Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor aankoop nieuw toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje voor aankoop nieuw toestel

Heb nu een toestel van nikon F65 met 28-80mm lens
    Zou graag overstappen naar een digitale versie,ben wel een beginner.
    Dus geen kennis van fotografie, voor het ogenblik.
    Het zou zijn voor foto's op airshow en sport en ook reis foto's natuurlijk.
    Het probleem is op een airshow nu kan ik niet genoeg inzoomen en heb meer slechte als goeie foto's die ik verplicht ben te ontwikkelen.

Welk toestel alsook lens zou het meest geschikt zijn?

Re: Vraagje voor aankoop nieuw toestel

De lens die je nu hebt, zal van dezelfde kwaliteit zijn (denk ik) als de kit-lens op een digitale. Dus je moet niet noodzakelijk bij één merk blijven.

Alles hangt wat af van je budget, en persoonlijke keuze!

Ik zou in elk geval altijd entry beginnen (Nikon D60, Canon 1000D, Pentax K200D...) Dan kan je in de praktijk testen of het merk u ligt, en desnoods wisselen. Elk merk heeft voor en nadelen, en ik denk dat je echt geen miskoop kan doen. Ga eens langs in de winkel, vergelijk prijzen en neem ze allemaal eens vast!

De kitlens zal echter niet voldoende zijn om foto's te nemen op air shows. Je kan 2 dingen doen:

1. Tamron of sigma 18-200 kopen. Eventueel Canon of nikon + sigma 18-200 OS is een aanrader. De pentax heeft al OS in de body, dus de K200D + 18-200 is in mijn ogen een mooie compacte kit om mee te beginnen.

2. Kitje van de 18-55 en de 55-200 kopen

greetz,
    www.fotopie.be
    Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik83 Bekijk bericht
      Het probleem is op een airshow nu kan ik niet genoeg inzoomen en heb meer slechte als goeie foto's die ik verplicht ben te ontwikkelen.

Het voordeel van naar digitaal over te schakelen is dat je 28-80 lens zich gedraagt als een 42-120 lens(door de 1.5 crop factor) wat dan iets beter is voor airshows(maar waarschijnlijk nog niet genoeg).
      Doch volgens mij is dat geen AFS maar een AFD lens en kan je ze bij Nikon niet gebruiken op de D40(x) of D60, tenzij in manuele focus.
      Ik denk dat de meeste spotters eerder lenzen hebben in het bereik van 80 tot 400-500(en dit dan nog eens X1.5)
      Ook voor sport is de lens niet erg geschikt(tenzij sportvissen, biljarten of denksport ).
      Maw. Je zal zowat naar alle merken kunnen zien wat je het meeste bevalt.
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Bedankt voor de goede raad.
        Zal eens naar de winkel gaan voor te beginnen en eens zien wat me kan bekoren.

Comment

Jij focust je nu op de camera. Ik zou me meer op de objectieven richten en dan kijken naar de camera. Jij bent geinteresseerd in airshows en sport. Voor beiden heb je een behoorlijke brandpunt afstand nodig. Ik denk minimaal 300mm. (Voor binnensport misschien iets minder maar daarbij is een lichtsterk objectief aan te raden.) Reisfoto's is een te breed begrip. Voor landschappen, architectuur ed is een groothoek aan te bevelen.
          Ik denk dat je iets nodig hebt van 18 tot 300mm. (minimaal twee objectieven)Nikon, Canon, Sigma, Tamron en Tokina hebben binnen dit sigment veel keuze.

Kijk eens op photozone naar de kwaliteit van de verschillende objectieven en kies dan je camera. (Vergeet ook de Sony niet met zijn ingebouwde stabilisator.)

Als je de kennis over de verschillende objectieven in je hoofd heb ga dan naar een goede fotozaak en pak alle bodies eens in je handen en maak wat proeffoto's. Specs op papier zijn belangrijk maar het "gevoel" met de camera minstens net zo. (vind ik )
          Het blijft een lastige maar wel leuke keuze. Ik kan het je niet gemakkelijker maken.
          groet, Rik

Comment

Voor airshow's zou ik u een 100-400mm met beeldstabilisatie aanraden.
            Als je nog een statief nodig zou hebben kies dan zeker voor een degelijk statief!
            Voor vliegtuigen op de grond zou ik een groothoek zoom kopen (of kitlens gebruiken).
            Voor de aankoop van de camera kan ik slechts één raad geven: kies een toestel die u goed in de hand ligt, bij Canon of Nikon ga je zeker je gading vinden. Deze merken hebben ook een ruime keuze aan lenzen. Verwacht geen schitterende resultaten van extreme zoom lenzen. Hier kunt u review's lezen van objectieven.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Op een airshow kom je inderdaad meestal niet toe met 200mm, ook niet op een 1,5x crop-camera (of 1,6x als je een canon zou kiezen).

