Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Amateur op zoek naar juiste Nikon- help please!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Amateur op zoek naar juiste Nikon- help please!

Beste leden,

Ikheb momenteel een kleine Ixus en zou graag upgraden naar een reflex toestel. Ik ga dit toestel enkel gebruiken voor foto's van de kids, tijdens een feestje met familie of vrienden (binnen en buiten!), tijdens een uitstapjes, etc. Ik ben geen pro en een leek op vlak van fotografie- ik wil enkel mooie leuke foto's trekken.

Ik ben aan het twijfelen tussen een Nikon D3000 en een D5000. In de winkel zeggen e dat de "CCD" (wat is dat??) van de D3000 teleurstelend is voor omgevingen met weining licht, en dat de D5000 zeker zijn geld waard is. Jullie idee hieromtrent?

Verder komt er dan nog de vraag van lensen.... De standaard 18-55 lijkt mij niet voldoende. Is een 18-105 een goede aankoop, of beter dan de 15-55 en 55-200 combinatie kopen? In de winkel beweerden ze dat de 18-105 zeker voldoende was om te beginnen met goede foto's en dat ik later een 70-300 kan bijkopen.... Ik had oorspronkelijk een 700 tot 800 EUR in gedachten, dus de D5000 + 18-200 ligt wat aan de hoge kant... (ik ga ervan uit dat de standard flash voldoende is om te beginnen)

En tenslotte- online kopen van een pixmania, digicamshop, etc.... Is dit een goede beslissing? De prijzen zijn scherp, maar heb ik dan nog steeds de 2 jaar garantie? (Ik had verstaan dat dit enkel voor europese toestellen en lensen was, en vraag mij af of dit dan ook het geval is bij een online store)...

Alvast bedankt voor jullie hulp en gedachten!

Re: Amateur op zoek naar juiste Nikon- help please!

De D5000 met 18-105VR kitlens is een handige combinatie die het ook bij minder licht vrij goed doet. Je hebt een goed bereik, prima scherpte en ook op wat hogere iso's een goed contrast.
    De vertekening van de lens kun je in de camera jpg al perfect corrigeren. Daarnaast kun je een NEF (RAW) opslaan om zelf te bewerken.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Een goeie winkel, lijkt me. Ik denk dat een 18-105 zéker volstaat, ik zou je maar de 18-55 aangeraden hebben. Voor jouw doel lijkt me dat perfect.

Maar éérst in een winkel gaan informeren en dan via internet kopen ? Ik vind dat niet netjes...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kc1976 Bekijk bericht
        Ik ben aan het twijfelen tussen een Nikon D3000 en een D5000. In de winkel zeggen e dat de "CCD" (wat is dat??) van de D3000 teleurstelend is voor omgevingen met weining licht, en dat de D5000 zeker zijn geld waard is. Jullie idee hieromtrent?
        De D3000 gebruikt de oudere CCD-sensor terwijl dat bij de D5000 een nieuwere CMOS-sensor is. Die laatste presteert naar verluid beter op hogere iso-waarden en is ook zuiniger met energie.

Ik denk persoonlijk dat het kwaliteitsverschil tussen beide modellen op hogere iso-waarden niet al te groot zal zijn (ik heb zelf de D3000 en er zijn genoeg websites waar je beide modellen kunt vergelijken). De D5000 heeft live view (je hoeft niet enkel de zoeker te gebruiken) en een video-functie. Als je die twee extraatjes graag zou hebben - en je hebt voldoende budget - kies je beter voor de D5000.

Mocht het een hulp zijn: zelf ben ik zeer tevreden van de D3000. Met een lichtsterke lens kun je trouwens heel wat mooie foto's maken binnenshuis.

mvg,
        Nikon D3000 | Nikon AF-S 35mm f/1.8 G DX | Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR

Comment

je kan met beiden geen miskoop doen hoor!
          effe testen in een goeie winkel voldoende uitleg vragen en kijken welke het beste je het beste aanstaat.
          nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kc1976 Bekijk bericht
            Beste leden,

Ik ga dit toestel enkel gebruiken voor foto's van de kids, tijdens een feestje met familie of vrienden (binnen en buiten!), tijdens een uitstapjes, etc.
            jaja dat zeg je nu, wacht tot je hem hebt en echt gebeten wordt
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Het zijn alle 2 camera's waar je zeer mooie beelden met kunt maken.

Persoonlijk zou ik voor te starten beginnen met de 18-105 VR lens.

Maar welke camera van de 2:

Voordelen van D5000 tov D3000
              - Cmos sensor (beter in hoge iso)
              - 12 mpixels tov 10
              - videofunctie (zeker leuk als je kleine kinderen hebt)
              - kantelbaar scherm

Nadelen van D5000 tov D3000
              - duurder (ongeveer 170 euro)
              - D3000 heeft iets groter scherm, maar wel zelfde resolutie

Persoonlijk als ik de keuze zou hebben tussen de 2 zou ik zeggen ga voor de D5000

Ik zelf heb ook de D5000, en heb deze genomen omwille van videofunctie, cmos sensor.

Succes met je keuze
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Gezien je budget zou ik niet twijfelen en voor de D5000 gaan.
                Daarbij is de lens 18-105mmVR zeker geen miskoop, integendeel.
                Een test over deze lens kan je hier vinden: photozone.de 18-105VR
                Bij konijnberg.be kost de set D5000+18-105VR + tas €762,61.
                Met SD laartje en een UV filter voor de lensbescherming en je bent klaar om te starten
                Bij studio73.be kost de set + 8 DB SDHC kaart (geen tas)+ reinigingsset €759.
                Succes met de aankoop.
                Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Op m'n website staan uitgebreide verhalen over beide camera's.
                  De samenvatting staat hierboven al vermeld.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
                  X