Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toch maar een reflex ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Toch maar een reflex ?

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Dat minder zoombereik valt reuze mee hoor...

250x1,5 (cropfactor) = 375 t.o.v. 400 voor de Fuji.. Verschil is dus maar 25 mm
    Je verward hier wel zoombereik en telebereik. De 250(375) is het telebereik. 18-250 -> 250/18 = 13,9 = zoombereik.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Wat mij betreft is de term zoombereik fout, dit zou zoomfactor moeten zijn.
      Bij zoombereik denk ik aan de kortst en langst mogelijke brandpuntsafstand en bij zoomfactor aan de verhouding tussen die twee getallen. Dus 1:13,9 of 13,9x ! Dit is overigens een getal waar men in praktische zin niets aan heeft. Een commercieel kreetje dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        Wat mij betreft is de term zoombereik fout, dit zou zoomfactor moeten zijn.
        Bij zoombereik denk ik aan de kortst en langst mogelijke brandpuntsafstand en bij zoomfactor aan de verhouding tussen die twee getallen. Dus 1:13,9 of 13,9x ! Dit is overigens een getal waar men in praktische zin niets aan heeft. Een commercieel kreetje dus.
        De term is inderdaad beter zoomfactor maar in dat wereldje spreekt men niet van zoomfactor of zoombereik maar gewoon zoom.
        Is ook een term die hoofdzakelijk in compacten en bridges wordt gebruikt(al dan niet met "digitale zoom").
        Bij DSLR's is meestal enkel de min. en de max. brandpuntafstand vermeld.

Hubert
        Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
          Ik ben in het bezit van een DSLR en sedert enkele maanden hebben mijn vrouw en ik ook elk een compact(je).
          Om heel eerlijk te zijn tegenwoordig neem ik veel meer fotos met het compactje dan met de DSLR ik denk er zelfs over na het ding van de hand te doen.
          Die apparaatjes zijn zo handig en je stopt ze gewoon in je jas of broekzak.
          Trouwens een goede foto wordt niet gemaakt door het toestel maar door de man of vrouw die de foto maakt.

Groeten
          Spogy
          Goede foto's worden wel degelijk deels gemaakt door de persoon maar zeer zeker ook door het toestel...
          Wat die compactjes betreft heb je gelijk tegenwoordig maken ze die zo goed dat ge mooie foto's trekt..wat niet wil zeggen dat ge deze kunt vervangen voor een goede DSLR...ik spreek uit ondervinding.

Heb ook een bridge panasonic FZ18 en vind dit een zeer goed toestel mijn vrouw heeft een compactje canon a95 powershot van 5 jaar oud en dit toestel trekt ook aardige foto's....

Maar in sommige omstandigheden zoals weinig licht,sportopnames komt je compactje en bridge toch wat kort tegen over een DSLR-toestel.

Ik vind niet omdat jij nu tevreden bent met de foto's uit je compact moet gaan sugereren dat een DSLR niet de moeite waard is...iedereen is tevreden met wat hij goed vind en tevreden mee is...

Groeten Dirk
          Last edited by Templar; 10 juni 2008, 11:24.
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Kijk, eigenlijk weet ik dat ik op dit moment beter ben met een bridge omwille van eerder genoemde redenen (kinderen, weinig tijd, ietwat beperkt budget). Daarom ben ik nog steeds overtuigd dat de S100fs de juiste keuze is. Een rationele beslissing dus.
            Toch verlangt een stuk van mezelf naar een DSLR. En dit past binnen mijn budget als ik er één koop met kitlenzen (laten we terug het voorbeeld nemen van de A200 die met kitlenzen een goeie 50€ meer kost dan de s100fs, niet echt een probleem). Maar om nogmaals dezelfde eerder genoemde redenen zou een reflex met kitlenzen niet zo praktisch zijn voor mij. Daarom liever één all-in-one lens 18-250. Maar da's wat duurder.
            Ik heb gisteren een mail gestuurd naar Konijnenberg om te weten hoe het nu eigenlijk zit met de beschikbaarheid van de S100fs omdat die blijkbaar al wekenlang in bestelling is bij hun leverancier.
            Ik zie of ik mijn budget wat kan "rekken". Zoals het er nu voor staat (mijn gevoel op dit moment, maar zoals jullie weten ben ik nogal wispelturig ) zou ik eerder voor de Sony A200 met 18-250 lens gaan.
            In ieder geval denk ik dat ik met beide toestellen een goede investering zal doen.
            Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik bedoelde inderdaad het telebereik in plaats van het zoombereik...

