Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D2X of D80/D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D2X of D80/D90

Beste mensen,

Ik heb eens een korte vraag...
    Ik ben er nog niet helemaal uit, en heb jullie advies nodig om ene besluit te kunnen vormen. Ik ben een semi-professionele fotograaf in die zin: ik heb gestudeerd op Sint-Lukas, en alhoewel ik niet afgestudeerd ben en werk nu (wegens omstandigheden) ga ik toch proberen mijn foto)carrière een beetje van de grond te krijgen.
    Ik heb nog mijn geweldige F80 (schitterend toestel) om analoog te trekken, maar zit met een compleet uitgeputte D70s die dringend aan vervanging toe is. Hij herkent soms mijn geheugenkaart niet en heeft soms vreemde trekjes. Ik heb er dan ook wel al 15.000+ foto's mee getrokken.

zNu was ik eens aan het rondkijken wat ik voor een redelijk voordelige prijs kan vinden, en ik kom budgettair voorlopig nog niet verder dan een D80/D90 of evt. een D300.
    Maar, je vindt tegenwoordig ook al D2X'en voor +-1000€ (bv. bij Grobet), en dit lijkt me toch wel een goede prijs voor ene professioneel toestel. De D2X is het toestel waar ik destijds van droomde, en ik denk dat dit toestel me nog 2 à 3 jaar plezier kan geven. En zeker mijn mogelijkheden vergroten om mezelf te ontwikkelen.

Wat zouden jullie doen: 2dehands D2X of nieuwe D90?
    - Nikon D600 & Nikon D2Xs
    - Nikon F80 (met een laagje stof op)
    - Tokina 14-24 f2.8 * AF Nikkor 50mm lens f1.8 * Nikon SB-900

Re: D2X of D80/D90

Je gaat veel reacties krijgen over de betere sensor van de D90 boven ISO400, maar verder dan het grotere LCD moet de D90 het toch afleggen tov de D2X. De bouw en respons van dit oudere toestel is alleen maar geëvenaard/overtroffen door zijn opvolger: de D3. En op de lagere ISO's zijn z'n 12.4MP heerlijk scherp met een zalige ISO100 Ik doe de mijne enkel weg omdat ik 'm wil vervangen door een FF D700.

MVG,

Comment

Niet twijfelen, de D2X, zeker voor die prijs.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

D2x Is en blijft een prachtkamera

Comment

Beste mensen. Ik heb nog steeds geen beslissing kunnen nemen over welke camera ik mezelf ga aanschaffen.

De situatie is nu wel licht veranderd. Het zit namelijk zo: ik ben sinds begin deze maand Fotograaf in bijberoep. Ik ben dus weldegelijk van plan een 'carrière' te maken, en heb bijgevolg een betere camera nodig. De D90 valt dus al af.

Voor iedereen begint te schreeuwen dat ik voor een D3 of een D700 moet gaan: ik heb daar (in de opstartfase) simpelweg géén geld voor.
          Dus redeneerde ik als volgt: een D2X lijkt me ideaal, en met een budget van +-1000€ voor een camera geraak ik al wat op weg, en dan kan ik de D2X nog houden als reservetoestel als ik de D3 (of D3X) eenmaal in mijn bezit heb.
          Nu heb ik gezien dat er hier op het forum een D2H verkocht wordt voor +-550€.
          Ik weet dat de D2X meer pixels heeft, maar voor zover ik weet was de D2H destijds een prachttoestel. En aangezien ik nog niet meteen op groot formaat prints moet gaan maken, lijtk het me dat een D2H om mee te starten voorlopig wel zal voldoen.
          Of zijn er hier mensen die zeggen dat ik zowiezo beter voor de D2X ga?

Laat het maar weten.
          En moest er iemand nog een D2X verkopen mag dat ook altijd per pm gemeld worden!

Comment

vergeet ook nie dat techniek belangrijker is dan het aantal MP, niet dat ik je wil aanvallen hoor.

J
            Canon 5D Mark II & 1D MarkII / 70-200 2.8 IS /50 1,4 / 17-40 4.0 /

Comment

Oh ja, nog vergeten:

De Nikon D300. Momenteel met cashback van 100€ is dit best wel interessant. Zeker gezien het feit dat ik deze dan wel op factuur kan kopen, iets wat me dan wel weer de btw scheelt. Het is dan wel DX-formaat, waarschijnlijk is dit toestel vergelijkbaar met de D2X, al zal die laatste wel 'steviger' en sneller zijn.

