Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 40D...... snap er niks van

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 40D...... snap er niks van

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
    zei ik iets verkeerd ? ...
    Hoezo? Héb jij iets gezegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      vooraleer hij de knop 'aanpassen' gebruikte wel ja
      "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        waarschijnlijk een post die verwijderd is. Ik ben dat ook al tegengekomen.
        Groetjes Steco

Comment

Ik had iets gezegd maar het werd er zonder uitleg af gekegeld.

Ik vond het verdacht dat iemand out of the blue op BD komt, zich na pakweg twee dagen profileert als een radeloos mens en zoetjesweg 3000€ aan spiksplinternieuwe Canonspullen aanbiedt wegens een piepklein probleempje ...

Maar 't zal wel aan mij liggen zekers ? Paranoïde, zekers ?
          Gurdy

Comment

Zeker niet zo direct alles opgeven Doggy. Als je doorbijt zal je er zeker geen spijt van krijgen.

Je bent best om steeds te werken met 1 scherpstelpunt. Als je camera met meerdere scherpstelpunten tegelijk werkt durft dit wel regelmatig eens mislopen. Heb dat in het begin ook met schande ondervonden

Om volledig zeker te zijn dat je camera zeker geen front of backfocus probleem hebt zou je eigenlijk deze test moeten uitvoeren: http://www.focustestchart.com/chart.html

Had ook last van onscherpte met mijn 20D. Dacht in het begin steeds dat het aan mij lag. Heb toen de test gedaan en bleek een lichte frontfocus te hebben. Niet genoeg om door Canon te laten herstellen maar wel genoeg om mijn foto's om zeep te helpen. Heb toen contact genomen met Rofa Repair in Nederland en mijn camera is nu ZALIG scherp. Opgelet, een DSLR is altijd "uit camera" minder scherp dan een snapshot camera. Bij DSLR zit het oa in de finesses van de nabewerking.
            Groetjes, 4ginie

Photography is a way of life...

Comment

Hallo,

ik had lang geleden een gelijkaardig probleem.
              vermoedelijk ligt het niet aan je toestel maar aan het leren werken met een flits.

Ik heb toen heel bruikbare uitleg gekregen ! (zie post van black bandit in onderstaande thread, waarvoor nog steeds dankbaar)

Ik ben op zoek naar een nederlandstalige handleiding voor de 420EX speedlite flash van Canon. Kan iemand mij daar mee helpen? Alvast bedankt op voorhand!

groeten,
              Geert

Comment

Als je in de AV-stand wil werken, dan kan je bij de persoonlijke voorkeuze instellingen ook de flitssychronisatie vastzetten op 1/250 sec (pagina 155 in de handleiding: C.Fn-1 -7, 0= automatisch, 1= 1/250sec vast).
                Op die manier zal je niet gemakkelijk bewogen foto's krijgen, en kan je ook zelf het diafragma instellen voor de gewenste scherptediepte.
                Maar door die korte sluitertijd heb je dan meestal geen echte invulflits, de flitser zal dus bijna al het licht geven, tenzij je de iso hoog genoeg zet, en het diafragma ver genoeg open.

Ik heb het al meer geschreven, als je een digitale reflex wil gebruiken, dan is het nodig om te begrijpen waarmee je bezig bent, anders lukt het niet.

Als je niet weet wat er gebeurt als je voor een bepaalde instelling kiest, dan kan je ook niet de juiste keuze maken om je onderwerp in die bepaalde omstandigheden zo goed mogelijk op de foto te krijgen.

Meestal ligt het niet aan het gebruikte materiaal als de foto's mislukken.

Toen ik pas begon met een 300D, toen dacht ik ook dat er iets mis was met die camera, maar toen kende ik ook nog niets van sluitertijden, diafragma, iso, witbalans.....

Je moet er de tijd voor nemen, dan zal je wel merken dat je zeker geen miskoop gedaan hebt. Alleen als je verwacht dat die camera alles voor jou zal doen, dan kan je die beter verkopen, want dan lukt het nooit.

Een goed boek over fotografie (of een basiscursus fotografie) kan ook zeker nuttig zijn.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Misschien tóch beter voor Nikon gekozen

Geintje he, niet op reageren mensen, ik kon het niet laten
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ja "KVP" misschien is dit toch niet zo'n geintje want ik heb altijd met nikon gewerkt maar de D300 was mij net iets te duur, zoveel foto's maak ik nu ook niet.

Wat de andere reacties betreft:
                    Ik weet perfect wat diafragma, sluitertijden en Iso waarden betekenen zelfs in uitgebreide compactcamera's moet je daar mee werken om "goeie" foto's te maken.
                    Daar ligt het probleem niet en fotografie boeken, ik heb er daar meerdere van maar er zijn er legio en je kan ze nu ook niet allemaal gaan lezen, de praktijk is de beste leerschool.
                    Nu met de body-instellingen heb ik geen problemen behalve met de instellingen van het flitsmenu, dit hangt nauw samen met de flitser en als je iets op de flits anders insteld worden die veranderingen ook naar het camera menu doorgegeven.

