Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica D-Lux 4 of Panasonic DMC-LX3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Leica D-Lux 4 of Panasonic DMC-LX3

Ik ga mijn EOS 400D met Tokina 12-24mm lens verkopen naar aanleiding van de release van bovenstaande camera's. Hoewel ik zeer tevreden ben van mijn DSLR vind ik hem te ongemakkelijk om overal naartoe te sleuren en er is bijna de verplichting om het statief te gebruiken (niet echt trilvrije handen )

Beroepsmatig trek ik veel interieurfoto's en landschappen, voorheen was een compacte camera dus niet echt mogelijk door weinig groothoek capaciteit, dit is nu wel een optie door bovenstaande.

Ik zou dus opteren voor bovenstaande camera's, hoewel ze eigenlijk tweelingen zijn, kan ik toch maar niet beslissen...
    Iedereen weet wel dat Leica en Pana in de digicamwereld onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, maar in hoeverre gaat dit door als ze allebei hetzelfde product op de markt brengen?

De LX3 (400 euro) en de D-Lux 4 (640 euro) hebben beiden dezelfde lens (Leica), alleen zou Leica een eigen 'software' hebben ontwikkeld voor de JPEG output. Panasonic heeft namelijk de reputatie om noisier te zijn, dit zou de D-Lux 4 niet hebben door de Leica input. Dé ideale compact?

Er is in ieder geval weinig informatie te vinden over de D-Lux 4, toch in termen van betrouwbare reviews en er is al helemaal geen vergelijkende test te vinden tussen bovengenoemde camera's...

Zou Leica door hun eigen persoonlijke toets (if so...) 240 euro meer waard zijn, of zou het een uiterst irrationele keuze zijn en slechts een gevoelsmatige keuze door de merknaam Leica...

Weet wel dat ik in sommige kwesties zeer irrationeel wil denken en gewoon gevoelsmatig voor iets kan gaan, de Leica is voor mij dus 640 euro waard INDIEN hij een meerwaarde bezit t.o.v. de Panasonic, maar is dat wel zo?

Als iemand mij in deze zou kunnen helpen

Re: Leica D-Lux 4 of Panasonic DMC-LX3

Interieur en landschap = statief.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Volgens mij zul je behoorlijk moeten inboeten op kwaliteitsniveau. De sensor van die toestellen is een pak kleiner dan die van dSLR's. De Iso-waardes zijn meestal maar beperkt bruikbaar, volgens mijn ervaring met de FZ5 van Panasonic. Dus snap ik niet echt waarom je denkt dat je met zulk een toestel betere foto's zult maken. Uiteraard zal het toestel compacter zijn, wat handig is in sommige omstandigheden.

Omdat ik niet weet hoe uitgebreid jouw kennis van de fotografie is, kan ik niet inschatten of je misschien de kennis van de basis regels van de fotografie mist, of dat je heel specifieke eisen hebt.

OK, de compacts hebben ingebouwde stabilisatie, maar bij de 400D kan je de iso opdrijven om tot sluitertijden te komen waarbij je uit de hand kunt werken. Er bestaan lichtsterke primes indien je daarmee nog niet toekomt.

In gevallen je echt een statief nodig hebt met een dslr, zul je zeker een statief nodig hebben voor je compact...

Ik ken de toestellen niet specifiek, maar dit zijn misschien zaken om toch rekening mee te houden.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Interieur en landschap = statief.
        Uit professioneel doelpunt is het artistieke van de foto absoluut niet belangrijk, het moet er gewoon goed en levendig opstaan. Daarnaast is het allemaal binnen een beperkt tijdbestek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
          Volgens mij zul je behoorlijk moeten inboeten op kwaliteitsniveau. De sensor van die toestellen is een pak kleiner dan die van dSLR's. De Iso-waardes zijn meestal maar beperkt bruikbaar, volgens mijn ervaring met de FZ5 van Panasonic. Dus snap ik niet echt waarom je denkt dat je met zulk een toestel betere foto's zult maken. Uiteraard zal het toestel compacter zijn, wat handig is in sommige omstandigheden.

Omdat ik niet weet hoe uitgebreid jouw kennis van de fotografie is, kan ik niet inschatten of je misschien de kennis van de basis regels van de fotografie mist, of dat je heel specifieke eisen hebt.

OK, de compacts hebben ingebouwde stabilisatie, maar bij de 400D kan je de iso opdrijven om tot sluitertijden te komen waarbij je uit de hand kunt werken. Er bestaan lichtsterke primes indien je daarmee nog niet toekomt.

In gevallen je echt een statief nodig hebt met een dslr, zul je zeker een statief nodig hebben voor je compact...

