Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf bridge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Aanschaf bridge

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Ik heb een FZ28 gehad (ong. 300euro) en heb nu een SLR met twee lenzen (ong. 1500 euro).
    Ik denk dat voor zeker 75% van de mensen die factor 5x duurder niet verantwoord is.
    Die Panasonics hebben lenzen van een schitterende kwaliteit, waar veel SLR kitlenzen denk ik een puntje kunnen aan zuigen.
    Why o why ben je dan zelf overgeschakeld???

    Comment


    • #47
      Re: Aanschaf bridge

      de lx3 is dus beperkt in zoom, maar heeft wel een redelijk goede lichtsterke lens, mag ik hieruit afleiden?

      wat vinden jullie van de Panasonic Lumix DMC-FX500?

      Is dit een 'goede' all-rounder? Heeft deze last van een grote shutterlag en kan ik hier al iets betere foto's binnenshuis mee nemen dan een standaard compactje?
      Last edited by Hilket; 2 januari 2009, 10:30. Reden: typo

      Comment


      • #48
        Re: Aanschaf bridge

        Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
        Nee zeker niet, ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen met een bridge of compact à la FZ28, TZ5, G10 meeeeer dan genoeg hebben. Tijdens een stadswandeling foto's nemen...daar zou ik ook geen dslr voor meenemen. Maar ik spreek uit ondervinding, ik heb zelf een zoontje van bijna 4 en jaren terug heb ik me mateloos geërgerd omdat mijn compactjes nooit een foto namen op het moment dat ik wou of mijn zoon iets tof deed, laat staan dat de foto's binnen mooi waren.
        Ook compacten evolueren!
        De LX3 zou voor u een openbaring zijn.

        @Hilket
        De FX500 en de LX3 zijn onvergelijkbare toestelletjes. Beiden zeer goed in hun klasse maar met een paar essentiële verschillen, zonder te pretenderen volledig te zijn geef ik hier enige voorbeelden;
        - de FX500 heeft geen flitsschoen
        - de FX500 kan geen RAW bestanden produceren
        - de FX500 heeft geen functieknop met AutoPASM C1-C2 standen dus je bent aangewezen op het menu, overigens is dat met het prachtige touchscreen geen onoverkomelijk bezwaar
        - de FX500 heeft een mooi bereik van 25 tot 125mm, de LX3 slechts van 24 tot 60mm.
        - de LX3 heeft op 24 mm een lichtsterkte van f/2, de FX500 is een hele stop minder lichtsterk
        Wat het grootste diafragma van de FX500 op 60 mm is weet ik niet dus kan ik de lichtsterkte niet vergelijken met die van de LX3.
        Overigens is van de FX500 een minimum diafragma van f/5,9 bij 125 mm niet om over naar huis te schrijven.
        Van de shutterlag zijn mij geen gegevens bekend.
        Zie HIER een test.

        Comment


        • #49
          Re: Aanschaf bridge

          Als iemand mij nog een tip kan geven voor een betaalbare flitser voor LX3 ( DMW-FL500vind ik te duur en op forum accessoires vind ik er niets van ) dan ben ik rond.

          En...euh...hier ging het om

          Last edited by ivo1952; 2 januari 2009, 18:02.

          Comment


          • #50
            Re: Aanschaf bridge

            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Dat heb ik ondertussen ook al eens duidelijk gemaakt maar blijkbaar wil men toch proberen steeds iemand een DSLR aan te praten . . .
            Als een Mod haar mening geeft, dan is het uiteraard je plicht om je even te verantwoorden
            TS heeft inderdaad naar een bridge gevraagd, én daarbij uitleg gegeven wat hij het liefste
            wilt fotograferen. Zo gemakkelijk, en vanzelfsprekend zo goed mogelijk. Daarbij tracht je
            hem dan niet een DSLR aan te praten, maar wel put je uit je eigen, kleine beetje ervaring
            en probeer je zo een helpende hand te bieden.
            Je zou het dus ook kunnen zien (lezen) als een bridge naar meer fotoplezier.

