Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik zoek een bij mij passende slr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ik zoek een bij mij passende slr

Ik maak veel trouwreportages en ben een spontane schieter. Ik moet dus (bijna) niets in hoeven stellen om goede foto's te maken.
    ...en dat met een D300? Ik ben een hobbyist en ben onlangs met m'n D80 foto's gaan nemen op een buikdans-optreden. Deze vzw had gevraagd om foto's te komen nemen. Wel ik heb daar gezweet om spontane foto's te nemen & ze te laten lukken. Ik had onder andere mijn D80 bij met 50mm 2.8 en een tamron 17-20 2.8 in leen. Wel hoe jij dan foto's kan nemen op een trouwfeest zonder instellingen aan te passen dat is voor mij een raadsel ... Dat is toch wel werken hoor?

Ik dacht trouwens dat je zo'n D300 niet op een soort van Auto-modus kon zetten?

Maar goed, ik ben dus op zoek naar een slr, point en shoot, en belichting die eigenlijk altijd goed is en de foto's scherp.
    Bestaat deze dan wel? Ik zou durven zeggen, als je voor een "Point & Shoot SLR" wil gaan moet je eerder denken in de richting van een D40x of D60 (no offence voor de eigenaars van zo'n toestel want ik heb er zelf ook zo eentje en zeer tevreden van!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
      Ik dacht trouwens dat je zo'n D300 niet op een soort van Auto-modus kon zetten?
      Geen enkele niet entry Nikon heeft een AUTO mode maar ze hebben wel allen de P-mode(programmed auto), die ook volautomatisch is maar met de mogelijkheid tot wijziging.( en zonder openfloepende flits )
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Zou het kunnen dat we hier flink in de zeik gezet worden?
        * doet veel trouwreportages
        * wil niets instellen en toch goede foto's hebben
        * werkt met een D300
        * onderbelichte foto's bij scherpe lucht
        * de SB800 staat te knipperen dat de foto wel eens onderbelicht zou kunnen zijn
        * TS zoekt een point en shoot DSRL

Sure ........... hoe naief moet je zijn
        ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Ik heb een D40 en maak vaak foto's op recepties e.d. van vrienden en bekenden. Dus niet voor professionele doeleinden. In combinatie met een SB600 en op automaat (tja, blond ...) krijg ik meestal prima belichte en scherpe foto's. In elk geval is iedereen achteraf erg blij met de resultaten, en daar gaat het in dit geval toch om. Als je wilt kan ik je een link geven naar een album van de laatste poging. (lens = 18-70mm)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sjefke001 Bekijk bericht
            Bedankt voor alle reacties

Aangezien ik vaak bruidsparen heb die vinden dat ze niet op foto's houden, maak ik vaak spontaan foto's. En als ik dus eerst een camera moet gaan instellen is die spontaniteit weg... en dan krijg je dus van die gemaakte foto's waar de mensen dus idd niet leuk op staan. (hoe verliefd ze ook zijn...)

Dus ja... viool spelen op een stradivarius is grappig.... maar daar gaat mijn probleem niet over...

Ik denk dat ik aan de antwoorden van de mensen die mij een lichtgevoeliger lens aanraden meer heb. En zal mij hier dan ook eens in gaan verdiepen. Hoop dat die er ook met VR zijn. (niet dat ik erg tril maar ben nou eenmaal meer beweeglijk dan een "normale" trouwfotograaf) En misschien is een tweede body op reportage een must... (maar vind ik niet echt praktisch...)

Heb overigens al veel boeken gelezen over fotografie, maar oefening baart meer kunst denk ik...
            Om die spontane foto's toch te kunnen maken moet je leren snel zijn om je instellingen aan te passen. Na een tijdje lukt dat vrij goed, maar je moet het leren en moeite doen om het te leren en niet op auto blijven werken.

Dat van die viool spelen is nu net wel uw probleem, er bestaat niet zoiets dat alles voor u regelt.