Over deze communicatie tussen camera en flits of omgekeerd staat er bitterweinig in de handleidingen.

Ik heb het al meer geschreven, als je een digitale reflex wil gebruiken, dan is het nodig om te begrijpen waarmee je bezig bent, anders lukt het niet.
                    Ik heb geen probleem met het begrijpen van een DSLR maar wel met de samenwerking van de flitser.

Dus even samengevat: als ik op de cam het flits menu instel op 1/250 vast dan zou ik volgens jullie in de manuele stand de volledige capaciteit kunnen benutten om diafragma en sluitertijden zo in te stellen dat ik meer scherptediepte krijg.
                    Bijkomende vraag moet ik dan steeds op 1/250 afdrukken of mag dat trager zijn?

Mushu Re:
                    Zeker niet zo direct alles opgeven Doggy. Als je doorbijt zal je er zeker geen spijt van krijgen.

Je bent best om steeds te werken met 1 scherpstelpunt. Als je camera met meerdere scherpstelpunten tegelijk werkt durft dit wel regelmatig eens mislopen. Heb dat in het begin ook met schande ondervonden

Om volledig zeker te zijn dat je camera zeker geen front of backfocus probleem hebt zou je eigenlijk deze test moeten uitvoeren: http://www.focustestchart.com/chart.html
                    Bij deze testen werk ik steeds met centerfocus anders heb je geen referentie en de 40D geeft het instelpunt ook weer op zijn scherm (vind ik een goed voordeel om te kunnen vergelijken)

De front en backfocustest heb ik ook op een andere site gelezen en afgeprint maar nog geen tijd gehad om deze rustig uit te proberen.
                    Heb wel dergelijke proef gedaan met de camera op een stevige tafel te zetten en drie foto's te maken via de timer van het zelfde object:
                    foto 1 met autofocus, foto 2 en 3 met manuele focus iets meer en iets minder dan het autofocuspunt en kom tot de vaststelling dat de autofocus wel degelijk het juiste focuspunt is (bij benadering want deze test is niet zoals de milimeterkaart)

gurdy Re: Canon 40D...... snap er niks van

--------------------------------------------------------------------------------
                    Ik had iets gezegd maar het werd er zonder uitleg af gekegeld.

Ik vond het verdacht dat iemand out of the blue op BD komt, zich na pakweg twee dagen profileert als een radeloos mens en zoetjesweg 3000€ aan spiksplinternieuwe Canonspullen aanbiedt wegens een piepklein probleempje ...

Maar 't zal wel aan mij liggen zekers ? Paranoïde, zekers ?
                    Gurdy: ik weet niet of jij dat gevoel wel kent, als ge u er ni goe bij voeld met wat je aangeschaft hebt geeft mij dat een neerslachtig gevoel, vandaar mijn hulpkreet. Ik mag hier niet verder over uitwijden want daar dient dit forum niet voor.
                    Canon EOS 7D, EF-S 55-250 IS, EF-S 15-85 IS USM, 580EX II, en nog wat oud glas.

Comment

Als je voor die vaste 1/250 sec flitssynchronisatie kiest, dan zal je in de AV stand een sluitertijd van 1/250sec krijgen, zodra je de flitser aanzet. Door dan de gewenste diafragma-opening te kiezen kan je de gewenste scherptediepte krijgen.

Zet je die flitssynchronisatie in de normale stand, dan krijg je in de AV stand altijd dezelfde sluitertijd als wanneer je zonder flits zou werken (tot 1/250sec als de flitser niet in High-Speed staat). De flitser zal dan automatisch als invulflits werken.
                      Zoals je al gemerkt hebt, is het dan ook mogelijk dat de sluitertijd te lang wordt en dan krijg je bewegingsonscherpte. Door het diafragma verder open te zetten (als dat mogelijk is), of de iso te verhogen, kan je dan de sluitertijd wel korter maken. Maar als je het diafragma te ver open zet heb je misschien weer te weinig scherptediepte (en als de iso té hoog moet krijg je ruis).

De gemakkelijkste oplossing voor flits-foto's blijft wel de manuele stand, waarbij je zelf de gewenste sluitertijd en diafragma-opening kiest. Wil je een kortere sluitertijd dan 1/250 sec, dan moet je wel de flitser op "High-Speed" zetten, anders is het bij de 40D onmogelijk om de belichting korter dan 1/250sec te krijgen.
                      Als de flits-foto's dan te licht of te donker worden, dan moet je de flitsbelichtingscompensatie aanpassen.
                      Wil je in de manuele stand dat de aanwezige verlichting zichtbaar is in de foto's, dan stel je sluitertijd/diafragma/iso zo in dat het lichtmetertje in de zoeker niet te ver onder nul staat (zeker niet boven nul, want dan wordt de foto overbelicht, maar dat is ook zo zonder flits). Als het metertje aanduidt dat de foto flink onderbelicht zal worden, dan zal de flitser de hoofdbelichting worden, en krijg je meestal ook een platgeflitste foto.

