Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d80 af-hulp verlichting werkt niet , wat te doen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• d80 af-hulp verlichting werkt niet , wat te doen ?

af-hulp verlichting werkt niet , wat te doen ?

Voor alle duidelijkheid ; heb het boek geraadpleegt .
    Dus het zit niet omdat ik op andere instellingen ben .

Mijn probleem is het volgende ; 2 weken , af-hulp licht werkt goed. Het minste en het gaat aan, waardoor ik zelfs in het donker scherp stelt. so far, so good.
    Dan in eens, tijdens een shoot of na enkele dagen gaat ie ineens niet meer .

Gisteravond was het weetr zo ver, na 15 shooten , buiten was het 4 graden, dus daaraan kan het ook niet liggen, werkte het opeens niet ( was rond 21 u s'avonds ).
    In potretstand licht het lichtje soms wel, maar op P,S,A,M niet.
    soms licht ie , als ie kuren heeft op P. gisteren enkel op potret.
    of op automatisch.....

Gisteren bij Bartok Hasselt geweest ; hmmm.... als ie gaat en plots niet meer gaat, moet je die binnennbrengen. 3 weken zijt je het kwijt. Weldra is garantie vervallen en kost je dat 200 euro . dus rap binnenbrengen is de boodschap .
    Voor 50 euro krijg ik dan de d100 , is wel 6mp.
    Wat raden jullie me aan ?

de camera binnenbrengen ?
    andere tips, raad zijn welkom,

Valentino
    Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

Re: d80 af-hulp verlichting werkt niet , wat te doen ?

Hoe staat je AF functie? C of S... zet 'm eens op S en op spotmeting.
    Doet'ie het nu wel?
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

D100? Wat is dat?
      Indien je hasseltse fotoboer op een of ander mysterieuze wijze al een opvolger van de D90 heeft kunnen bemachtigen, zou ik zeggen ga ervoor

Maar daar geloof ik niet echt in dus:
      In portretmode werkt je lichtje soms, dat kan normaal zijn, aangezien de camera het lichtje enkel gaat gebruiken indien hij 'beslist' dat het te donker is om zo te focussen.

In PSAM standen zijn er verschillende dingen die je moet controleren:
      - Staat je lens/camera niet op manuele focus (neem aan van niet aangezien het in portret wel werkt)
      - Heb je AF-C of AF-A opstaan? AF-C wil zeggen dat de autofocus(AF) continue (C=continuous) gaat proberen te focussen, in deze modus zal het lichtje nooit werken. AF-A is automatisch, maar in dit geval kan de camera nog altijd kiezen om AF-C te gebruiken. Je kan hem best in AF-S (=single) zetten, zo moet hij normaal altijd de AF hulpverlichting gebruiken (indien volgend punt OK is)
      - Kijk in je menu bij het icoontje met de steeksleutel. Hier zit ergens een optie "AF-Assist", deze optie slaat op het AF hulplampje en moet dus uiteraard op on staan.
      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
      Foto-Alex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
        D100? Wat is dat?
        Indien je hasseltse fotoboer op een of ander mysterieuze wijze al een opvolger van de D90 heeft kunnen bemachtigen, zou ik zeggen ga ervoor
        voorloper van de D200 misschien?
        Niet altijd zo rap reageren voordat je weet waar je het over hebt......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
          voorloper van de D200 misschien?
          Niet altijd zo rap reageren voordat je weet waar je het over hebt......
          ja , de voorloper van de d200

vandaar dat ik ook zei , het is een 6 mp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
            D100? Wat is dat?

Maar daar geloof ik niet echt in dus:
            In portretmode werkt je lichtje soms, dat kan normaal zijn, aangezien de camera het lichtje enkel gaat gebruiken indien hij 'beslist' dat het te donker is om zo te focussen.

