Re: Canon patenteert dslr-systeem met brandstofcellen
Een accu heeft een hoger rendement dan waterstof + brandstofcellen.
Voor grote vermogens is het gewicht en het volume van de accu's te groot (bijvoorbeeld voor voertuigen), en dan kan een systeem met brandstofcellen handiger zijn.
Om waterstof te maken wordt er elektriciteit gebruikt, die bij opwekking in een centrale al 40% verlies heeft ten opzichte van de oorspronkelijke energiebron zoals gas, steenkool.....
Bij het maken van waterstof zijn er weer verliezen, en die zijn veel groter dan bij het laden van een accu.
Bij het opslaan en transporteren van waterstofgas heb je ook energieverlies, veel meer dan bij het transport van stroom.
Een accu lijkt mij veel veiliger dan een gaspatroon onder hoge druk
.
Ik heb dus grote twijfels over de haalbaarheid van deze techniek, er is ook nog het probleem van het waterstofgas, waar moet je dat kopen, en tegen welke prijs??
Tegenwoordig worden er de gekste dingen uitgevonden die op het eerste gezicht heel milieuvriendelijk lijken, maar als je de totale rekening maakt dan blijft er niet veel meer van over.
Zelfs een hybride-auto, je laat een benzine of dieselmotor draaien, daarmee drijf je een generator aan die een accu laadt.
Je hebt verliezen in de verbrandingsmotor, in de generator en ook nog eens bij het laden van de accu's...
Zo'n Prius is echt niet zuiniger dan een wagen uit dezelfde klasse met een moderne dieselmotor, bij een vergelijkende test van Top-Gear was een BMW M3 (ook met een benzinemotor, net zoals de Prius) zelfs zuiniger dan een Prius (op een circuit, waarbij er wel gas werd gegeven met de Prius, de BMW M3 kon die Prius heel gemakkelijk volgen
).
Zonder de subsidies is zo'n hybride helemaal niet haalbaar, en dan moet je nog eens bekijken hoeveel het zal kosten om het setje accu's te vervangen na 4-5 jaar
.
99% van die voertuigen is wel een bedrijfswagen, en die worden dan na 4 jaar met een bijna versleten setje accu's tweedehands aangeboden.
Zo'n tweedehands Prius kan je dus ook best niet kopen
.
Een accu heeft een hoger rendement dan waterstof + brandstofcellen.
Voor grote vermogens is het gewicht en het volume van de accu's te groot (bijvoorbeeld voor voertuigen), en dan kan een systeem met brandstofcellen handiger zijn.
Om waterstof te maken wordt er elektriciteit gebruikt, die bij opwekking in een centrale al 40% verlies heeft ten opzichte van de oorspronkelijke energiebron zoals gas, steenkool.....
Bij het maken van waterstof zijn er weer verliezen, en die zijn veel groter dan bij het laden van een accu.
Bij het opslaan en transporteren van waterstofgas heb je ook energieverlies, veel meer dan bij het transport van stroom.
Een accu lijkt mij veel veiliger dan een gaspatroon onder hoge druk

Ik heb dus grote twijfels over de haalbaarheid van deze techniek, er is ook nog het probleem van het waterstofgas, waar moet je dat kopen, en tegen welke prijs??
Tegenwoordig worden er de gekste dingen uitgevonden die op het eerste gezicht heel milieuvriendelijk lijken, maar als je de totale rekening maakt dan blijft er niet veel meer van over.
Zelfs een hybride-auto, je laat een benzine of dieselmotor draaien, daarmee drijf je een generator aan die een accu laadt.
Je hebt verliezen in de verbrandingsmotor, in de generator en ook nog eens bij het laden van de accu's...
Zo'n Prius is echt niet zuiniger dan een wagen uit dezelfde klasse met een moderne dieselmotor, bij een vergelijkende test van Top-Gear was een BMW M3 (ook met een benzinemotor, net zoals de Prius) zelfs zuiniger dan een Prius (op een circuit, waarbij er wel gas werd gegeven met de Prius, de BMW M3 kon die Prius heel gemakkelijk volgen

Zonder de subsidies is zo'n hybride helemaal niet haalbaar, en dan moet je nog eens bekijken hoeveel het zal kosten om het setje accu's te vervangen na 4-5 jaar

99% van die voertuigen is wel een bedrijfswagen, en die worden dan na 4 jaar met een bijna versleten setje accu's tweedehands aangeboden.
Zo'n tweedehands Prius kan je dus ook best niet kopen

Comment