Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 40D Focuspunt

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 40D Focuspunt

Ik heb sinds een weekje een Canon 40D met 18-55 IS. Wat me nu opvalt: als ik een foto heb gemaakt en ik kijk deze foto terug op het scherm dan ligt het focuspunt (dat dan wordt weergegeven) iets rechts van waar ik daadwerkelijk gefocust heb. Nu heb ik net een paar foto's gemaakt waarop ik heb gefocust op een punt in het midden kijkend door de zoeker. Bij nadere inspectie van deze foto's op de pc blijkt dat het punt dat in de zoeker in het midden lag dat op de uiteindelijke foto niet is.
    [img] http://members.home.nl/rob.houben/In...D/IMG_0933.JPG [/img]
    Daar zie je zo'n foto. De camera stond stil op een tafel, dus het is geen beweging die zorgt voor dit resultaat. Ik heb meerdere foto's die allemaal zo uitzien.
    Wat is mijn probleem? Is dit ernstig? Moet ik ermee terug gaan naar de winkel?

Edit: op de foto zie je dat de rode stip zo'n 30 a 40 pixels naar links ligt tov van het centrum, van daar waar ie echt had moeten liggen dus.

Re: Canon 40D Focuspunt

Als je een probleem met 30 á 40 pixels, zou ik daar geen probleem mee hebben, met 3888 pix in de breedte, de stip is al groter.

Ik zie de scherpte, als het al te zien is op deze foto, veel hoger op de foto, net iets onder de kleur rand.

Maak eens een foto van iets met echt contrast, de camera heeft iets nodig om scherp te stellen, bv een cm onder 45graden, vanaf een statief.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Als je een probleem met 30 á 40 pixels, zou ik daar geen probleem mee hebben, met 3888 pix in de breedte, de stip is al groter.

Ik zie de scherpte, als het al te zien is op deze foto, veel hoger op de foto, net iets onder de kleur rand.

Maak eens een foto van iets met echt contrast, de camera heeft iets nodig om scherp te stellen, bv een cm onder 45graden, vanaf een statief.
      Bedoelt U zoiets?:

Comment

Kleine update: de verschuiving is consistent bij elk focuspunt...
        Wat is er dan precies aan de hand?

Comment

De focustestfoto's zien er volgens mij toch niet zo heel verkeerd uit.

Ga je echt de pixels tellen om naar fouten te zoeken, of wil je foto's maken met dat materiaal?
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De focustestfoto's zien er volgens mij toch niet zo heel verkeerd uit.

Ga je echt de pixels tellen om naar fouten te zoeken, of wil je foto's maken met dat materiaal?
            Ik wil zo graag mogelijk foto's maken! Maar wel met materiaal dat niet defect is. Daarom vraag ik me af of dit gewoon goed is, of dat er ergens een defect zit...

Op bovenstaande links kun je het verschil zien wat ie rechts toevoegt en links tov de zoeker. Door de zoeker heb ik de foto's gelijk gesteld aan de zijkant van het melkpak.

Comment

Dacht hetzelfde als Black B@ndit hier aangeeft: focustestfoto's zien er volgens mij toch niet zo heel verkeerd uit.

Daarom had toch graag bovenstaande test foto's gezien met een iets lager diafragmawaarde en wat meer ingezoomd.
              Maar bon, Een kleine Back-front focus komt (relatief) regelmatig voor… meestal oorzaak bij de lens, soms de body.
              Ook IS actief op de lens zou (volgens andere BD leden) hier blijkbaar invloed op hebben (probeer eens of dit een verschil maakt).
              Meestal valt een kleine afwijking zelden op…maar bij macro werk is dit een “pain in the ass”. Maar dat doe je niet met zo een lens.
              Laten kalibreren kan altijd, maar weet niet welke afwijkingen in aanmerkingen komen onder garantie. Of een 50D kopen…dan kan je het zelf (functie: Micro adjustments).

Lees anders ook eens:http://forum.belgiumdigital.com/f9/c...-197599-2.html

Greetz Ivan
              Ivan
              http://www.henderix.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivanhoe Bekijk bericht
                Dacht hetzelfde als Black B@ndit hier aangeeft: focustestfoto's zien er volgens mij toch niet zo heel verkeerd uit.

