Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K200D vs de concurrentie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax K200D vs de concurrentie

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Sorry, maar je conclusie "ronduit ontgoochelend" kan enkel om polemiek vragen

Beste Frank,

"ronduit ontgoochelend" is - nu ik het zo terug lees - inderdaad te sterk uitgedrukt, en ik wens mij dan ook te excuseren als ik zodoende mensen in hun merk-waardigheid zou hebben aangetast.

Uiteindelijk was ik bij deze (quick en dirty) test vooral verrast door het resultaat van het geheel: mijn oude 6MP-camera deed het, geloof het of niet, inzake detailweergave beter dan een nieuwe 10MP-camera. Brandpuntsafstand was telkens 35 mm. (wegens standaard-brandpunt, zonder vertekening) en in JPEG - hoogste kwaliteit (inderdaad: geen raw ...) en weergegeven op 100 % was het resultaat, hoe zal ik het zeggen, ... verrassend.

Maar laat het er ons hier maar bij laten. Ik heb geen behoefte om te redetwisten met mensen die ik (vooralsnog) niet eens in levende lijve ken.

En trouwens wat Nikon betreft: als ik niet zo hopeloos zuinig was, had ik mij al lang een D300 met een lichtsterke top-standaardzoom aangeschaft. Maar dat is uiteraard mijn probleem...

Groetjes,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Ik heb op aanraden van deze thread eens rondgekeken naar welke lenzen er zoal zijn en welke ik later eventueel zou kopen.

Pentax heeft inderdaad heel wat lichtsterke primes, maar daar betaal je ook voor.
      Canon heeft met o.a. de EF 50 f/1.8 en EF 28 f/2.8 zeer betaalbare alternatieven, die ik weinig of niet vind bij Pentax. Met het geld dat ik uitspaar zou ik zelfs makkelijk een flits kunnen kopen.
      about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
        Ik heb op aanraden van deze thread eens rondgekeken naar welke lenzen er zoal zijn en welke ik later eventueel zou kopen.

Pentax heeft inderdaad heel wat lichtsterke primes, maar daar betaal je ook voor.
        Canon heeft met o.a. de EF 50 f/1.8 en EF 28 f/2.8 zeer betaalbare alternatieven, die ik weinig of niet vind bij Pentax. Met het geld dat ik uitspaar zou ik zelfs makkelijk een flits kunnen kopen.
        Als je geen bezwaren hebt tegen manuele belichting en scherpstelling dan kan je ook eens rondkijken bij het tweede hands aanbod voor Pentax. In de jaren zeventig en tachtig was Pentax enorm populair. Op Ebay (maar kijk ook op de Amerikaanse en Engelse sites) vind je een groot aanbod van oudere maar vaak goed gebouwde en optisch heel knappe lenzen. Er zijn verschillende series uitgebracht over de jaren:

M42 schroefdraad, kan je met een adapter op een Pentax DSLR monteren, alles manueel, de Takumar lenzen hebben een heel goede reputatie.

Pentax, Pentax K en Pentax M, past zonder adapter op een Pentax DSLR, alles manueel, De Pentax M is meestal een compactere uitvoering van de Pentax (K) lenzen.

Pentax A, past zonder adapter op een Pentax DSLR, manueel focus maar de automatische belichtingsfuncties werken

Pentax F en FA, passen zonder adapter, Full Frame autofocuslenzen uit het analoge tijdperk, alle automatische belichtingsfuncties werken

Pentax DA, de huidige Pentax lenzen voor crop DSLR

Het mooie is dat bij Pentax de anti-shake werkt op al die lenzen, ook diegene die al 30+ jaar oud zijn! Als je anti-shake een pluspunt vindt is dat zeker iets om rekening mee te houden.

Denk vooral bij primes ook aan de crop factor. In het analoge tijdperk (wat nu full frame sensors zijn) was 50mm de standaardlens. Bij een cropfactor van ongeveer 1,5 is dat een lichte tele (~75mm). Een 35mm is nu de standaardlens. Een 18mm tot 20mm komt overeen met een 28mm lens op een full frame camera. Ik heb tot vorige maand altijd met (full frame) analoge toestellen gewerkt en verlies die crop factor wel eens uit het oog...

Mijn laatste aanwinst was een Pentax A 50mm F1.7, ongeveer 50 euro (+ verzending) in heel goede staat van Ebay UK.

