Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor Canon 5D gebruikers !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje voor Canon 5D gebruikers !

Met de bedoeling van bij studio opnames met een groter diafragma te kunnen werken (en een betere dof bekomen) bij studio opnames dacht ik er aan om de 5D te gebruiken op de LOW stand of beter gezegd 50 asa instelling .
    Mijn vraag is nu of dit een achteruitgang betekent van beeldkwaliteit ten opzichte van de 100 asa instelling die ik normaal gebruik.
    Mijn oerflitsers van de tijd van het middenformaat zijn namelijk zo sterk dat ik onmogelijk groter dan 5,6 kan instellen bij 100 asa .

Re: Vraagje voor Canon 5D gebruikers !

Geen goed iidee.
    DR is te beperkt op ISO 50.
    ND filter kan oplossing zijn. Maar ook AF ziet ND.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
      Geen goed iidee.
      DR is te beperkt op ISO 50.
      ND filter kan oplossing zijn. Maar ook AF ziet ND.

Jan.
      Waarom zou dit geen goed idee zijn?
      Wat is DR (ben nog niet vertrouwd met al die afkortingen).
      Een ND filter in de studio
      Ik zou eerder de flitsers afdekken met iets.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik merk eigenlijk geen verschil tussen iso 50 en iso 100.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

Comment

ISO Sensitivity and Dynamic Range
          As noted in previous Canon digital SLR reviews the 'ISO 50' (L) option is a special 'out of range' feature for very low noise shooting, its downside is limited highlight range as demonstrated here. ISO 50 clips highlights about 1.0 EV (one stop) earlier than ISO 100. At higher sensitivity of course noise becomes the issue, at ISO 1600 noise nudges the our measurement of shadow range down by 0.3 EV (a third of a stop), this difference would seldom be noticeable unless you 'lifted the shadows' in post-processing.

Comment

Iso 50 zal wel iets sneller clippen dus daar moet je van oppassen.

Andere oplossingen:
            * alle diffusiepanelen in uw softbox gebruiken en er misschien nog wat overleggen
            * ik ga voor foto's met heel open diafragma eigenlijk de andere kant op. Iso boosten nr zowat iso600 (kan je met de 5D met een gerust hart doen) en enkel het modeling light van de flits gebruiken. Wel juiste kelvin waarde van de lamp instellen. Veel mensen vinden dit mooier licht dan flitslicht.
            * ND zou ik niet gebruiken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Een ND filter in de studio
              Ik zou eerder de flitsers afdekken met iets.

Grtz, RF
              Er bestaan plastiekvellen die de zelfde functie hebben als een grijsfilter om voor de flitser te hangen
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Hallo Noël,

Flitsen bij een grote opening geeft problemen, de 50 ISO gebruiken lijkt me een mogelijkheid het dynamisch bereik gaat wat achteruit maar ik vermoed dat je dat niet gaat zien op de afdruk.

Wat ik doe voor portretjes bij f1.8 en hoger die ISO omhoog en werken met de instelichten van de flits zonder de flits te activeren, met de 5 D en een goede lens zoals jij die hebt, en dan denk ik voornamelijk aan de 85 F1.2 voor in de studio kan je zeker werken tot op 800 ISO en perfecte afdrukken bekomen.
                Eventueel kan je werken op statief zoals we vroeger deden.
                Wat je niet mag vergeten bij deze werkwijze, zorg voor een correcte witbalans bijvoorkeur met de grijskaart bepalen en je krijgt perfect wat je wil behalen.

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik heb dit ook ooit geprobeerd in de studio.
                  En ik had de indruk dat bij iso50 er meer 'ruis' ontstond dan bij iso 100.
                  Ik weet niet als ik het ruis mag noemen, maar er zat een vreemde structuur in de beelden met iso 50. Die ik bij iso 100 nooit gezien heb.
                  How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Op ISO 50 ga je inderdaad inboeten op je dynamisch bereik. Of dat een probleem is valt te betwijfelen. Alleen als je een lowkey of een highkey maakt moet je oppassen. Frank Doorhof ( FrankD op het forum ) schoot voor zijn overstaf naar het middenformaat zeer vaak op ISO 50 met zijn 5D.

Ik denk dat zijn beelden voor zich spreken...
                    BD0808BE

Comment

Working...
                    X