            Comment


            • #51
              Re: Aanschaf bridge

              Oorspronkelijk geplaatst door ivo1952 Bekijk bericht
              Als iemand mij nog een tip kan geven voor een betaalbare flitser voor LX3 ( DMW-FL500vind ik te duur en op forum accessoires vind ik er niets van ) dan ben ik rond.

              En...euh...hier ging het om

              Misschien de Metz 28 CS-2 Digital Slave Flash... Dit is een afneembare, externe flitser die u als slave gebruikt.
              [Een slave reageert op het licht van de ingebouwde flitser en stelt daarna automatisch de 2-de flitser in werking.]
              Wanneer de ingebouwde flitser van uw camera onvoldoende is, kan deze Slave Flash dus een oplossing bieden...
              Kostprijs 120 euro, ongeveer.

              Comment


              • #52
                Re: Aanschaf bridge

                HIER een zeer goedkoop maar veelzijdig flitsertje.
                Mogelijk een beetje groot in verhouding tot de camera maar daar zou ik niet wakker van liggen.

                Comment


                • #53
                  Re: Aanschaf bridge

                  Als een Mod haar mening geeft, dan is het uiteraard je plicht om je even te verantwoorden
                  TS heeft inderdaad naar een bridge gevraagd, én daarbij uitleg gegeven wat hij het liefste
                  wilt fotograferen. Zo gemakkelijk, en vanzelfsprekend zo goed mogelijk. Daarbij tracht je
                  hem dan niet een DSLR aan te praten, maar wel put je uit je eigen, kleine beetje ervaring
                  en probeer je zo een helpende hand te bieden.
                  Je zou het dus ook kunnen zien (lezen) als een bridge naar meer fotoplezier.
                  Inderdaad maar doe geen moeite...

                  Comment


                  • #54
                    Re: Aanschaf bridge

                    ik heb jaaaren gewerkt met de panasonic FZ20 en daarna FZ50 tot hele grote tevredenheid, deze zijn groter als de FZ28, meer formaat van reflexcamera.

                    Binnenshuis is het inderdaad niet zo ideaal , maar met flits is het beter , buiten daarentegen, en voor macro is het een ideale camera !
                    bijna al mijn foto's hier zijn met die camera's gemaakt (behalve deze vanaf oktober 08)

                    zie http://www.pbase.com/dewildean

                    helaas zijn ze niet meer nieuw te krijgen, maar je ziet ze wel geregeld 2e hands te koop

                    ik heb nu een reflex, maar het gebruiksgemak van de panasonic lumix.... dat mis ik toch :-)

                    succes !
                    An
                    www.pbase.com/dewildean

                    Comment


                    • #55
                      Re: Aanschaf bridge

                      Is er dan niets negatiefs te melden over dit formidabele toestelletje... Jawel en helaas. In minder goede lichtomstandigheden is de AF minder goed dan b.v. mijn 350D. Het is minder accuraat en 'hunt" gewoonlijk iets langer. Tweede minpunt is dat het moment van afdrukken en de foto maken (shutterlag) iets groter is dan bij mijn 350D, die ook al geen snelheidsduivel genoemd mag worden; tenzij je hem vergelijkt met de LX 3. Dit wil eenvoudigweg zeggen dat de LX 3 een fantastisch toestel is, dat de LX 3 in staat is
                      om prachtige foto's te maken, dat ik de LX 3 om geen goud zou willen missen, maar ook
                      dat de LX 3 zelfs geen oeroude instap reflex kan vervangen op het gebied van mindere
                      lichtomstandigheden en beweging... en dus in wezen een bridge/compact is en blijft
                      Noch meer noch minder. Nietwaar?
                      Met citaat reageren
                      In deze post gelezen...

                      Comment


                      • #56
                        Re: Aanschaf bridge

                        Die DSLR's worden wel erg aangeprezen :-) Ikzelf heb pas een FZ28 gekocht en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben! Ik heb lang getwijfeld tussen een DSLR en een bridge zoals de FZ28 en heb uiteindelijk de laatste gekozen omwille van de veelzijdigheid. Als het mij bevalt kan ik nog altijd zien of er een duurder speeltje als een DSLR van komt...