Daarom had toch graag bovenstaande test foto's gezien met een iets lager diafragmawaarde en wat meer ingezoomd.
                Maar bon, Een kleine Back-front focus komt (relatief) regelmatig voor… meestal oorzaak bij de lens, soms de body.
                Ook IS actief op de lens zou (volgens andere BD leden) hier blijkbaar invloed op hebben (probeer eens of dit een verschil maakt).
                Meestal valt een kleine afwijking zelden op…maar bij macro werk is dit een “pain in the ass”. Maar dat doe je niet met zo een lens.
                Laten kalibreren kan altijd, maar weet niet welke afwijkingen in aanmerkingen komen onder garantie. Of een 50D kopen…dan kan je het zelf (functie: Micro adjustments).

Lees anders ook eens:http://forum.belgiumdigital.com/f9/c...-197599-2.html

Greetz Ivan
                De focus gaat idd wel goed, maar wat ik me vooral afvraag is of het normaal is dat rechts een bredere rand wordt toegevoegd aan de foto in vergelijking met links...?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ZünRob Bekijk bericht
                  De focus gaat idd wel goed, maar wat ik me vooral afvraag is of het normaal is dat rechts een bredere rand wordt toegevoegd aan de foto in vergelijking met links...?
                  Ahhh. dat is al een andere vraag:
                  MMm..eerst en vooral de zoeker van de 40D heeft zoals 9/10 van alle SLR's een afwijking. Bij de 40D is dat 95%..dus lijkt me dat wel +/- wel te kloppen met je foto's.

Denk dat je camera dus O.K. is

Greetz,
                  Ivan
                  Ivan
                  http://www.henderix.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivanhoe Bekijk bericht
                    Ahhh. dat is al een andere vraag:
                    MMm..eerst en vooral de zoeker van de 40D heeft zoals 9/10 van alle SLR's een afwijking. Bij de 40D is dat 95%..dus lijkt me dat wel +/- wel te kloppen met je foto's.

Denk dat je camera dus O.K. is

Greetz,
                    Ivan
                    Is er toevallig iemand die een gelijke test mijn zijn camera zou willen uitvoeren?

Ik heb ook een test gedaan waar ik in het midden had gefocust op een puntje. Bij het terugkijken van de foto blijkt dit puntje echter niet in het centrum van de foto te staan maar ongeveer 40 pixels naar links verschoven te zijn. Ik neem aan dat dit dan normaal is?

Daar vind je die foto terug (voor als je het zelf op wilt meten).

Comment

Ik vraag me werkelijk af hoe je in je zoeker precies, op 40 pix nauwkeurig, iets in het midden kan zetten. We hebben hier een woord voor .............

Eenn technische camera lijkt mij de juiste oplossing voor jopuw.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik vraag me werkelijk af hoe je in je zoeker precies, op 40 pix nauwkeurig, iets in het midden kan zetten. We hebben hier een woord voor .............

Eenn technische camera lijkt mij de juiste oplossing voor jopuw.
                        Het gaat me er eigenlijk ook meer om dat er ongelijke randen worden toegevoegd aan de zijkant van de foto tov wat je door de zoeker ziet. Dat is hetgene dat ik me afvraag of dat wel normaal is.
                        Ik begrijp dat je hem inderdaad niet zo makkelijk in het midden kunt krijgen, maar is het normaal dat de randen die toe worden gevoegd aan beide kanten niet even breed zijn?

Comment

ik zou met het toestel terug gaan naar de winkel.
                          een afwijking van 40 pixels is teveel .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door amstel Bekijk bericht
                            ik zou met het toestel terug gaan naar de winkel.
                            een afwijking van 40 pixels is teveel .
                            Ik weet nu serieus niet of ik je post serieus op moet vatten of niet.

In ieder geval: je ziet dat rechts een rand van 130 pixels wordt toegevoegd, links van 70 pixels tov wat je ziet door de zoeker. Zouden deze randen niet gelijk moeten zijn? Of is het normaal wat ik heb?

Comment

je afwijking is nog groter dan 40 pixels,je focus blijkt 60 pixels uit het midden te liggen,130-70.
                              beide kanten moeten evenveel toevoegen.je hebt een serieus probleem.

Comment

Working...
                              X