Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K200D vs de concurrentie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax K200D vs de concurrentie

Hey,

Ik weet dat er al veel camera-topics zijn, maar de zoekfunctie kon mijn vraag niet volledig beantwoorden:
    Ik ben namelijk geïnteresseerd in de Pentax K200D, in combinatie met de 2 kitlenzen 18-55 en 50-200 (€580 bij konijnenberg).
    Een Canon EOS 450D met twee kitlenzen kost €850 (wel 50mm meer zoom).

Het enige duidelijke verschil lijkt mij het ontbreken van live view op de Pentax.
    Ook kan de K200D rechtstreeks in het DNG-formaat opslaan.

Ik heb op dit moment nog geen echte voorkeur voor een bepaalde soort fotografie, al spreken stadsfotografie, architectuur en autosport mij wel aan. Macro-fotografie interesseert mij minder.

Gezien het prijsverschil van meer dan €250 lijkt de Pentax mij een goede DSLR om mee te beginnen, of vallen de kitlenzen nogal tegen?
    Redenen om voor een ander merk & type te kiezen mogen ook vermeld worden.

Mvg,
    Stijn
    about.me/stijnv

Re: Pentax K200D vs de concurrentie

Koop de "What Digital Camera" van deze maand, daar staat een gebruikers test in van de Pentax en andere instappers. De winnaar was de Pentax.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zal eens gaan kijken in de krantenwinkel, maar op de site staat precies al het nieuwe nummer (http://www.whatdigitalcamera.com/magazine/current.php).
      about.me/stijnv

Comment

Ik denk dat de Pentax het enkel op AF-snelheid wat moet laten afweten tegenover de instap-DSLR's van NiKCanon. De kitlensen zouden tot de betere op de huidige markt behoren.
        Let op : bij de Pentax is je IS (beeldstabilisatieà in de body ingebouwd. Bij de 450 is die in de lens voorzien dus moet je wel nakijken of BEIDE lensjes die ze je aanbieden voorzien zijn van IS.
        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

AF-snelheid is enkel van groot belang bij sport dacht ik, dus daar maar ik me niet direct zorgen over (bij autosport weet je op voorhand waar de auto's voorbijkomen dus kan je al manueel scherpstellen).

Dat van de IS wist ik, waarschijnlijk is dat ook een van de redenen voor de meerprijs aangezien je eigenlijk 2x betaalt voor IS.
          about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
            Hey,

Ik weet dat er al veel camera-topics zijn, maar de zoekfunctie kon mijn vraag niet volledig beantwoorden:
            Ik ben namelijk geïnteresseerd in de Pentax K200D, in combinatie met de 2 kitlenzen 18-55 en 50-200 (€580 bij konijnenberg).
            Een Canon EOS 450D met twee kitlenzen kost €850 (wel 50mm meer zoom).

Het enige duidelijke verschil lijkt mij het ontbreken van live view op de Pentax.
            Ook kan de K200D rechtstreeks in het DNG-formaat opslaan.

Ik heb op dit moment nog geen echte voorkeur voor een bepaalde soort fotografie, al spreken stadsfotografie, architectuur en autosport mij wel aan. Macro-fotografie interesseert mij minder.

Gezien het prijsverschil van meer dan €250 lijkt de Pentax mij een goede DSLR om mee te beginnen, of vallen de kitlenzen nogal tegen?
            Redenen om voor een ander merk & type te kiezen mogen ook vermeld worden.

Mvg,
            Stijn
            Hallo

Ik heb zelf vorig maand een Pentax K200D met de standaard kitlens gekocht (Bij Rubens in Wilrijk). Helaas heb ik nog niet veel tijd gehad om foto's te maken maar tot nu toe ben ik heel tevreden met de K200D.

De Pentax K200D en de Canon 450D zitten beiden in een heel competitief marktsegment. Ik denk dat je in die prijsklasse bij de bekende cameramerken (Sony/Olympus/Nikon/Canon/Pentax) geen slechte modellen wat betreft fotokwaliteit zal aantreffen. De verschillen liggen voornamelijk op het gebied van ergonomie en afwerking (uniek voor de prijsklasse is bijvoorbeeld de "weather sealing" van de K200D). Ook de kitlenzen bieden waar voor hun geld. Uiteraard kan je voor meer geld beter krijgen, dat geldt zeker voor lenzen.

