Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toch maar een reflex ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Toch maar een reflex ?

Mocht ik het budget hebben, zou ik heel geneigd zijn op dit moment om te gaan voor de Sony A200 + de 18-250 van Sony. Bij Konijnenberg kost deze combo me rond de 850€, wat ver boven mijn budget van 600 à 650 euro ligt. Ik veronderstel dat ik met die kitlenzen 18-70 en 70-300 even goede kwaliteit in huis haal, maar dan wel met het nadeel van lenzen te moeten wisselen, doch wel tegen een heel interessante prijs van 594€. En dan heb ik nog een groter zoombereik dan met één 18-250 lens (komt dat ongeveer overeen met 12x optisch bij een compact/bridge ?). (Misschien een stomme opmerking, maar dat constant wisselen van lenezen kan de "vatting" (als dat het juiste woord is) van het toestel toch ook geen goed doen).

@Bigfoot : misschien niet gezien in m'n vorige post, maar hoe sta jij tov de kritiek op de S100fs wat betreft de "uitgesproken" purple fringing en beperkte batterijduur ? Ervaringen daarmee ?
    Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Informatie over de toestellen die je aangeeft kan ik niet geven, maar ik kan je misschien wel overtuigen om voor SLR te kiezen. Ik ging eind vorig jaar een Canon Powershot S5 kopen, ik heb 3 maand geleden een EOS 400D gekocht en ben zeer tevreden met die keuze. En ik vind het gedoe met de lenzen juist positief aan SLR, voor elke toepassen wel iets, enigste minpunt is natuurlijk de prijs... Ik heb nu de 18-55mm kitlens en ga bijna een 55-250mm lens kopen. Ik ben van plan om deze set een paar jaar gebruiken, later kan ik nog altijd beter glas kopen zoals de L lensen van Canon. Misschien kan je hier ook iets van opsteken? Begin met een kitlens en breidt na verloop van tijd uit. Het zou mij verwonderen dat je spijt gaat krijgen van je keuze tenzij de intresse in fotografie maar een opvlieging is die overgaat. Maar dat zal wel niet gebeuren denk ik
      Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

Comment

Kaneda Purple fringing is er als je het opzoekt, omstandigheden en zo nu en dan pixelpeepen maar wie cropt er nu steed op 400%.

de meeste telezoom objectieven zullen op hun uiterste veelal een beetje PF vertonen, vooral de instap modellen en wellicht hier en daar ook op een duurdere lens.

Accu leven: gaat inderdaad van +/-250 naar 350 foto's afhankelijk van instellingen. Heb je steeds 2x stabi. nodig? Focus op S of C, LCD of E_viewfinder. Veel plaatjes bekijken tussendoor of niet. Al of niet Flitsen. Zet je het toestel tussendoor uit? op Dpreview was er eentje die +400 foto's opgaf met één accu????
        Voor de S100 uit was heb ik een tijdje naar de 9600 aan het kijken geweest. Pluspunt hier was de AA voeding. Ze zijn met de S100 op een specifieke accu overgeschakeld om een hoger vermogen te kunnen leveren, flits sneller paraat. Maar voor de vakantie moet er toch een accu bij( miscchien twee van een vervangmerk aan 14€).

Wat mij betreft is het niet echt een punt, en niet om mijn aankoop terechtvaardigen. Ben daar te nuchter voor. Ik zit met dit toestel nog eerder tegen mijn eigen beperkingen aan dan tegen de beperking van de fuji.

Vanwaar ben jij ergens? Indien niet te ver kan je langskomen voor een praktijktest. ik Zelzate en jij?
        Last edited by bigfoot46; 9 juni 2008, 21:04.
        Flickr één
        Flickr two

Comment

400mm bij volle opening of net een tikkie kleiner, f/5.3 resp. f/5.6

Moet je met een kitlens echt niet proberen.

Extra batterij 1500mAh i.p.v. 1150mAh

ik heb er gelijk maar 2 gekocht.

