Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd bij fotografie met reflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hulp gevraagd bij fotografie met reflex

hallo

ik heb onlangs een nieuw fotocamera gekocht. Een Nikon D60. Maar de resultaten laten te wensen over, ik maakte mooiere foto's met mijn hybride toestel van Kodak.

Ik heb al alles geprobeerd, manueel, sluitertijdvoorkeuze, automatisch, sport. Het is altijd slechte belichting, meestal onderbelicht en vaak overbelicht, en meestal scherpe foto maar achtergrond is niet scherp of slecht gefocust.

op de onderstaande link vind je een voorbeeld van het probleem:
    http://www.stopsein.net/image.php?id=94&pid=7401

http://www.stopsein.net/image.php?id=94&pid=7428

iso stond op 400, is mss hoog, maar ik moet of de andere treinen zijn onderbelicht, ik vind dit dus echt niet kunnen voor een digitale reflex, met die instellingen.

Ik begin het stillaan beu te worden. Ik ben precies terug van 0 begonnen met fotograferen, altijd slechte foto's net als 2 jaar geleden met men oude toestel.

Heeft iemand tips ect...

dank je
    Nikon D60, Nikor 18-55VR, Nikor 55-200VR

Re: hulp gevraagd bij fotografie met reflex

Ik heb beide foto's gezien en het mocht helpen als we de EXIF info van de beide foto's konden krijgen. Dit vertelt meer over de ingestelde sluitertijd, diafragma, ...

Comment

Volgens mij zit je in de war met diafragma, sluitertijd en iso.
      Of misschien is je lichtmeting van 't toestel niet correct. Ik weet niet bij een D60 waaruit je allemaal kan kiezen, maar probeer anders is spotmeting, matrix en dergelijke meer.

Groeten

Tim
      http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

Comment

De foto's zien er inderdaad niet zo goed uit. Om meer te kunnen zeggen is het misschien handig dat je van de foto's de Exif vermeld (Auto/A/P/S/M, ISO, sluitertijd, diafragma).

PS: beginnen met een reflex vind ik toch een beetje vanaf nul herbeginnen. Je hebt ontzettend veel instellingsmogelijkheden, en soms is 't gewoon kwestie van de goede instellingen te vinden.

Welk objectief gebruik je bij de D60?

Je hebt wel een aantal leuke foto's op je site.

mvg

Comment

Ik heb zelf zo'n toestel als backup en zo'n slechte foto's haal ik er toch niet uit.

Zonder gegevens als sluitertijd en diafragma is het moeilijk te zeggen wat er verkeerd loopt.

Probeer eerst eens in een Auto mode
          Je kan ook P mode proberen met matrix metering, belichtingscorrectie op 0, enz... misschien eens uw toestel resetten om zeker te zijn dat alle instellingen op 0 of de standaard waarde staan.
          Zet ISO eens op Auto. Uw camera zal dan hogere ISO kiezen als het nodig is.

Als je dan een goeie foto krijgt ligt het aan de bediening. Als je geen goeie foto krijgt is er iets fout met uw toestel (defecte lichtmeter bv).

Het kan zijn dat in sterk licht ISO 400 te hoog is als de camera geen klein genoeg diafragma + korte sluitertijd kan kiezen. In dat geval zal je zeker overbelichting krijgen.

Achtergrond niet scherp maar onderwerp wel: dat is basiskennis van de fotografie. Dat heeft te maken met uw diafragma keuze. Hoe kleiner uw diafragma (groot f-getal) hoe meer scherptediepte.

Ik vrees dat je je wat zal moeten verdiepen in de fotografie of uw toestel in volledige AUTO mode moet zetten.

Deze slechte kwaliteit is niet kenmerkend voor een D60 tenzij deze defect zou zijn.

Comment

OP zegt dat hij van een hybride overgestapt is naar een dSLR ... ik hou dhet er dus op dat hij enkel een "verkeerd manoever" gedaan heeft ... de fotos lijken mij niet zoooo slecht te zijn behalve dat ze overbelicht zijn .. ik ken Nikon NIET maar mogelijk heeft hij iets uitgeprobeerd met de belichtingscompensatie en dat vergeten terug te zetten in de "neutrale"? stand ? ..
            FWIW

Comment

ff exif afwachten en dan gaan we goede raad geven
              ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Er is dus duidelijk iets mis met je belichting. Wellicht heb je je lichtmeting op een vrij donker gedeelte gemaakt en is je lichtmeter gaan overbelichten. Had je bvb. spotmeting of centrumgerichte meting in de M-stand op het licht-groene gras op de voorgrond gemeten en op je lichtmeter EV+1 gelezen, dan had dit hier wellicht de oplossing geboden.
                Het is dus belangrijk dat je je toestel leert kennen. Sommige camera's gaan wat overbelichten terwijl andere dan weer neiging hebben tot onderbelichten. Je objectief speelt hierbij ook een rol.
                Een DSLR vraagt ook wel degelijk wat oefening. Mijn D70 gedraagt zich ook anders dan mijn D300 op gebied van lichtmeting. Daar moet je natuurlijk leren mee leven als je met een spiegelreflex werkt.

