Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf spiegelreflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf spiegelreflex

Hallo,

Zoals zovelen wil ik na een paar jaar te hebben gesleten met een compactcamera nu overstappen op een spiegelreflexcamera.
    Ik stel me een aantal vragen waar ik graag een antwoord op wilde hebben.

- Velen kopen hun camera via internet, houdt dit geen risico's in ? Ik heb het dan vooral over een degelijke dienst na verkoop wanneer er iets scheelt met het toestel dat je gekocht hebt...
    Is het niet gewoon beter bij de plaatselijke mediamarkt binnen te stappen of zo ?

- Is het nog steeds zo dat je hetzelfde toestel in het buitenland (veel) goedkoper vindt ? Nederland of Duitsland (Aken) ???

- Welk toestel en welke lens (lenzen) zou je aanraden aan een beginner die zich in de toekomst wil toeleggen op portretfotografie, die ook wel veel gebouwen fotografeert ? Technisch heb ik al enige kennis maar ik probeer me nog te verbeteren.

Ik hoop dat iemand de moed heeft om op al mijn vragen te antwoorden.

Strupie

Re: Aanschaf spiegelreflex

Ik heb niet het idee dat er moed nodig is om je vragen te beantwoorden:

Ik heb bijna alles op internet gekocht. Amerika, Hong Kong, UK, Japan enz.
    Ik was veel goedkoper uit maar heb nog nooit een probleem gehad met mijn spullen dus over "after sales" weet ik niks.

Voor portretfotografie worden meestal objectieven gebruikt met een brandpuntafstand tussen de 50 en 135 mm. (Met groothoek en tele kan het echter ook, het is wat je wilt).

Je laatste vraag is te algemeen om een concreet antwoord te verwachten.
    Jij begrijpt iets van fotografie denk ik, dus lees eens iets op dit forum of andere plaatsen op het net over Nikon, Canon, Sony, Pentax, Fuji enz. Op bijv. photozone vind je heel veel info over objectieven en de kwaliteit ervan. Op pixelpeeper kun je heel veel voorbeelden zien van foto's gemaakt met de verschillende objectieven.

(Mijn persoonlijke droom voor portretfotografie op dit moment is, een Nikon D3 met een Nikkor 85 1.4 of een nikkor 105 DC 2.0)

Een nikon d80 met een nikkor 85 1.8 is echter een heel redelijk alternatief voor 1/5 van de prijs van bovengenoemde combo's.

Zo zijn er heel veel meer alternatieven te bedenken. Wat ik wil zeggen is eigenlijk: verdiep jezelf een beetje in de materie en stel meer gerichtere vragen.
    groet, Rik

Comment

Over het kopen in het buitenland en binnen of buiten de EU zijn hier de laatste weken veel topics over verschenen in Camera, Objectieven en Algemeen. Daar zal je om te beginnen zeker al veel antwoorden in vinden.
      Ook via de zoekfunctie zoeken naar lenzenportretfotografie zal je zeker veel hits opleveren. Zoals de persoon hierboven schreef zal je meer gerichte vragen moeten stellen wil je meer duidelijke antwoorden (portretfotografie, ok, maar in een studio, straatfotografie, ...) en budget is misschien wel het belangrijkste waar ook de laatste tijd ale mogelijk combinaties van toestellen met hun lenzen zijn besproken (Nikon, Canon, Sony, Pentax, ...).

Geen idee vanwaar je ergens bent (staat niet in je profiel) maar Art&Craft, Rubens, Fotokonijnenberg, Grobet, ... staan allemaal hoog aangeschreven.

Comment

Ik kan misschien ook beter gebruik maken van deze topic :

Ik heb vorige maand een Canon A650 cameraatje gekocht, nu ben ik sterk aan't overwegen het toestel te verkopen en over te stappen op een spiegelreflex.
        Welke camera's zijn het interessants voor een beginner?
        Moet dienen voor familiefoto's, landschappen, etc.

Comment

Iedere dag komen hier topics over "welk toestel moet ik aanschaffen"
          Wij kunnen toch onmogelijk zeggen van deze "moet" je kopen.

maar ik zou die stappen volgen:

1: zou ik eerst eens kijken wat je meest zal fotograferen.

2: Kijken naar de objectieven die je wenst. bv de telelenzen, macrolenzen, portretlenzen,... vergelijk de prijzen en keuze (zo kan je misschien al merken laten vallen bv nikon en canon heeft meer keuze in lenzen dan andere)

3: Kijk dan bij welke merken je zit (meestel blijven dan nog 2 keuzes over) en kies dan je prijs die je wilt geven. zo kan zien of je met een instap bv nikon d60 met goede lens neemt of als je budget groter is d80 met goede lens

4: Zorg er voor dat je Lenzen van topkwaliteit zijn. Want bv een instap met een toplens zal betere prestaties geven dan de d80 met kitlens.

5: ten slotte als je het nog niet weet welke body juist, ga eens naar een mediamarkt en kijk eens hoe die in de hand ligt, en hoe de functionaliteit is. bv zitten de knoppen handig, is het niet te ingewikkeld, ...

