Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 kopje onder!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D70 kopje onder!

Een 4-daags uitstapje naar de Ardennen is geëindigd in mineur. M'n fototoestel is op een bepaald moment uit m'n buideltas gegleden in een waterstortbak. Nog net op tijd kunnen grijpen voor hij de bodem bereikte, batterij snel uitgehaald, kaartje, lens...
    Nu 10 dagen later en na enkele keren proberen, komt er weer leven in de body, al een paar foto's gemaakt. De lens die erop zat (nikon 12-24) kan ik echter niet meer op A/M zetten, want dan weigert het toetsel. Het lukt wel als het knopje verplaatst wordt op M.
    Het knopje op de body mag zowel op AF als op M staan, het maakt geen verschil. Dus er is 1 combinatie waar ik géén foto kan nemen : lens op A/M dan reageert het toestel niet.
    Weet iemand raad?
    Kles

Re: D70 kopje onder!

Probeer hem eens met een andere lens....

Comment

Helaas is de kans groot dat je vroeg of laat toch meer problemen gaat hebben.
      Alles wat nat is geworden kan oxideren en dan kan dat slecht contact gaan geven.

Voor uw huidige lens, is waarschijnlijk openmaken en kuisen de enige methode om ze misschien weer aan de praat te krijgen. Je kan eens in een winkel nagaan wat zo'n poetsbeurt zou kosten.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Poetsbeurt zal niks helpen, je zit wss met corrosie op je elektronica, niet nu dan later zeker. Probeer te laten reconditioneren. Als je dergelijke firma's niet zou kennen, stuur me dan maar een PM.
        30D 40D 10-22 24-105 100-400

Comment

Best eens kijken naar uw polis van uw familliale verzekering, want die camera van u gaat dat geen 2 maanden meer uithouden na dat ongewild bad. Niet alleen de contacten lopen gevaar, ook de vele condensators, mechanische componenten e.d. zullen vroeger dan verwacht voor grote problemen zorgen.
          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
          Flickr____No place to be

Comment

Wamaii : pm gestuurd.

Nog een bijkomend vraagje : kan ik die lens, waarvan ik weet dat ze niet meer 100 % in orde is, uitproberen op een nieuw toestel?
            kles

Comment

Ik zou, eerst alles een paar weken laten drogen in een droogtoren.
              Daarvoor neem je een emmer, vult die voor de helft met een stof die water uit de lucht haalt (silicakorrel, soda, ..., zoek maar eens hier op BD? is al eens ter orde geweest).
              Leg dat een fototoestel en ook je objectief en leg dat in een niet-doorlaatbare doos, bv een plastiek ijskreemdoosje en zet dat op de silicakorrels, ...
              Met een plastiek vel sluit je de emmer hermetisch af. Het transparante plastiek dient om ervoor te zorgen dat die silica het vocht ontrekken uit datgene wat in de emmr zit en niet de lucht buiten de emmer, ... en het laat je toe te volgen.
              Na een paar dagen, kan je silicakorrel regenreren door het in de oven te warmen ... en herhaal dit.
              Dit laat drogen veel sneller gebeuren waardoor corrosie beprkter zal zijn.
              Het ontvochten gebeurt ook beter en doeltreffender.
              Suc6
              Reken er echter wel op dat je wel problemen te wachten staat.
              Je objectief kan je normaal op een gooed werkend toestel proberen hoor, maar zorg eerst dat het droog, indroog is voor je experimenteert.

Je zoekt hier even op met de term silicagel:

http://forum.belgiumdigital.com/f9/d...agd-80010.html

http://forum.belgiumdigital.com/f6/s...el-122603.html
              Last edited by Wim.Vanmaele; 8 maart 2009, 08:16. Reden: links op BD
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
              X