Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon EOS 50D VS 350D met vergelijkende foto's!

Persoonlijk vind ik dat er serieus gezeikt wordt over het al dan niet gebruik van jpg. Iedereen weet dat dit een compressietechniek is om foto's zo klein mogelijk van omvang te maken, daarnaast staat ook dat de toegepaste compressie de kwaliteit van de foto bepaald, dat valt niet te betwisten. Nu zit er tussen beide toestellen een generatiekloof van 5 jaar tussen beide toestellen en dat houd ook in dat in die 5 jaar de techniek ook sterk vooruit gegaan is alsook de processor die Canon in hun camera's toepast, toch? Dit zou zich logischerwijze ook in betere kwaliteit moeten verhalen in het comprimeren van de beelden, al was het maar een beetje.

Persoonlijk vind ik het verschil tussen de 350D en de 50D hier belachelijk klein en deze test zou mij in ieder geval niet direct overhalen om een 50D te kopen, hoewel die er wel komt ergens volgend jaar. De test laat hier duidelijk ook zien dat het gebruik van het juiste objectief je "instappertje" duidelijk naar een volgend niveau optilt en goede beelden kan schieten. Alles is ook deels gebonden aan de instellingen die je in je camera maakt, er is duidelijk een verschillende interpretatie van de witbalans alsook contrast in kleuren.

Op dit moment is de 50D een te stevig geprijsde camera die zijn pluimen nog moet verdienen en die heeft de 350D al ruimschoots op zak, hiermee zeg ik niet dat de 50D een slechte camera is.

Ik vond het heel fijn om de vergelijkende test te lezen en te bekijken, leuk dat je er je tijd in gestoken hebt.
    Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
    Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
      Ik heb niet alleen lang getwijfeld om de stap te zetten van de 350D naar de 50D, maar twijfel zelfs nu nog meer. In de scherptetests vind ik de 350D zelfs scherper. Maar ook de andere beelden ontlopen elkaar echt niet veel (niet genoeg). Er zullen wel een aantal voordelen zijn bij de 50D (zoals een betere en snellere AF, een superieur schermpje, enz. Mààr qua foto kwaliteiten vind ik niet zo bijster veel verschil. (Het grootste verschil zit hem in de witbalans en die kun je in raw makkelijk zat bewerken.)
      Volledig mee eens, nog steeds niet overtuigd van de kwaliteit van de 50D. Voor een echte upgrade, wacht ik graag nog even op de komst van de 5DMarkII.
      5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
      Fuji Finepix F30

Comment

je hebt je foto's dus in jpg gemaakt ?? sorry, maar dat maakt je test eigenlijk irrelevant. enkel in RAW fotograferen en dan via een raw converter dezelfde bewerking toepassen is de enige manier om goed te vergelijken.
        Maar iemand die hier komt vergelijken om een beslissing te nemen moet op zijn minst weten dat dit natte vinger werk is
        Wat een manier van feedback geven...

Ik neem zoals de meesten enkel foto's in jpg formaat. Toch logisch dat een toestel daarop ook wordt vergeleken? Sommige mensen nemen een foto om het moment vast te leggen en niet om de meest perfecte foto te nemen.

Persoonlijk vind ik het verschil tussen de 350D en de 50D hier belachelijk klein
        Volledig mee eens. De test wijst toch uit dat voor 90% van de mensen een "gewone" DSLR meer dan voldoende zou moeten zijn (inclusief mezelf). Ik ben in elk geval verrast over het resultaat maar ervaar dit zelf ook (D40x vs D90 bvb).

@ Bart De Bruyn => knap werk man, thanks om er tijd in te stoppen en dit te delen
        . Het zal velen toch aanzetten tot nadenken ... mij ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
          k neem zoals de meesten enkel foto's in jpg formaat. Toch logisch dat een toestel daarop ook wordt vergeleken? Sommige mensen nemen een foto om het moment vast te leggen en niet om de meest perfecte foto te nemen.
          Als je in jpeg wil vergelijken, dan gebruik je best de automatische witbalans, en gebruik je ook op beide toestellen dezelfde instellingen.
          Daarna doe je ook geen bewerkingen in Photoshop, een te grote foto zal je natuurlijk wel moeten verkleinen, maar van alle andere bewerkingen blijf je af.

Ik werk zelf ook altijd in jpeg.

De 50D heeft wel een belangrijk voordeel ten opzichte van de 350D, en dat is de snelheid.
          Daarmee bedoel ik niet alleen het aantal foto's per seconde, belangrijker is dat de AF veel sneller en betrouwbaarder werkt ten opzichte van de oudere AF-systemen (ik merk duidelijk het verschil tussen de 20D en de 40D bij sportfotografie, en de 20D is al beter dan een 350D).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Schitterend werk! Bedankt

Ben ook aan het denken aan een upgrade van de 400D naar de XXD reeks.
            Na dit te zien, vraag ik me af als het de moeite is. Zeker als je vaak in jpeg schiet.
            Jeroen

