Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fabrieksfout in eos 450 D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fabrieksfout in eos 450 D?

als ik de foto's bekijk is er niets mis met uw toestel als je meer als 100% inzoomt op uw getrokken foto is het normaal dat deze niet 'scherp' lijkt en met de Kerstbal zou ik een kortere sluitertijd gebruikt hebben ( iso verhogen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door haasje Bekijk bericht
      Maar om bvb een kerstbal uit te snijden uit een foto van de kerstboom en die dan nog scherp te hebben is blijkbaar toch wat veel gevraagd.
      Nou moe !!!
      Om van de foto van de ganse kerstboom 1 (één) kerstbal uit te croppen en hem dan nog even haarscherp als die foto van dichtbij te hebben zal je moeten ZEER VER gaan zoeken "vrees" ik !
      Als je ooit zo'n toestel/lens combinatie voor onder de 5000 euro tegenkomt: laten weten want dat wordt een bestseller !
      Wat je verwacht is gewoon onmogelijk.
      Eén kerstbal uitcroppen zou ten hoogste (zeer ruw geschat) zo'n 200x200 pixels uitsnede opleveren. Dat kan je zelfs niet VERKLEINEN om hier op 900 pixels lange zijde neer te zetten! Dat moet je dus in tegendeel VERGROTEN en dat wordt natuurlijk absoluut NIKS.
      Om die foto en dus je toestel "goed" te kunnen evalueren moeten we eigenlijk een 100% crop kunnen zien, niet een bewerkte (verkleinde) versie. Kan je hier zo eens een 100% crop van een stukje van die kerstboom zetten? Hoe: zoek een hoekje met goeie belichting uit het scherpste stuk van de foto en snij (crop) met je fotobewerkingsprogramma een vierkantje uit van bvb 600x600 pixels. Zet dat stukje foto hier ONVERKLEIND en ONVERSCHERPT, dus ONBEWERKT dan even neer. Laat iets weten als het je niet lukt: er zijn er hier altijd bereid om te helpen als het kan!
      Je foto van de kerstbal dichtbij versterkt mijn vermoeden: er is denk ik niks mis met je toestel.
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

Comment

Hahaha, nu weten we meteen waarom die buurman geen professioneel fotograaf meer is.

Comment

[QUOTE=haasje;2202589]Maar om bvb een kerstbal uit te snijden uit een foto van de kerstboom en die dan nog scherp te hebben is blijkbaar toch wat veel gevraagd.

{kwoot}

Ja, dat is teveel gevraagd, en niet alleen met jouw spullen, maar ook met nog veel duurdere en betere.

Comment

Originele niet bewerkte foto genomen van op statief.

Het stukje zoals gevraag van 600 op 600

Exposure time 1/13 s
            F-number f/5.6
            Canon 70D en wat lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Hahaha, nu weten we meteen waarom die buurman geen professioneel fotograaf meer is.

dat is nogal onder de gordel, die man is op pensioen.
              Canon 70D en wat lenzen

Comment

Fijn voor 'm dat je 'm zo verdedigt maar hij heeft je met al z'n 'kennis' blijkbaar wel een oor aangenaaid, als ik dit allemaal zo eens lees.

Comment

... en hij heeft sinds zijn pensioen waarschijnlijk geen fototoestel meer aangeraakt, laat staan een DSLR . Wat ons terugbrengt naar mijn vorige vraag die nog steeds onbeantwoord is.

Comment

Mischien wel maar daarom vraag ik hier dan ook een tweede, derde en vierde....opinie eh.
                    Dus het toestel zal niet binnen moeten en ik moet nog veel leren blijkbaar
                    Mischien ook leren tevreden zijn met de resultaten en niet teveel te verwachten.
                    Die man had een Nikon die wel een paar trapjes hoger stond dan mijn instapper, het verschil was al gewoon op het lcd scherm duidelijk te zien maar ja als hij een pro toestel had..Het zal wel zowat appelen met pêren vergelijken zijn zeker.
                    Canon 70D en wat lenzen

