Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

40D prijs vs. 50D specs

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 40D prijs vs. 50D specs

Hallo

Zoals de titel al zegt: in mijn zoektocht naar een body blijven nog 2 opties open, 40D vs. 50D.

Ik koop de body bij ac-foto.com, dat staat al vast. Nu: de 40D staat scherp geprijsd (797 EUR) en heeft ook een mooie specificatie-lijst. Toch zou ik momenteel de 50D overwegen: scoort op sommige vlakken wat beter, heeft 5 MP meer (niet van vitaal belang, maar toch mooi meegenomen)... MAAR is langs de andere kant 200 EUR duurder.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!
    Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

Re: 40D prijs vs. 50D specs

Nog geen 0,04 eurocent per pixel, dat is toch voor niks...

Je zegt dat die op sommige punten beter scoort, dan moet je nagaan of dat voor jouw belangrijk is.

Als ik een camera voor €200 minder zou kunnen kopen met dezelfde eigenschappen als mijn D300, maar veel minder hoge burst rate, zou dat mijn camera worden. ZAou er een camera zijn voor €200 meer met één extra stop in de iso, aan de hoge kant, zou dat de mijne zijn.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

grootste voordeel van de 50d toz van de 40d is volgens mij het grotere LCD scherm.
      het 5mp voordeel wordt grotendeels teniet gedaan door de meeste lenzen welke die hoge resolutie nauwelijks of niet aankunnen.
      andere producenten hebben 12mp toestellen met een super LCD scherm, en zeer goede beeldkwaliteit, zou eerder die richting kijken. (nikon d300, sony a700, nikon d90 )

Comment

Ik zou 40d nieuw voor minder dan 600 euro kopen. (kijk bij onze noorderburen)
        Indien je absoluut bij ac foto wil kopen en prijsverschil is 'maar' 200 euro, dan zou ik 50d kopen
        We all go a little mad sometimes. Haven't you?
        Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          grootste voordeel van de 50d toz van de 40d is volgens mij het grotere LCD scherm.
          het 5mp voordeel wordt grotendeels teniet gedaan door de meeste lenzen welke die hoge resolutie nauwelijks of niet aankunnen.
          andere producenten hebben 12mp toestellen met een super LCD scherm, en zeer goede beeldkwaliteit, zou eerder die richting kijken. (nikon d300, sony a700, nikon d90 )
          volgens mij ben je verkeerd,
          scherm is even groot, detail van scherm 50d is beter

er zijn nog heel wat voordelen van 50d tov 40d, vraag is of je die nodig hebt
          40d à 600 € is prijs kwaliteit zowat beste op de markt

Comment

Ik vind dit een boeiende stelling.
            Als die stelling waar is dan zijn lenzen van compact camera's superieur in alle opzichten.
            Niettemin liggen exact dezelfde berekeningen uit de optica ten grondslag aan het ontwerp van die lenzen.

Comment

Werk je vaak met kleine DoF dan is de micro-adjust ook een mooi voordeel
              Ik vind de 2 verschillende soorten sRAW zeker ook meespelen!
              En het scherm is idd even groot: Dacht dat bij de 40D een 320k pixel, en bij de 50D 900k pixels.
              Verschil is heel zeker merkbaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Ik vind dit een boeiende stelling.
                Als die stelling waar is dan zijn lenzen van compact camera's superieur in alle opzichten.
                Niettemin liggen exact dezelfde berekeningen uit de optica ten grondslag aan het ontwerp van die lenzen.
                Wel, elke lens is beperkt in scherpte (resolutie, of spatial frequency), dit wordt over het algemeen weergegeven in MTF charts.
                Nu een camera (sensor) heeft ook een maximale resolutie (nyquist frequency), het is duidelijk als je optimaal gebruik wilt maken van je toestel dat de resolutie van de lens best hoger ligt dan deze van het toestel. Anders wordt de lens de beperkende factor.
                Hier is een voorbeeld van de 70-200mm F2,8 op een 40d toestel (10mp)

Je ziet hier duidelijk dat deze lens onder de nyquist frequentie van de 40d blijft.
                de lens is hier duidelijk op een 40d toestel al de beperkende factor, je gaat op een 50d toestel niet veel meer uit deze lens halen dan op een 40d volgens mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
                  volgens mij ben je verkeerd,
                  scherm is even groot, detail van scherm 50d is beter

er zijn nog heel wat voordelen van 50d tov 40d, vraag is of je die nodig hebt
                  40d à 600 € is prijs kwaliteit zowat beste op de markt
                  schermen zijn inderdaad even groot maar de resolutie van het 40d scherm is zeer laag, wat toch een aanzienlijke handicap is, is voor mij een van de grootste nadelen aan de 40d.

