Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50d 15mp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Canon 50d 15mp

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    En zo kunnen we nog een tijdje verder gaan.
    Het punt is inderdaad dat verschillende outputdevices een verschillende bereik hebben dat ze kunnen produceren.

Maar ik ken niemand die hun foto's apart edit voor scherm en dan nog eens een compleet nieuwe edit doet voor print. Typisch hou je de kwaliteit zo lang mogelijk hoog en dan comprimeer je naar de range van de media waarop je het wilt tonen.
    Inderdaad, en ik ken ook niemand die een speciale edit doet voor print, want dat vereist soft proofing, waar niemand iets van snapt. Voor eindgebruikers is het dikwijls eenvoudiger het aan de printcentrale of de eigen printerdriver over te laten, die zal proberen om het contrast te behouden maar die zal detail verliezen daar waar de printer het niet kan.

En de kwaliteit hoog houden is helemaal niet moeilijk met een workflow die altijd vertrekt vanuit de originele RAW.

Dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      die zal proberen om het contrast te behouden maar die zal detail verliezen daar waar de printer het niet kan.
      Ik experimenteer momenteel met een curve die het verlies in de donkerste en lichtste tonen moet compenseren.
      Het is subtieler dan het gebruik van output levels die eigenlijk een lineaire curveaanpassing is.
      Via een andere curve die (het verlies van) de printer simuleert, zou ik dan moeten zien hoe het er gaat uitkomen.

Het is puur empirisch en slechts een benadering, want zoals je zegt, is er momenteel nog geen betrouwbaar proces voor softproofing.

Een ander foefke die ik gebruik is een warning in PS die via kleuren aangeeft welke tonen gaan toeklappen.
      Volgens het principe van gamut warning, maar dan gerealiseerd via een aantal aanpassingslagen.
      Het kan een hulp zijn, maar een betrouwbaar en begrijpbaar proces bestaat dus nog niet.

Comment

Ik experimenteer momenteel met een curve die het verlies in de donkerste en lichtste tonen moet compenseren.
        Het is subtieler dan het gebruik van output levels die eigenlijk een lineaire curveaanpassing is.
        Via een andere curve die (het verlies van) de printer simuleert, zou ik dan moeten zien hoe het er gaat uitkomen.

Het is puur empirisch en slechts een benadering, want zoals je zegt, is er momenteel nog geen betrouwbaar proces voor softproofing.

Een ander foefke die ik gebruik is een warning in PS die via kleuren aangeeft welke tonen gaan toeklappen.
        Volgens het principe van gamut warning, maar dan gerealiseerd via een aantal aanpassingslagen.
        Het kan een hulp zijn, maar een betrouwbaar en begrijpbaar proces bestaat dus nog niet.
        die mogelijkheden zitten allemaal in PS.
        zal mijn workflow geven

-converteer RAW naar Adobe RGB ook al weleens profoto (gebruik LR voor een grote set foto's en ACR voor een paar beelden) converteer naar TIFF 16bitt.

-meeste correcties doe ik in PS (adobe RGB) behalve WB en belichting
        -print vanuit PS (adobe RGB) opgelet colormangement door PS niet door printer !!!
        -voor web publishing of aflevering naar derde, zet ik om naar sRGB (Edit->convert profile) omzetten naar 8 bit (image->mode) en wegschrijven naar jpeg. PAS OP als je beelden in Adobe-RGB op het web plaatst worden je kleuren uitgewassen, meeste printcentrales gebruiken ook maar sRGB)
        Als ik een hele hoop beelden dien te converteren gebruik ik hiervoor LR, export settings in LR aanpassen.

Als je een beeldscherm hebt dat geen AdobeRGB ondersteunt kun je met de gamut warning in PS zien welke kleuren niet correct worden weergegeven

Als je wilt zien hoe je beeld geprint wordt kun je dit simuleren door in PS
        View-Proof-Colors, maar je moet wel in je proof setup (view->proof setup )
        het profiel van je printer inladen.

Ik ken uiteraard je printer niet, maar als je de juiste profielen gebruikt, (kunt eventueel bij markenciel voor een paar euro's een printer profiel laten maken) en een gekalibreerde monitor en de juiste kleurruimtes gebruikt, zijn er weinig of geen aanpassingen nodig voor te printen.
        Vooral op letten dat de color handling bij PS zit en niet bij de printer.