Gaan je foto's dan geen uitgebrande lucht hebben als je een lichtsterker objectief gaat gebruiken? Gaan je foto's nog wel genoeg dof hebben als je op een groter diafragma gaat werken?
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

Comment

Aangezien ik vaak bruidsparen heb die vinden dat ze niet op foto's houden, maak ik vaak spontaan foto's. En als ik dus eerst een camera moet gaan instellen is die spontaniteit weg... en dan krijg je dus van die gemaakte foto's waar de mensen dus idd niet leuk op staan. (hoe verliefd ze ook zijn...)
              Geen goed vertrekpunt, maar eerder HET amateuristisch recept bij uitstek voor veel gemiste foto's en teleurstellingen Het spijtige is dat dit gebrek aan verantwoordlijkheidszin bij zoveel paren waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt

Een huwelijk is een ceremonie die volgens een vast patroon verloopt: aankomst, handtekening, ringen, kus, buitenkomst kerk, noem maar op... Elk van deze situaties vereisen telkens weer andere instellingen, en een goede kennis van fotografie en de apparatuur is vereist om deze vlot en zonder hapering te veranderen. En 2 toestellen zullen je daar zeker bij helpen. Alles systematisch voorbereiden en in een draaiboek gieten zal de shoot voorspelbaar maken, je toelaten om zoveel mogelijk uit beeld te blijven en net veel meer spontane foto's van een stralend paar te maken.

Comment

Oplossing voor OP zijn probleem is geen SLR maar een "snelle" bridge ... (.. en dan nog ...)

Comment

niet dat ik erg tril maar ben nou eenmaal meer beweeglijk dan een "normale" trouwfotograaf
                  Dus je bent hyperactief, pilletje nemen

Aangezien ik vaak bruidsparen heb die vinden dat ze niet op foto's houden, maak ik vaak spontaan foto's
                  Dus willen ze eigenlijk geen trouwfoto's, en nemen ze jou als fotograaf

Ik maak veel trouwreportages en ben een spontane schieter. Ik moet dus (bijna) niets in hoeven stellen om goede foto's te maken.

Heb nu een D300 met SB800 en 18-200 lens van Nikon. Het overkomt me te vaak dat de foto's onderbelicht zijn. Vooral wanneer er een scherpe lucht is, grotere zaal is (wat is groot...) Bij deze omstandigheden flits ik altijd, maar dat blijkt niet echt effect te hebben. Ja, de SB800 staat te knipperen dat de foto wel eens onderbelicht zou kunnen zijn... waarom corrigeert ie dat dan niet meteen he!

Maar goed, ik ben dus op zoek naar een slr, point en shoot, en belichting die eigenlijk altijd goed is en de foto's scherp.

Wie kan mij vertellen welke camera ik hiervoor moet hebben?
                  Je maakt veel trouwreportages, hebt een D300, SB800 en een 18-200 objectief, maar wil een point en shoot werkwijze.
                  Conclusie, je weet er in feite geen bal van, ik vermoed dat je dan in sommige gevallen geld moet toegeven aan het paar.
                  Ik denk dat de meeste bruidsparen toch wel iets degelijks verwachten van hun fotograaf, en daarvoor heb je in het minst wat basiskennis nodig, koop eerst een goed boek zodat je tenminste je apparatuur in de hand hebt.

Een trouwreportage fotograferen is in sommige gevallen een combinatie van veel diverse opnameinstellingen, door verschillende opnamelocatie's en verschillende soorten licht, wat in veel gevallen niet altijd meteen zomaar in te schatten is, je moet dan ook veelvuldig wisselen van instellingen, zoals ISO waardes en diafragmawaardes, bv. in de kerk kan je voor een hoge iso kiezen om het bestaand licht te laten meewerken, natuurlijk is lichtsterk glas daar een must, maar geen noodzakelijkheid, zeker niet met een D300 waar je makkelijk tot 1200 iso mag gaan voor dit soort foto's.

Ben je niet zeker, van het licht in de kerk, ga vooraf dan eerst eens deze kerk gaan verkennen en maak een paar proefopnames zodat je ziet welke instellingen je het best gebruikt.