Comment

Fraaie en informatieve test. Mijn complimenten daarvoor.
              Voor mij was deze test waardevoller geweest wanneer de 100% crops vervangen zouden zijn door 50% of zelfs 33% crops.
              Verschillen in kleurweergave en contrasten lig ik niet wakker van, uiteindelijk beschikt vrijwel elke camera over instellingsmogelijkheden om die te kunnen corrigeren of aan de persoonlijke voorkeur aan te passen. Uiteraard kan men er niet uithalen wat er niet inzit en om vast te stellen wat er NIET inzit lijkt me zeer moeilijk.
              De verschillen tussen de foto's van de vliegtuigen zijn in dat verband niet geheel eerlijk, in de praktijk zal men een foto die zo uit de camera rolt altijd nabewerken of deleten.
              Verder niets dan lof voor wat betreft het intiatief. Vooral het gebruik van dezelfde lens verleent deze test meer waarde dan elke andere test met verschillende lenzen.

Comment

Hallo Bart,

Een correct vergelijk maken is moeilijk, ik deed het ook niet juist.
                Maar als je het doet zoals Ivanhoe mij tips gaf zit je toch al aardig dicht in de buurt.
                Beide camera's in raw evt de 50D in sRaw om bijna hetzelfde aantal pixels te krijgen.
                Dezelfde lens gebruiken.
                De camera's zo standaard mogelijk zetten met automatische witbalans.....
                Gebruik in AV hetzelfde diafragma 5,6, 8...en zeker dezelfde iso.
                Vervolgens fotoshop niet gebruiken maar gebruik DPP met dezelfde instellingen en verscherping.
                Verkleinen of crops uiteraard op dezelfde manier.

Nietemin vind ik dit een schitterend iniatief wat voor velen interesant is.
                Bovendien zorgvuldig en zeer compleet, wat ik alleen maar kan aanmoedigen.
                Commentaar geven is gemakkelijk.

Fijn weekend en bedankt
                Bert

Comment

Wat een manier van feedback geven...

Ik neem zoals de meesten enkel foto's in jpg formaat. Toch logisch dat een toestel daarop ook wordt vergeleken? Sommige mensen nemen een foto om het moment vast te leggen en niet om de meest perfecte foto te nemen.

jonge man, of je mijn manier nu leuk vind of niet, ze is wel juist.

jpgs vergelijken heeft geen zin vanwege de sharpening die in camera gebeurt. Dit kan voor het ene toestel meer of minder gebeuren als voor een ander toestel.

de meesten in jpg ? tja, ik denk dat de meeste professionelen of serieuze amateurs toch in raw werken hoor. Ik zie niet in waarom je nog jpg zou gebruiken als je de kans hebt om RAW te trekken ? Dus zo logisch is dat niet.

Als het toch maar is om 'het moment' vast teleggen, doe dan gewoon zo'n testen niet en geniet gewoon van je toestel + 'het moment'.

MAAR

als je zo'n test dan wel doet, doe ze dan goed. Als je dan toch de fout gemaakt hebt zoals de TS vind ik dat niet erg, we zijn hier allemaal om te leren. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ineens deze methode moet goedkeuren.

't is eigenlijk zielig dat het minste commentaar dat je op iemand geeft, meteen als negatief beschouwd wordt. Heb het laatst nog voor in een ander topic over het aankopen van een body. Triestige boel hoor

@Bart : dit is niet op jouw bedoelt hoor, ik denk wel dat jij het een beetje schappelijk opnam
                  --
                  Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

jonge man, of je mijn manier nu leuk vind of niet, ze is wel juist.
                    Flaterend maar ik ben 32 jaar dus zo jong ook al niet meer. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen kritiek maar wel de manier waarop ze gegeven wordt. Ik vermoed dat Bart hier heel veel tijd heeft ingestoken en om dan zomaar te lezen "natte vinger werk" "je test is irrelevant"...mmm ik zou dezelfde kritiek dan geven maar misschien beleefder gezegd of in een ander kader. Maar dat is mijn mening...misschien ben ik daarin juist ouderwets beleefd

tja, ik denk dat de meeste professionelen of serieuze amateurs toch in raw werken hoor
                    Helaas, dit jaar toch al tegen de 10.000 foto's genomen en geen enkele in RAW. Er zijn mensen met een drukke job die niet veel tijd hebben om alle dagen foto's te bewerken en elk weekend op foto-trip te gaan. Voor mij is "capture the moment" belangrijker en zo zijn er velen denk ik. Ik kan je wel een paar jpg foto's doorsturen als je wil? Maar ik bewonder de mensen die de kennis hebben om nabewerkingen te doen & er ook de tijd voor hebben.