De zoomfactor is inderdaad niet echt interessant...maar effectief heeft een 250 mm lens op een Sony DSLR een teleberiek van 375 mm terwijl hier met het genoemde telebereik van de Fuji al rekening mee is gehouden en deze dus gewoon werkelijk 400 mm is. Aangezien de sensor van de Fuji kleiner zal zijn heeft de lens op de Fuji feitelijk dus nog een kleiner telebereik (??? welke vergroot wordt door de kleinere sensor??? juist toch?)

Dus om te zeggen dat de Fuji zoveel meer telebereik heeft is dan niet juist lijkt me
              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Klopt van dat zoombereik..

Ik heb een S9600 (gaat tot 300mm) en als ik bv fotos van de maan wil nemen en vergelijk met wat mensen hier posten dan komen mijn maantjes er altijd heel klein uit.. ik snapte eerst niet hoe dat kwam, tot ik door had dat een dslr met 300mm lens nog eens een cropfactor heeft.

Ik heb de S9600 al een jaar en ben er redelijk tevreden mee.
                Ben niet superveel met fotografie bezig, maar de camera is flexibel genoeg om vanalles aan te kunnen. Ideaal om te leren, en om nog altijd mee te nemen op familieuitstapjes en snapshots te nemen.
                Had een bridge genomen omdat ik geen supergrote investering wou doen, en niet wist hoeveel tijd ik in fotografie ging steken (nog altijd relatief weinig).
                Zelfde situatie als jij nu: kinderen, weinig tijd, beperkt budget.

Ik had de bridge genomen omdat de meeste dslrs waar ik naar keek bijna dubbel zo duur waren en dat had ik er niet voor over..

Meerdere lenzen zijn misschien leuk, maar als je met kinderen naar de zoo gaat, dan zal je in de praktijk waarschijnlijk 's morgens 1 lens op je camera steken en die de ganse dag gebruiken.

Ben onlangs met de familie naar 't Boudewijnpark geweest en heb daar ook een aantal mooie fotos van de vogelshow en de dolfijnen getrokken.
                OK ze zijn niet allemaal gelukt (met een dslr misschien een paar meer ?), maar van enkele ben ik toch echt wel tevreden, zeker gezien de omstandigheden.
                En nee de halen niet de kwaliteit van sommige vogelfotos die ik zie op fredmiranda.com, maar ik ben me bewust dat ik niet moet dromen van ooit zo'n fotos te maken want die zijn gemaakt door mensen met jarenlange ervaring en met materiaal dat 20x meer dan mijn budget is..

Nu ik een jaar bezig ben, heb ik wel meer interesse in een dslr. Alleen vermoed ik dat als ik een instapmodel koop, ik snel terug te gefrustreerd zal zijn omdat de lens nog niet scherp genoeg is, enz.. en om direkt 2000 euro of (veel) meer uit te geven dat zie ik niet zitten..

Wat je moet kopen dat moet je zelf beslissen. Wat is je budget en wat valt daarbinnen ?