Canon heeft daarvoor een heel goede 100-400, maar die is niet goedkoop.

Sigma heeft nu de nieuwe 150-500 en de 120-400, allebei met beeldstabilisatie. Bij die lange brandpuntsafstanden is beeldstabilisatie heel handig, en daardoor wordt het ook veel gemakkelijker om bij propellervliegtuigen een sluitertijd aan te houden die lang genoeg is om beweging in de propeller zichtbaar te maken (korter dan 1/320sec mag je dan zeker niet gaan).
              De Sigma 150-500 is minder scherp dan de Canon 100-400, de Sigma 120-400 zou wel scherper zijn dan de 150-500.
              Die Sigma's zouden op dit ogenblik al leverbaar zijn voor Canon en Nikon.

Voor de vliegtuigen die op de grond staan zal de kitlens wel voldoen, al zal je op sommige plaatsen nog meer breedhoek kunnen gebruiken.

Voor de echte sportfoto's is een 70-200 meestal veel beter dan die lange telezoom-lenzen.
              Last edited by Black B@ndit; 25 juli 2008, 09:11.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ga eerst een beetje proberen bij te leren over lenzen.
                Want zoals ik al zei, het is voor mij beginnen van nul.
                En het ziet er niet simpel uit.Zou eens aan een goed boek moeten geraken waar ze de basis uitleggen.Zoals sluitertijd enz..
                Allesinds al bedankt aan iedereen voor de feedback op mijn vraag.

Comment

Ben eens bij een fotograaf geweest en hij raad me canon aan.
                  450D met als lens 18-55 IS en 70-250 IS voor +/- 1000euro
                  of 40D met als lens 17-85 IS en 70-300 IS voor +/- 1780euro
                  Hij raad me de 40D aan, maar is natuurlijk een stuk duurder.
                  We hebben nog tijd, dus gaan we nog wat opzoeken he.

Comment

Wil je bij Nikon blijven , kies dan voor de D300 met een degelijke lens iets in de orde van 70-200 mm F 2,8 kan je der eventueel ook nog een extender op gebruiken.

Wil je overstappen naar Canon dan zou ik gaan voor de 40D met eveneens een 70-200mm F,2,8

MVG, jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

ik ben zelf ook aan het rondkijken naar een nieuwe camera met wat sportspecificaties enzo en het soort camera hangt natuurlijk ook van je budget af maar de sony A200 of A700en de canon 450D zijn toch aantrekkelijk en de sony A200 is ook zeer interessant qua prijs, maar als de prijs niet echt iets uitmaakt kan je natuurlijk ook gaan voor nikon d3(x) of d80 met een motorlens en alles erop en eraan, maar dan lig je ook alweer aan een budget van meer dan 2000 euro

Comment

Ik heb nog wat opzoek werk gedaan.En vind de canon D40 een aantrekkelijk toestel.Maar is voor een beginner toch al aan de hoge kan van prijs. Voor body rond de 900euro.Maar neem dit toestel toch in overweging.

Comment

Ik heb nog wat opzoek werk gedaan.En vind de canon D40 een aantrekkelijk toestel.Maar is voor een beginner toch al aan de hoge kan van prijs. Voor body rond de 900euro.Maar neem dit toestel toch in overweging.
                          deze is inderdaad ook interessant maar ik denk dat de D40x toch net iets interessanter is
                          mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rocking soul Bekijk bericht
                            deze is inderdaad ook interessant maar ik denk dat de D40x toch net iets interessanter is
                            mvg
                            En waaruit besluit je dit? Je vraagt zelf raad voor een instap DSLR met neiging naar Sony (niks mis mee natuurlijk) maar nu plots wel hier raad geven? Waarom is de D40x interessanter dan de 40D? Haal je niet de 40D van Canon door elkaar met de D40(x) van Nikon??
                            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Comment

Hangt er een beetje vanaf of je werkelijk een liefhebber wil worden of niet.
                              De 40D is van een heel ander gehalte dan een 450D.
                              Je moet ze echt eens in handen nemen en door de zoeker kijken en je zult direkt begrijpen wat ik bedoel. Ik ben eens op de site van konijn gaan zien: 40D + 100-400 = 2220,54! Maar dan heb je omzeggens bijna proffesioneel materiaal in handen ook. Maar je kunt ook beginnen met de 40D + kitlens EF-S 18-55mm IS en dan kom je aan 1047,15.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X