Comment

"Dynamisch bereik" betekent het verschil tussen grootst mogelijke en kleinst mogelijke waarde van een grootheid. 0 is daarbij geen waarde. Als ik een helderer beeld wil, kan ik evengoed mijn beeldscherm wat harder instellen.

Het gaat erom zowel in de lichtere partijen als in de donkere partijen nog zoiets als "detail" wil waarnemen. Men moet nog een onderscheid kunnen maken tussen pikzwart en net-niet-pikzwart, en dan ook nog eens puur wit en net-niet-puurwit.

En de gedachte dat een MF digitale achterwand op wonderbaarlijke wijze niet alleen een grotere sensor maar dan ook nog eens een groter bereik heeft, is ronduit belachelijk.

En als je je foto opslaat als JPEG met ProphotoRGB, en dat toont op een gecalibreerd scherm met een applicatie die kleurruimte correct interepreteert, heb je gegarandeerd last van banding.

Maar om mijnheer puerte daarvan te overtuigen (en eveneens te overtuigen van het feit dat Sony nietde beste sensor van de wereld maakt) is er meer nodig dan een logische uitleg gevolgd door de nodige referenties naar meer uitleg.

Dave
          Je begrijpt het duidelijk niet , zal het je nog eens simplistisch trachten uit te leggen, als je toch de moeite niet neemt om zelf een beetje onderzoek werk te doen.

DR wordt bepaalt door het verschil tussen het donkerste en het lichtste deel dat een device kan weergeven (registreren). maximum verschil is tussen zwart en wit.
          Voor een fototestel wordt dit bepaalt door de sensor, namelijk de verhouding van het maximale en minimale signaal van een sensor. (belicht/onbelicht)

De AD/C gaat dit signaal in stukjes kappen (digitaliseren), in hoe meer stukjes je het kapt hoe groter je kleurdiepte wordt en hoe meer bittekes je nodig hebt om het te registreren. Het aantal stukjes bepaalt de tonaliteit, het aantal overgangen van wit naar zwart.

Hoe groter het signaal-verschil (DR) van de sensor, in hoe meer stukjes je het uiteindelijk kunt kappen, zo simpel is dat.

Banding krijg je bij een lage tonaliteit, de grootste banding krijg je in mijn voorbeeld van 1 bit, ZWART/WIT geeft de maximale banding.
          Als je een heel grote tonaliteit hebt (veel stukjes), zie je de overgang van wit naar zwart haast niet, krijg je een mooie geleidelijke overgang.

Als je banding krijgt bij het displayen van een elefendertig bit beeld met kleurruimte prophoto RGB, kan ik je enkel aanraden van een andere applicatie te gebruiken bvb PS, ofwel een ander beeldscherm te kopen, of wel een ander calibratie systeem. Maar weet je beeldverwerking applicatie wel welk profiel je gebruikt voor je monitor ????? Zou dit eens nakijken als ik jou was!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

Ik ken uiteraard je printer niet, maar als je de juiste profielen gebruikt, (kunt eventueel bij markenciel voor een paar euro's een printer profiel laten maken) en een gekalibreerde monitor en de juiste kleurruimtes gebruikt, zijn er weinig of geen aanpassingen nodig voor te printen.
            Even een vraagje (OT wellicht ). Ik heb een Canon IP4500 en werk met Macintosh, Photoshop CS3.
            View>Proof Setup>Custom...>Device to simulate geeft bij mij een hele reeks profiles die gerelateerd zijn aan de IP4500:
            Canon IJ Color Printer Profile 2005
            Canon iP4500 series GL2
            Canon iP4500 series GL3
            Canon iP4500 series MP2
            Canon iP4500 series PR1
            Canon iP4500 series PR2
            Canon iP4500 series PR3
            Canon iP4500 series SP2
            Canon iP4500 series SP3

Heb je enig idee wat dit betekent, en belangrijker nog: welke ik best kies?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

DR wordt bepaalt door het verschil tussen het donkerste en het lichtste deel dat een device kan weergeven (registreren). maximum verschil is tussen zwart en wit.
              Voor een fototestel wordt dit bepaalt door de sensor, namelijk de verhouding van het maximale en minimale signaal van een sensor. (belicht/onbelicht)

De AD/C gaat dit signaal in stukjes kappen (digitaliseren), in hoe meer stukjes je het kapt hoe groter je kleurdiepte wordt en hoe meer bittekes je nodig hebt om het te registreren. Het aantal stukjes bepaalt de tonaliteit, het aantal overgangen van wit naar zwart.

