Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3 in huis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D3 in huis

Ik ben echt verzot om op 6400 iso foto's te nemen (en mogelijks meer) met mijn D3 Nikon.
    En zeker foto's nemen zonder flash met dit mooi machien.
    Vroeger maakte ik vele foto's op P3200 iso via die Kodak Tmax, allee ik bedoel dat ZW peliculleke hé.
    Heeft iemand ervaring met hoge iso en ruis?
    Hier mijn eerste proefje!
    Die is gemaakt met heel weinig licht s 1/60 f 4 iso 6400 en enkel het licht van mijn aPPle schermpje met wat achtergond licht.
    Ik kreeg die echt niet scherp. :-((
    Last edited by Herrebaut; 27 augustus 2008, 17:59.
    Lijfspreuk: 'k En zijn in 't geel nie t'akkord mee tgeen daa soms zegt, moir 'k zoen mej loiden dued sloin vuer au aune zegte loiden doen..." Naar Voltaire 1694-1778 doch vrij vertaald naar het Adegems.

Re: Nikon D3 in huis

Zeer behoorlijk voor iso 6400, maar met 1/30e op 2.8 en iso 1600 was dat volgens mij toch met iedere camera bijna te doen
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Zeer behoorlijk voor iso 6400, maar met 1/30e op 2.8 en iso 1600 was dat volgens mij toch met iedere camera bijna te doen
      Dacht ik ook spanjaart doch ik dacht even mis in het wielletje draaien. De volgende keer beter.
      Lijfspreuk: 'k En zijn in 't geel nie t'akkord mee tgeen daa soms zegt, moir 'k zoen mej loiden dued sloin vuer au aune zegte loiden doen..." Naar Voltaire 1694-1778 doch vrij vertaald naar het Adegems.

Comment

De exif van de foto geeft heel andere waarden dan jij hier opgeeft........
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ja Janske, 'k weete ken kik dat ook niet meer koor, ik dacht iets in de omgeving ervan.

Zie mijn post bovenaan.

Comment

Dat die foto niet over de ganse lijn scherp is, is absoluut normaal en dat zal met iedere camera zo zijn.

('k Heb de gegevens van uw voorbeeldfoto genomen want die zijn anders dan in uw post hierboven)

Het grote probleem is uw DOF (scherptediepte).
            Met een diafragma 2.8 is uw scherptediepte zeer beperkt, zeker met een brandpunt van 70 mm. Daardoor moet je zeer precies scherp stellen en zal alles dat een beetje verder of dichter is al niet meer scherp zijn.

Wil je beide personen scherp dan zal je naar een kleiner diafragma moeten gaan (groter f-getal), bv ergens 5,6 tot 8. Daardoor zal uw sluitertijd verlengt worden en zal je:
            - of nog hogere ISO moeten kiezen zodat de sluitertijd opnieuw verkort wordt;
            - of een statief gebruiken;
            - of een flits gebruiken;
            - of een lens met VR (stabilisatie) gebruiken, bv de 70-200 2.8 VR.

Zoiezo zit er wat bewegingsonscherpte in de foto. Een sluitertijd van 1/100 was voor 70mm eigenlijk OK maar voor sommige mensen toch kantje boord. In zo'n geval neem je best telkens 2 of 3 foto's. Hopelijk zit er dan wel een scherpe tussen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Herrebaut Bekijk bericht
              Ik ben echt verzot om op 6400 iso foto's te nemen (en mogelijks meer) met mijn D3 Nikon.
              En zeker foto's nemen zonder flash met dit mooi machien.
              Vroeger maakte ik vele foto's op P3200 iso via die Kodak Tmax, allee ik bedoel dat ZW peliculleke hé.
              Als u zo verzot bent op hoge iso dan gaat u zeker de ruis en de korrel missen met de D3?
              Last edited by Franciskine; 26 augustus 2008, 17:59.