Als er niet veel licht is, en ik wil (sport)foto's maken waarbij een zo kort mogelijke sluitertijd gewenst is, dan zet ik de camera meestal in de AV-stand, en de iso vrij hoog (800-1600). Als je dan het diafragma helemaal open zet (bij een f2,8 zoomlens zet ik het diafragma meestal 1/3 tot 2/3 dicht om wat meer scherpte en scherptediepte te krijgen), krijg je automatisch de kortst mogelijke sluitertijd, zonder dat je andere zaken in het oog moet houden. De belichting blijft dan ook altijd juist, ook met invulflits.

In de TV-stand krijg je onderbelichte foto's als je voor een sluitertijd kiest waarbij de maximale diafragma-opening te klein zou zijn om de foto juist te belichten (rekening houdend met de gekozen iso-waarde), daarom kies ik in dat geval altijd voor de AV-stand.

Je kiest eigelijk één van de moeilijkste zaken in fotografie om mee te beginnen, op de juiste manier flitsen is helemaal niet zo gemakkelijk als het lijkt...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Everything you wanted to know about flash but never dared to ask :

Comment

Thanks hvr_oosterzele, heb deze site alvast bij de favorieten gezet.

Black B@ndit : voor ik jou bericht las heb ik net gedaan wat jij hier schrijft en natuurlijk heb je gelijk.

Bij een vaste instelling van de sluitertijd kan je in AV mode met het diafragma spelen en de flits past zich wel aan (net ondervonden met diverse lichtomstandigheden).
                          In de M stand doet hij het nu ook prima maar de over/onderbelichtingschaal in de zoeker blijft dan continu op -2 staan ook al speel ik met diafragma en sluitertijden, (zal nog wel ergens een instelling zijn?) foto's blijven hetzelfde belicht (dat is al ok) doch die -2 in de zoeker zou ik toch graan naar 0 zien gaan (middenstand)

Aan allen hier alvast bedankt, kan nu al een goed belichte foto met flits maken bij een ISO 200 met enkel wat sfeerverlichting als achtergrond met een sluitersnelheid van 1/125-1/250 en diafragma tussen 1.8 en zelfs 22 als je niet te ver van je onderwerp bent.
                          De haren van de honden zijn nu al wat scherper dan zonder die flitser. Is ook logisch daar het diafragma kleiner is.

Heb zelfs de flitser zo kunnen instellen (high speed) dat deze kan volgen bij een reeksopname van 5 foto's, zouden er meer kunnen zijn maar ben bij 5 gestopt, flitser lust die oplaadbare batterijen nogal rauw als ge daar wat mee experimenteerd.

Ps. heb nog even in het grote Canon boek gekeken (Canon EOS 400D) maar jammer genoeg worden de canon flitsers daar niet in besproken.
                          Canon EOS 7D, EF-S 55-250 IS, EF-S 15-85 IS USM, 580EX II, en nog wat oud glas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doggy Bekijk bericht
                            T
                            Bij een vaste instelling van de sluitertijd kan je in AV mode met het diafragma spelen .
                            Welnee

Comment

Bij een vaste instelling van de sluitertijd kan je in AV mode met het diafragma spelen en de flits past zich wel aan (net ondervonden met diverse lichtomstandigheden).

In de M stand doet hij het nu ook prima maar de over/onderbelichtingschaal in de zoeker blijft dan continu op -2 staan ook al speel ik met diafragma en sluitertijden, (zal nog wel ergens een instelling zijn?) foto's blijven hetzelfde belicht (dat is al ok) doch die -2 in de zoeker zou ik toch graan naar 0 zien gaan (middenstand)

De haren van de honden zijn nu al wat scherper dan zonder die flitser. Is ook logisch daar het diafragma kleiner is.
                              1. Ik moet Telekees hierin volgen.
                              2. Heb je hier niet een EV instelling gedaan die je lichtmeter laat zien?
                              3. Als je met de 17-55 of de 50mm hebt geschoten horen deze wijdopen ook scherp te zijn hoor, alleen zit je dan met een kleinere scherptediepte.

En zoals al aangehaald, het is geen compact die alles "klaar" eruitgooid.
                              Een stukje bewerking op de pc doet wonderen voor een foto.

Greetz rich
                              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Ik begrijp niet goed waarom je die -2 zo erg vindt. Je moet de hulp die hier gegeven wordt dan ook wel lezen en begrijpen; alleen bij je favorieten zetten helpt niet veel.
                                Last edited by Leonidas; 5 februari 2008, 14:43.

Comment

Working...
                                X