Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 en spiegel opklappen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D80 en spiegel opklappen

Soms gebeurd het dat ik mijn sensor wil kuisen maar de spiegel niet kan opklappen (bij deze instelling niet mogelijk: zegt het toestel). Enkele foto's nemen en een halfuurke later=> géén enkel probleem. Ik hem me al suf gezocht bij welke instelling hij die spiegel niet wil laten openklappen maar nog niet gevonden. Ook niet in handleiding of thom hogan. Iemand een idee?
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Re: D80 en spiegel opklappen

Kort gezegd: batterij moet voor minstens x% zijn opgeladen. (Maar waarbij ik wel niet weet hoeveel die x precies bedraagt...)

Het lijkt dus wat vreemd dat het na een half uur foto's maken ineens wel werkt, maar ikzelf heb ook al gemerkt dat bij 'batterij-informatie' het aantal procent opgeladen soms naar boven ipv. naar beneden gaat.

(Dus de foutmelding op het toestel - "bij deze instelling niet mogelijk" - is op z'n minst nogal misleidend)
    Nikon D80 en toebehoren.

Comment

Wat een ingewikkeld gedoe. Geef mij mijn Nikkormat maar
      Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Ik heb mijn camera nu niet bij de hand, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de programmastand van je toestel. Als hij op automatisch staat of in sommige programmastanden, denk ik niet dat het mogelijk is de spiegel op te klappen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Ik heb mijn camera nu niet bij de hand, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de programmastand van je toestel. Als hij op automatisch staat of in sommige programmastanden, denk ik niet dat het mogelijk is de spiegel op te klappen.
          ik piste heb ik al overlopen, als hij het doet dan doet ie het op alle standen en ook omgekeerd

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            Soms gebeurd het dat ik mijn sensor wil kuisen maar de spiegel niet kan opklappen (bij deze instelling niet mogelijk: zegt het toestel). Enkele foto's nemen en een halfuurke later=> géén enkel probleem. Ik hem me al suf gezocht bij welke instelling hij die spiegel niet wil laten openklappen maar nog niet gevonden. Ook niet in handleiding of thom hogan. Iemand een idee?
            Hier met de D300 hetzelfde fenomeen. Ik kan de spiegel niet omhoog klappen om te reinigen. Als ik in het menu kijk bij "spiegel omhoog (CCD reinigen)" is die opgelicht en kan ik er dus ook niet ingaan.
            Kan hier iemand duidelijkheid in brengen.

Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Bij mijn D80 kan ik alleen de spiegel opklappen als de batterijen 100% opgeladen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                Kan hier iemand duidelijkheid in brengen.
                Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
                Kort gezegd: batterij moet voor minstens x% zijn opgeladen. (Maar waarbij ik wel niet weet hoeveel die x precies bedraagt...)
                Dit om te voorkomen dat de spiegel toeklapt wanneer je aan 't kuisen bent, en je zo je spiegel beschadigt.
                (De spiegel omhoog houden kost de motor die daarvoor instaat immers energie.)

Edit: voor de duidelijkheid, uit eigen ervaring denk ik dat het minimum ongeveer 60% is.
                Nikon D80 en toebehoren.

Comment

dat zou inderdaad misschien de reden kunnen zijn want de laatste keer dat ik dit voorhad herinner ik me dat ik naast wat foto's te hebben gemaakt ook de grip terug aan de voeding heb gestoken. wordt zeker gecheckt

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
                    Dit om te voorkomen dat de spiegel toeklapt wanneer je aan 't kuisen bent, en je zo je spiegel beschadigt.
                    (De spiegel omhoog houden kost de motor die daarvoor instaat immers energie.)

Edit: voor de duidelijkheid, uit eigen ervaring denk ik dat het minimum ongeveer 60% is.
                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    Bij mijn D80 kan ik alleen de spiegel opklappen als de batterijen 100% opgeladen zijn.

Klopt dus inderdaad, net getest. Weer iets bijgeleerd. Ik denk dat dit wij de D70 niet als veiligheid was ingebouwd, maar ik ben er nu niet zeker van aangezien ik het toestel niet bij de hand heb. Bedankt alvast voor de reacties.

Groetjs,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Terloops, heeft iemand hier al eens een sensor van een D300 met Eclipse en Pecpads gereinigd. Ik deed dat meerdere malen bij de D70 en met perfect resultaat na soms twee à drie beurten. Bij de D300 heb ik wel wat schrik voor het ingebouwde reinigingssysteem. Ik beschik wel over de Eclipse E2 die hiervoor speciaal zou gemaakt zijn.

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                        Terloops, heeft iemand hier al eens een sensor van een D300 met Eclipse en Pecpads gereinigd. Ik deed dat meerdere malen bij de D70 en met perfect resultaat na soms twee à drie beurten. Bij de D300 heb ik wel wat schrik voor het ingebouwde reinigingssysteem. Ik beschik wel over de Eclipse E2 die hiervoor speciaal zou gemaakt zijn.

Groetjes,
                        Pol.
                        Ja, dat heb ik al gedaan. Blijkbaar stond mijn reinigingssysteem af en stofje ging er niet meer vanaf.
                        Wel de nieuwe Eclipse E2 gebruikt samen met de pecpads van de D70.
                        De oude eclipse van de D70 durfde ik toch niet te gebruiken.
                        Nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tep Bekijk bericht
                          Ja, dat heb ik al gedaan. Blijkbaar stond mijn reinigingssysteem af en stofje ging er niet meer vanaf.
                          Wel de nieuwe Eclipse E2 gebruikt samen met de pecpads van de D70.
                          De oude eclipse van de D70 durfde ik toch niet te gebruiken.
                          Ik heb sinds kort ook één of twee stofjes die met de automatische reining door de camera niet weggaan. Een van de twee vuiltjes is draadvormig en zal zich wellicht op het matglas bevinden want dat is goed zichtbaar in de kijker en zal dus moeilijker te verwijderen zijn.

Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Kan je met eclipse en pecpads het reinigingssysteem niet beschadigen? Is het belangrijk dat op "af" staat tijdens het manueel reinigen ?

Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Je meot Eclipse 2 gebruiken vanwege de coating(tinoxidenogwat), die beswchadigd kan worden door de oude eclipse.

Ik had het rare met de D300: batterijen 100%(cam) + 50%(grip), ging het opklappen niet, na verwijdering batterij uit dfe grip, misschien kan de combinatie niet zonder balck-out overschakelen. Ik heb ook al eens zoiets gelezen over zeer lange sluitertijden, de sluiter sloot bij het leegraken van de gripbatterij.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...