Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D2X of D80/D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D2X of D80/D90

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
    Ter info.

http://www.bythom.com/ Kijk onder "a look backward"

Een artikel waar Thom Hogan zijn licht laat schijnen over 'oudere' Nikon bodies. Thom Hogan heb ik nog nooit betrapt op zever.
    Heel interessant
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

mijn gedacht

- 15.000 clicks voor een D70s is pea-nuts ... ik dacht dat die gegarandeerd was tot 50.000 en ik ken er genoeg die daarboven zitten

- D2Xs is overkill als je tevreden was/bent met de prestaties van je D70s ... er zijn genoeg porfs die (goed) geld verdienen met een low of mid-range body (D80/90 of D200/300/700)

- bekijk eerst wat je nodig hebt aan camera-specs EN bekijk dan ook eens wat je in je "materiaal-koffer" nog mist. Flits, statief, geheugenkaarten, batterijen, objectieven, etc ... kosten ook centen en met het opstarten van een zaak gaan ook nog wat kosten gepaard.

Greetz,
      TravelToy
      www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
        mijn gedacht

- 15.000 clicks voor een D70s is pea-nuts ... ik dacht dat die gegarandeerd was tot 50.000 en ik ken er genoeg die daarboven zitten

- D2Xs is overkill als je tevreden was/bent met de prestaties van je D70s ... er zijn genoeg porfs die (goed) geld verdienen met een low of mid-range body (D80/90 of D200/300/700)

- bekijk eerst wat je nodig hebt aan camera-specs EN bekijk dan ook eens wat je in je "materiaal-koffer" nog mist. Flits, statief, geheugenkaarten, batterijen, objectieven, etc ... kosten ook centen en met het opstarten van een zaak gaan ook nog wat kosten gepaard.

Greetz,
        TravelToy
        Mijn D70s zal eerder naar de 40.000 neigen momenteel. Is ook maar een schatting.
        Maar ik kan simpelweg niet meer vertrouwen op mijn D70s. Vorige week blokkeerde hij en er was niet veel dat ik daar aan kon doen. Dat wil ik geen tweede keer meemaken. En een camera waar ik geen vertrouwen in heb, is geen goede camera.

En een 2dehands D2X kost me minder dan eender welke D200/D300/D700 en is amper 50€ duurder dan een D90. Dan ga ik liever voor een D2X.

Die ik trouwens vandaag van Tom heb gekocht. Vanaf vandaag dus de trotse bezitter van een D2Xs.
        - Nikon D600 & Nikon D2Xs
        - Nikon F80 (met een laagje stof op)
        - Tokina 14-24 f2.8 * AF Nikkor 50mm lens f1.8 * Nikon SB-900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nemus Jaguar Bekijk bericht
          Mijn D70s zal eerder naar de 40.000 neigen momenteel. Is ook maar een schatting.
          Maar ik kan simpelweg niet meer vertrouwen op mijn D70s. Vorige week blokkeerde hij en er was niet veel dat ik daar aan kon doen. Dat wil ik geen tweede keer meemaken. En een camera waar ik geen vertrouwen in heb, is geen goede camera.

En een 2dehands D2X kost me minder dan eender welke D200/D300/D700 en is amper 50€ duurder dan een D90. Dan ga ik liever voor een D2X.

Die ik trouwens vandaag van Tom heb gekocht. Vanaf vandaag dus de trotse bezitter van een D2Xs.
          ja ... een kamera die niet naar behoren werkt is idd niet wat je nodig hebt :-)

dat de d2xs goedkoper uitkomt dan een tweedehands D200 lijkt me sterk ... goedkoper dan de D300 of D700 dat wil ik wel geloven

alleszins ... proficiat met je D2Xs ... je hebt er alleszins een dijk van een kamera mee in huis gehaald.

Greetz,
          TravelToy.
          www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

(...)
            En een 2dehands D2X kost me minder dan eender welke D200/D300/D700 en is amper 50€ duurder dan een D90. Dan ga ik liever voor een D2X
            Klein foutje, D200 vind je tweedehands voor 500-600 euro.

Een NIEUWE D300 al voor 1100 euro.. en die is op 90% van de vlakken beter dan een D2x..

D300 is tweedehands natuurlijk iets minder gemakkelijk te vinden wegens zeer recente body. Maar zou zeker rond de 900 à 1000 euro schommelen..

Nuja, veel succes met je D2x natuurlijk.