Hoe groter het signaal-verschil (DR) van de sensor, in hoe meer stukjes je het uiteindelijk kunt kappen, zo simpel is dat.
              Ahum: nu verbind je zelf DR aan tonaliteit...
              Het komt erop aan je 'stukjes zo klein mogelijk te krijgen', niet zozeer er zoveel mogelijk te hebben.
              Als je ervan uitgaat dat er een grotere DR nodig is om meer 'stukjes te krijgen' zou een beeld met zwart en wit per definitie een betere tonaliteit hebben dan een beeld met alleen zwart en grijs.

DR draait alleen om de uitersten, tonaliteit om hoe klein de overgangen zijn tussen elk stukje ertussen.

Comment

Je begrijpt het duidelijk niet
                I rest my case.

Dave
                pixelpusher

Comment

Mijn ervaring met dit soort discussies is dat je beter aan Google vraagt hoe het juist in elkaar steekt. Ik hoopte enige tijd terug iets te weten te komen over de breedhoek voorzetlensen en dat ontaardde ook in zo'n ja/nee discussie.

Even googelen en de info die je zo vindt is over het algemeen veel duidelijker en veel accurater.

http://www.hdrsoft.com/resources/dri.html

Het heeft echter allemaal nog weinig met de Canon 50D te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
                    Mijn ervaring met dit soort discussies is dat je beter aan Google vraagt hoe het juist in elkaar steekt. Ik hoopte enige tijd terug iets te weten te komen over de breedhoek voorzetlensen en dat ontaardde ook in zo'n ja/nee discussie.

Even googelen en de info die je zo vindt is over het algemeen veel duidelijker en veel accurater.

Definition & technical information on Dynamic Range, Tone Mapping and HDR Imaging for Photography explained in layman terms

Het heeft echter allemaal nog weinig met de Canon 50D te maken.
                    En als ik dan uit dat artikel mag quoten:
                    The bit depth of a capturing or displaying device gives you an indication of its dynamic range capacity, i.e. the highest dynamic range that the device would be capable of reproducing if all other constraints are eliminated. For instance, a bit-depth of 12 for a CCD tells you that the maximum dynamic range of the sensor is 4096:1, but the captured dynamic range is likely to be much less once noise is taken into account (most 12-bit sensors have on average a dynamic range around 1,000:1 only).
                    Dus in mijn hoofd heeft een 14-bit verwerking een theoretisch hoger dynamisch bereik dan een 12-bit verwerking.

En volgens dezelfde redenering: leg twee 12-bit toestellen naast elkaar en diegene met het hoogste dynamisch bereik is die met de minste ruis.

niets mee te maken, de sony A700 gebruikt maar 12 bit en zelfs op 12 bit mode heeft de D300 een beter DR dan de 5d.
                    Leg de D300, A700 en 5D naast elkaar. Welke heeft de minste ruis?

Dave
                    pixelpusher

Comment

die mogelijkheden zitten allemaal in PS.
                      zal mijn workflow geven

-converteer RAW naar Adobe RGB ook al weleens profoto (gebruik LR voor een grote set foto's en ACR voor een paar beelden) converteer naar TIFF 16bitt.

-meeste correcties doe ik in PS (adobe RGB) behalve WB en belichting
                      -print vanuit PS (adobe RGB) opgelet colormangement door PS niet door printer !!!
                      -voor web publishing of aflevering naar derde, zet ik om naar sRGB (Edit->convert profile) omzetten naar 8 bit (image->mode) en wegschrijven naar jpeg. PAS OP als je beelden in Adobe-RGB op het web plaatst worden je kleuren uitgewassen, meeste printcentrales gebruiken ook maar sRGB)
                      Als ik een hele hoop beelden dien te converteren gebruik ik hiervoor LR, export settings in LR aanpassen.