Bij mij gaat de SB800 omzeggens nooit tot max. output, als je natuurlijk foto's wil maken op iso 200 en f11 zal je er niet geraken, maar f2.8 is ook niet altijd een oplossing, dan heb je geen scherptediepte genoeg, het is gewoon een kwestie van oefenen, maar dat doe je best niet tijdens de reportage zelf

Iedere kerk is anders, en indirect flitsen zit er in veel gevallen niet in, daar de meeste kerken te hoog zijn, volledig met bestaand licht werken ook niet, ofwel heb je heel slecht kunstlicht, in sommige gevallen is het licht dat door de glasramen valt ook niet geschikt, ofwel is het er echt te donker enz.

Ik vrees dat je point en shoot theorie niet geschikt zal zijn om trouwreportages te maken, dat ware te gemakkelijk.

Comment

Heu genoeg bruidsparen nemen genoegen met spontane kiekjes van een familielid die toevallig een compactje heeft. De bruiloft heeft al genoeg gekost en juist daar word op bezuinigd. Wat kost een goede bruidsfotograaf wel niet

Dat wil je niet weten Wat dat betreft is er genoeg markt voor Sjefke
                    Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Hallo allemaal

Heb nu een D300 met SB800 en 18-200 lens van Nikon. Het overkomt me te vaak dat de foto's onderbelicht zijn. Vooral wanneer er een scherpe lucht is, grotere zaal is (wat is groot...) Bij deze omstandigheden flits ik altijd, maar dat blijkt niet echt effect te hebben. Ja, de SB800 staat te knipperen dat de foto wel eens onderbelicht zou kunnen zijn... waarom corrigeert ie dat dan niet meteen he!

Wie kan mij vertellen welke camera ik hiervoor moet hebben?

Alvast heel erg bedankt voor jullie suggesties
                      Ofwel staan hier een massa leugens verzameld ofwel wil ik jou nooit in de buurt van mijn trouw.
                      Als je als fotograaf leeft met je flits in combinatie met een P&S opstelling en dat alles zonder kennis van fotografie dan heb je ofwel meer geluk dan je lief is, ofwel zijn de koppels die het album ontvangen zo extreem scheel dat ze niet zien wat er fout is.
                      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Bedankt voor alle reacties

Ik denk dat ik aan de antwoorden van de mensen die mij een lichtgevoeliger lens aanraden meer heb. En zal mij hier dan ook eens in gaan verdiepen. Hoop dat die er ook met VR zijn. (niet dat ik erg tril maar ben nou eenmaal meer beweeglijk dan een "normale" trouwfotograaf) En misschien is een tweede body op reportage een must... (maar vind ik niet echt praktisch...)

Heb overigens al veel boeken gelezen over fotografie, maar oefening baart meer kunst denk ik...
                        Ik raad je de Nikon 16-85 VR aan. (+-500 Euro)
                        Deze lens is superscherp en scoort heel goed, het is de beste DX lens van Nikon en werkt perfect met de D300.
                        De VR werkt ook heel goed.
                        Daarmee kan je in moeilijke lichtomstandigheden nog goede foto's maken, zolang je onderwerp niet hard loopt of supersnel beweegt.
                        Je D300 kan je gemakkelijk op 400 iso werken zonder ruis.

Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

verwijderen maar
                          Last edited by Kiekvogel; 14 juli 2008, 14:05. Reden: toch neit steekhoudend
                          Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                            Je D300 kan je gemakkelijk op 400 iso werken zonder ruis.

http://www.photozone.de/Reviews/46-n...or_1685_3556vr
                            Is dat een sterke prestatie voor nikon ofzo op iso 400 kunnen werken? Ik durf makkelijk op iso 1600 werken zonder noemenswaardige ruis. En dan lees ik overal dat ze inhalen op canon.
                            Sorry kon deze niet laten liggen
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              Is dat een sterke prestatie voor nikon ofzo op iso 400 kunnen werken? Ik durf makkelijk op iso 1600 werken zonder noemenswaardige ruis

Kan je met een D300 evengoed
                              Toch lijkt het me niet evident om op deze hoge ISO te werken voor trouwreportages
                              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Wow ... met ISO waarden Spelen op een P&S DSLR Camera...
                                Is dat niet gewaagd?
                                Dat moeten er tussendoor immers instellingen aangepast worden
                                .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                                ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Working...
                                X