Ik ken de toestellen niet specifiek, maar dit zijn misschien zaken om toch rekening mee te houden.
          Om direct te reageren op uw laatste zin, deze toestellen gaan tegen de stroom in en hebben een grotere sensor ivgl met de pixels, ik weet niet of je dit mee hebt opgenomen in uw betoog?

Daarnaast weet ik dat een 400D of eender welke DSLR enorm veel potentieel bezit, maar veel hangt ook af van de lens EN van degene die erachterstaat EN van de nabewerking. En ik vrees net dat ik op die punten minder vaardig ben of alleszins geen tijd kan/wil besteden. Ik wil een camera die out-of-the-box goede resultaten neerzet.

Ik zou deze overstap echter nooit overwegen indien dit, op papier, geen ideale camera's waren voor mijn werkveld. Want een DSLR stoort mij echt (qua grootte, mobiliteit, nabewerking) in mijn werkwijze...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door YoeriS Bekijk bericht
            Uit professioneel doelpunt is het artistieke van de foto absoluut niet belangrijk, het moet er gewoon goed en levendig opstaan. .
            Het moet gewoon stilstaan en met een 'professioneel doelpunt' (dacht dat bij de eredivisie was, maar ja) gaat dat het beste met een statief, dat artistieke heeft helemaal niks daarmee te maken.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Beetje offtopic, maar kijk voor dat geld ook eens naar de Sigma DP1...groothoek (zoomloos) SLR size sensor (1,7 crop) levendig staat het er zeker op met de Foveon sensor...(mits goed belicht uiteraard he...)

Persoonlijk ben ik nog niet zo onder de indruk geweest van de digitale leica compacts/bridges in vergelijking met hun prijs...zeker niet op ruisprestaties...

Van die software verschillen weet ik niets, maar ik kan me niet voorstellen dat deze 240 euro waard zijn (aangezien software altijd te "updaten" is en als die van Leica beter is zal Pana wel snel met een firmware upgrade komen lijkt me(?) )
              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Veel hangt uiteraard af van wat je verwacht en waarvoor de foto's moeten dienen. Win mijn ogen een serieuze stap achteruit is, kan voor iemand anders een stap vooruit zijn. Maar ik ben van mening dat je nooit de optimale foto's out of the box krijgt. Zelfd als je volautomatisch werkt moet je de basisprincipes in het oog houden om de resultaten te bekomen die je vooropstelt.

Je opmerking dat dit type camera's een grotere ruimte heeft voor de 10 MP's klopt, ten opzicht van andere compacts. Maar niet ten opzichte van een APS-C sensor, zoals in de 400D.

Enfin, uiteindelijk moet jij tevreden zijn, dus ga eens naar een winkel waar je de toestellen daadwerkelijk kunt testen en dan zul je al snel te weten komen wat er je best ligt.
                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                  Beetje offtopic, maar kijk voor dat geld ook eens naar de Sigma DP1...groothoek (zoomloos) SLR size sensor (1,7 crop) levendig staat het er zeker op met de Foveon sensor...(mits goed belicht uiteraard he...)

Persoonlijk ben ik nog niet zo onder de indruk geweest van de digitale leica compacts/bridges in vergelijking met hun prijs...zeker niet op ruisprestaties...

Van die software verschillen weet ik niets, maar ik kan me niet voorstellen dat deze 240 euro waard zijn (aangezien software altijd te "updaten" is en als die van Leica beter is zal Pana wel snel met een firmware upgrade komen lijkt me(?) )
                  Ik heb de Sigma DP1 overwogen, de Leica/Panny kan niet tegen deze camera opboksen, maar het is 'slechts' 28mm groothoek. En dat zou volgens mij teveel verschil zijn met de 19.2mm (1.6 crop) die mijn EOS400D momenteel heeft?

Ik ben momenteel echt aan het twijfelen om m'n gear te verkopen, hoewel ik het soms echt vervloek om met een DSLR op stap te zijn en bewogen foto's te hebben die op het scherm wel goed leken. Misschien ben ik ook niet vaardig genoeg met een DSLR aangezien ik soms écht niet tevreden ben met de kleuren die eruit komen (niet waarheidsgetrouw), terwijl ik met de Panny TZ5 veel waarheidsgetrouwere foto's kan maken...

De Leica zal zeker wel de drempel verlagen, en de IS zal mijn gebreken (grotendeels) oplossen zonder het gebruik van een statief, maar of het een stap (voor mij dan, niet voor een dslr expert) in de goede richting is...

Ik ben ook geen pixel-peeper en de foto's zullen altijd terugvallen op 1.3M (1280*1024), dus wat dat betreft?