Bsxl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bsbxl Bekijk bericht
          Mijn laatste aanwinst was een Pentax A 50mm F1.7, ongeveer 50 euro (+ verzending) in heel goede staat van Ebay UK.

Bsxl
          Daar ga je veel plezier aan beleven. Door de crop wordt het een 75 mm. naar kleinbeeldnormen: fijn als portretlensje en ook vol open al goed scherp.

Precies omwille van de cropfactor heb ik net een FA 35 mm. 2.0 aangeschaft zodat ik nu een lichtsterke standaardlens heb naar KB-normen. Nog niet veel mee kunnen werken maar het ziet er alvast veelbelovend uit.

Groetjes,
          Yves
          Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Ik ben zelf eens wat gaan lezen over Pentax K20d en K200d, want vroeger toch een van de grote merken. Ben positief verschoten.

Mij zijn volgende sterke punten overgebleven:
            • Build kwaliteit: die toestellen zouden een degelijk hebben vergelijkbaar met de twee digit reeks van Canon (30d-40d-50d & 5d)
            • Weather sealing: je wordt eigenlijk kwaad als je merkt dat Canon dit alleen in de hoogste segmenten aanbiedt
            • Ingebouwde image stabilisator: goedkopere objectieven
            • De pannenkoek lenzen: een drietal primes die quasi niets wegen en het dus mogelijk maken om licht bepakt toch 3 objectieven mee te nemen.

Mocht ik nu beginnen en niet direct FF eisen, ik zou het wel weten.
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Ikzelf heb me afgelopen zomer een Pentax K200 D + Pentax 18-250 mm lens aangeschaft.
              Tot op heden heb ik daar nog geen spijt van! Ik bestelde het toestel bij foto Konijnenberg en heb het thuis laten leveren. Alles verliep correct. Over Konijnenberg hoor je mij dus ook niet klagen.
              Nu zullen er hier waarschijnlijk mensen zeggen dat de bijgeleverde lens niet echt lichtsterk, dat er vignettering optreedt onder bepaalde omstandigheden enz...
              Wel, deze (op fotografiegebied veeleisende) mensen zullen waarschijnlijk wel gelijk hebben.
              Ikzelf ben van mening dat deze lens voor een beginnende amateurfotograaf meer dan behoorlijke resultaten levert. Een groot voordeel van dergelijk bereik is dat je niet vaak van lens hoeft te wisselen.
              Wat te spatwaterdichtheid van het toestel betreft moet je toch e.e.a. relativeren... De body op zich is inderdaad spatwaterdicht ( heb het nog niet uitgetest ) maar de lens die je er op plaatst is dat natuurlijk niet.
              Wat ik nog een voordeel vind, is dat het toestel op AA-batterijen werkt. Zorg wel dat je kwalitatieve batterijen gebruikt met een hoog vermogen (2700 mAh)
              Mijn besluit: voor een beginnende amateurfotograaf is dit een meer dan behoorlijk toetsel met heel wat mogelijkheden. Ook de gevorderde gebruiker kan zich uitleven met dit toestel.
              Qua prijs/kwaliteit zou ik dus niet twijfelen en voor Pentax gaan!
              Pentax K200D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
                Wat ik nog een voordeel vind, is dat het toestel op AA-batterijen werkt.
                Dat vond ik net een nadeel omdat er bij de andere toestellen al een batterij+lader in de prijs zit. Dat zijn meestal ook Lithium-Ion batterijen en daar ben ik zeer over te spreken.
                Een lader met 4x AA 2700 mAh kost zo'n €40, waardoor het prijsvoordeel van de Pentax weer wat te niet word gedaan.

Na nog wat te hebben rondgesnuffeld op internet kwam ik uiteindelijk uit bij de Sony A200.
                Ik had niet meteen aan Sony gedacht omdat ik niet wist dat ze DSLR's maakten.
                Blijkbaar hebben ze enkele jaren geleden Konica/Minolta overgenomen.