Comment

Mijn redenering was ook het volgende; als ik nog een grip wou voor een D200/D300/D700 was ik ook al gauw 150 à 200€ kwijt. Dan denk ik dat een D2X als totaalpakket nog altijd schitterend uit de bus komt. Uiteraard was een D300 ook een leuke keuze geweest, maar ik zag niet in wat ik daar meer mee had dan een D2Xs.

Comment

Mijn redenering was ook het volgende; als ik nog een grip wou voor een D200/D300/D700 was ik ook al gauw 150 à 200€ kwijt. Dan denk ik dat een D2X als totaalpakket nog altijd schitterend uit de bus komt. Uiteraard was een D300 ook een leuke keuze geweest, maar ik zag niet in wat ik daar meer mee had dan een D2Xs.
                - Snelheid(toch met de grip)
                - Ruis bij de hogere ISO's
                - Schitterende monitor
                - Liveview als het je interesseert
                - Sensor cleaning
                - Zonder grip en met 18-200 een vrij degelijke en compacte reiscamera.
                - ...
                Vele D2X(s) bezitters hebben deze weg gedaan om een D300 aan te schaffen.
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

(...) Uiteraard was een D300 ook een leuke keuze geweest, maar ik zag niet in wat ik daar meer mee had dan een D2Xs.
                  Als het om de grip draait dan ben je beter af met een D2x natuurlijk.

Maar D300 is wel de betere camera, dat staat redelijk vast: AF is geavanceerder en nieuwer, scherm is beter, ISO prestaties 1 à 2 stops beter, etc... juist de professionele vaste grip ontbreekt en paar kleine kenmerken zoals 2 geheugenkaarten etc... Maar die grip kan je erbij kopen, waardoor je keuze hebt om grip te dragen of niet...

Niet dat het voor jou nog uitmaakt natuurlijk, maar interessante vergelijking :

Ik zou zelf ook twijfelen tss D2x en D300. Ze zijn aan elkaar gewaagd, D300 is wel zodanig recenter, dat hij de vorige top pro-body van Nikon voorbijstreeft op de meeste vlakken.

Comment

Er wordt nog steeds vergeten dat de fotograaf voor het grootste deel het resultaat bepaalt. In dit geval is de D2Xs nou bepaalt geen D70 (niet kwaad bedoeld!)....
                    [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                      Er wordt nog steeds vergeten dat de fotograaf voor het grootste deel het resultaat bepaalt. In dit geval is de D2Xs nou bepaalD geen D70 (niet kwaad bedoeld!)....

Ik probeer je redenering te volgen, maar je bent me kwijtgeraakt.
                      Als je probeert aan te halen dat de mens achter de camera nog altijd belangrijker is dan de camera zelf: akkoord. Lees daarom mijn post ietsjes hierboven, waarin ik dat ook uitleg.
                      Maar om te antwoorden: een D2Xs is een droom van een toestel, en werkt zoveel sneller en is zoveel handiger om vast te houden dan de D70, die me méér dan eens in de steek liet. (constant meldingen dat de geheugenkaart er niet inzat of fout geformatteerd en vorige week de sluiter die volledig vastzat)

Ik heb gewoon geïnvesteerd in een toestel waar ik nog héél lang plezier van kan hebben.

Comment

Ik vind het trouwens vreemd dat mensen hier bijna doen alsof ik geen D2XS mag kopen. Alsof ik dom ben en ik te minderwaardig.
                        Ik bén fotograaf, ik héb op Sint Lukas gezeten en ik wéét (niet perfect, ben nooit een heel technische fotograaf geweest) hoe ik een foto moet nemen.
                        Is het dan zo dat de 'gewone' mens/fotograaf te slecht is voor een pro toestel, want in alle eerlijkheid: een D200 of een D300 zijn géén pro-toestellen, laats staan een D90 of een D80.

Staat er op een D2Xs zo'n fancy draaiknopje met voorgestelde instellingen (sport/landschap/portret/...)? Nee!
                        Heb ik dat nodig/gebruik ik dat? Nee!

Wat heeft een pro toestel wel: hoogwaardige materialen zoals magnesiumbody uit één stuk, sluiters die een mensenleven meegaan en snelheid waar sommige (en ik benadruk sommige) camera's alleen nog maar van kunnen dromen.
                        Is het dan zo ridicuul dat ik een pro toestel neem?

