Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd bij fotografie met reflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hulp gevraagd bij fotografie met reflex

ja ik weet het. Heb ik dik dik spijt van. Het is mijn éérste maar zeker en vast mijn laatste Nikon dak ooit koop!
    Nikon D60, Nikor 18-55VR, Nikor 55-200VR

Comment

Je hebt hier duidelijk een scherpteprobleem. Enkel een smalle strook voor de trein kan je min of meer scherp noemen. Het voorste van de trein is het al niet meer. Het is wel zo dat een dergelijk objectief op zijn grootste diafragma minder scherp zal zijn dan vbv f/8. Ik ken dit objectief niet maar volgens mij is er toch iets fout mee. Misschien eens laten nazien.

Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LierTrainspotter Bekijk bericht
        Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D60)
        Lens Focal Length: 55,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)
        Shutter Speed: 1/320 sec
        F-Number: F4,0
        ISO: 200
        Compensation: EV 0/6

ISO Speed=200,0
        Color Mode=COLOR
        Quality=FINE
        White Balance=AUTO
        Image Sharpening=AUTO
        Focus Mode=AF-A
        Flash Setting=NORMAL
        Auto Flash Mode=
        White Bias Value=0
        Tja, op F4 krijg je nooit tijdens je leven de hele trein scherp, dat is nu eenmaal zo met een reflex met grote sensor.

Terug naar een kompakkie.....

Comment

Zie ik het goed dat de meeste scherpte net voor de trein ligt (en wel op die groene struik voor de trein)?

Comment

Qua kleur en contrast is de foto goed zonder uitzonderlijk te zijn.
            De scherpte is niet fameus en vooral je hebt geen scherptediepte.
            De zwarte zijkanten zijn, zoals ik al had gedacht, vignetering.

EXIF:
            Lens Focal Length: 55,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)Hier zit je dus op het uiterste van je lens met als gevolg, vignetering.
            F-Number: F4,0 Ook hier zit je op het uiterste met als gevolg, geen scherpte en zeker geen scherptediepte.
            ISO: 200 Die mag je verhogen tot 400 als je geen last heb van korrel, en volgens mij ga je daar geen last van hebben.

ISO Speed=200,0
            Color Mode=COLOR
            Quality=FINE
            White Balance=AUTO
            Image Sharpening=AUTO
            Focus Mode=AF-A
            Flash Setting=NORMAL
            Auto Flash Mode=
            White Bias Value=0

Om verder te gaan het volgende:
            Met je camera is er niks aan de hand daar ben ik 200% zeker van.
            Van deze soort lenzen mag je geen wonderen verwachten (merknaam doet er niet toe) maar bovendien zit je qua diafragma als qua brandpunt op de uitersten van de lens te werken. Het gevolg hiervan is onscherpte geen scherptediepte en bovendien vignetering. Hoe kan je dit nu vermijden?
            Neem je foto's op een brandpunt rond de 60 à 80mm om vignetering te vermijden en tegelijk meer scherpte te bekomen.
            Je diafragma moet dringend hoger en hier zou ik zeker niet onder de f/5,6 gaan. Beter is een diafragma f/16 of hoger dan heb je al meer scherptediepte. Desnoods je ISO verhogen naar 400, een zo groot mogelijk diafragma voorkeuze instellen maar erop lettend dat je zeker niet lager gaat dan 1/125ste sluitertijd. Als dit je niet lukt dan is er iets aan de hand met je lens maar zeker NIET met je camera. Heb je een 18-55mm lens gebruik deze dan eens, ik ben er zeker van dat je betere resultaten zal halen.

Ik heb je foto eens binnengehaald en bewerkt en ik heb scherpte tot de voorkant van de vierassige ketelwagen en tegelijk je vignetering verwijderd.
            Besluit: probeer boven vermelde instellingen eens, is de foto nog altijd niet mooi, probeer dan eens een 18-55mm lens. Volgens mij is er iets mis met uw lens.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Bke zegt: Ik heb vroeger ook dikwijls met een 55-200 treinen gefotografeerd, en onder soortgelijke omstandigheden & instellingen waren deze toch altijd van voor tot achteren scherp.

RF vraagt: Toon dan eens die foto met EXIF want ik ben reuze benieuwd.

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Hier de bewerkte foto.
                Het balastbed is scherp een eind voor de locomotief.

Comment

Wat de eerste foto's betreft.... lees dit draadje eens door. 't Gaat over de D80, maar evengoed over de D60.

Bekijk eens wat je aan verschillende modi hebt op je camera. Een frontaal bewegende trein, zou ik fotograferen in de AF-C modus, waarbij de camera de scherpstellingsafstand aanpast aan het object waarop scherp gesteld is.

Zoals al gezegd... een lens volopen gebruiken, resulteert zelden in haarscherpe beelden en enkele afwijkingen.