Hou er ook rekening mee dat als fotografie echt een hobby voor je wordt dat je je inkoopt in een systeem. Idealiter zou je op voorhand moeten kunnen weten wat voor soort fotografie je wil gaan doen op langere termijn en wat je daar voor over zal hebben (budget). Kijk dus nu ook al eens naar de lenzen en accessoires (en de prijzen!) die voor je camera beschikbaar zijn en die je later misschien zou willen kopen.

Pentax biedt een aardig gamma lenzen en accessoires aan en ook andere merken zoals Tamron, Sigma en Zeiss verkopen lenzen met Pentax vatting. Maar het aanbod van Pentax is redelijk eigenzinnig opgebouwd en beperkter dan dat van Nikon of Canon (maar uitgebreider dacht ik dan dat van Olympus of Sony). De Limited serie van Pentax is een reeks compacte, medium lichtsterke vast brandpuntlenzen (15mm, 21mm, 35mm macro, 40mm en 70mm) die Pentax fans als uniek beschouwen en waar de gebruikers vaak laaiend enthousiast over zijn. Anderzijds zal je voorlopig nog geen ultra tele aantreffen bij Pentax (er is er eentje aangekondigd maar er zijn nog geen details bekend). Een 600mm F4 kost echter al gauw meer dan 6000 euro en je moet voor jezelf uitmaken of je ooit zo veel geld zou willen uitgeven aan een lens. Voor normaal gebruik ga je bij alle merken je gading wel vinden maar het kan de moeite lonen om eens naar het ganse systeem te kijken vooraleer je een aanschaf doet. Elk merk heeft zo wel zijn eigenaardigheden en sterkten en zwaktes (gelukkig maar anders zou het allemaal hetzelfde zijn!), kies voor het merk dat het best bij je verwachtingen en fotografiestijl past. Voor mij was dat Pentax...

Groeten,

Bsbxl

Comment

Dat is zeker iets om rekening mee te houden, bedankt voor de tip!
              about.me/stijnv

Comment

De PEntax K200D is zeker de moeite waard, ik kocht hem een woensdag en ben er tevreden mee. Enkel moet je weten dat de kitlenzen van Pentax kwalitatief minder zijn als Nikon of Canon. Maar het toestel is even goed. Je kan ook altijd iets duurder pentax lensjes nemen of bijvoorbeeld de Tamron 28-75 of 17-50mm die zijn echt scherp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maxim_vp Bekijk bericht
                  Enkel moet je weten dat de kitlenzen van Pentax kwalitatief minder zijn als Nikon of Canon.
                  Waarom zeg je dat ??

Ik heb enkele weken geleden mijn ouwe pentax *istdl (6 mp) met het kitlensje 18-55, vergeleken met de nikon D40x van mijn schoonvader (10 mp?, de D40x niet mijn schoonvader) met het Nikon-kitlensje (ook 18-55, als ik me nog goed herinner).

Alles op statief, zelfde opstelling zelfde lichtinval, zelfde diafragma, iso-waarden .... De resultaten waren ronduit ontgoochelend ... voor de nikon. En ik voeg er onmiddellijk aan toe (alvorens een polemiek te ontketenen): die D40x is een fijn apparaat: stil, licht, snelle focus, vrij consistente lichtmeting, .... Maar de beelden zelf misten het fijne detail, dat de pentax-kitlens wel gaf.

GRoeten,
                  Yves
                  Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bsbxl Bekijk bericht
                    Hallo

Ik heb zelf vorig maand een Pentax K200D met de standaard kitlens gekocht (Bij Rubens in Wilrijk). Helaas heb ik nog niet veel tijd gehad om foto's te maken maar tot nu toe ben ik heel tevreden met de K200D.

De Pentax K200D en de Canon 450D zitten beiden in een heel competitief marktsegment. Ik denk dat je in die prijsklasse bij de bekende cameramerken (Sony/Olympus/Nikon/Canon/Pentax) geen slechte modellen wat betreft fotokwaliteit zal aantreffen. De verschillen liggen voornamelijk op het gebied van ergonomie en afwerking (uniek voor de prijsklasse is bijvoorbeeld de "weather sealing" van de K200D). Ook de kitlenzen bieden waar voor hun geld. Uiteraard kan je voor meer geld beter krijgen, dat geldt zeker voor lenzen.

