Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 vs Fuji S5 pro: een nieuwe ronde?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D200 vs Fuji S5 pro: een nieuwe ronde?

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
    Niet mee eens, het grootste verschil is de ruis
    Dat dacht ik toch ook
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Akkoord wat de D200 betreft (die scoort echt slecht), maar bij de D300 wordt dit wel eens overroepen (pure RAW, niet via de ruisonderdrukking in de camera)
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Vind ik toch niet hoor....
        ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
          Als dat de enige verschillen zouden zijn zou ik nooit voor de D300 gaan maar ik denk toch dat de verschillen iets groter zijn dan jij nu aanhaalt.
          Klopt, er zijn nog tientallen andere verschillen die er voor mij niet toe deden of die niet zo belangrijk zijn. Soms zijn er dan weer detailkes die ik graag op een S5 had gezien, zoals bijvoorbeeld de dopjes van de remote en flash sync die je bij een D300 niet kwijt kan raken maar die iedereen bij de S5/D200 lijkt te verliezen.

In feite lijden al deze toestellen aan 'feature bloat' (is dat in het Nederlands misschien 'funktiediarree'?). Met al die knoppen die erop zitten, zouden er eigenlijk geen menu-opties meer mogen zijn. Als de basisfunkties onberispelijk geimplementeerd zijn, dan is veel van de rest volgens mij overbodig. De D300 lijkt nogal last te hebben van dit fenomeen. Wil je echter een stevige body, een grote zoeker en mirror-lock up, dan kom je noodgedwongen bij dit soort toestellen terecht.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Eenmaal de RAW files "DesKundig" door PS/CS3 zijn gehaald, zijn de S5 prints gewoon subliem te noemen!
            Magische kleurtinten,.enz!
            Straf sensor ontwerp, denk ik.
            Volgens mijn bescheiden mening, is dit een klasse toestel en dit voor een bescheiden prijsjel.

SF
            Last edited by StoneFree; 14 augustus 2008, 18:52.
            00.00 Gone

Comment

Tips zijn altijd welkom in het Fotobewerking forum waar ik ze DesKundig zal lezen en testen
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                Niet mee eens, het grootste verschil is de ruis
                Als je de in-camera ruisonderdrukking uitschakelt, dan is het verschil voor mij vrij beperkt te noemen tussen de D200 en D300. Op beide camera's is de ruisonderdrukking naar mijn gevoel nog redelijk agressief, waardoor veel details verloren gaan. De sensor van de D300 trekt naar mijn gevoel wel minder stof aan dan de D200 (ook vermoedelijk door het gebruik van antidust, wat bij mij bij aan- EN bij uitschakelen gebeurt).

En de D200 kan ook ingesteld worden dat de centrale knop van de multiselector onmiddellijk naar 100% zoom gaat, dus dat is geen voordeel van de D300. Qua ergonomie configuratie zijn de toestellen zeer gelijk opgaand.
                Featurewise voegt de D300 liveview, een betere grip, andere dopjes, andere knoppen layout, AF finetuning en een veeeeeeel snellere processor toe. Beeldkwaliteit is over het algemeen genomen ook iets beter dan de D200. Door die snellere processor kan je door de beelden zoeven, zelfs al kijk je in de mode met RGB histogrammen.

Jaren geleden had ik altijd graag ingestapt op een S2 of een S3. De S5 was ook aanlokkelijk... Echter de prijs van al die toestellen lag een pak hoger dan een Nikon, en de voordelen van de SCCD (en nadelen qua snelheid) wogen niet op tegen de goedkopere Nikon stal. Nu is de S5 heel betaalbaar geworden, maar na 10 maanden met de D300 gewerkt te hebben, is het voor mij te laat.

Hopelijk kan Fuji ons nog verbazen met een verdere onwikkeling van de S-CCD in een DSLR, want de sensor heeft een aantal sterke punten (zoals de verhoogde gevoeligheid in de heldere partijen, en het honingraat patroon waardoor een 45 graden gedraaide as ontstaat voor bvb moiregevoeligheid, op de een of andere manier stoort ons brein zich minder aan artefacten die 45 graden gedraaid zijn, kan het moeilijk anders uitleggen).
                Als Fuji nu eens een S-CCD zou uitbrengen met een zeer hoge resolutie en 3 types pixels (extra gevoelige pixels voor detail in de donkere partijen, normaal gevoelige pixels, en minder gevoelige pixels voor de heldere partijen), dan kunnen ze een HDR camera afleveren.

