Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

40D prijs vs. 50D specs

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 40D prijs vs. 50D specs

Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
    40D en geef de meerprijs voor de 50 uit aan de lens, bvb de 17-55 ipv de 17-85 en je zal het je niet beklagen

Djienbe
    --> De beste en interessantste post uit de thread.
    equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

het 5mp voordeel wordt grotendeels teniet gedaan door de meeste lenzen welke die hoge resolutie nauwelijks of niet aankunnen.

wat heeft die 5 mp extra nu te maken met resolutie
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
        40D en geef de meerprijs voor de 50 uit aan de lens, bvb de 17-55 ipv de 17-85 en je zal het je niet beklagen

Djienbe

Kan ik alleen maar bijtreden.
        Ik heb momenteel twee 40D's, en toen de 50D uitkwam heb ik ook getwijfeld om een van deze bodies te verkopen en een 50D te kopen ... heb ik niet gedaan, en ik heb er geen spijt van eerlijk gezegd.

Dat betere schermpje van de 50D is relatief hoor, akkoord je kan je foto's beter beoordelen op het scherm, maar als je foto niet goed is zal je dat op een 40D scherm ook wel zien hoor, gewoon effe inzoomen. Ik heb enkele dagen met een 50D gewerkt die ik geleend had. Het is is een mooie camera, maar niet genoeg verbeterd om mijn 40D te verkopen (met verlies natuurlijk) en een 50D te kopen, ik zal nog wel even doorsparen en gelijk een 5dII kopen volgend jaar.

Ik zou op dit moment nog altijd voor de 40D gaan en een goede lens, de lens is nog altijd veel belangrijker dan de body, ik denk iedereen dat ondertussen toch wel weet. Ik heb in 2006 verschillende covershots gemaakt met een 'oude' 350D, zelfs een poster van 60x40 was geen enkel probleem, en dat met maar 8mp !

Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
          Lap, 't is weer van dat. Vanzodra iemand info vraagt over de 50D komt iemand (in meeste gevallen jij) opdraven met deze argumenten.
          Alsof meer MP slechtere beelden zou opleveren, of je lenzen plots waardeloos worden

Theorietjes zoals deze zijn gebaseerd op pixelpeepen op 100%, volgens mij niet de juiste methode, zie dit draadje: http://forum.belgiumdigital.com/f15/...in-242508.html
          Vreemd genoeg denk je daar net zo over, getuige post #25

Eerst liet ik me ook bang maken door zulke berichten, maar uiteindelijk heb ik die naast me neer gelegd en toch de 50D gekocht.
          En weet je wat? Die presteert prima, zelfs met een 17-85 erop.
          Enig nadeel van de hoge aantal pixels is de bestandsgrootte. Dat was zo opgelost met een CF kaartje van 8GB.
          Kijk als je een 15mp toestel koopt veronderstel ik dat je een meerwaarde verwacht van de extra 5mp toz van een 10mp toestel, wel ik zal je vertellen als je niet een lens met een zeer goede resolutie gebruikt is dit niet het geval, dus ik zeg dat 15mp van de 50d toz van de 40d enkel een meerwaarde heeft als je kwalitatief zeer goede lenzen gebruikt. daarbij is het dynamisch bereik van de 50d lager dan van de 40d en de per pixel scherpte licht ook al lager.

voor diegene dat het kleinere LCD scherm (resolutie) van de 40d niet stoort denk ik dat dit toestel een betere koop is, maar dan zit je bij de concurrentie beter volgens mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            Kijk als je een 15mp toestel koopt veronderstel ik dat je een meerwaarde verwacht van de extra 5mp toz van een 10mp toestel, wel ik zal je vertellen als je niet een lens met een zeer goede resolutie gebruikt is dit niet het geval, dus ik zeg dat 15mp van de 50d toz van de 40d enkel een meerwaarde heeft als je kwalitatief zeer goede lenzen gebruikt. daarbij is het dynamisch bereik van de 50d lager dan van de 40d en de per pixel scherpte licht ook al lager.

voor diegene dat het kleinere LCD scherm (resolutie) van de 40d niet stoort denk ik dat dit toestel een betere koop is, maar dan zit je bij de concurrentie beter volgens mij.
            P heeft het volgens mij hier goed geformuleerd.
            Je zal van die extra MP geen voordelen hebben, alleen grotere filesizes en een duurdere body. Als je daarmee kan leven, prima.