ISO auto werkt bij mijn D80 alleszins perfect... sluitertijd voorkeuze, 1/500ste, je zal hier negatief moeten compenseren wat het licht betreft (zie draadje + voorbeelden) en AF-C modus, zouden m.i. heil kunnen brengen.

Heeft de D60 een dynamische scherpstelmogelijkheid ? Misschien dat ook eens proberen.

Vooral niet wanhopen... kijk ook eens bij de voorkeuzestanden van het toestel, en neem deze van de sportstand eens over... daarna ga je naar sluitertijidvoorkeuze, en stel je toestel verder hetzelfde in, maar met een negatieve belichtingscompensatie. Zou moeten lukken .

Comment

Bij de 18-55mm lens heb ik niet echt scherpteprobleem maar ook altijd problemen met de belichting.

Deze zijn dan weer wel goed:

http://www.stopsein.net/image.php?id=94&pid=7491

EXIF:
                    Lens Focal Length: 68,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)
                    Shutter Speed: 1/500 sec
                    F-Number: F5,0

SO Speed=200,0
                    Color Mode=COLOR
                    Quality=FINE
                    White Balance=AUTO
                    Image Sharpening=AUTO
                    Focus Mode=AF-A

http://www.stopsein.net/image.php?id=94&pid=7490

EXIF:

Lens Focal Length: 62,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)
                    F-Number: F6,3

SO Speed=200,0
                    Color Mode=COLOR
                    Quality=FINE
                    White Balance=AUTO
                    Image Sharpening=AUTO
                    Focus Mode=AF-A
                    Flash Setting=NORMAL
                    Auto Flash Mode=
                    White Bias Value=0
                    Last edited by LierTrainspotter; 1 september 2008, 08:21.

Comment

Bij de 18-55mm lens heb ik niet echt scherpteprobleem maar ook altijd problemen met de belichting.
                      Elke lens is anders...
                      Ik merk ook dat ik bijvoorbeeld bij mijn 18-200 best altijd werk op -0.3 EV op de D80. Met de 50mm is dat meestal -0,7. Klinkt misschien raar, maar op mijn D80 vraagt elke lens om een andere instelling.

Jij weet alvast welke lens je 't best kan gebruiken, want die laatste twee zijn keigoed.

Het hangt er ook vanaf waar het licht van komt... Werk je met licht achter je, met tegenlicht, met zijlicht, het geeft andere schaduwen en andere donkere en lichte partijen in je foto. Dit vraagt om aanpassing van de lichtregeling in je camera (zie draadje in post hierboven).

Comment

Deze zijn dan weer wel goed:

http://www.stopsein.net/image.php?id=94&pid=7491

EXIF:
                        Lens Focal Length: 68,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6) Net zoals ik dus al zei, hier zit je niet op het uiterste van de lens, dus goed
                        F-Number: F5,0 Idem aan hierboven en dus ook goed.

SO Speed=200,0
                        Color Mode=COLOR
                        Quality=FINE
                        White Balance=AUTO
                        Image Sharpening=AUTO
                        Focus Mode=AF-A

http://www.stopsein.net/image.php?id=94&pid=7490

EXIF:

Lens Focal Length: 62,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6) Ook hier idem aan hierboven.
                        F-Number: F6,3 En tenslotte ook hier idem.

SO Speed=200,0
                        Color Mode=COLOR
                        Quality=FINE
                        White Balance=AUTO
                        Image Sharpening=AUTO
                        Focus Mode=AF-A
                        Flash Setting=NORMAL
                        Auto Flash Mode=
                        White Bias Value=0
                        Dit bevestigd alleen mijn bericht dat je best niet op de uitersten van je lens werkt en dat er zeker NIETS mis is met je camera. Nochtans ken ik de D60 en je lens helemaal niet. Ik probeer je gewoon te helpen zoveel ik kan. Het zijn gewoon de vuistregels van fotografie. Wanneer je nu je ISO zou verhogen naar 400 zal je automatisch je diafragma hoger moeten zetten en bekom je nog meer scherptediepte, je moet er echter altijd op letten dat je sluitertijd niet te laag wordt anders bekom je beweginsonscherpte. Door je brandpunt rond de 60 heb je ook geen vegnetering meer en win je sowieso aan scherpte.
                        Bij het fotograferen van treinen is een diafragma voorkeuze belangrijk omdat je hier een zo groot mogelijke scherptediepte nodig hebt. Het zou zeker helpen als je de treinen minder van op kop en meer op de flanken zou nemen,
                        maar das een kwestie van smaak en geen verplichting. En verder, veel oefenen onder alle omstandigheden, zon in rug, van links van rechts en van voor en fotografeer liefst niet als de zon het hoogst staat want dan heb je lelijke schaduwen. En zoals FestinaLente zegt, experimenteer met de compensatie mogelijkheden van je toestel. Met veel oefenen en geduld ga je resultaten beter en beter worden. Veel succes.