In PSAM standen zijn er verschillende dingen die je moet controleren:
            - Staat je lens/camera niet op manuele focus (neem aan van niet aangezien het in portret wel werkt)
            - Heb je AF-C of AF-A opstaan? AF-C wil zeggen dat de autofocus(AF) continue (C=continuous) gaat proberen te focussen, in deze modus zal het lichtje nooit werken. AF-A is automatisch, maar in dit geval kan de camera nog altijd kiezen om AF-C te gebruiken. Je kan hem best in AF-S (=single) zetten, zo moet hij normaal altijd de AF hulpverlichting gebruiken (indien volgend punt OK is)
            - Kijk in je menu bij het icoontje met de steeksleutel. Hier zit ergens een optie "AF-Assist", deze optie slaat op het AF hulplampje en moet dus uiteraard op on staan.

jaja, die dingen zijn allemaal al honderden keren gedaan ,hoor.
            Is niet de eerste keer, dat het voorvalt.
            gisteravond ging ie nog, deze morgen niet. zie relaas boven.

hehe

Comment

Gebruik je centrale AF sensor?

Comment

pfff
                tis precies vrijdagmiddag
                Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                Foto-Alex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
                  vandaar dat ik ook zei , het is een 6 mp
                  Ik reageerde op virusjes....

Comment

samen met het irritante piepje is het hulplicht het eerste dat ik afzet als ik een camera in handen krijg. Ik heb dat nog nooit gemist. Ik zou dus je centen op zak houden, je camera verder gebruiken en binnen een jaar of wat uitkijken naar de opvolger.
                    Ter info : ik heb een D100 gehad, was een prima toestel, maar is ondertussen toch al 2 generaties oud, wat uiteraard niet wil zeggen dat je er geen goede foto's mee kan maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pocket Bekijk bericht
                      samen met het irritante piepje is het hulplicht het eerste dat ik afzet als ik een camera in handen krijg. Ik heb dat nog nooit gemist. Ik zou dus je centen op zak houden, je camera verder gebruiken en binnen een jaar of wat uitkijken naar de opvolger.
                      Ter info : ik heb een D100 gehad, was een prima toestel, maar is ondertussen toch al 2 generaties oud, wat uiteraard niet wil zeggen dat je er geen goede foto's mee kan maken.
                      Tja, meestal doe ik foto's waar het wat donkerder is. Dus dan heb je dat wel nodig.
                      En als je iets proffesioneel hebt, is het geen optie , dat soms er vanalles hapert.

probleem 2 is ; als ik mijn SB800 op remote zet , op afstand.
                      Dan trek ik 20 a 30 foto's en van die 30 , is het object niet belicht.

Snappie, het moet werken , kan moeilijk tegen een model tijdens of voor de shoot zeggen, ja vandaag geen shoot, mijn D80 heeft effe geen zin meer om te werken, lol.

Comment

Is het oogje van je SB-800 naar je toestel (interne flits) gericht?
                        AF lampje werkt, zoals frank al aangaf, enkel samen met het middelste scherpstelpunt.

(PS. Het oogje zit op de zijkant van de sb800)
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                          AF lampje werkt, zoals frank al aangaf, enkel samen met het middelste scherpstelpunt.
                          Dat klopt niet helemaal. Ook bij Automatisch veld AF moet het hulplicht functioneren. Het werkt alleen niet bij Dynamisch veld als een ander dan het centrale punt geselecteerd is. Zie handleiding p 87.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                            Is het oogje van je SB-800 naar je toestel (interne flits) gericht?

(PS. Het oogje zit op de zijkant van de sb800)
                            Dat van die oogje , dat weet ik . Heb die camera & sb 800 al 13 maanden en half.

ik bedoel, camera en sb800 op statief en 20 foto's trekken als test . ....en dan van die 20 keren flits ie mee, maar is onderwerp niet belicht.

Dus 2 problemen , 1 camera. Andere camera kopen nu, komt momenteel ongelegen.

grt,

V.

Comment

Bij welke sluitertijd? Indien korter dan 1/250s: staat je camera op FP flitsen?
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Working...
                              X