Groetjes,
                Pol.
                Last edited by enero; 25 augustus 2008, 18:14.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Waar zit LierTrainspotter nu ?

Pas op hé, treinen zijn gevaarlijk !
                  Zeker als je al kijkend door een zoeker rondloopt.
                  Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

ik zal jullie eve de EXIF-info geven.

éérste foto:
                    lichtmeting: matrix
                    shutter speed: 1/500
                    f=7,1
                    sluitertijdvoorkeuze
                    55mm zoom (met 55-200mm nikor AF lens)
                    iso 400
                    witbalans: automatisch

tweede foto:
                    shutter speed: 1/640
                    f=6,3
                    manueel
                    55mm zoom (met 18-55mm nikor AF lens)
                    iso 400

o ja, hieronder 2 referentiefoto's die ik maakte met mijn Kodak Z650, dus het is niet van dat ik het niet kan of geen ervaring heb hoor!!!

http://s299.photobucket.com/albums/m...t=100_7118.jpg

http://s299.photobucket.com/albums/m...t=100_6678.jpg

ik apprecier jullie hulp hoor!!
                    ik hoop dat het echt goed komt met mijn foto's
                    Last edited by LierTrainspotter; 25 augustus 2008, 23:26.

Comment

gaat misschien een beetje cru klinken maar als ik je zo hoor vertellen heb je alleen maar ervaring op de "groene stand" van je toestel...
                      Ik weet dat het niet veel helpt en ik wil ni negatief klinken.. maar ik zou eens een goeie cursus fotografie volgen zodat je weet hoe met de instellingen om te gaan.
                      poof

Comment

1-De millimeters geven geen zoom aan, maar brandpuntsafstand
                        2-Met de gegeven diafragma's wordt het nooit van voor tot achter scherp met een reflex, dat had je kunnen weten.
                        3- Bekijk direct na de opname het histogram, daaruit is af te lezen hoe de belichting is.
                        Klopt het niet> compensatie
                        Zou het nooit kloppen, ofwel zou je altijd een stevige compensatie moeten toepassen , dan heeft de camera een afwijking of defect.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LierTrainspotter Bekijk bericht
                          ik zal jullie eve de EXIF-info geven.

éérste foto:
                          shutter speed: 1/500
                          f=7,1
                          sluitertijdvoorkeuze
                          55mm zoom (met 55-200mm nikor AF lens)
                          iso 400

tweede foto:
                          shutter speed: 1/640
                          f=6,3
                          manueel
                          55mm zoom (met 18-55mm nikor AF lens)
                          iso 400

o ja, hieronder 2 referentiefoto's die ik maakte met mijn Kodak Z650, dus het is niet van dat ik het niet kan of geen ervaring heb hoor!!!

http://s299.photobucket.com/albums/m...t=100_7118.jpg

http://s299.photobucket.com/albums/m...t=100_6678.jpg

ik apprecier jullie hulp hoor!!
                          ik hoop dat het echt goed komt met mijn foto's
                          Waarom bij zo'n mooi weer ISO 400 gebruiken?
                          Ik zou die zeker op 100 zetten en werken met diafragma voorkeuze en die zo groot mogelijk kiezen erop lettend dat je sluitertijd niet te laag wordt. En altijd die zonnekap erop. Tja, en verder de raad van Pol volgen en veel oefenen in alle omstandigheden.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

ik moet wel op zo'n hoge iso werken of ze zijn donker langs opzij. Ik probeer altijd een hoge f te kiezen boven de sluitertijd, maar de iso maakt alles kapot. Ik heb ook de ruisonderdrukking opgezet en die helpt wel beetje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LierTrainspotter Bekijk bericht
                              ik moet wel op zo'n hoge iso werken of ze zijn donker langs opzij. Ik probeer altijd een hoge f te kiezen boven de sluitertijd, maar de iso maakt alles kapot. Ik heb ook de ruisonderdrukking opgezet en die helpt wel beetje.
                              ????
                              Bij zonnig weer moet ik de iso waarde op m'n 40D terugschroeven naar 200 en meestal zelfs 100 of met extreme A/T waarden gaan fotograferen ?? maar zelfs als ik in auto-iso "werk" (standaard ref = 400iso) dan regelt mijn lichtmeter het A/T verkeer heel correct dus ik snap niet waarom je stelt dat dat "donkere" een gevolg is van de iso waarde tenzij je in een van de creatieve standen het bereik van de mogelijke waarden, voor een bepaalde instelling, bijzonder veel geweld aandoet .. je (oordeelkundige) lichtmeting zou dat moeten opvangen

Comment

Working...
                              X