Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 350D of Olympus E-420

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 350D of Olympus E-420

Hallo,
    Momenteel gebruik ik nog een compactcamera van Nikon (2Mpix).
    Ben van plan om een spiegelreflex aan te kopen. Voor mijn eerste modelletje zou ik graag zo min mogelijk geld uitgeven :-).
    Ik twijfel een beetje tussen nieuw of tweedehands?

Heb online (tweedehands) een Canon 350D (18mm-45mm, 8MP) gevonden aan €200.
    En ben naar een fotowinkel in de buurt geweest en daar hebben ze de Olympus E-420 (14-42mm, 40mm-150mm; 10.0MP; NIEUW!) aan €380 liggen.

Graag had ik hier over geweten voor wat jullie zouden kiezen?

In de Canon zie ik de nadelen:
    - geen garantie meer; + hoe lang gaat het toestel nog mee?
    - oud(er) toestel (5j)

In de Olympus zie ik niet echt nadelen aan verbonden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Stef

Re: Canon 350D of Olympus E-420

Heb zelf nog een 350D. Prima toestel. Voordeel van de "grote" merken (Canon en Nikon) is dat er tweedehands (en daar spreek je toch van), meer te verkrijgen is dan van de kleinere merken (in dit geval Olympus). Kijk bv maar in onze "Aangeboden" sectie.
    En meer verkrijgbaar betekent vaak ook lagere prijzen!

(en nu maar hopen dat ik al die Olympus-gebruikers niet over me heen krijg )
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Maar zou je zelf rekening houden met het feit dat het toestel 4 jaar oud is en het andere nieuw?
      Of is dat niet ''zo'' belangrijk?

Comment

Niet twijfelen, koop met je spaarcenten lekker het Olympus kitje ipv een 2e handsje van een paar jaar oud. Het zijn ondergewaardeerde juweeltjes en momenteel zeer budgetvriendelijk geprijsd !
        It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

zeker kiezen voor een nieuw toestel zou ik zeggen maar ... moet dat een Olympus zijn ?

Bij een vluchtige blik op Vandenborre.be heb je voor +/- 400€ een Canon 1000D, Nikon D40 en Sony A200, ... Dit zijn beiden toppers.

De Olympus heeft veel last van ruis, heeft een zeer kleine zoeker (de kleinste die er is zelfs) en ligt zeer moeilijk in de hand (zeer kleine onhandige body). Accessoires zoals lenzen bijv. zijn zeer duur. Verder zijn er ook weinig gebruikers van, check deze site maar eens bijv.

Geloof me, Ik spreek uit ervaring.

D
          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Waarom kies ik voor de Olympus?

-> 2 lenzen
            -> compact
            -> ligt voor mij goed in de hand (heb hem vastgehad, en lijkt me toch wel positief.)
            -> accs. welke zou ik nog nodig hebben? Ik denk dat ik zo goed als alles in de kit heb zitten?
            -> ruis? Wanneer? & wat bedoel je hier juist mee?

Bedankt voor jullie reacties! :-)

Comment

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld als Canon user, maar als die 350D in goede staat is, zou ik daarvoor gaan: die 4 jr oude 350D levert namelijk nog altijd een betere beeldkwaliteit dan die nieuwe Oly E-420.
              En zoals reeds aangehaald, er is een véél ruimer aanbod aan materiaal voor Canon toestellen.
              Last edited by dleemans; 5 maart 2009, 19:24.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

de meeste toestellen worden beoordeeld op hoe ze werken zonder flits. Dus hoe ze omgaan met bestaand licht, weinig licht, ... Ik geef toe, daar let je maar op als je een tijdje met fotografie bezig bent. Een goed portret vindt je plots belangrijker dan die extra mm van je telelens.

Olympus werkt met kleine sensoren die moeilijker omgaan met hoge ISO getallen dan Canon en Nikon.

Gun jezelf nog wat tijd en blijf informeren. 3 jaar geleden kocht ik de E500 met dubbele lens ook omdat hij toen de goedkoopste was. Na een tijdje weet je meer.

Think twice !
                Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Ik ben natuurlijk bevooroordeeld als Canon user, maar als die 350D in goede staat is, zou ik daarvoor gaan: die 4 jr oude 350D levert namelijk nog altijd een betere beeldkwaliteit dan die nieuwe Oly E-420.
                  En zoals reeds aangehaald, er is een véél ruimer aanbod aan materiaal voor Canon toestellen.
                  En de hoeveelheid ruis bij hogere ISO is de enige parameter die de beeldkwaliteit bepaald ? Ik heb zelf een Olympus E-500, neem zeer weinig foto's bij hogere ISO en dus heb ik daar geen last van. Onder die omstandigheden is er qua beeldkwaliteit geen enkel probleem. Als je het bij de kitlenzen houdt, dan verslaan die Olympussen met mijlen afstand de kitlenzen van de 350D...

Lees misschien eens de reviews op www.dpreview.com over beide camera's. Misschien zal dat een beter licht op de zaak werken. Elke camera heeft z'n voor en z'n nadelen, maar slechte camera's zijn er niet (meer).
                  Ik zou voor die 2e hands camera wel eens navragen hoeveel clicks de sluiter al heeft, en hopen dat de eigenaar je het juiste antwoord heeft, want bij Canon kan je dat nergens aflezen (wat bij Olympus bv. wel kan...). Bij een 350D gaat die ongeveer een 50.000 clicks mee.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    En de hoeveelheid ruis bij hogere ISO is de enige parameter die de beeldkwaliteit bepaald ? Ik heb zelf een Olympus E-500, neem zeer weinig foto's bij hogere ISO en dus heb ik daar geen last van. Onder die omstandigheden is er qua beeldkwaliteit geen enkel probleem. Als je het bij de kitlenzen houdt, dan verslaan die Olympussen met mijlen afstand de kitlenzen van de 350D...
                    De oude canon kitlens is inderdaad gene vette, ik zou de TS dan ook aanraden de nieuwe 18-55 IS te nemen.