Kan je voor bijna dezelfde prijs als die bridge een dslr krijgen, dan is de kwaliteit door de grotere sensor een voordeel, en het feit dat je later lenzen kan bijkopen. Valt de dslr met lens die je wil ver buiten je budget, tja..
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

He Kaneda, doen we een omhaling?
                  Flickr één
                  Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
                    He Kaneda, doen we een omhaling?
                    Als dat effe zou kunnen

Nee, effe serieus, ik heb eigenlijk sterk mijn zinnen gezet op de S100fs maar die is blijkbaar heel moeilijk leverbaar en ik wil er absoluut één tegen ongeveer half juli. En zoals ik al zei, via internet bestel ik liever niet, te slechte ervaringen mee, en ik ben nog van de oude stempel, ik ga liever naar de winkel om er één te kopen (al die online music stores, filmkes huren via je TV, niks voor mij, geef mij maar een goeie ouwe 'platenwinkel' en een videotheek). Enfin, mijn zoektocht naar een winkel die én voorraad heeft én tegen een interessante prijs gaat verder...
                    Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Kijk eens even bij kamera-express, is zeer betrouwbaar, heb mijn Olympus e410 double zoom kit hier ook gekocht, zeer snelle levering en goed verpakt. Je kan uiteraard ook naar de winkel zelf gaan. De prijzen vallen hier meestal ook zeer goed mee. http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=24341
                      Canon EOS 40D + Canon EF 28-90mm F/4.0-5.6 III

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Als dat effe zou kunnen

Nee, effe serieus, ik heb eigenlijk sterk mijn zinnen gezet op de S100fs maar die is blijkbaar heel moeilijk leverbaar en ik wil er absoluut één tegen ongeveer half juli. En zoals ik al zei, via internet bestel ik liever niet, te slechte ervaringen mee, en ik ben nog van de oude stempel, ik ga liever naar de winkel om er één te kopen (al die online music stores, filmkes huren via je TV, niks voor mij, geef mij maar een goeie ouwe 'platenwinkel' en een videotheek). Enfin, mijn zoektocht naar een winkel die én voorraad heeft én tegen een interessante prijs gaat verder...
                        Aarrgghh !
                        Nu sprak ik tegen een collega op het werk over het feit dat ik een nieuw fototoestel ga kopen en vertelde hem over de al de toestellen die ik aan het overwegen was. In totaal waren dat de Lumix FZ50, de S100fs en de reflexen Nikon D40x en Sony A200.
                        Nu zei hij dat het beste wat ik kon doen was niet langer meer te treuzelen en proberen nog ergens een FZ50 op de kop te tikken. Volgens hem is dat dé camera voor elke amateurfotograaf én zo'n 100 à 150 euro goedkoper dan de S100fs. Nu had ik ook al wel reviews gelezen van de FZ50 maar ben dan maar van het idee afgestapt door de te grote kritiek op de ruis. Geen toestel is perfect natuurlijk en bij de S100fs is het grootste probleem de purple fringing.
                        Ik was gisterenavond trots dat ik eindelijk de knoop had doorgehakt en had gekozen voor de S100fs en dan nu weer dit. Ik luister teveel naar andere mensen, denk ik. Kiezen en beslissen, is altijd mijn grote probleem geweest

Maar over die FZ50 : heeft hij een punt ?
                        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik denk, eens dat je over het prijsverschil hebt gezet, dat de Fuji met kop en nek boven alle bridges uitsteekt.
                          Imo, is het enige dat er boven kan gaan een DSLR maar om vergelijkbare eigenschappen te bekomen, zal je dan nog dieper in de zak moeten schieten.
                          Enige belangrijk verschil is dat je voor andere omstandigheden een andee setup kan maken dit daar beter voor geschikt is dan een all-round bridge maar dat kost dan weer extra centen.

Hubert
                          Hubert

Comment

Ik zou maar nog even geduld hebben, er komt eerdaags wellicht een betere camera uit dan de S100fs (je moet toch wachten want er zijn niet genoeg onderdelen voor de S100fs)..........
                            [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                              Ik zou maar nog even geduld hebben, er komt eerdaags wellicht een betere camera uit dan de S100fs (je moet toch wachten want er zijn niet genoeg onderdelen voor de S100fs)..........
                              Lol...
                              Grapje van die onderdelen of gerucht ?
                              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht

Maar over die FZ50 : heeft hij een punt ?
                                Er is niks mis met de FZ50 en met de S100fs is nog minder mis
                                Kijk hier

eens naar de portretjes die deze man heeft gemaakt.

Comment

Working...
                                X