De A200 heeft eigenlijk alles wat ik zoek tegen een voordelige prijs (<€400) en gebruikt dezelfde sensor als de K200D en D60.
                De kitlens zou wel iets minder zijn, maar waarschijnlijk ga ik daar toch mee starten.
                about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
                  Ikzelf heb me afgelopen zomer een Pentax K200 D + Pentax 18-250 mm lens aangeschaft.
                  Tot op heden heb ik daar nog geen spijt van! Ik bestelde het toestel bij foto Konijnenberg en heb het thuis laten leveren. Alles verliep correct. Over Konijnenberg hoor je mij dus ook niet klagen.
                  Nu zullen er hier waarschijnlijk mensen zeggen dat de bijgeleverde lens niet echt lichtsterk, dat er vignettering optreedt onder bepaalde omstandigheden enz...
                  Wel, deze (op fotografiegebied veeleisende) mensen zullen waarschijnlijk wel gelijk hebben.
                  Ikzelf ben van mening dat deze lens voor een beginnende amateurfotograaf meer dan behoorlijke resultaten levert. Een groot voordeel van dergelijk bereik is dat je niet vaak van lens hoeft te wisselen.
                  Mijn K100D Super is in reparatie vanwege stof in de zoeker. Daarom heb ik mijn DA18-250mm op de K200D gebruikt. De combinatie K200D plus DA18-250mm is niet slecht, maar de combinatie K100D (Super) plus DA18-250mm is beter. De zwakke punten van de lens zoals iets minder scherpe randen/hoeken zijn dan niet aan de orde. De combinatie K200D plus DA16-45mm is ideaal. Door de hogere resolutie van de K200D komt deze lens goed tot zijn recht en laat alle fijne details zien. Op de K100D doet de lens het ook goed, maar laat minder goed de fijne details tot zijn recht komen.

Op zich is de DA18-250mm een prima lens als je de vignettering en lenstekening verwijderd. Vandaag heb ik een vergroting afgehaald op 20x30cm en de hoeken en randen van de opname zijn mooi scherp bij gebruik van de Pentax K100D Super.

Comment

Wat ik niet zo heel goed snap is dat iedereen altijd helemaal lovend is over de beeldstabilisatie IN de camera...het ENIGE voordeel dat ik daarvan zie is inderdaad de prijs...maar daarbuiten heb ik persoonlijk veel liever de IS/OS/VR in de lens zitten...Je ZIET dan namelijk door de zoeker hoe en in welke mate het beeld gestabiliseerd wordt...terwijl je dit bij een versie met stabilisatie in de camera maar moet "gokken"...het is natuurlijk voor iedereen om voor zichzelf te bepalen wat nu juist wel en niet handig is...maar ik hoor er nooit iemand over dat stabilisatie in de lens nu juist een VOORDEEL is tov stabilisatie in de camera...ik ervaar dit in ieder geval wel zo...

Ook al is het dan misschien "ook" een marketingtechnisch truukje om meer geld te verdienen...zien wat stabilisatie doet heeft (voor mij sowieso) grote voordelen...

Wat niet wegneemt dat de K200D een erg fijn toestel is met bijzonder goede specs voor zijn prijs
                    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                      Wat ik niet zo heel goed snap is dat iedereen altijd helemaal lovend is over de beeldstabilisatie IN de camera...het ENIGE voordeel dat ik daarvan zie is inderdaad de prijs...maar daarbuiten heb ik persoonlijk veel liever de IS/OS/VR in de lens zitten...Je ZIET dan namelijk door de zoeker hoe en in welke mate het beeld gestabiliseerd wordt...terwijl je dit bij een versie met stabilisatie in de camera maar moet "gokken"...het is natuurlijk voor iedereen om voor zichzelf te bepalen wat nu juist wel en niet handig is...maar ik hoor er nooit iemand over dat stabilisatie in de lens nu juist een VOORDEEL is tov stabilisatie in de camera...ik ervaar dit in ieder geval wel zo...

Ook al is het dan misschien "ook" een marketingtechnisch truukje om meer geld te verdienen...zien wat stabilisatie doet heeft (voor mij sowieso) grote voordelen...
                      De beeldstabilisatie van mijn Pentax K100D Super kan bijlange na niet tippen aan deze van mijn Panasonic FZ5 (IS in de lens).
                      Mijn indruk (dus subjectief) is dat je met die Pentax IS ongeveer 1 stop wint, terwijl de IS van Panasonic tenminste 3 stops (belichtingstijd / 8) winst oplevert.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

Wat niet wegneemt dat de K200D een erg fijn toestel is met bijzonder goede specs voor zijn prijs
                        Als je de search functie hier op het forum zou gebruiken dan zou je zien dat hier al zeer veel over geschreven is. De ene wil het liever in de lens, de andere in de body.
                        Ik ben voorstander van bodystabilisatie.