Comment

het verschil was al gewoon op het lcd scherm duidelijk te zien
                      Hoe zou je dat op dat lcd scherm kunnen zien???? En zeg nu niet door in te zoomen hé....
                      Last edited by hvr_oosterzele; 4 april 2009, 00:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        ... en hij heeft sinds zijn pensioen waarschijnlijk geen fototoestel meer aangeraakt, laat staan een DSLR . Wat ons terugbrengt naar mijn vorige vraag die nog steeds onbeantwoord is.
                        OK, hoe heeft die dat beoordeeld, door vanop het zelfde standpunt dezelfde foto te nemen en die dan te vergelijken.Hij is nu een jaartje op pensioen en fotografeert me een Nikon DSLR(nee, ik weet niet welk type Hans)
                        Vanop dezelfde afstand en met de zelfde zoomfactor kon hij wel duidelijk de letters op de kerstbal zien en door mijn toestel kon dat niet, moest je een stuk verder voor inzoomen.
                        Meer details heb ik ook niet meer, het is wel van kerstmis geleden eh.

Allemaal nog eens bedankt,
                        jullie hebben mij overtuigd dat het aan mij ligt en niet aan het toestel.
                        Groeten,
                        Paul
                        Canon 70D en wat lenzen

Comment

Die man had een Nikon Het zal wel zowat appelen met pêren vergelijken zijn zeker.
                          tja...dan zijn we eruit hè(lol).
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Originele niet bewerkte foto genomen van op statief.

Het stukje zoals gevraag van 600 op 600

Exposure time 1/13 s
                            F-number f/5.6
                            Beide op iso 800 genomen, dat is vragen om korrel. Misschien bedoel je dat ?

Comment

NIKS MIS MET JE TOESTEL zou ik zeggen, wél met je verwachtingen want die zijn niet realistisch. Zie mijn vorige post.
                              Naar mijn mening zie ik op de crop, voor dit materiaal, een goeie scherpte ondanks de hoge ISO. 'k Denk dat ik mijn 400D naar de winkel moet terug brengen want die van mij zijn zo scherp niet .
                              Als je de foto zou afdrukken op normale fotokwaliteit 300dpi zou je een foto van zo'n 36x24cm haarscherp krijgen.
                              Je crop afdrukken op fotokwaliteit 300dpi geeft je een scherp fotootje van 5x5cm. Niet groot maar wie verwacht nu van zo'n piepkleine uitsnede nog een grote foto te kunnen maken? Dan ga je gewoon toch dichter staan! 't Is nooit de bedoeling geweest om alles van grote afstand te fotograferen en er dan minuscule stukjes uit te croppen.
                              (Alhoewel... Elders in dit forum werd er recent een "discussie" gevoerd over de toekomst van de digitale fotografie: misschien is dit een tip? Alles met groothoek fotograferen en thuis de benodigde stukjes, hoe klein ook, er zonder kwaliteitsverlies uit croppen ?)

Verhelderend vind ik dit: klik.

En een foto beoordelen op scherpte kan je enkel en alleen op 100% vergroting. Bij alle andere vergrotingen moet je computer en scherm de pixels omrekenen (een pixel laten samenvallen met een pixel van het scherm) om ze op de gewenste grootte te laten zien en het resultaat kan behoorlijk tegenvallen. Probeer eens met een foto vanaf 100% in kleine stappen uit te zoomen (dus naar 95%, 90%, 85%, enz.). De kans is echt reëel dat op bepaalde zoompercentages de foto perfect scherp is en op andere helemaal onscherp. Laat dus het bekijken van een foto schermvullend geen maatstaf zijn om je foto op scherpte te beoordelen: kijk op 100%.
                              En zorg er voor dat je in je workflow het verscherpen naar eindresultaat IN PRINCIPE BIJNA ALTIJD (sic.) als laatste stap zet want verdere bewerkingen kunnen dat ferm negatief beïnvloeden. Je laatst geplaatste, onbewerkte versie, is hier VEEL scherper dan de eerste. Controleer dus je workflow zou ik zeggen.

En je lcd schermpje mag je al helemaal niet vertrouwen! 't Geeft wel een indicatie van scherpte maar niet meer dan dat.

Er is nog veel meer over te vertellen maar misschien helpt dit al een beetje? Google je gek : er is hierover veel info te vinden op het Internet.
                              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                              Oók wandelen met GPS?

Comment

Dank je wel allemaal voor de reactie's.Nog heel wat bij te leren dus en verwachtingen bijstellen.
                                Voorlopig ben ik eruit.
                                Van mij mag dit onderwerp afgesloten worden.

Groeten,
                                Paul
                                Canon 70D en wat lenzen

Comment

Working...
                                X