Comment

precies maar nen beginner als ik je opmerkingen lees en dan nen D3 kopen

veel plezier

2.8 (alhoewel mijn EXIF-viewer zegt 3.2) geeft al weinig scherptediepte en dan nog minder op ne FF
                is dus normaal hé
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                  precies maar nen beginner als ik je opmerkingen lees en dan nen D3 kopen
                  Heb jij daar een probleem mee, mag je soms als digitaal starttoestel met geen D3 beginnen.

Ok. het is niet de gemakkelijkste keuze, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat Marnix dat over een paar maanden niet in de hand zal hebben, hij is maar meteen gestart met een degelijk toestel en een Mac, er zijn nu eenmaal mensen die meteen gaan voor degelijk materiaal, maar dat daar een leerproces aanhangt is toch maar de normaalste zaak van de wereld zeker.

Ik vind de opmerkingen van sommigen hier de laatste tijd niet normaal, alsof je met een Mercedes niet kan leren rijden.

Comment

Het mag wel gezegd worden dat het een originele opener is (een D3 voor de hoge iso kopen). Proficiat aan de amateur die 4000 € kan besteden aan zijn toestel.

Het is een beetje als een ladder kopen van 10 m hoog om uw goten uit te kuisen ... of een klein scheutje Cognac drinken uit een bierglas. Moet kunnen !

sukses met je toestel, wie weet schakel je binnnen enkele weekjes over op de D3x, iso tot 10.000 !

byebye

D
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ik vind de opmerkingen van sommigen hier de laatste tijd niet normaal, alsof je met een Mercedes niet kan leren rijden.

Vind ik ook, laat TS eventjes begaan met zijn leerproces
                      Of moeten we allemaal beginnen met een D40 ?
                      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                        Vind ik ook, laat TS eventjes begaan met zijn leerproces
                        Of moeten we allemaal beginnen met een D40 ?
                        ...om dan 6 maand later toch de D3 te kopen...
                        mijn 1e nieuwe DSLR na 30 jaar was ook een D200: ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
                        erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

wow snappy en bitchy reacties zeg!

mss moeten we eens een lijstje opstellen, hoe goed ben ik en hoeveel geld mag ik dan aan een toestel uitgeven

gefeliciteerd met je d3, het is een super toestel en je zal er veel plezier mee beleven. dat toestel mag gerust naast de analoge Fx reeks van vroeger staan.

kleine randopmerking:
                          het is blijkbaar ingeburgerd om een heus bereik bij elkaar te verzamelen (liefst nog 2.8) en hier dan mee te pronken op fora. starten met een goede camera is dan weer not done
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Heb jij daar een probleem mee, mag je soms als digitaal starttoestel met geen D3 beginnen.
                            Heb ook de voorhistorie gelezen.
                            TS is gewoon door het vrouwke in de watte gelegd.
                            De collega's hier zijn niet jaloers op die D3(misschien wel een beetje) maar op het vrouwke.

Ik heb reeds gezegd. Velen vinden de prosumer toestel ingewikkelder, omdat ze geen scene modes hebben. Ik vind dat juist eenvoudige.
                            In de nieuwste entry DSLR's zitten dikwijls 20 tot 30 scene's, die dikwijls maar een fractie verschil opleveren. Geen beginner die hier juist weet wat hij moet gebruiken.
                            Indien je het bij een prosumer zelf niet weet, zet het toestel gewoon op P mode en je hebt een ideale voedingsbodem om te experimenteren.
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik vind de opmerkingen van sommigen hier de laatste tijd niet normaal
                              Awel, ik vind dat ook! 100% gelijk, demeyereg.

Laat iedereen toch doen met zijn centen wat hij/zij wil.
                              Ze kennen de situatie niet en maar oordelen vellen! Er zijn er die procentueel minder van hun inkomen spenderen aan een D3 dan sommigen die een D80 (bv) kopen en die in hun ganse leven ook geen treffelijke foto zullen maken.
                              Of zijn die "veroordelingen" het gevolg van jaloezie?

't Is alsof je alles van motoren moet kennen en minimum 50.000 km per jaar moet bollen alvorens je een BMW M5 mag kopen.

Comment

Working...
                              X