Er gaat niks boven een goeie DSLR met goeie lenzen.
          Neem nou de Sony A350... die krijgt van DPR een 8 voor Image Quality en het predikaat Recommended. De S100fs ook!!!
          PF komt soms voor, in elk eenvoudig fotoprogramma is het verschijnsel in no time te verhelpen.
          PFree is bijvoorbeeld een gratis plugin voor fotoshop elements en in vrijwel alle gevallen zijn de default settings genoeg om pf min of meer onzichtbaar te maken.
          De kans dat een foto mislukt door PF is vele vele vele malen kleiner dan door allerlei andere fotografische factoren.

Dave Lloyd

verdient zijn boterham met een S100fs (+ kennis van zaken )

Ik vind het reuze prettig om door een ring 90 graden te verdraaien een bereik te hebben van 28 tot 400mm. Eerst een andere lens uit de fietstas halen heb ik geen zin in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            400mm bij volle opening of net een tikkie kleiner, f/5.3 resp. f/5.6

Moet je met een kitlens echt niet proberen.

Extra batterij 1500mAh i.p.v. 1150mAh

ik heb er gelijk maar 2 gekocht.

Er gaat niks boven een goeie DSLR met goeie lenzen.
            Neem nou de Sony A350... die krijgt van DPR een 8 voor Image Quality en het predikaat Recommended. De S100fs ook!!!
            PF komt soms voor, in elk eenvoudig fotoprogramma is het verschijnsel in no time te verhelpen.
            PFree is bijvoorbeeld een gratis plugin voor fotoshop elements en in vrijwel alle gevallen zijn de default settings genoeg om pf min of meer onzichtbaar te maken.
            De kans dat een foto mislukt door PF is vele vele vele malen kleiner dan door allerlei andere fotografische factoren.

Dave Lloyd

verdient zijn boterham met een S100fs (+ kennis van zaken )

Ik vind het reuze prettig om door een ring 90 graden te verdraaien een bereik te hebben van 28 tot 400mm. Eerst een andere lens uit de fietstas halen heb ik geen zin in.
            Ik begrijp je punt.
            Maar wat die reviews betreft : leggen ze bij een test van een DSLR niet automatisch de lat wat hoger dan wanneer ze een compact/bridge testen ? Ik bedoel maar, is de score wat betreft image quality gegeven in vergelijking met andere DSLR's of gewoon in het algemeen, compact en bridge meegerekend ?
            Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
              Ik begrijp je punt.
              Maar wat die reviews betreft : leggen ze bij een test van een DSLR niet automatisch de lat wat hoger dan wanneer ze een compact/bridge testen ? Ik bedoel maar, is de score wat betreft image quality gegeven in vergelijking met andere DSLR's of gewoon in het algemeen, compact en bridge meegerekend ?
              Natuurlijk.
              Een compact vergelijken ze met andere compactjes en bij een dslr kijken ze naar de score tov andere dslr's...
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik denk dat ik alles nog eens goed op een rijtje zal moeten zetten, eventueel nog wat andere merken bekijken. Ik wil wel degelijk iets meer gaan doen met fotografie en zou het dan jammer vinden als ik opeens beperkt wordt door de mogelijkheden van een bridge zoals de S100fs. Langs de andere kant zie ik er een beetje tegenop (zoals ik in een ander draadje al zei) om meerdere lenzen mee te 'sleuren'. En dan is er ook het feit dat kitlenzen meestal niet de superkwaliteit leveren die je van een DSLR verwacht. Ook denk ik dat ik me teveel baseer op wat ik gewoon ben van mijn Olympus C750 en daarom al meteen naar een DSLR wil uitkijken om geen onaangename verrassingen te hebben. Maar de S100fs steekt natuurlijk torenhoog boven mijn compactje uit.
                Al bij al denk ik dat de keuze redelijk eenvoudig is : ofwel de S100fs, ofwel een instap DSLR zoals de A200 met een 18-250 lens (een 18-200 heeft een te beperkt zoombereik en ik weet dat ik me eraan zal ergeren). Zo hoef ik ook niet met lenzen te zeulen. Want meestal zal dit de situatie zijn waarin ik het toestel zal gebruiken : op bezoek in een dierenpark of op wandel in de natuur, met mijn vrouw en een tweeling van 2,5 jaar die meer aandacht vragen dan een lens verwisselen. Geef toe, als je meerdere lenzen meehebt, moet je ergens toch een beetje meer tijd maken voor je kiekjes. En dat zal niet altijd lukken. Dus met één lens is het veel beter. Alleen de heel interessante prijs van de A200 met z'n kitlenzen zou me eventueel nog kunnen overtuigen.
                Dus de alles-in-één S100fs + tas + memory card + extra batterij, of voor min of meer dezelfde prijs (650 euro of iets meer) de A200 met kitlenzen + tas + memory card of er volledig voor gaan en de A200 + 18-250 lens van sony met draagtas + memory card voor rond de 900€. Iets in mij zegt de A200 met 18-250 maar mijn portemonnee en mijn vrouw zullen dat niet echt zien zitten.
                Ik weet het, ik val jullie lastig maar 't is een lastig dilemma. Ik kijk vanavond nog eens rond naar andere merken zodat ik nog meer zal gaan twijfelen. Laat de discussie ondertussen maar lekker voortgaan !
                Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Natuurlijk.
                  Een compact vergelijken ze met andere compactjes en bij een dslr kijken ze naar de score tov andere dslr's...
                  Hier http://www.dpreview.com/reviews/fuji...00fs/page9.asp wordt de Fuji vergeleken met een Olympus E510.
                  Er zal dus wel enig verband bestaan tussen de cijfers voor een bridge en een dslr.
                  Overigens scoort de Olympus een 8,5 voor beelkwaliteit en de Fuji een 8... en die 8 van Fuji is alleen vanwege het zwaar heersende PF syndroom. Lees in dit verband de Conclusion van DPReview.
                  Je moet een bridge niet willen vergelijken met een dslr. Zo'n vergelijking gaat altijd mank aan het één of ander.