Hou er ook rekening mee dat als fotografie echt een hobby voor je wordt dat je je inkoopt in een systeem. Idealiter zou je op voorhand moeten kunnen weten wat voor soort fotografie je wil gaan doen op langere termijn en wat je daar voor over zal hebben (budget). Kijk dus nu ook al eens naar de lenzen en accessoires (en de prijzen!) die voor je camera beschikbaar zijn en die je later misschien zou willen kopen.

Pentax biedt een aardig gamma lenzen en accessoires aan en ook andere merken zoals Tamron, Sigma en Zeiss verkopen lenzen met Pentax vatting. Maar het aanbod van Pentax is redelijk eigenzinnig opgebouwd en beperkter dan dat van Nikon of Canon (maar uitgebreider dacht ik dan dat van Olympus of Sony). De Limited serie van Pentax is een reeks compacte, medium lichtsterke vast brandpuntlenzen (15mm, 21mm, 35mm macro, 40mm en 70mm) die Pentax fans als uniek beschouwen en waar de gebruikers vaak laaiend enthousiast over zijn. Anderzijds zal je voorlopig nog geen ultra tele aantreffen bij Pentax (er is er eentje aangekondigd maar er zijn nog geen details bekend). Een 600mm F4 kost echter al gauw meer dan 6000 euro en je moet voor jezelf uitmaken of je ooit zo veel geld zou willen uitgeven aan een lens. Voor normaal gebruik ga je bij alle merken je gading wel vinden maar het kan de moeite lonen om eens naar het ganse systeem te kijken vooraleer je een aanschaf doet. Elk merk heeft zo wel zijn eigenaardigheden en sterkten en zwaktes (gelukkig maar anders zou het allemaal hetzelfde zijn!), kies voor het merk dat het best bij je verwachtingen en fotografiestijl past. Voor mij was dat Pentax...

Groeten,

Bsbxl

Ik wil dit volmondig beamen.Bij de instappers ben je mijns inziens bij geen enkel merk beter af dan bij pentax. En zelfs "nadien" zit je bij pentax goed met toestellen als K10D/K20D. Prima toestellen en fantastisch glas (DA-zooms, lichtsterke primes, oud glas dat je kan blijven gebruiken ...!) .

Weet je: bekijk op sites als pbase.com eens foto's van verschillende cameramerken, en laat je overtuigen door de beelden ...

Toch één kanttekening: als je voor pentax kiest moet je moet wat steviger in je schoenen staan dan als je voor het meest voor de hand liggende gaat: Canon en Nikon (en op korte tijd zelfs Sony - marketing works) associeren de meeste leken nog wel met spiegelreflexen, maar pentax? Maar goed, voor wie kies je uiteindelijk een fototestel: voor jezelf of voor je kennissen ...?

Groeten,
                    Yves
                    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

AF-snelheid is enkel van groot belang bij sport dacht ik, dus daar maar ik me niet direct zorgen over (bij autosport weet je op voorhand waar de auto's voorbijkomen dus kan je al manueel scherpstellen).
                      Ik heb zelf een Pentax K10D gehad i.c.m. een DA 16-50mm (met een serieus centering defect), een DA 70mm ltd, 50mm f1.4, Sigma 70-200mm f2.8 etc. Met al deze lenzen was (helaas) de AF niet goed genoeg om mijn zoontje (toen 1 1/2 jaar) te volgen, met name als hij op mij af kwam lopen/ rennen.

De AF van de K10D (en het feit dat de K20D dezelfde AF zou hebben) en het gebrek aan goede lange tele(zoom)lenzen zoals een 100-400L hebben mij uiteindelijk doen besluiten mijn Pentax gear de deur uit te doen en over te stappen naar Canon. En ondanks dat ik vooral mijn DA70mm ltd mis, en dat Canon geen vergelijkbare prime (pancake)lenzen in haar assortiment heeft (dat wil dus zeggen, zulke compacte, kwalitatief hoogwaardige lenzen tegen de prijs waar Pentax ze voor aanbiedt), ben ik blij dat ik de overstap heb gemaakt. Want de AF van de Canon is toch wel een hele klap beter/ sneller.

