in Westvlaanderen, en het is voor mij het minst ver om naar Gent te rijden. Lijkt me ook het handigst omdat wanneer er iets aan het toestel moest schelen ik dan niet tot in Antwerpen moet bollen om het binnen te brengen bij Konijn.
                          Zijn er hier mensen die bij Art & Craft gekocht hebben? En hoe viel (valt) dat mee? Is er een goeie dienst na verkoop? Kan ik daar terecht met vragen na de aankoop? (bij vele winkels zien ze je nadat je betaald hebt liever gaan dan komen).
                          Je merkt het, nog vele vragen, maar daarvoor dienen forums toch hé
                          Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Waarom eerst naar een winkelketen gaan? Ga van eerste keer naar een speciaalzaak, het zijn dezelfde toestellen en je kan er misschien zelfs eens wat advies vragen. Je hebt in jouw buurt Tuyttens in Brugge 1199 voor de KIT D90 met 18-105, tas en sandisk Extreme III 4 Gb en A&C in Mariakerke 1099 voor body en lens. De prijzen van CANON zijn dezelfde.

Hier zullen er weinigen zijn die beide merken hebben en je dus ook correct kunnen adviseren, laat staan dat ze voor jou kunnen uitmaken welke beter voelt in jouw handen.

Het is ondertussen al je 4e thread die je opstart omtrend een eventuele aankoop van een DSLR, mocht elk lid dat doen, het zou hier een schone boel worden. Volg eens mijn advies op, ga eens naar één van die winkels. En nog een gratis tip, er zijn jammer genoeg af en toe D90 die terugmoeten naar NIKON, f e e meldingen, dus koop dicht bij huis, anders is je kleine financiele voordeel meteen een nadeel.

Comment

Ik ben zef in het bezit van een Canon 40D en kan enkel zeggen, een heerlijk toestel. Heb hem nu een jaar in het bezit en nog steeds heel erg tevreden mee. Bediening van Canon is inderdaad wennen, maar ik had het zo onder de knie. Maakt zeer goede fotos en heeft bij hogere ISO waardes weinig tot zeer weinig ruis.

Je hebt het ook over problemen met de 40D. Ik ben erg benieuwd over welk probleem dit gaat, heb er zelf namelijk nog geen problemen mee gehad.

Ik kan je dit toestel verders enkel maar aanraden. Verders blijft het een kwestie van wat je zelf het lekkerst in de hand vind liggen.
                              "The only easy day was yesterday"

Comment

Working...
                              X