-goedkoper
                        -werkt behoorlijk (op K20D en K10D toch zeker en vast meer dan 1 stop hoor)
                        -Je wisselt "normaal gezien" sneller van body dan lens, dus bij een nieuwere body vaak een nieuwere stabilisatie versie voor al je lenzen.
                        -Het werkt op elke lens, ook als ze 40 jaar oud zijn.

De voordelen van lensstabilisatie zijn dat het iets beter zou werken, en dat je zoeker ook gestabiliseerd is.

Ieder zijn keus dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                          Mijn indruk (dus subjectief) is dat je met die Pentax IS ongeveer 1 stop wint,
                          Die indruk heb ik ook. Het lijkt dus een soort promotie truc te zijn. Maar aan de andere kant heb ik vrijwel geen bewogen opnames als ik mijn DA18-250mm gebruik bij normale sluitertijden op 250mm, hetgeen bijna 400mm in kleinbeeldtermen is. Dat was zonder beeldstabiisatie anders. Toen had ik met een 200mm telelens of met de 80-200mm zoom, regelmatig last van iets bewogen opnames.

Ik denk dan ook dat je SR niet moet beschouwen als een middel op tot langzamere sluitertijden te komen. Het is meer een zekerheid dat je bij normale of iets langzamere sluitertijden altijd een scherpe foto krijgt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hythloday Bekijk bericht
                            Die indruk heb ik ook. Het lijkt dus een soort promotie truc te zijn. Maar aan de andere kant heb ik vrijwel geen bewogen opnames als ik mijn DA18-250mm gebruik bij normale sluitertijden op 250mm, hetgeen bijna 400mm in kleinbeeldtermen is. Dat was zonder beeldstabiisatie anders. Toen had ik met een 200mm telelens of met de 80-200mm zoom, regelmatig last van iets bewogen opnames.

Ik denk dan ook dat je SR niet moet beschouwen als een middel op tot langzamere sluitertijden te komen. Het is meer een zekerheid dat je bij normale of iets langzamere sluitertijden altijd een scherpe foto krijgt.
                            Hoeveel stops je exact wint met de Pentax SR weet ik niet, maar dat het werkt kun je hier duidelijk zien. Ik heb zelf ongeveer een jaar de Pentax K10D gebruikt en was op zich wel tevreden over de SR in de body. 'k Weet wel zeker dat je met de SR meer dan 1 stop wint. Toch ben ik nu een voorstander van SR/ IS/ VR (whatever) in de lens, want een gestabiliseerde zoeker is wat mij betreft écht een groot voordeel, zeker op lange tele's. Ik zal dan ook zeker geen lenzen meer kopen zonder IS als er ook een uitvoering met IS leverbaar is...
                            www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                              Als je de search functie hier op het forum zou gebruiken dan zou je zien dat hier al zeer veel over geschreven is. De ene wil het liever in de lens, de andere in de body.
                              Ik ben voorstander van bodystabilisatie.

-goedkoper
                              -werkt behoorlijk (op K20D en K10D toch zeker en vast meer dan 1 stop hoor)
                              -Je wisselt "normaal gezien" sneller van body dan lens, dus bij een nieuwere body vaak een nieuwere stabilisatie versie voor al je lenzen.
                              -Het werkt op elke lens, ook als ze 40 jaar oud zijn.

De voordelen van lensstabilisatie zijn dat het iets beter zou werken, en dat je zoeker ook gestabiliseerd is.

Ieder zijn keus dus
                              Dat er vaker over geschreven is snap ik wel...maar telkens wordt het feit dat IS in de body zit aangewezen als voordeel voor een camera ten opzichte van een camera die het in de lenzen heeft zitten...terwijl dit juist heel subjectief is...net zoals je eigenlijk niet kan roepen dat Canon ergonomisch is en Nikon niet...het kan een voordeel zijn als je het wenst...ik vind het juist een voordeel dat ik de (grenzen van de) IS zie door de zoeker...dan maar "iets" meer betalen...
                              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                                'k Weet wel zeker dat je met de SR meer dan 1 stop wint.
                                Ik ben heel tevreden met de SR, maar een sluitertijd van 1/10 sec bij 250mm is teveel gevraagd. Bij een slutiertijd van 1/125 sec bij 250mm kun je scherpe opnames krijgen. 1/60 sec. zou ook nog gaan, maar 100% scherpe opnames is niet mogelijk. Zie ook:

Comment

Working...
                                X