In feite is het nu terug zoals vroeger : met een groter capturedevice (vroeger film, nu sensor), kan je groter printen.
            De achterliggende redenen zijn wat technischer, maar daar komt het op neer.
            Je kan die sensor wel in kleiner deeltjes opdelen, maar de deeltjes zelf (die 100% crop) gaan van kwaliteit minderen.
            Anderzijds is pixelpeepen op 100% nu ook niet de juiste manier. De individuele deeltjes zijn minder goed, maar je hebt er ook meer.
            Het heft elkaar dus op.

Comment

Ik heb reeds 6 lenzen (gaande van een 70-200 tot een 50 mm bijvoorbeeld) en zal volgend jaar m'n 6de jaar met DSLR werken, dus ben niet echt aan mijn proefstuk toe.

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Ik heb in 2006 verschillende covershots gemaakt met een 'oude' 350D, zelfs een poster van 60x40 was geen enkel probleem, en dat met maar 8mp !
              Met m'n 300D en de kitlens, EF-S 18-55, heb ik ook reeds een poster afgedrukt van 0,80 x 1,20 m. Die hangt mooi tegen het plafond in m'n kamer en ben er uiterst tevreden van.
              Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

Comment

Als ik m'n foto tijdschriften van 3-4 jaar geleden opdis, wordt daar overal gepredikt dat 6MP zeker voldoende is voor amateur gebruik.
                En nu - 3 jaar later - lijkt niemand dit nog te kunnen geloven (ofwel zijn we geen "amateurs" meer ).

De "slechts" 8MP van mijn camera zijn zelden ten volle benut (alleen in het geval van enkele 50x70 posters). Meestal worden er A4 of A3 afdrukken van gemaakt of komen ze in een fotoboek terecht. Dan heb je aan 6MP meer dan genoeg, zeker indien je voldoende zorg besteedt aan de compositie bij de opname, zodat er achteraf niet of nauwelijks gecropt moet worden.

Voor mij is de 50D serieuze "overkill" qua MP, ook al zijn de opslagmedia weer zoveel goedkoper geworden. Er staat al genoeg "data" op mijn HD's waarmee ik niets aanvang.

Geef mij dan maar de 40D en met het prijsverschil tegenover de 50D zou ik een goede lens kopen (kwaliteit LCD scherm is voor mij lage prioriteit en zoals reeds gezegd worden je foto's hier niet beter door).
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                  Geef mij dan maar de 40D en met het prijsverschil tegenover de 50D zou ik een goede lens kopen.
                  Ik denk dat een lens van goede kwaliteit net iets meer dan 200 euro kost hoor. Maar da's off-topic natuurlijk...
                  Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jense Bekijk bericht
                    Ik denk dat een lens van goede kwaliteit net iets meer dan 200 euro kost hoor. Maar da's off-topic natuurlijk...
                    Niet als je over een MEERprijs spreekt natuurlijk.
                    En de vernoemde €200 is ook niet erg realistisch. Het prijsverschil ts beide toestellen ligt hoger (40D kan je in NL voor nog geen €600 kopen).
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

Comment

Mja dan nog, in de het volgende jaar-jaarenhalf zullen er geen grote investeringen meer gedaan worden op vlak van fotografie, zodus.

Heb 50D besteld en zal vrijdag geleverd worden!

Comment

Telkens weer komt de discussie neer op resolutie.
                        Maar waarom is dat een probleem?

Stel dat de gebruikte lens inderdaad de beperkende factor is. Trek je dan slechtere foto's met een 50D tegenover een 40D omdat de lens niet meer detail naar boven kan halen? Nee volgens mij trek je dan quasi dezelfde foto's.

Maar waarom zou dit argument als enigste gebruiken om een oudere body te kopen. Dus zolang je een oude lens hebt die eventueel niet de resolutie van de laatste camera aankan, mag je geen nieuwere body meer aanschaffen?

Volgens mij schaf je de beste body aan die je je kan permiteren. En later kan je ook nog verbeteren in lenzen. Het klopt dat een lens belangrijker is dan de body. Maar we weten niet waarvan de TS start. En top lenzen kosten veel geld. Al je lenzen aanpassen kan vele malen duurder zijn dan je body aanpassen.

Destijds met de 5D werd ook steeds overal verteld dat deze grote pixels meer van de lens gingen eisen. Dus overstappen wilde zeggen ook al je lenzen upgraden. Nu 3 jaar later weten we beter. Veel van die lenzen die als minderwaardig waren ingeschat voor de 5D leken het net veel beter te doen op die camera. Ondanks het feit dat de 5D veel meer pixels had als de toenmalige crop-camera's.