Comment

Ik ben van een Nikon D50 naar de S5 gegaan.

Wat een genot om een body te hebben waarbij je niet steeds het menu moet induiken om iets in te stellen
                  De S5 ligt als gegoten in mijn handen. Een stevige robuste camera voor weinig geld.

Het enige waar ik nog mee worstel zijn de instellingen voor het dynamische bereik, ik weet niet goed hoe dit in te stellen in welke situatie's.
                  Wie kan hier eens wat meer over vertellen?

Hier mijn eerste serie foto's die ik heb geschoten met mijn S5:

Vergeleken met de Nikon D50 zijn de kleuren van de S5 fenomenaal. Eenmaal goed ingesteld hoef je bijna niks meer aan te passen in Photoshop.

Comment

Na 300 foto's is de S5 batterij al leeg.
                    Oesje, da's wel heel erg weinig ! Dus als 'veelschieter' moet je nog eens rekening houden met een reserve van minstens 2 batterijen, en dan kom je nog maar amper aan 1.000 opnames.
                    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
                      Oesje, da's wel heel erg weinig ! Dus als 'veelschieter' moet je nog eens rekening houden met een reserve van minstens 2 batterijen, en dan kom je nog maar amper aan 1.000 opnames.

Vandaar dat ik er meteen de grip bij heb besteld van de D200.

Comment

hallo,

Ik zou graag mijn D50 wegdoen (misschien reeds koper voor 250€).
                        Toestel is momenteel 1,5 jaar (gok ik) met een 8000 clicks op teller.

Maar ik twijfel nu naar wel toestel ik zou upgraden..

Wat ik 'mis' aan mijn D50 :

- teveel ruis als ik naar ISO1600 ga (gebruik : muziek optredens)
                        - body is iets te klein in mijn hand
                        (+ hahnel grip van D50 heeft geen ontspan knop)

Lenzen in mijn bezit :

Tamron 28-75 f2.8, Nikon 50mm1.4, Nikon 85mm1.8, Sigma 70-300
                        Sigma 70-300 zou eventueel in toekomst vervangen worden door Nikon 70-300 VR of sigma 70-200 f2.8

Nu, zou ik graag overstappen naar de fuji S5 daar deze in prijs enorm gezakt is. Of zou D80 mij ook al kunnen helpen met grip eronder? Heb beetje 'schrik' van ruis op D80..dat er niet veel verschil zit op mijn D50. Mocht ik D80 kopen, koop ik wel tele lens.

Of zijn er nog alternatieven onder de 1000 €?

bijkomende vraag, kan het niet onmiddellijk vinden.

ivm de fliter, kan een S5 ook werken met Sigma flitser EF-500 DG ST ?
                        Last edited by stroedel; 29 augustus 2008, 15:39. Reden: bijkomende vraag
                        Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

Dit doet de D200 op 2500iso(het schijnt dat de D80 iets beter is, maar misschien is dat ruisonderdrukking), deze foto is in raw(zonder ruisonderdrukking) en dan geconverteerd met DxO 5.

Misschien even wachten tot de prijs van de D90 wat gezakt is, want als die net zo presteert als de D300, is dat weer een stuk beter.
                          Last edited by hjanssen; 29 augustus 2008, 15:08.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik ben mijn D50 een maand geleden verloren in de trein. Ik ben ook aan het twijfelen tussen de D200 en de S5 pro.
                            Wat die ruis betreft vind ik de D200 niet erg. En de D90 vind ikzelf geen uitdaging. De D50 kende ik vanbuiten naar binnen. Ik heb de programma's nooit gebruikt en zal dat op de D90 ook nooit doen. Die D90 lijkt mij (want hij is er nog niet) teveel op de consumer gericht. Wie in godsnaam heeft er nu een DSLR nodig dat filmpjes kan maken? Geef mij maar n uitdaging zoals de D200-D300-D700. Alleen, mn portefeuille kan maar n D200/D90 veroorloven.

Comment

bijkomende vraag, kan het niet onmiddellijk vinden.

ivm de fliter, kan een S5 ook werken met Sigma flitser EF-500 DG ST ?
                              of is dit enkel SB600 en SB800 ??
                              Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

Uiteraard zal die werken met een Nikon-dedicated Sigma flitser. Het is immers een "gepimpte" D200.

Comment

Working...
                                X