Toch wil ik Pentax hier absoluut niet bashen. Ik was, los van de AF en gebrek aan telelenzen, zéér tevreden over mijn camera en lenzen. Okee, de 16-50 f2.8 was een rampgeval, net als velen met mij maar dat was een totaal nieuw design waar men kennelijk problemen mee had. ('t Was alleen wel lullig dat men maanden nodig zou hebben om e.e.a te fixen.)
                      Maar sterker nog, als Pentax met de K20D een verbeterde AF systeem (en betere hoge iso's) had geintroduceerd, had ik mijn 70mm ltd waarschijnlijk niet eens weggedaan en zou ik naast m'n Canon setup een Pentax K20D erbij hebben gehouden met een DA21mm, DA40mm en de DA70mm...
                      www.indetailfotografie.nl

Comment

Mijn indruk is dat de bouwkwaliteit van Pentax ook bij de goedkopere producten al goed is (of op zijn minst minder plastiekerig dan de Canon/Nikon's).

Momenteel ben ik het lenzenaanbod van de verschillende merken aan het bekijken.
                        Doordat de IS in de body zit heeft de Pentax wel wat voordeel .
                        about.me/stijnv

Comment

Mijn indruk is dat de bouwkwaliteit van Pentax ook bij de goedkopere producten al goed is (of op zijn minst minder plastiekerig dan de Canon/Nikon's).

Momenteel ben ik het lenzenaanbod van de verschillende merken aan het bekijken.
                          Doordat de IS in de body zit heeft de Pentax wel wat voordeel .
                          De weathersealing op de K200 is in ieder geval uniek in deze prijsklasse.
                          'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                            Waarom zeg je dat ??

Ik heb enkele weken geleden mijn ouwe pentax *istdl (6 mp) met het kitlensje 18-55, vergeleken met de nikon D40x van mijn schoonvader (10 mp?, de D40x niet mijn schoonvader) met het Nikon-kitlensje (ook 18-55, als ik me nog goed herinner).

Alles op statief, zelfde opstelling zelfde lichtinval, zelfde diafragma, iso-waarden .... De resultaten waren ronduit ontgoochelend ... voor de nikon. En ik voeg er onmiddellijk aan toe (alvorens een polemiek te ontketenen): die D40x is een fijn apparaat: stil, licht, snelle focus, vrij consistente lichtmeting, .... Maar de beelden zelf misten het fijne detail, dat de pentax-kitlens wel gaf.

GRoeten,
                            Yves
                            Sorry, maar je conclusie "ronduit ontgoochelend" kan enkel om polemiek vragen Vergelijk de resultaten van beide objectieven eens op photozone.de, en dan zie je dat de Nikon tussen 18mm en 32mm zelfs duidelijk beter presteert dan de Pentax Ik heb die 18-55 trouwens zelf een tijdje gehad op een D40, en op mijn 12MP D2X verraste ze mij optisch absoluut in de positieve zin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Ik heb zelf een Pentax K10D gehad i.c.m. een DA 16-50mm (met een serieus centering defect), een DA 70mm ltd, 50mm f1.4, Sigma 70-200mm f2.8 etc. Met al deze lenzen was (helaas) de AF niet goed genoeg om mijn zoontje (toen 1 1/2 jaar) te volgen, met name als hij op mij af kwam lopen/ rennen.

De AF van de K10D (en het feit dat de K20D dezelfde AF zou hebben) en het gebrek aan goede lange tele(zoom)lenzen zoals een 100-400L hebben mij uiteindelijk doen besluiten mijn Pentax gear de deur uit te doen en over te stappen naar Canon. En ondanks dat ik vooral mijn DA70mm ltd mis, en dat Canon geen vergelijkbare prime (pancake)lenzen in haar assortiment heeft (dat wil dus zeggen, zulke compacte, kwalitatief hoogwaardige lenzen tegen de prijs waar Pentax ze voor aanbiedt), ben ik blij dat ik de overstap heb gemaakt. Want de AF van de Canon is toch wel een hele klap beter/ sneller.