Trouwens Canon is niet aan zijn eerste meer-megapixel-camera bezig. In tegenstelling tot de andere merken die P. zoveel beter vind hebben zij al jaren bodies met meer MP. En die gebruiken ook diezelfde EF-lenzen van Canon.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Destijds met de 5D werd ook steeds overal verteld dat deze grote pixels meer van de lens gingen eisen. Dus overstappen wilde zeggen ook al je lenzen upgraden. Nu 3 jaar later weten we beter. Veel van die lenzen die als minderwaardig waren ingeschat voor de 5D leken het net veel beter te doen op die camera. Ondanks het feit dat de 5D veel meer pixels had als de toenmalige crop-camera's.
                          Hier haal je een aantal zaken door elkaar Dirk.
                          Niet het aantal pixels maar de pixeldensiteit is de factor. En de 5D heeft een lage pixeldensiteit, waardoor mindere lenzen het ook goed doen. (De FF laat dan wel de vignetting van de lens zien; mij stoort het niet, in tegendeel).

Wel is met de huidige megapixels wat gebleken dat de discussie wat academisch is geworden. De 5DII heeft immers zoveel pixels dat men voor de meeste prints naar beneden gaat interpoleren/verkleinen en dat daarmee de eventuele artefacten ook minder doorwegen.

Volgens mij schaf je de beste body aan die je je kan permiteren.
                          Beide zijn belangrijk he. Een goede body is zeker belangrijk.
                          Wat mij betreft : de 5D kan heel mooie foto's maken net als de 5DII. Veel verschil gaat het echt niet maken. De 5DII is wat beter gebouwd en heeft wat meer foefkes.

Eens je een goede body hebt, concentreer je u beter op lenzen, vind ik. Deze behouden hun waarde heel lang en gaan heel lang mee. De drop in waarde van een digitale body is heel groot. De huidige bodies zijn allemaal heel goed en ik denk dat we stilaan een body weer lang kunnen gebruiken ipv om de 2 jaar te upgraden. Vroeger was dat misschien verantwoord omdat de sprong iedere keer groot was.

Verschillende mensen hebben hier alleszins voor zichzelf beslist dat ze niet geld in bodies kunnen blijven pompen.

Comment

Maar we weten niet waarvan de TS start.
                            Zoals op de 1ste pagina gezegd: ik fotografeer reeds 5-6 jaar met DSLR.

M'n huidige body is de 300D en die begint in m'n ogen wel wat te verslijten. Niet dat het geen goeie body is, verre van, maar ik heb het gevoel dat ik me aardig wat kan verbeteren.

Huidige lenzen:
                            Canon EF-S 18-55
                            Canon EF 50 1.4 USM
                            Canon EF 85 1.8 USM
                            Canon EF 90-300 USM
                            Canon EF 70-200 F4 L USM

+ accessoires, o.a. Speedlite 430EX

Tesamen met de 50D is een nog een EF 400 F5.6 L USM besteld.

In mijn ogen toch geen slechte lenzen (op de 18-55 na, en dan nog: value for money...)

Comment

het 5mp voordeel wordt grotendeels teniet gedaan door de meeste lenzen welke die hoge resolutie nauwelijks of niet aankunnen.
                              De grootste onzin dat ik tot nu toe heb gehoord over de 50D. De tranen vliegen nog net niet uit mijn ogen.
                              Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                              http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jense Bekijk bericht
                                Zoals op de 1ste pagina gezegd: ik fotografeer reeds 5-6 jaar met DSLR.

M'n huidige body is de 300D en die begint in m'n ogen wel wat te verslijten. Niet dat het geen goeie body is, verre van, maar ik heb het gevoel dat ik me aardig wat kan verbeteren.

Huidige lenzen:
                                Canon EF-S 18-55
                                Canon EF 50 1.4 USM
                                Canon EF 85 1.8 USM
                                Canon EF 90-300 USM
                                Canon EF 70-200 F4 L USM

+ accessoires, o.a. Speedlite 430EX

Tesamen met de 50D is een nog een EF 400 F5.6 L USM besteld.

In mijn ogen toch geen slechte lenzen (op de 18-55 na, en dan nog: value for money...)
                                Dat is dus wat ik wilde zeggen, met deze combinatie van lenzen ga veel meer vooruit met de upgrade van de 300D naar 50D dan met een nieuwe lens.
                                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                                X