Comment

Die 28mm zit je aan vast inderdaad, voor jou dan niet handig nee...

Dan blijft denk ik over om na te gaan of er ECHT een verschil zit in de Pana en de Leica...maar zelfs als dat zo is zou ik er geen 240 euro voor over hebben...
                    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik heb een D-lux 4, ben er erg tevreden over.
                      Zeer goed toestel.

Zijn voorganger, de D-lux 3 heb ik na 2 jaar gebruik verkocht voor 270€(!) Met een kleine deuk in de behuizing, zonder kabels en met een krasje in het scherm, waarom? Aaah, omdat het een Leica is, tiens! Need I say more? Eender welke compacte digitale camera krijg je na 2 jaar nog amper verkocht, laat staan voor dat bedrag, ongeveer de helft van de aankoopprijs.
                      Last edited by C Netels; 8 januari 2009, 19:02.

Comment

Heb zelf nu een Leica D-LUX 3. Tweelingbroer van de Pana DMC-LX2
                        Bijzonder tevreden over. Akkoord, kleine sensor en (bijgevolg) iets meer ruis, dat is normaal, en weet je vooraf. Al blijft dat vooral theorie, in de praktijk zijn de foto's erg goed, ook al omdat ik nooit op 10 megapixels .fotografeer (dat is de panoramastand 16:9, in de 3:2 en 4:3 formaten staat-ie op z'n hoogst slechts op een goeie 8 en 7 mega.
                        Ik fotografeer dus op 5-6 megapixels gemiddeld, volstaat ruimschoots, en heb geen ruis. Verder een bijzonder goed automatische witbalans, zelfs bij kunstlicht.
                        Daarin was ik teleurgesteld in een eerdere Olympus E-330, daarom verkochtik 'mopnieuw vrij snel, hoewel verder nochtans een knap toestel. Overweeg nu ook de Olympus E-30. Al moet die nog iets in prijs zakken, zeker nu de E-620 eraan komt, die me de beste koop lijkt, de groovy features in acht genomen.
                        Nu, ik twijfel of ik opnieuw naar een relex met lenzentoestanden ga. Inderdaad volg ik helemaal de redenering dat al dat (niet-)gesleep soms nefaste gevolgen heeft.
                        Een reflex met grotere sensor zou per definitie betere foto's moeten geven, maar anderzijds is het allerbeste fototoestel met voorsprong dat, welk je altijd bij je hebt ;-))
                        Wat heb je aan een fenomenale set, die je (dan toch maar) hebt thuis laten liggen, op het moment dat je de foto van je leven wil nemen, bij wijze van spreken.
                        Ideaal is val en één, dus een compact en een reflex, maar ook dan blijft de reflex wellicht thuis liggen...
                        Precies omdat die kleine DMC-LX3 en de D-LUX4 niet enkel nagenoeg alle instelmogelijkheden van een DSLR hebben, maar bovendien no de (erg handig met een schuifschakelaar instelbare) aspect ratio's (zoals hun voorgangers DMC-LX2 en D-LUX3 ook al), en nu ook nog de volwaardige 24mm breedhoek, en de superieure 2.0 (!!!) lichtsterke lens (features die minstens evenwaardig is aan een hogere iso op een DSLR die maar een 3.5 lens heeft, dan nog lang niet van Leica kwaliteit...), versta ik volkomen de keuze voor dit toestel. Moet al een forse DSLR zijn om deze kleine op het vlak van fotografische kwaliteiten te kloppen. Voor zover je die dus al zou bij je hebben...
                        DOEN!!!

Comment

Alleen heb je al dat lekkers ook bij Panasonic voor véél minder geld .

A photographer's intimate exploration of the sea's ever-changing moods, captured through daily visits to the Dutch coastline.

(zullen wellicht vijgen na pasen zijn, enfin bij manier van spreken )

Comment

Er loopt al een klein draadje over de LX3

http://forum.belgiumdigital.com/f9/l...10-263703.html
                            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

De leica heeft ook een censor van 1.7 , dat zal niet zo veel schelen met 1.5 denk ik ,je moet hem natuurlijk niet gaan vergelijken met een ff , maar een leica heeft toch altijd meerwaarde denk ik , en er zijn veel proffotografen die ook met goeie leica zoals de D-LUX4 werken is makkelijk voor bv landschap en wandelfotografie , het resultaat zal zeker niet onder doen van een dslr, ik wil ook wel die leica naast mijn nikon D80 , want ik heb veel last van stof of onreinheid op mijn censor , daar ben ik dan wel vanaf

Comment

Working...
                              X