What say you?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b@rney Bekijk bericht
                vergeet ook nie dat techniek belangrijker is dan het aantal MP, niet dat ik je wil aanvallen hoor.

J
                Wat bedoel je met techniek? Als het gaat om de mens achter de camera: ik geef je volmondig gelijk. Ik ben dezelfde mening toegedaan dan. Een van de eerste wijze woorden op Sint-Lukas indertijd: een goede fotograaf trekt zelfs met een wegwerpcamera goede beelden. (zie maar naar bv. Richard Billingham)
                Een bevriende collega-fotograaf stond er zelfs van versteld wat ik bereikte met mijn D70s (zie bv. mijn topic Portuary Artwork in de sectie transport)

Daarom kijk ik ook gewillig naar een D2h of een D2X. De mindere megapixels schrikken mij niet echt af. Alles draait immers om hoe je er mee omgaat. En als ik zie wat pers en andere topfotografen met die toestellen konden een goede 2 à 3 jaar geleden, zie ik niet in dat dit zoveel slechter zou zijn dan de huidige toptoestellen. Enkel het verschil FX <-> DX formaat is een grote motivatie voor een D3.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nemus Jaguar Bekijk bericht
                  (...)
                  Of zijn er hier mensen die zeggen dat ik zowiezo beter voor de D2X ga?
                  Dat niet, maar kan wel zeggen dat ik in jouw plaats nooit zou gaan voor D2h.

Ik ben digitaal begonnen met een oude Canon 3.2 MP, dan D50 6MP en nu D80 10MP. Zoveel stappen teruggaan naar 4MP, hoe je het draait of keert en hoe "robuust" de body wel is, het scheelt een GROOT stuk aan resolutie en mogelijkheden.

En je bent van plan om echt pro te gaan, rondlopen met een 4MP sensor, ik zou mij persoonlijk niet op mijn gemak voelen, je mag dan nog zoveel talent en "techniek" hebben. Er is zoveel dat je minder kan doen: croppen, grotere prints, etc...

Het enige in het voordeel van de D2h is z'n prijs en de body...
                  Maar wat heb je daar aan als een klant graag een grote poster had gewild en je dit moet weigeren of een camera lenen van iemand anders? ...

D2h was gemaakt voor snelheid. Voor sportjournalisten. Niet voor resolutie of voor studiowerk.

Ik zou gaan voor een D2x/D300 en desnoods een D200.
                  Last edited by caleido; 8 april 2009, 05:10.

Comment

Fotograaf en fotograaf is twee. Of ik moet het gemist hebben in deze topic, maar ga je je ergens op toeleggen (bruiloften, industriéle vormgeving bijv,) of ben je allround-fotograaf?
                    Scheelt in de keuze van je apparatuur.......
                    [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                      Fotograaf en fotograaf is twee. Of ik moet het gemist hebben in deze topic, maar ga je je ergens op toeleggen (bruiloften, industriéle vormgeving bijv,) of ben je allround-fotograaf?
                      Scheelt in de keuze van je apparatuur.......
                      Eerder allround. Ik hou wel van sport (autosport bv.) en wil dat graag fotograferen, maar ik denk in eerste instantie niet dat dit de opdrachten gaan zijn waar ik geld mee ga verdienen.
                      Dat zal eerder op industrieel gebied of interieurs zijn.

En: croppen doe ik haast nooit. Ik ben van mening dat de kadrage van de moment zelf meestal de beste is. Momenteel trek ik in RAW, en crop ik vaak niet.

Moest die informatie helpen...

Comment

Ik zie net dat er een D2x te koop aangeboden wordt, hier op het forum, in jouw prijsrange...

Comment

Thankx Perelaar.

Tom had me al een PM gestuurd
                          Kans is groot dat ik het ga doen

Comment

buitenkansje : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...rs-255990.html

heb al verschillende dingen van Tom gekocht op het forum, en is zonder twijfel een aanrader
                            Last edited by Matthias; 8 april 2009, 09:33. Reden: perelaar was me voor :)
                            5DmkIII en wat glas

Comment

Ter info.

http://www.bythom.com/ Kijk onder "a look backward"

Een artikel waar Thom Hogan zijn licht laat schijnen over 'oudere' Nikon bodies. Thom Hogan heb ik nog nooit betrapt op zever.

Comment

Working...
                              X