Comment

Idd, ook mee akkoord.
                      Dit is voor mij een goede test. Geen commerciële belangen, geen gesponsorde links of betaling volgens clicks.
                      Wie vrij van zonde is, werpe de eerste steen.
                      De test op zich is zeer goed gedaan, mijn commentaar is dan ook puur op het geschoten resultaat.
                      Als je begint te vergelijken op basis van bewerkte RAW beelden, is het erg moeilijk om een juist beeld te geven.
                      Ik schiet ondertussen steeds in RAW. Via Lightroom is de omzetting erg snel en makkelijk aan te passen naar eigen wensen. De correctiemogelijkheden zijn wel veel groter, en gezien ik geen fan ben van de lichtmetingscapaciteiten van de 350d, kan ik toch goede resultaten afdrukken van foto's met 'moeilijk' licht.
                      Van een nieuwe camera verwacht ik dat dat beter gaat, en dat Lightroom dus minder werk heeft aan de correctie. Liever nog dat er geen correctie nodig is, om de karakteristieke belichting te bewaren. Deze 50D lijkt me niet in staat om mijn inmiddels hoge eisen in te lossen, al zal het zeker geen slecht toestel zijn. Display en AF van de 350d zijn verouderd.
                      Eigenlijk zijn dat niet meer dan excuses om eens iets nieuws te kopen, na 2,5 jaar wil ik wel eens een nieuwe camera...
                      5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
                      Fuji Finepix F30

Comment

Als je begint te vergelijken op basis van bewerkte RAW beelden, is het erg moeilijk om een juist beeld te geven
                        zucht ....

het zijn net de JPG's die telkens anders bewerkt zijn omdat elke type camera zijn eigen 'in camera' bewerking doet.

De RAW kan je nu net hetzelfde processen voor elke camera.

Diegenen die het nu nog niet verstaan willen het volgens mij niet verstaan
                        --

Comment

om dan zomaar te lezen "natte vinger werk"

Helaas, dit jaar toch al tegen de 10.000 foto's genomen en geen enkele in RAW.
                          cubalistic, als je qoute moet je ook goed qouten :

Ik breek je werk niet af hoor, de foto zijn de foto's. Maar iemand die hier komt vergelijken om een beslissing te nemen moet op zijn minst weten dat dit natte vinger werk is.
                          enne, 't is niet omdat je 10.000 foto's neemt dat je een serieuze amateur, laat staan professional bent he
                          --

Comment

enne, 't is niet omdat je 10.000 foto's neemt dat je een serieuze amateur, laat staan professional bent he
                            Ik probeer mijn reactie on-topic te houden en te kaderen in de oefening die Bart gemaakt heeft.
                            Ik heb nergens geschreven dat ik een pro wil zijn. Ik gebruik foto's om een moment vast te leggen, niet om technisch de meest perfecte foto's na te streven alhoewel deze zijsprongetjes mogelijk zijn indien er tijd & ruimte voor is. Als hobbyist/amateur moet dat kunnen. De hoge verkoop van instap DSLR's toont volgens mij ook aan dat vele mensen al een goed resultaat verwachten van een jpg foto. Kijk maar naar de reacties van Bart & Runaque bvb. Zij die dan het budget hebben om mid-range camera te kopen (D90) en bewust niet kiezen voor een D300/D700 hebben soms nog dezelfde verwachtingen. Wat niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt wat betreft hetzelfde resultaat te halen met verschillende camera's op gebied van raw nabewerking...

Dit zijn foto's genomen met m'n G10 (eigenlijk een kleine test-case), een 2-tal weken geleden in UK. Ook even kaderen dat deze foto's enkel genomen zijn wanneer ik er even tijd voor had (wat heel weinig was). Voor mij zijn dit jpg-herinneringen en technisch zeker niet perfect maar voor mij voldoende. Ik steig hier zeker niet boven het niveau van een beginner uit maar ik denk wel dat ik daarom interesse mag hebben in fotografie...www.serre-gemis.be

Comment

Eerst en vooral: Bart, een dikke voor het maken van deze kleine vergelijkende test. Zoiets doe je niet in een uurtje, leuk dat je er de tijd voor over hebt.

Ik beschik momenteel ook over een 350D en overweeg om er de 50D bij te kopen. Testen als deze lees ik dus heel gretig.
                              Voor mij is deze echter niet zo relevant (en daar moet ik Perrush in gelijk geven) want ik neem enkel foto's in Raw formaat, dit om het eindresultaat zoveel mogelijk naar mijn hand te kunnen zetten.
                              Het nemen van een foto in RAW en deze via DPP zonder wijziging van instellingen converteren naar jpg zal een betere basis geven om beide cam's te vergelijken.

Ook gebruik je de 8MP instelling ipv de volle 15MP capaciteit.
                              Je laat de 50D motor draaien met de rem op, ook dit staat een objectieve vergelijking in de weg.
                              Ik vermoed dat vele nieuwe eigenaars de volle resolutie gaan gebruiken om de maximale beeldkwaliteit na te streven.

linkje naar een andere vergelijking: http://www.eos-forums.com/index.php?...5255.msg225239
                              www.bigducksix.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                                zucht ....

het zijn net de JPG's die telkens anders bewerkt zijn omdat elke type camera zijn eigen 'in camera' bewerking doet.

De RAW kan je nu net hetzelfde processen voor elke camera.

Diegenen die het nu nog niet verstaan willen het volgens mij niet verstaan
                                Perrush, klaar en duidelijk, maar ik bedoelde wel degelijk verschillend bewerkte beelden.
                                Voor jou standpunt geef ik je 100% gelijk.
                                Fuji Finepix F30

Comment

Working...
                                X