Comment

Je moet een bridge niet willen vergelijken met een dslr. Zo'n vergelijking gaat altijd mank aan het één of ander.
                    Inderdaad.
                    Anders zou iedereen gewoon het goedkoopste compactje moeten kopen dat "Highly Recommended" krijgt...
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Dat hangt er vanaf wat je zoekt!!!
                      Als je een bridge met veel DSLR eigenschappen of een DSLR met veel bridge eigenschappen zoekt wel. Beide categorien beginnen technieken van elkaar te lenen, zodat we ze stillaan wel zullen kunnen vergelijken.

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik ben in het bezit van een DSLR en sedert enkele maanden hebben mijn vrouw en ik ook elk een compact(je).
                        Om heel eerlijk te zijn tegenwoordig neem ik veel meer fotos met het compactje dan met de DSLR ik denk er zelfs over na het ding van de hand te doen.
                        Die apparaatjes zijn zo handig en je stopt ze gewoon in je jas of broekzak.
                        Trouwens een goede foto wordt niet gemaakt door het toestel maar door de man of vrouw die de foto maakt.

Groeten
                        Spogy
                        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Ff praktisch hè.. En nu even niet over wat er wel of niet geweldig is aan een spiegelreflex en wat er allemaal wel niet mogelijk is met die en die lenzen...

Ik lees dat je een tweeling hebt van tweeeneenhalf jaar. Zo vlug als water en ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar mega ongeduldig. Die gaan echt niet wachten totdat jij die foto hebt genomen of jij je lenzen hebt gewisseld hoor. Wij zijn gezegend met 2 jongens. Een van nu een jaar en een maand (gaat binnenkort lopen) en een van bijna 4 (heeeeeel avontuurlijk ingesteld, gaat al wel mee op fotopad, ontzettend leuk...) Zoals je in mijn sig kunt zien heb ik een Olympus E330 en sinds kort een tweedehands Sony F828. En die laatste gebruik ik nu meer dan de spiegelreflex omdat je gewoon een heel druk gezinsleven hebt. Over een paar jaar is dat anders maar nu kan ik dus echt niet uren staan fotograferen.

Ik heb nu tweedehands de Sigma 18-125 gekocht (een veel mindere lens dan de lens op de F828, die is namelijk ontzettend scherp...) Ook omdat je gewoon geen tijd hebt om te wisselen, geen trek hebt om te sjouwen want je moet al zoveel meesjouwen. Dus zul je altijd een concessie moeten doen wil je het een beetje praktisch houden. Een goede prosumer is dan zeker een heel goede keuze of een spiegelreflex met een megazoom lens. In beide gevallen doe je concessies aan de snelheid van de AF en je beeldkwaliteit. Maar meer is bij ons in ieder geval niet mogelijk. Die jongens van mij gaan al op avontuur en ontdekkingstocht als ik me een moment omdraai. Neem vooral op in je overweging of het allemaal wel realiseerbaar is. Een prachtige spiegelreflex met zo'n 3 lenzen, die nooit de tas uit komt of je huis omdat het gewoon niet haalbaar is, is zonde van het geld. Ook al is de beeldkwaliteit en de snelheid nog zo geweldig.

