Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reis van 10 maanden door Zuid-Amerika: AA-batterijen of accu ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reis van 10 maanden door Zuid-Amerika: AA-batterijen of accu ?

Ik ga 10 maanden door Zuid-Amerika trekken met de rugzak en ben op zoek naar het ideale fototoestel. Ik kom in warme vochtige landen maar evengoed op plaatsen waar het vriest. Is een toestel op AA-batterijen dan een optie ? Waarschijnlijk is dat minder goed voor zulke weersomstandigheden dan een accu. Maar AA kun je overal kopen en een accu-oplader + 'speciale stekker' meesleuren is minder handig.

Kanshebbers: Canon SX10 - Panasonic FZ28 - Casio EX-FH20 - Nikon P90

Beeldkwaliteit komt op de eerste plaats (ik ben een Canon 30D gewoon) maar het probleem van de batterijen is toch ook belangrijk. Dus als iemand mij weet te zeggen of AA-batterijen al dan niet slechter bestand zijn tegen weersomstandigheden dan een accu, dan kan ik al verder selecteren.

Tom.

Re: Reis van 10 maanden door Zuid-Amerika: AA-batterijen of accu ?

Met AA batterijen (alkaline) kan je meestal maar een erg beperkt aantal foto's maken. Er zijn wel betere batterijen, maar die zijn erg duur:

Als je deze grafiek bekijkt, dan zie je dat (bij een toepassing die veel stroom vraagt van de accu's) de alkalinebatterijen veel sneller leeg zijn dan oplaadbare AA-accu's.
    (Alleen de Energizer e² Lithium is een uitzondering, maar de prijs zal ook wel naar verhouding zijn.)

AA accu's kunnen ook wat beter tegen de koude dan Alkalinebatterijen, maar elke batterij of accu zal minder goed presteren bij lage temperaturen.
    Ook met lithium-ion accu's heb ik ooit problemen gehad bij lage temperaturen, maar dat was dan wel met de EOS 300D, met de 20D heb ik ooit bij veel lagere temperaturen gewerkt en dat was geen probleem (winteravond in Bokrijk een paar jaar geleden, er hing zelfs een ijslaagje op de body).

Als je met AA-accu's werkt, dan kan je ze laden op de plaatsen waar je een stopkontakt kan vinden (of 12V als je lader daarop is voorzien, kabeltje met "sigarettenaansteker-stekkertje" niet vergeten). Als je langere tijd geen accu's zou kunnen laden, dan kan je als alternatief wel alkalinebatterijen gebruiken. In een toestel met lithium-ion accu's heb je dan geen alternatief. Dat is het grootste verschil tussen de twee.
    Voor heel wat lithium-ion accu's kan je ook een 12V lader vinden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Bij de PDK1 kit (powergrip) die ik bij mijn D700 gekocht heb, zaten 3 adapters bij:
      - 1 Voor de 'normale' Nikon accu's
      - 1 Voor de speciale EN-EL4a battery (voor meer FPS)
      - 1 Voor normale AA batterijen

Met zoiets zou je dus je accu's kunnen meenemen of gewoon AA baterijen gebruiken...
      Een d700 + pdk1 is misschien wat duur voor je reis, maar misschien bestaat zoiets wel voor je 30D??
      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
      Foto-Alex

Comment

Je kan natuurlijk gewoon kiezen voor een paar AA accusetjes en voor noodgevallen batterijen. Hiervoor heb ik ook altijd de batterijadapter voor mijn MB D10 bij me.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
          Bij de PDK1 kit (powergrip) die ik bij mijn D700 gekocht heb, zaten 3 adapters bij:
          - 1 Voor de 'normale' Nikon accu's
          - 1 Voor de speciale EN-EL4a battery (voor meer FPS)
          - 1 Voor normale AA batterijen

Met zoiets zou je dus je accu's kunnen meenemen of gewoon AA baterijen gebruiken...
          Een d700 + pdk1 is misschien wat duur voor je reis, maar misschien bestaat zoiets wel voor je 30D??
          De TS geeft als kanshebbers geen SLR's op, en dat is misschien een verstandige keuze als enkel gram telt gedurende 10 maanden

Als je een nieuwe gaat kopen voor op je trektocht, zou ik misschien toch AA nemen. kan je overal kopen als ze leeg zijn. Je kan dan nog oplaadbare batt meenemen, want zo hebben van die speciale kleine laders waar net 2 AA's ingaan, en die je rechtstreeks in de muur steekt. Die kan dan nog handig van pas komen voor andere zaken (vb zaklamp)...

ik heb GP batterijen met een travel adapter, die kan je ook op 12V laden... Maar dat model is iets groter... Ik denk dat je in AA meer opties gaat hebben; je kan kleinere speciale laders kopen, ja kan de batt voor andere zaken gebruiken en je kan ze eender waar bijkopen! Er bestaan misschien zelfs heel kleine laders met zonnecellen voor AA batt Keuze genoeg...

WAt misschien de beste oplossing zou zijn is een camera die de batterij oplaad IN de camera, maar zo ken ik persoonlijk geen... dan moet je enkel een kabel meenemen.

greetz,
          www.fotopie.be
          Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Haal bij www.akkuinternational.de een paar extra acu'tjes voor je toestel.
            Veel beter dan AA. Ze nemen minder plaats in en gaan veel langer mee.

Als je 2/3 hebt dan kan je toch lange tijd voort voordat je moet bijladen.
            Je moet trouwens ook voldoende geheugenkaartjes bij hebben om al die foto's te bewaren.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik bleef maar twijfelen maar uiteindelijk heb ik de Powershot SX10 gekocht.

Tom.

Comment

Working...
              X