Net zoals velen hier ben ik 100% overtuigd van het feit dat goede fotografen zelfs met wegwerptoestellen schitterende foto's trekken (zie bv. richard billingham, al vind ik hem compleet 'overrated'). Ik heb zelf héél lang met een D70s getrokken, waar ik vaak gefrusteerd door raakte omdat die D70s nu eenmaal niet levert wat ik wil. En op het eerste zicht doet de D2X dat wel. De snelheid van scherpstellen is verbluffend, de zoeker mooi en overzichtelijk. De bediening nog handiger en logischer dan de D70s en het gevoel om hem vast te hebben is fenomenaal.

Vergelijk het met een F80 tegenover een F60 (analoge toestellen). De ene is van magnesium en mooi uitgekiend, de andere doet haast hetzelfde (foto's nemen) maar is compleet van plastic. Je vòelt gewoon het verschil in degelijkheid.

Wel: ik heb nu gekozen voor de meest degelijke prijswaardige camera die ik kon vinden, voor ik volgend jaar overstap naar FX-formaat camera's zoals daar zijn: een D3 of een D700.

Ik vind het gewoon erg jammer dat het lijkt alsof sommige mensen het hier mij niet gunnen, al zal ik daar allerminst mijn slaap voor laten....

Comment

Ik vind het trouwens vreemd dat mensen hier bijna doen alsof ik geen D2XS mag kopen. Alsof ik dom ben en ik te minderwaardig.
                          ...

Ik vind het gewoon erg jammer dat het lijkt alsof sommige mensen het hier mij niet gunnen, al zal ik daar allerminst mijn slaap voor laten....
                          Sorry,
                          Ik begrijp totaal niet waarnaar je hiermee verwijst.
                          Ik zie in geen enkele reactie zo'n insinuatie. Je stelt een vraag, vernoemt een aantal modellen (D2x, D80/90, D300) en mensen geven daar hun mening over. Jij bent zelf beginnen vergelijken met niet-pro toestellen. Niemand heeft ergens beweerd dat een D90 pro is of een D2x dat niet zou zijn. Ik snap dus niet waaruit je zou afleiden dat iemand je iets niet gunt.

Comment

Als het toch is om hem volgend jaar te vervangen door een FF camera zul je niet zo veel extra verliezen bij wederverkoop van deze pro camera wsl, ik zie die camera nu toch ook weer niet onder de 300 euro duiken binnen een jaar (en wsl ook niet onder de 400), dus zul je wel een goede beslissing hebben genomen

veel plezier ermee!
                            groeten,
                            Koen
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                              Sorry,
                              Ik begrijp totaal niet waarnaar je hiermee verwijst.
                              Ik zie in geen enkele reactie zo'n insinuatie. Je stelt een vraag, vernoemt een aantal modellen (D2x, D80/90, D300) en mensen geven daar hun mening over. Jij bent zelf beginnen vergelijken met niet-pro toestellen. Niemand heeft ergens beweerd dat een D90 pro is of een D2x dat niet zou zijn. Ik snap dus niet waaruit je zou afleiden dat iemand je iets niet gunt.
                              Kan dit enkel maar beamen.

Eén ding is zeker. De DX2(s) was(is) een zeer goede camera maar wordt op zowat alle vlakke verslagen door de camera's van de nieuwe generatie. Daar kan je niet buiten. Dit noemen ze evolutie!!!

Dat neemt niet weg dat je aan je D2X veel plezier zal beleven. Wat men enkel wil zeggen is om wat breder te zien dan enkel D2X.
                              Trouwens je moet maar eens naar de site van Nikon kijken, onder professionele camera's. Nikon beschouwt de D300 wel degelijk als een professionele camera. Hij wordt als dus danig ook bij het NPS status aanvaard.
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

ergonomie of low light kan de keuze tussen D2X en D300 doen omslaan

werk je veel in lowlight (indoor sport of concerten etc.) dan is de D2X jammer genoeg niet de beste, zoek je in "normale" omstandigheden een snelle betrouwbare oerdegelijke topcamera, dan is de D2X de betere .. maar boven de ISO400 vond ik die niet meer prettig. De D2X is nu nog steeds een prima studiocamera

wil je later NPS member worden, dan zou ik de D2X zeker bijhouden, want je moet dan 2 pro bodies hebben, en minstens 2 f2,8 merkeigen lenzen bezitten om lid te worden. direct 2x een D3X is er dan "over"

Comment

Working...
                                X