Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 vs Fuji S5 pro: een nieuwe ronde?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D200 vs Fuji S5 pro: een nieuwe ronde?

Er is al heel wat geschreven over deze tweeling. Vooral de reviews van Thom Hogan (D200 en S5 Pro) waren heel interessant.

Zo goed zijn review als de vele threads in dit forum (leve de zoekfunctie ) vergelijken de nieuwe en veel duurdere S5 Pro met de fantastische D200. De onderliggende vraag - expliciet of impliciet- is of de Fuji die extra 400 of 500 euro's waard is.

Ondertussen is Nikon met een FF uitgekomen (D3) en met de opvolger van de D200, de alomgeprezen D300. Dat de prijzen van de oude garde gingen zakken was te verwachten, maar de S5 is sterker in prijs gezakt en komt nu uit op hetzelfde niveau als de D200: rond de €800. Met andere woorden: een van de grote minpunten van de S5 weg valt weg. (Een beetje off-topic: vreemd genoeg is de S5 niet in prijs gezakt in de VS, en kost daar 600 dollar meer).

Verandert de nieuwe prijssituatie jullie mening over welke camera de betere koop is voor all-round fotografie? Zijn er mensen die resoluut kiezen voor de D200 of de S5?

C.

PS: het blijft grappig als je tweedehandse camera's ziet die duurder zijn (of amper 100€ goedkoper) dan een nieuw toestel met 2 jaar garantie...

Re: Nikon D200 vs Fuji S5 pro: een nieuwe ronde?

D200 of S5: ik kies S5
    D300 of S5(met huidige prijs van rond €800): ik kies S5

De keuze is beetje afhankelijk van het soort fotografie dat je doet.
    Een S5 is trager dan een D200. Dus als je veel sport wil fotograferen is een D200 een betere keuze.
    Last edited by paly; 14 augustus 2008, 10:24.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      D200 of S5: ik kies S5
      D300 of S5(met huidige prijs van rond €800): ik kies S5
      paly,

Heeft de Fuji ook een soort "save" functie voor manuele focus lenzen? Ik dacht dat je met de D200 een aantal manuele lenzen kon voorprogrammeren (meer info welkom van D200 bezitters). Binnenkort krijg ik een aantal oude lenzen en ik hoop dat er pareltjes tussen zitten, vandaar dat D200/S5 een must wordt om licht te meten.

C.

Comment

Ik heb ook lang getwijfeld tussen de S5 en de D300.
        Als ik het weer moest doen ging ik weer voor de D300.
        SUPERCAMERA
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Je kan er non-cpu objectieven op instellen aan de hand van focuslengte en maximaal diafragma.

(zelf nog niet gedaan omdat ik zulke objectieven niet heb)

Als de prijs van de FujiS5 rond die van de D300 zou liggen....zou ik ook waarschijnlijk de D300 kiezen omwille van de betere af en display, maar met de prijs van rond de 800 euro is de S5 een koopje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            Je kan er non-cpu objectieven op instellen aan de hand van focuslengte en maximaal diafragma.

(zelf nog niet gedaan omdat ik zulke objectieven niet heb)
            Ja, maar ik dacht dat in de D200 je de profielen van je objectieven (meervoud) kon beweren. Kan je dit ook doen de de s5 of moet je telkens opnieuw instellen?

C.

Comment

Volgens mij is er geen verschil tussen de S5 en de D200. Je kunt bij de S5/D200 het brandpuntafstand ingeven en de maximale opening. Als je daarna wisselt naar van lens blijft de laatste instelling behouden, dus ook als je weer wisselt van een af-lens naar mf. Je kunt dus maar voor 1 lens de gegevens invoeren, wissel je van mf lens dan moet je opnieuw de gegevens invoeren. Gebruik zelf regelmatig een mf lens en de lichtmeting werkt perfect.

De D300 heeft volgens mij wel de mogelijkheid om meerder mf lenzen op te slaan in een geheugenbank en ze daarna hieruit op te halen

Zelf heb ik de S5 en ben hier ook zeer tevreden over de camera, voor de algemene fotografie is de camera snel genoeg en vind de kleuren en zeker de ruis beter dan de D200. De D300 heeft meer pixels en een modernere body maar daarnaast ook € ruim 500,00 euro duurder of je dat hiervoor over hebt moet je zelf bepalen.
              Last edited by Tintin; 14 augustus 2008, 11:21.

Comment

Mijn D70 gaf enkele weken geleden de geest. Shame on you, Nikon - een 1000 euro kostende camera die ik 3 keer moest binnenbrengen met problemen gaat al na 4 jaar kapot met een spiegel die blijft hangen.

Ik heb toen lang getwijfeld tussen de D200 (900 euro), de S5 (800 euro) en de D300 (1450 euro). Uiteindelijk heb ik gekozen voor de S5, uitgaande van het idee dat als duizenden mensen zo een toestel voor hun beroep kunnen gebruiken, het voor een veredelde hobbyist ook wel goed genoeg zal zijn. Ik had liever een D300 gehad maar waarom 600 euro meer betalen voor 40 extra scherpstelpunten die ik toch niet gebruik, 12 megapixels terwijl ik er maar 6 nodig heb, een HDMI-aansluiting die mijn TV niet heeft of 6 beelden per seconde terwijl ik er door de band genomen 1 per 10 minuten maak ? Binnen 4 jaar is er hoe dan ook een nieuwe body die een wissel interessant maakt (D700s met video-funktie en GPS?). Veel geld uitgeven aan een camera doe ik pas als de technologische evolutie een beetje vertraagd.