40d 3 inch 230000 pixels
                  50d 3 inch 920000 pixels

Comment

Wel, elke lens is beperkt in scherpte (resolutie, of spatial frequency), dit wordt over het algemeen weergegeven in MTF charts.
                    Nu een camera (sensor) heeft ook een maximale resolutie (nyquist frequency), het is duidelijk als je optimaal gebruik wilt maken van je toestel dat de resolutie van de lens best hoger ligt dan deze van het toestel. Anders wordt de lens de beperkende factor.
                    Lap, 't is weer van dat. Vanzodra iemand info vraagt over de 50D komt iemand (in meeste gevallen jij) opdraven met deze argumenten.
                    Alsof meer MP slechtere beelden zou opleveren, of je lenzen plots waardeloos worden

Theorietjes zoals deze zijn gebaseerd op pixelpeepen op 100%, volgens mij niet de juiste methode, zie dit draadje: http://forum.belgiumdigital.com/f15/...in-242508.html
                    Vreemd genoeg denk je daar net zo over, getuige post #25

Eerst liet ik me ook bang maken door zulke berichten, maar uiteindelijk heb ik die naast me neer gelegd en toch de 50D gekocht.
                    En weet je wat? Die presteert prima, zelfs met een 17-85 erop.
                    Enig nadeel van de hoge aantal pixels is de bestandsgrootte. Dat was zo opgelost met een CF kaartje van 8GB.
                    www.bigducksix.be

Comment

schermen zijn inderdaad even groot maar de resolutie van het 40d scherm is zeer laag, wat toch een aanzienlijke handicap is, is voor mij een van de grootste nadelen aan de 40d.

40d 3 inch 230000 pixels
                      50d 3 inch 920000 pixels

?????

Ik snap jouw redenering niet, "handicap", "grootste nadelen".
                      Heb je al ooit gebruik gemaakt van het scherm van een 40d ?
                      Dit is hetzelfde als scherm van 1D mark III en ik vind dit zeer goed, meer dan voldoende. Ik kan vergelijken met nieuwste generatie scherm van 5D mark II hetwelke uiteraard iets beter is, maar so what ? Je neemt hierdoor geen betere foto.

Je slaat de ene kemel na de andere. Ik stel voor dat je eerst wat foto's post vooraleer onzinnige dingen te verkondigen en sommige info zoekers verkeerdelijk in te lichten

Sorry voor de wat geprikkelde reactie. Dit is helemaal niet mijn stijl maar trop is te veel

Comment

?????

Dit is hetzelfde als scherm van 1D mark III en ik vind dit zeer goed, meer dan voldoende. Ik kan vergelijken met nieuwste generatie scherm van 5D mark II hetwelke uiteraard iets beter is, maar so what ? Je neemt hierdoor geen betere foto.

Je slaat de ene kemel na de andere. Ik stel voor dat je eerst wat foto's post vooraleer onzinnige dingen te verkondigen en sommige info zoekers verkeerdelijk in te lichten

Sorry voor de wat geprikkelde reactie. Dit is helemaal niet mijn stijl maar trop is te veel
                        Het is geen handicap of nadeel, maar ik was toch ook enorm verbaasd toen ik na de 50D die "shieke 1DIII" vastnam. Het is mij toen echt opgevallen dat het scherm een serieuze stap vooruit heeft gedaan. Inderdaad je maakt er geen betere foto's van, maar het is wel aangenamer om naar te kijken.

Comment

?????

Kalm aan Patrick Deze hardleerse betweter is immers zoveel aandacht niet waard.

En van jou weet ik tenminste dat je kan fotograferen

MVG,

Comment

Afgaande op jullie commentaren maar ook op andere meningen van mede-fotografen heb ik besloten om voor de 50D te gaan. Bedankt voor de reacties allemaal.
                            Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jense Bekijk bericht
                              Afgaande op jullie commentaren maar ook op andere meningen van mede-fotografen heb ik besloten om voor de 50D te gaan. Bedankt voor de reacties allemaal.
                              40D en geef de meerprijs voor de 50 uit aan de lens, bvb de 17-55 ipv de 17-85 en je zal het je niet beklagen

Djienbe

Comment

Working...
                              X