Lees misschien eens de reviews op www.dpreview.com over beide camera's. Misschien zal dat een beter licht op de zaak werken.
                    Wees gerust , ik lees veel reviews op Dpreview, en daar vind ik dan oa dit:

Niet bepaald goede reclame voor de E-420 toch ?
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik zal proberen je een niet merk gebonden raad te geven, gebaseerd op mijn eigen ervaring. Meestal stap je aan de onderkant in. Goedkope body en redelijk goedkope lens.
                      Afhankelijk van hoe serieus je bent met je hobby, loop je na ongeveer 1 jaar serieus tegen de beperkingen van je body en je lens aan. Je gaat dan waarschijnlijk aan de lens zijde upgraden naar meer lichtsterkte en scherpte. Dan blijkt snel dat deze lens te goed is voor de goedkope body, en ben je verplicht om ook hierin te investeren. Vaak gebeurt dat pas na enkele maanden ergernis.

Dus mijn raad: wens je serieus met ftografie te starten kies dan eerst een systeem. Niko, Canon, Sony, Olympus, maakt niet uit. Het hangt af van je voorkeur.
                      Kies je body niet aan de onderkant. Ga liefst naar het midden segment. Goede bodies, zoals Canon 40D, Nikon D80, Sony A700 zijn zeer goed en reeds enorm in prijs gedaald.
                      Start met een kitlens. Die kosten momenteel (bijna) niets.

Na een tijdje weet je wat je interesses zijn (portret, macro ...) en kan je een betere lens kopen, die wel goed samen werkt met je body.

De 350D, die wordt aangeboden, is waarschijnlijk ook zo een starter toestel dat snel is vervangen door een betere 40D of 50D.
                      Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Wees gerust , ik lees veel reviews op Dpreview, en daar vind ik dan oa dit:

Niet bepaald goede reclame voor de E-420 toch ?
                        Veel met fotografie heeft dat toch niet te maken. Olympus heeft imo mooiere kleuren dan canon en ook niet die doodse digitale look. Dat zie je daar niet. De 1000D is waarschijnlijk de camera die het meest gemeen heeft met kinderspeeldgoed op de sensor na. Das pas reclame ^^ Tis allang geweten dat ze bij canon niet fotograferen met de camera's die ze verkopen. Ergnomie en autofocus prob toestanden, met elke camera die ze uitbrengen is er wel iets mis. Denk dat elke canon gebruiker er stiekem wel van droomt dat canon zich even serieus met camera's zou bezighouden als nikon. Bij canon nemen ze vooral de verkoop serieus, de rest is maar bijzaak. Of die autofocus nu echt werkt of niet...
                        Last edited by Pen F; 6 maart 2009, 14:50.
                        http://aljocha.tumblr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pen F Bekijk bericht
                          Veel met fotografie heeft dat toch niet te maken. Olympus heeft imo mooiere kleuren dan canon en ook niet die doodse digitale look. Dat zie je daar niet. De 1000D is waarschijnlijk de camera die het meest gemeen heeft met kinderspeeldgoed op de sensor na. Das pas reclame ^^ Tis allang geweten dat ze bij canon niet fotograferen met de camera's die ze verkopen. Ergnomie en autofocus prob toestanden, met elke camera die ze uitbrengen is er wel iets mis. Denk dat elke canon gebruiker er stiekem wel van droomt dat canon zich even serieus met camera's zou bezighouden als nikon. Bij canon nemen ze vooral de verkoop serieus, de rest is maar bijzaak. Of die autofocus nu echt werkt of niet...
                          Je bent, geloof ik, wel een echte Canon fan. Ik heb het al eens gezegd: hoge bomen, enz.

Comment

Zoals ik het zie:

+ Canon:
                            (iets) betere sensor
                            meer toegankelijkheid (meer accesoires, meer lenzen, meer gebruikers en meer gebruikerservaringen)
                            (iets) betere zoeker
                            (iets) betere autofocus

+ Olympus:
                            nieuw (+ garantie!)
                            betere ergonomie
                            betere lenzen (in mijn opinie is er geen lenzenmaker zoals Olympus)
                            betere kleuren (Olympus blauw is vermaard)
                            (iets) betere afwerking
                            sensor cleaning
                            live view (ter compensatie voor de iets slechtere zoeker)

Ik denk dat ik, als ik vast zou zitten aan een bepaald budget, voor de Oly zou kiezen.

Dat van die dure lenzen en accesoires: als je appels met appels gaat vergelijken zul je al gauw merken dat Olympus lenzen geen cent te veel betaald is en integendeel juist net heel goed geprijsd zijn...
                            http://www.digifotofreak.nl

Comment

Beslissing is gemaakt

Bedankt voor alle reacties.
                              Deze hielpen me enorm! (De ene al wat meer dan de andere ;-) )

Heb uiteindelijk voor de Olympus gekozen
                              (aangezien dit toestel nog altijd het 'nieuwste' is, + garantie e.d...)

Dé topfotograaf zal ik er (hoogstwaarschijnlijk) niet mee worden, maar hij kan in elk geval al veel meer dan mijn Nikon van 2Mpix!
                              Last edited by stefke1992; 6 maart 2009, 23:17.

Comment

Working...
                              X