Mijn S5 Pro ervaringen tot nog toe, met in het achterhoofd 4 jaar D70 gebruik:
                • Toffe body die degelijk aanvoelt - al vond ik de wat compactere D70 al fantastisch - spijtig dat Nikon dat tussenformaat niet meer maakt. De D80 vind ik te klein (niet hoog genoeg)
                • Prettige zoeker.
                • Mooi scherm.
                • Klungelige user interface - een bizarre menu-indeling, onpraktische histogram weergave en de toekenning van funkties aan de 5 knoppen naast het scherm is gewoon 'verkeerd'. Gelukkig zijn de menu's enkel in de leerfase belangrijk - over een jaar staat alles vast ingesteld en raak ik die denkelijk niet meer aan
                • Alle funkties die ik op de D70 miste zijn aanwezig, zoals mirror lock-up of ISO-indicatie in de zoeker.
                • RAW-beelden zijn veel te groot - gelukkig zijn CF-kaarten spotgoedkoop, enkel het lange kopieren naar disk enerveert.
                • De scherpte van beelden valt me dik tegen in vergelijking met de D70.
                • Wat het dynamische bereik betreft: daar worstel ik nog wat mee - je hebt wel meer speelruimte in de heldere beeldpartijen maar de camera lijkt naarmate je de DR verhoogt zowel zijn witpunt als het zwartpunt naar het midden op te schuiven in plaats van gewoon het volledige bereik te blijven gebruiken. Je krijgt dan een histogram dat voor de helft gewoon leeg is. Ik veronderstel dat ik nog wat moet wennen aan de manier waarop de S5 werkt
                • Ruis bij hoge ISO-waardes is OK.
                • Ik mis het D70-batterijgebruik (1 keertje laden alle 2 weken als je er eens aan dacht). Na 300 foto's is de S5 batterij al leeg.

De prijs van de S5 is nu inderdaad interessant maar er zijn zelfs voor een hobbyist als ik een aantal nadelen tov de D300 (scherpte, batterij) waardoor ie ook wel goedkoper mag zijn.
                Last edited by Laurens; 14 augustus 2008, 11:33.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                  paly,

Heeft de Fuji ook een soort "save" functie voor manuele focus lenzen? Ik dacht dat je met de D200 een aantal manuele lenzen kon voorprogrammeren (meer info welkom van D200 bezitters)
                  Slechts 1 objectief tegelijk, bij de D300 zijn dat er meerdere (10 ?, Ik ben niet zeker van het juiste getal)
                  Op dit punt is de D200 dus onhandig
                  Last edited by mexicano; 14 augustus 2008, 11:40.
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                    • De scherpte van beelden valt me dik tegen in vergelijking met de D70.
                    Mmm. Veel negatieve punten van de S5 zou ik kunnen relativeren, maar minder scherpte dan de -eveneens 6mp- D70 lijkt me echt pijnlijk. Kan het zijn dat de S5 heel goeie lenzen vereist voor goeie scherpte?

C.

Comment

De D70 heeft een ander anti allias filter, daarvoor hoeven de fotos minder verscherpt te worden als deze uit de camera komen.

Bij de S5 moet je de fotos meer verscherpen en dan is het probleem grotendeels verholpen. Dit heeft niet direct iets met de lenzen te maken uiteraard moet je altijd de beste lenzen gebruiken die je hebt.

Of je 12 of 6 mil pixels nodig hebt moet je zelf bepalen dit ligt immers aan de maximale vergrotingen die je wilt gebruiken maar 20x30 is goed te doen met de S5.

Comment

Over de beelden uit een D200 heb ik ook al gelezen dat ze minder scherp zijn dan die uit een D70

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                          Ik had liever een D300 gehad maar waarom 600 euro meer betalen voor 40 extra scherpstelpunten die ik toch niet gebruik, 12 megapixels terwijl ik er maar 6 nodig heb, een HDMI-aansluiting die mijn TV niet heeft of 6 beelden per seconde terwijl ik er door de band genomen 1 per 10 minuten maak ?
                          Als dat de enige verschillen zouden zijn zou ik nooit voor de D300 gaan maar ik denk toch dat de verschillen iets groter zijn dan jij nu aanhaalt.
                          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Grootste verschil tussen D200 en D300 is het gebruiksgemak en ook niet te vergeten : het (mindere) batterijverbruik

Voorbeeldje : om in/uit te zoomen op het schermpje volstaan enkele drukjes op de toepasselijke knopjes, waar bij de D200 dit nogal omslachtig gebeurt via knop en wieltje (genre D70)
                            En zo zijn er minstens een tiental zaken van dien aard

Het valt vooral op als je van een D300 naar een D200 overstapt, zoals ik (niet gebruikelijk, ik weet het - D200 backupcamera)
                            Last edited by mexicano; 14 augustus 2008, 14:30.
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                              Grootste verschil tussen D200 en D300 is het gebruiksgemak
                              Niet mee eens, het grootste verschil is de ruis
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Working...
                              X