Succes met je keuze.

Groeten,
                          Bart

Comment

Heb laatst nog de alpha 200 vast gehad van een familielid. Met die 70-300 kitlens erop is het geheel wel behoorlijk zwaar, zeker als je er een tijdje mee moet rondwandelen. Wat gewicht betreft zou de Olympus E4XX of zelfs E5XX beter scoren, ook omdat omwille van de hogere "cropfactor" (x2 ipv x1.5) je met een kortere lens dezelfde afstand kan overbruggen. De E4XX reeks is het meest compact maar zou geen beeld-stabilisatie hebben.
                            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                              Ff praktisch hè.. En nu even niet over wat er wel of niet geweldig is aan een spiegelreflex en wat er allemaal wel niet mogelijk is met die en die lenzen...

Ik lees dat je een tweeling hebt van tweeeneenhalf jaar. Zo vlug als water en ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar mega ongeduldig. Die gaan echt niet wachten totdat jij die foto hebt genomen of jij je lenzen hebt gewisseld hoor. Wij zijn gezegend met 2 jongens. Een van nu een jaar en een maand (gaat binnenkort lopen) en een van bijna 4 (heeeeeel avontuurlijk ingesteld, gaat al wel mee op fotopad, ontzettend leuk...) Zoals je in mijn sig kunt zien heb ik een Olympus E330 en sinds kort een tweedehands Sony F828. En die laatste gebruik ik nu meer dan de spiegelreflex omdat je gewoon een heel druk gezinsleven hebt. Over een paar jaar is dat anders maar nu kan ik dus echt niet uren staan fotograferen.

Ik heb nu tweedehands de Sigma 18-125 gekocht (een veel mindere lens dan de lens op de F828, die is namelijk ontzettend scherp...) Ook omdat je gewoon geen tijd hebt om te wisselen, geen trek hebt om te sjouwen want je moet al zoveel meesjouwen. Dus zul je altijd een concessie moeten doen wil je het een beetje praktisch houden. Een goede prosumer is dan zeker een heel goede keuze of een spiegelreflex met een megazoom lens. In beide gevallen doe je concessies aan de snelheid van de AF en je beeldkwaliteit. Maar meer is bij ons in ieder geval niet mogelijk. Die jongens van mij gaan al op avontuur en ontdekkingstocht als ik me een moment omdraai. Neem vooral op in je overweging of het allemaal wel realiseerbaar is. Een prachtige spiegelreflex met zo'n 3 lenzen, die nooit de tas uit komt of je huis omdat het gewoon niet haalbaar is, is zonde van het geld. Ook al is de beeldkwaliteit en de snelheid nog zo geweldig.

Succes met je keuze.

Groeten,
                              Bart
                              Je hebt gelijk wat die kinderen betreft. Veel tijd om lenzen te verwisselen zal ik inderdaad niet hebben. En eender welke reflex met één goede all-in-one lens kost een stuk meer dan de s100fs. Ik ga misschien, heel misschien nog de Alpha200 met een sony 18-250 lens in overweging nemen, "heel misschien" omwille van de prijs, zoniet blijf ik bij m'n initiële keuze, de S100fs. Van één ding ben ik zeker wat betreft een reflex, ik wil één lens (voorlopig dan toch), dus je kan zeggen dat ik een beetje het equivalent van de S100fs lens zoek zoals de bovengenoemde 18-250, hoewel ze minder zoombereik heeft. Ik wacht nog een paar weken, en dan bestel/koop ik. Je weet maar nooit dat de A200/18-250 combo 200 euro zakt tegen dan !
                              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Dat minder zoombereik valt reuze mee hoor...

250x1,5 (cropfactor) = 375 t.o.v. 400 voor de Fuji.. Verschil is dus maar 25 mm
                                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                                X