                        Ik kan niet vergelijken met een DSLR maar dit zijn enkele van de bevindingen die ik met de FZ28 gemaakt heb tijdens de nieuwjaarsfestiviteiten:
                        - de camera reageert wel degelijk redelijk vlot (weinig lag), om nog wat sneller te gaan kan je de rode ogen functie bij de flits uitschakelen en een iets kleiner formaat kiezen (10mp is toch wat groot)
                        - de rode ogen functie doet echter wel bijzonder goed haar werk
                        - hij ligt heel goed in de hand (een reden waarom ik geen compactje heb gekozen als de LX3) en met een beetje oefening is hij heel stevig te houden...
                        - ook zonder de flits maakt de camera ook bij "sfeerverlichting" goede foto's. Wat wel opviel is dat hij meer moeite heeft met beweging op de achtergrond (ook met de flits).
                        - de viewfinder is wat aan de kleine kant, maar geeft volgens mij een uitstekend beeld
                        - op de autostand kiest de FZ28 nogal snel (volgens mij) een hogere ISO wat resulteert in heel wat ruis (vanaf 400 zichtbaar), maar dat kan je gerust op een vaste waarde instellen en een beetje overbelichten...
                        - de lens en de stabilisator zijn schitterend, groot zoombereik voor het portret aan de overkant van de tafel, maar ook snel en precies...
                        - het snelmenutje onder de joystick achteraan is handig om mee te werken maar...
                        - ... de manuele focus er mee bedienen is iets minder precies.
                        - de autofocus is volgens mij vrij snel
                        - f2,8 is het kleinste diafragma (dat kwam ook aan bod)
                        - met de sluitertijd is het ook plezant spelen :-)
                        - het RAW formaat is zelfs voor een beginner als ik heel plezant om mee te werken, zelfs ik heb al een paar foto's die in JPEG verloren zouden zijn gered

                        De discussie is al beslecht en naar wat ik begrijp is er een cameratje gekocht... Heel veel plezier er mee!

                        Over DSLR's kan ik enkel zeggen dat je die best zo snel mogelijk uit je hoofd zet als je een andere keuze hebt gemaakt. Wil je zoals ik wat spelen met instellingen en leren is een bridge een goedkopere, betere en een duurzamere oplossing dan een DSLR. Extra lenzen, flitsers, filters,...koop maar eens alles bij elkaar wat de FZ28 kan (ook al zijn er mensen die vinden dat hij dat op een mindere kwaliteit doet...)! Eenmaal de microbe echt gebeten heeft, kan er nog altijd bijgekocht worden.

                        Trouwens: placeer u maar eens in en om een speeltuin vol zand met een DSLR en een 500mm zoomlens...:-)

                        Comment


                        • #57
                          Re: Aanschaf bridge

                          Oorspronkelijk geplaatst door MacAngus Bekijk bericht
                          Die DSLR's worden wel erg aangeprezen :-) Ikzelf heb pas een FZ28 gekocht en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben! Ik heb lang getwijfeld tussen een DSLR en een bridge zoals de FZ28 en heb uiteindelijk de laatste gekozen omwille van de veelzijdigheid. Als het mij bevalt kan ik nog altijd zien of er een duurder speeltje als een DSLR van komt...