Grtz, RF

Comment

Zelfs met volle opening en een lagere sluitersnelheid is er nog nooit zo een waas uit mijn D60 gekomen.
                          (waas want een foto kan ik dat niet noemen).
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Dus jij vind dit niet normaal?

van scherpe zijn de lenzen blijkbaar goed, dat is te bewijzen, ze kan heel mooi macro foto's trekken, ik dacht dat macro veel moeilijker was.

http://s299.photobucket.com/albums/m...d_DSC_0319.jpg

Comment

Als je eventjes goed kijkt net voor de trein, zie je dat de struiken scherp het scherpst zijn. Dus, volgens mij heb je scherpgesteld op wat hier het midden van de foto is, maar dan op de vegetatie erachter en dan gewacht tot de trein in beeld kwam en daarna afgedrukt. Zo is die trein uiteraard niet scherp. als die trein op dat punt snel rijdt (daar hebben we het raden naar), is dat nog een bijkomende factor van onscherpte. Ook is je lens op f4 niet echt scherp. Dit resultaat is volgens mij normaal. Met zo'n lens en deze instellingen is bewerking achteraf sowieso nodig, en zoals je ziet heeft de bewerking die hierboven werd gepost de situatie aanmerkelijk verbeterd. Het ligt dus niet aan het merk. Jij hebt de camera in je handen, dus jij moet het doen. Met deze lens en als ik deze foto zou moeten maken, zou mijn diafragma zeker op f8 staan, sluitersnelheid zeker 1/500, en dan de ISO verhogen tot je belichting goed staat. Rijdt de trein snel, dan moet je hem volgen. Wil je dat niet, dan moet die sluitersnelheid omhoog. Focussen doe je manueel op bijvoorbeeld het spoor, daar waar je wil dat de locomotief is wanneer je afdrukt.
                              ______
                              www.vue.photo

Comment

Dit is gewoon foutief scherp gesteld. Door wie, U of de camera, dat is echter devraag. Deze onscherpte heeft niets te maken met groot diafragma (klein dieptescherpte). Zoals iemand al zei op de voorgrond is er een klein stukje gras scherp. Dit is puur een scherpstelfout.

Wat er kan gebeurd zijn is:
                                - Dat u te rap doorgedrukt heeft zodat de camera niet snel genoeg kon scherpstellen (en camera stond in afdruk-prioriteit ipv scherpstelprioriteit).
                                - Camera heeft focus gemist en was nog aan het opnieuw scherpstellen.
                                - Lens was aan het hunten (onwaarschijnlijk)
                                - Camera stond perongeluk op manuele scherpstelling ?
                                - Camera wilde voor een of andere reden geen focus lock doen omdat de trein te rap reed ?

Er is waarschijnlijk absoluut niets mis met de camera aangezien je wel van andere dingen prachtige foto's kan maken. Gewoon eventjes de AF instelling checken en wat met experimenteren.

Uw overbelichte foto's in het begin hebben NIETS te maken met hoge ISOs. Je kan een perfect belichte foto maken op 400 ISO in daglicht of 3200 als het moet. Iemand die het tegendeel beweerd is gewoon fout. Natuurlijk doe je er best aan om dit niet te doen maar bon dat is een andere discussie. Auto ISO is zeker en vast ook niet de oorzaak.

Oorzaken kunnen zijn:
                                Camera die de belichting compleet mist (zou me verbazen).
                                Foto genomen in M stand en fout ingesteld.
                                Belichtingscompensatie te ver gedreven
                                Diafragma dat blijft plakken misschien ? Zeldzaam maar het kan.
                                Spotmeting op verkeerde plek ? Betwijfel ik ook aangezien de trein OOK overbelicht is.
                                enz.
                                Als de foto genomen is volledig automatisch met matrix meting en zonder belichtingscompensatie en het is enkel met 1 lens en niet met de andere. Dan zou ik eerder voor een probleem met je lens gaat (zoals een plakkend diafragma). Maar bon, lichtmeters kunnen soms raar doen. Het is een feit dat sommige lenzen wat gecompenseerd moeten worden maar het is hier wel zeer veel overbelicht.

achja, my 2 cents

een foto om een idee te geven van de typische situaties:

EXIF:

Lens Focal Length: 55,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)
                                F-Number: F4,0

ISO Speed=200,0
                                Color Mode=COLOR
                                Quality=FINE
                                White Balance=AUTO
                                Image Sharpening=AUTO
                                Focus Mode=AF-A
                                Flash Setting=NORMAL
                                Auto Flash Mode=