Toch wil ik Pentax hier absoluut niet bashen. Ik was, los van de AF en gebrek aan telelenzen, zéér tevreden over mijn camera en lenzen. Okee, de 16-50 f2.8 was een rampgeval, net als velen met mij maar dat was een totaal nieuw design waar men kennelijk problemen mee had. ('t Was alleen wel lullig dat men maanden nodig zou hebben om e.e.a te fixen.)
                              Maar sterker nog, als Pentax met de K20D een verbeterde AF systeem (en betere hoge iso's) had geintroduceerd, had ik mijn 70mm ltd waarschijnlijk niet eens weggedaan en zou ik naast m'n Canon setup een Pentax K20D erbij hebben gehouden met een DA21mm, DA40mm en de DA70mm...
                              De introductie van de DA* 16-50mm F2.8 is inderdaad nogal ongelukkig verlopen. Er waren behoorlijk wat problemen met de kwaliteitscontrole in de Vietnamese fabriek. Dat heeft geleid tot een pak ongelukkige kopers en de klachten op de Pentax forums waren navenant. De SDM lenzen werden na de K10D gelanceerd en de K10D had een update van de firmware nodig om die lenzen te kunnen aansturen. Met die firmware update is ook wat misgelopen wat geleid heeft tot slechte AF prestaties. Een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden en timing want Pentax had net terug wat credibility gewonnen door de prachtige prijs/kwaliteit prestaties van de K10D. De mensen die een goed werkende DA*16-50mm hadden waren wel heel tevreden van de prestaties van de lens . Ik heb ook de indruk dat er tegenwoordig op de forums veel minder geklaagd wordt over die lens. Waarschijnlijk zijn de problemen met de firmware en kwaliteitscontrole ondertussen opgelost (hoop ik want ik zie zo een DA*16-50mm in de toekomst wel zitten...) Voor zover ik weet hebben de andere Pentax lenzen die problemen niet gekend.

Er is wat betreft telelenzen inderdaad nog wat werk aan winkel voor Pentax. Voorlopig zijn de DA*200mm F2.8, de DA*60-250mm F4.0 en de DA*300mm F4.0 de langste brandpuntafstanden bij de duurdere Pentax lenzen (naast de DA 55-300mm kitlens). Er staat nog een utlra telelens op de roadmap maar niemand weet hoe die er gaat uitzien. Sigma heeft wel nog wat langere brandpuntafstanden voor Pentax (500mm, 800mm, 120-400mm, 150-500mm en 50-500mm, de BIGMA, heel populair)

De snelheid van continu AF (single shot AF is OK) en de fps zijn naar het schijnt niet de sterkste punten van de Pentax camera's (ik zou het zelf niet weten want ik gebruik dat bijna niet en ik heb het nog nooit vergeleken met andere camera's). Ik vermoed dat Pentax min of meer bewust de focus legt op andere aspecten van de camera. Fototoestellen worden naar een prijspunt ontworpen en je kan niet alles hebben... Ik heb de indruk dat Pentax en Olympus zich richten naar fotografen die net wat anders willen dan wat Nikon of Canon aanbieden. Sony lijkt zich helemaal te richten op potentiële Nikon en Canon kopers. Daarom zei ik in mijn eerste bericht dat je bij de keuze van een merk ook moet kijken welk aanbod binnen je budget (op langere termijn) het best aansluit bij je fotografische interesses en stijl. De grote merken maken goede camera's die weliswaar van elkaar verschillen (en dat is maar goed ook!). De ene persoon zal meer plezier beleven aan een Canon of Nikon, de andere zit beter bij Pentax en nog een andere zal laaiend enthousiast zijn van Olympus of Sony of Leica of Panasonic of...

De enige echte fout die je kan maken is dat je blindelings een toestel koopt op aanraden van iemand anders, dan heb je immers een camera die perfect aansluit bij de behoeften van iemand anders. Anderzijds is het als beginner moeilijk om in te schatten wat je nodig hebt en ben je dus toch voor en stuk aangewezen op goede raad van anderen.

Bsbxl

Comment

Working...
                              X