Als je een beeldscherm hebt dat geen AdobeRGB ondersteunt kun je met de gamut warning in PS zien welke kleuren niet correct worden weergegeven

Ik heb jammer genoeg niet mijn eigen printer.
                      Ik print bij Alltech die bovendien zelf geen profielen ter beschikking stelt.
                      Heel goede kwaliteit van prints maar het verwondert me toch dat ze dit niet doen. Maar of profielen het antwoord zijn, is maar de vraag.
                      Ik vind het proces onduidelijk en onbetrouwbaar.

Ivm met de gamut warning. Die geeft de kleuren aan die buiten de gamut van de device vallen. Dit is niet het probleem dat ik aankaart. Het probleem is dat als ik doorgeef dat het een net-niet-zwarte toon moet zijn, dat die er zwart uitkomt. De tonen komen er donkerder uit dan in ze doorstuur aan de schaduwkant en het omgekeerde aan de kant van de hoge lichten.

Bij drukwerk wordt de puntverbreding automatisch gecorrigeerd door de software, maar bij afdrukken via een inkjet of afdrukcentrale, ken ik geen proces die dit doet.

Comment

Dave
                        Verander deze vraag in; "Welke heeft de minste ruis met behoud van de meeste details, zonder/met nabewerking".
                        Spreek vervolgens af met welk medium en bij welke afmetingen je één en ander gaat controleren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          Verander deze vraag in; "Welke heeft de minste ruis met behoud van de meeste details, zonder/met nabewerking".
                          Spreek vervolgens af met welk medium en bij welke afmetingen je één en ander gaat controleren.
                          Je hebt gelijk. De overdreven NR in de D300 zou in deze een schijnbaar voordeel kunnen halen. De sensor van de 5D is natuurlijk ook een beetje ouder dan de andere 2, maar de pixeldichtheid van deze FF sensor zou toch nog een ruisvoordeel moeten opleveren t.o.v. de twee andere.

Dave
                          pixelpusher

Comment

Ik heb jammer genoeg niet mijn eigen printer.
                            Ik print bij Alltech die bovendien zelf geen profielen ter beschikking stelt.
                            Heel goede kwaliteit van prints maar het verwondert me toch dat ze dit niet doen. Maar of profielen het antwoord zijn, is maar de vraag.
                            Ik vind het proces onduidelijk en onbetrouwbaar.

Ivm met de gamut warning. Die geeft de kleuren aan die buiten de gamut van de device vallen. Dit is niet het probleem dat ik aankaart. Het probleem is dat als ik doorgeef dat het een net-niet-zwarte toon moet zijn, dat die er zwart uitkomt. De tonen komen er donkerder uit dan in ze doorstuur aan de schaduwkant en het omgekeerde aan de kant van de hoge lichten.

Bij drukwerk wordt de puntverbreding automatisch gecorrigeerd door de software, maar bij afdrukken via een inkjet of afdrukcentrale, ken ik geen proces die dit doet.
                            Als je scherm goed gekalibreerd is, en de printcentrale ondersteunt het profiel, dan zou je geen problemen mogen hebben. Wat dikwijls gebeurt is dat printcentrales de levels bijsturen, zoiets als autolevels bij PS en dat doet dikwijls veel naar de vaantjes. zelfde foto bij schelfhout in antwerpen of verlinden in leuven eens laten printen en eens vergelijken met alltech.

Comment

En als ik dan uit dat artikel mag quoten:
                              Dus in mijn hoofd heeft een 14-bit verwerking een theoretisch hoger dynamisch bereik dan een 12-bit verwerking.

En volgens dezelfde redenering: leg twee 12-bit toestellen naast elkaar en diegene met het hoogste dynamisch bereik is die met de minste ruis.

Dave
                              je moet goede bronnen aanhalen, van mensen die verstaan wat het verschil is tussen DR en tonaliteit.

Comment

je moet goede bronnen aanhalen, van mensen die verstaan wat het verschil is tussen DR en tonaliteit.
                                Zoals?
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X