                          Ik kan niet vergelijken met een DSLR maar dit zijn enkele van de bevindingen die ik met de FZ28 gemaakt heb tijdens de nieuwjaarsfestiviteiten:
                          - de camera reageert wel degelijk redelijk vlot (weinig lag), om nog wat sneller te gaan kan je de rode ogen functie bij de flits uitschakelen en een iets kleiner formaat kiezen (10mp is toch wat groot)
                          - de rode ogen functie doet echter wel bijzonder goed haar werk
                          - hij ligt heel goed in de hand (een reden waarom ik geen compactje heb gekozen als de LX3) en met een beetje oefening is hij heel stevig te houden...
                          - ook zonder de flits maakt de camera ook bij "sfeerverlichting" goede foto's. Wat wel opviel is dat hij meer moeite heeft met beweging op de achtergrond (ook met de flits).
                          - de viewfinder is wat aan de kleine kant, maar geeft volgens mij een uitstekend beeld
                          - op de autostand kiest de FZ28 nogal snel (volgens mij) een hogere ISO wat resulteert in heel wat ruis (vanaf 400 zichtbaar), maar dat kan je gerust op een vaste waarde instellen en een beetje overbelichten...
                          - de lens en de stabilisator zijn schitterend, groot zoombereik voor het portret aan de overkant van de tafel, maar ook snel en precies...
                          - het snelmenutje onder de joystick achteraan is handig om mee te werken maar...
                          - ... de manuele focus er mee bedienen is iets minder precies.
                          - de autofocus is volgens mij vrij snel
                          - f2,8 is het kleinste diafragma (dat kwam ook aan bod)
                          - met de sluitertijd is het ook plezant spelen :-)
                          - het RAW formaat is zelfs voor een beginner als ik heel plezant om mee te werken, zelfs ik heb al een paar foto's die in JPEG verloren zouden zijn gered

                          De discussie is al beslecht en naar wat ik begrijp is er een cameratje gekocht... Heel veel plezier er mee!

                          Over DSLR's kan ik enkel zeggen dat je die best zo snel mogelijk uit je hoofd zet als je een andere keuze hebt gemaakt. Wil je zoals ik wat spelen met instellingen en leren is een bridge een goedkopere, betere en een duurzamere oplossing dan een DSLR. Extra lenzen, flitsers, filters,...koop maar eens alles bij elkaar wat de FZ28 kan (ook al zijn er mensen die vinden dat hij dat op een mindere kwaliteit doet...)! Eenmaal de microbe echt gebeten heeft, kan er nog altijd bijgekocht worden.
                          Ik ben heel blij als u met & van uw toestel zoveel plezier beleeft. Waarom dat u daarom
                          een DSLR zo vlug uit uw hoofd moet zetten, is mij wel een raadsel? Spelen met en leren
                          met een DSLR of een bridge maakt mijn inziens erg weinig verschil uit... laat staan dat
                          een bridge een duurzamere oplossing zou bieden... Bijvoorbeeld extra flitsers en filters
                          kun je zowel bij een bridge als een DSLR kopen... Blijven er alleen nog die extra lenzen
                          over. Dit lijkt me juist een enorm voordeel en pluspunt van een DSLR omdat die lenzen
                          nu eenmaal een groot deel van de kwaliteit van de foto's uitmaakt... En daar zal ook de
                          fanatiekste microbe geen uitweg aan bieden. Voorlopig toch niet...

                          Comment


                          • #58
                            Re: Aanschaf bridge

                            placeer u maar eens in en om een speeltuin vol zand met een DSLR en een 500mm zoomlens
                            Met een zoomlens van 500mm zou ik zelfs in de auto blijven zitten en dan neem ik nog mooie foto's van mijn zoon

                            Gewoon voorzichtig zijn, dslr gaat altijd in de fatbox en dan nog eens in een rugzak. En ik wissel geen lenzen in de zandbak of op het strand

                            By the way, ik ben naar de veldcross geweest in Baal en heb er een paar pro's gezien van de pers. Kan het zijn dat die hun lensdop er gewoon niet opdraaien achteraan om snel te kunnen wisselen? Op die gast hun rug bengelden 2 serieuze kleppers maar geen dopje opgeschroeft? Of heb ik zó verkeerd gekeken?
                            Last edited by Cubalistic; 4 januari 2009, 20:16.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Aanschaf bridge

                              Ik bedoelde maar dat als je eenmaal gekozen hebt, je best de alternatieven vergeet :-)

                              Even heb ik spijt gehad van mijn aankoop omdat een DSLR heel wat pluspunten heeft tegenover mijne bridge"ke"...maar een mens relativeert en dat doe je best door de alternatieven opzij te zetten.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Aanschaf bridge

                                Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                                Why o why ben je dan zelf overgeschakeld???
                                Omdat de SLR nog meer mogelijkheden biedt. Maar moest ik opnieuw voor de keuze staan, ik zou héél sterk twijfelen.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X