Veel succes met je keuzen.

ps: slechte spiegelreflexen bestaan niet
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
            Ik kan misschien ook beter gebruik maken van deze topic :

Ik heb vorige maand een Canon A650 cameraatje gekocht, nu ben ik sterk aan't overwegen het toestel te verkopen en over te stappen op een spiegelreflex.
            Welke camera's zijn het interessants voor een beginner?
            Moet dienen voor familiefoto's, landschappen, etc.
            De canon 450D met kitlens 18-55mm 3.5/5.6 vind ik zeer de moeite om mee te beginnen...het is een degelijk instapmodel met het ietsje meer...bij de kitlens kun je eventueel de 50-250mm zoomlens bijkopen ze staat zeer hoog aangeschreven qua beeldkwaliteit...Maar ook nikon heeft toffe instapmodellen.

Gewoon naar winkel gaan en zien wat er het best in de hand ligt voor u zelf.
            Of het nu canon,nikon,sony of iets anders is,een slechte DSLR bestaat er volgens mij niet meer in de instapmodellen.

Veel plezier met je aanschaf.
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              ...bij de kitlens kun je eventueel de 50-250mm zoomlens bijkopen ze staat zeer hoog aangeschreven qua beeldkwaliteit...Maar ook nikon heeft toffe instapmodellen.
              Ik denk dat je de 55-250mm lens (zoals in mijn signature) bedoelt.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Wat vinden jullie van de Panasonic DMC-FZ50?
                Bij vdb staat deze voor 349€.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
                  Wat vinden jullie van de Panasonic DMC-FZ50?
                  Bij vdb staat deze voor 349€.
                  Uitstekende bridge. Lees er dpreview erop na, en doe ook een zoek in dit forumdeel.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Uitstekende bridge. Lees er dpreview erop na, en doe ook een zoek in dit forumdeel.
                    Ok bedankt alvast, dus het is toch de moeite om mijn A650 in te ruilen voor een bridgemodel zoals de fz50?

Mja zelf twijfel ik nog tussen de fz50, d40, en mss eventueel gaan voor de 400D..
                    Last edited by Quant; 26 juli 2008, 15:13.

Comment

De eerste (fz50) is een bridge. Ik heb net een fz18 gekocht voor mijn vrouw.
                      De tweede d40 is een Nikon dslr, de derde een Canon dslr. Ik heb zelf een model ouder dan jouw 3de optie.
                      Sukses met je zoektocht.
                      Voordelen bridge zijn legio: alles in een, licht, toch vrij krachtige toestellen. Nadelen: meestal niet uitbreidbaar. "You've got what you bought". (bij een spiegelreflex kun je nog altijd een andere lens aanschaffen, of een externe flits aankopen...)
                      Voordelen dslr: uitbreidbaar. Nadelen: ik zit nu weer met stof op de sensor. Ook een stuk zwaarder om mee te nemen en telkens weer de vraag: welke lens zet ik erop. Ik ben daarover een aparte thread begonnen.

Comment

Mja ben aan't twijfelen tussen een bridge modelletje of een echte DSLR. Is het niet zo dat als ik voor een bridge wil gaan, toch beter bij mijn A650 blijf?

Comment

't Is tegenwoordig een beetje een hype aan het worden. Een DSLR is pas een echt fototoestel en kost alsmaar minder. Maar hoevelen gebruiken het als een compact en niet als een reflex?

Waarom dus niet eerst de A650 ten volle benutten en kijken waar hij (in je normale gebruik ervan) te kort schiet? En dan bepalen of je een ander toestel nodig hebt. Of niet.

Comment

Wat Strupie voor een compact heeft weet ik niet, maar ik zie wel dat een hoop over stappen op een dslr, als je uitgekeken op een compact bent en je wil wat meer dan is een dslr een goede keus.
                            Maar dat houd in, dat je wel wat meer nodig hebt dan een body of een kit.
                            Het begint daar wel mee, maar algauw merk je dat je ook een lens voor dichtbij of verweg wilt hebben
                            Een goede grote stewige tas , een statief een flitser en zonnekap en ga zo maar door.

Kijk als je een compact (z.g.n. Bridge model) koopt met een een zoom van 12x en een breedbeeld van 28mm dan heb je alles in een.
                            Daar zit dan ook mogelijkheden bij om converters voor tezetten.

Maar een groot nadeel hebben die compact camera's bridge modellen ,als het licht wat minder wordt slaat de ruis toe.
                            En dat begint algauw bij de 200 iso en dat is echt lastig.
                            En dat stoort hoor. Daarom is een dslr een goede keus, niet de goedkoopste.

Kijk wil je je hobby ervan maken of niet.
                            Is het het eerste dan zou ik zeker voor de dslr gaan.
                            Waar kopen gewoon bij een voordelige winkel op internet of ergens anders maar wel met uitleg en ophalen. Kijken en voelen wat je koopt.
                            Last edited by Forestwalker; 26 juli 2008, 22:46.

Comment

Hier heb ik een vergelijk gegeven tussen een bridge en een DSLR qua vergelijkbare aanschafprijs.

Zoals altijd wanneer je een DSLR aankoopt blijft het niet bij de initiële koop maar ga je uitbreiden (je leest dat deze lens beter is en je wilt jou lens inruilen voor een beter, je koopt een externe flits bij, een batterygrip enz.)

Een goede bridge bied je een goede oplossing tussen 300 en 800 euro.
                              Een instap DSLR bied je een betere oplossing tussen 2000 en 5000 euro (en dit is geen grapje )
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Working...