Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

    De vraag is ook: hoelang zou het duren eer de MarkII zonder kinderziektes is. Kan nog een jaar duren en ondertussen blijft de Mk I nog steeds in de winkel denk ik, aan een wss heel aantrekkelijke prijs.
    Hoop dat het net tijd genoeg is om te sparen voor een stabiele Mk II
    http://www.dannydemeyer.be

    Comment


    • Hope it helps.....

      @StoneFree

      IQ:
      Op een deftige A4 print ga je/kun je geen verschil zien
      Op een web pic: 72ppi, van 500x750 ook niet
      Op je scherm, in actual pixel mode, wel, mits je goed kijkt
      Het feit dat: pro's, alsook mensen die iets meer van fotografie, licht, schaduw en in beeld brengen afweten, resoluut voor voor een FF kiezen, zal er ook toe bijdragen dat je meer mooiere, sfeervolle en anders lijkende foto's te zien krijgt!
      Hier spelen natuurlijk velerlei factoren een rol.
      Dat er een vershil is, dat is er zeer zeker en kan ook niet anders!
      Of je het "altijd" te zien krijgt, neen.


      Colour:

      Kleuren vergelijken is al moeilijker, hangt van de interne processing af en settings
      Die is bij de 5D default al superieur & prachtig.

      Range & aspect:

      Door de meer ruimte en betere verdeling van de pixels tegenover een volgepropte x1.6 sensor, zie je bij grote plotterprints van een 5D, een heel clean en smooth verschijnsel, een beetje plasticachtige ingepakte dots.
      In den beginne vond ik dit ongewoon en onbemind, maar na een tijdje bleek dit toch een pluspunt te wezen.
      Was even wennen aan het aspect, zoals van LP naar CD!
      De FF is een standaard/norm, afgeleid van het analoge 35mm formaat, waar we al die jaren aan gewend zijn geraakt!
      Noblesse oblige, n’est pas!

      Sealings:
      Daar zou ik me echt niet te druk over maken!
      De 5D kan wat vocht hebben, hoor en blijft zeer stabiel bij intense koude of warmte.
      Ik heb maar 1x een nieuw bordje moeten laten steken. (mijn eigen schuld)
      Stof is iets problematischer dan bij sommige andere merken en dat wordt iets meer Schotch’n

      Poor & ambient light and circumstances:
      De 5D is wel de prins der duisternis, LowLight comes up en de rest kan het vergeten.
      Concerts, City-nightshots, A dimmed light and cosy interior with a distinctive character, etc, 5D is Elvis
      Ik vind hem, in deze omstandigheden de mooie en geliefde KODAK PRO TRI-X 'a like korrel hebben

      Comparing & optics

      Een Full Frame met een APS-C vergelijken is eigenlijk not done!
      Daar moet je gewoon een keuze in maken, of ze beiden naast elkaar gebruiken, zoals ik doe!
      Het gezegde dat met een APS-C, EF optics, meer bereik gaan hebben, moet je ook al met een korrel zout nemen!
      Je EF lenzen worden maar voor een deeltje (centre) gebruikt, dat is iets anders!
      De 5D heeft soms wat lichte randonscherpte, bij de 40D worden de randen +veel meer, nooit gebruikt.
      De 5D vrragt daarom, veel meer van je optics en dat is ook normaal, omdat hij ze voor 100% weergeeft en gebruikt
      EF-S is another ball game, maar dan ook niet bruikbaar op een 5D.

      Future: MKII
      Ik hoop echter dat de 5DII, een 5DI zal zijn waarvan ze al de minpunten weggewerkt hebben en enkele nuttige features er bovenop smijten
      Een 5DII, volgepropt pixelmonster zou wel eens kunnen tegenvallen en de 5D mythe stuk maken

      Making choices
      Of je nu de MkI of MkII moet kopen, zou ik aan je budget overlaten, tenzij het een pixelmonster wordt
      40D, of 5D MkI / MkII, vind ik echter iets waar je rationeel en bedacht in moet kiezen, of ze beide naast elkaar gebruiken.
      Het zijn 2 verschillende werelden, als het ware.

      Hope it helps
      agzz

      BTW, FF past wel beter bij je initialen
      I Love Leica

      Comment


      • Re: Hope it helps.....

        U klinkt als iemand met veel ervaring. Vandaar een paar vraagjes.

        Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
        IQ:
        Op een deftige A4 print ga je/kun je geen verschil zien
        Op een web pic: 72ppi, van 500x750 ook niet
        Wat met een A3 print? Wat met een A2 print?
        Het zijn vooral deze groottes die me interesseren.

        Hoe verklaar je dat ik een 5D image vaak op webformaat er kan uithalen als je het niet kan zien? Ik ben blijkbaar ook niet de enige.

        Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
        Sealings:
        Daar zou ik me echt niet te druk over maken!
        De 5D kan wat vocht hebben, hoor en blijft zeer stabiel bij intense koude of warmte.
        Wat me meer zorgen baart, is eigenlijk rondvliegende stof of zand. Hoe zit het daarmee?

        Thx for your time.

        Comment


        • Re: Hope it helps.....

          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht

          Hoe verklaar je dat ik een 5D image vaak op webformaat er kan uithalen als je het niet kan zien? Ik ben blijkbaar ook niet de enige.
          Kan ik bevestigen.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

            Als je een 40D hebt, en je 350D wil vervangen door ofwel een 2e 40D ofwel een nieuwe 5D (kan ik voor minder dan 1500 Euro kopen ) wat zouden jullie dan voorstellen.

            Let wel, het is vooral om auto's te fotograferen, komt FF dan ook tot zijn recht ? Ga ik geen problemen hebben met AIFocus om auto's te volgen met de 5D of gebruik ik dan altijd mijn 40D en de 5D enkel voor stilstaande wagens ?

            (Ik weet het, als je het moet vragen ... maar ik vraag het lekker toch )

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Als je een 40D hebt, en je 350D wil vervangen door ofwel een 2e 40D ofwel een nieuwe 5D (kan ik voor minder dan 1500 Euro kopen ) wat zouden jullie dan voorstellen.
              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
              Mensen met een voorkeur voor actie en tele gaan eerder voor een 40D.
              Belangrijkste verschil/voordeel van de 5D is nu het FF aspect.
              Het IQ voordeel is niet zo groot meer.
              duidelijk en terecht denk ik.
              (heb zelf nog geen ervaring met 5D echter)

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                Hoi,

                ik heb niet de gehele topic gelezen pffff sorry
                Ik ben een gelukkige bezitster van een 5d en ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben op alle fronten ik gebruik hem voor de sport (handbal en paardesport) voor portret, landschappen en ga zo maar door vind het echt een alround camara die voor alle doeleinden is geschikt.

                Mijn beelden van het handbal zijn van uitstekende kwaliteit maar haha nu komt het soms denk ik er wel aan om een 1d mark III aan te schaffen puur om de snelheid van de beelden die per seconde gemaakt kunnen worden oke blijf erbij dat wanneer je ervaring hebt met de gespeelde sporten (zelf fanatieke handbalster en paardrijdster) dat je al een streepje voor heb alleen ik ben iemand die streeft naar nog meer perfectie

                weet niet of ik deze vraag in deze topic kan plaatsen heeft er iemand ervaring met de 1d mark III voor de sport en of deze beter is dan de 5d

                Comment


                • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door monique12 Bekijk bericht
                  Hoi,
                  weet niet of ik deze vraag in deze topic kan plaatsen heeft er iemand ervaring met de 1d mark III voor de sport en of deze beter is dan de 5d
                  1d mark III is zowat dé sportcamera met zeer snelle en accurate focus, 10 frames per sec, fantastische sensor, enzovoort. 5D is nog steeds ondanks digitale leeftijd, fantastische sensor in een gemiddeld toestel (voor sportfotografie). Qua focus bij weinig licht is de Mark III veel beter

                  (mijn) conclusie

                  Puur voor sport is mark III veel beter dan 5D
                  We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                  Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                  Comment


                  • Re: Hope it helps.....

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    U klinkt als iemand met veel ervaring. Vandaar een paar vraagjes.


                    Wat met een A3 print? Wat met een A2 print?
                    Het zijn vooral deze groottes die me interesseren.

                    Thx for your time.

                    Wij leveren ieder jaar honderden posters 50x70 cm vertrekkend van 5D-beelden en de kwaliteit is subliem. De posters worden meestal cadeau gedaan aan medewerkers van concerten, en sinds we de 5D gebruiken merken zelfs die leken het vershil in scherpte en doortekening. Dus vér voorbij het 'native' 36x24 (in 300 dpi) formaat presteert deze camera nog uitstekend.

                    Comment


                    • Re: Hope it helps.....

                      Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                      Wij leveren ieder jaar honderden posters 50x70 cm vertrekkend van 5D-beelden en de kwaliteit is subliem. De posters worden meestal cadeau gedaan aan medewerkers van concerten, en sinds we de 5D gebruiken merken zelfs die leken het vershil in scherpte en doortekening. Dus vér voorbij het 'native' 36x24 (in 300 dpi) formaat presteert deze camera nog uitstekend.
                      Bedankt voor uw antwoord, concertfoto.

                      Hoe de 5D presteert op deze groottes is één deel van de vraag.
                      Een ander deel is hoe de 5D op deze groottes in print presteert ten opzichte van de 40D. U hebt deze ook, dus ik neem aan dat u het antwoord daar ook op weet? ( Ik neem aan dat de vergelijking die u hier maakt, met de voorhangers van de 5D was en niet met de 40D? )

                      Comment


                      • Re: Hope it helps.....

                        Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                        Bedankt voor uw antwoord, concertfoto.

                        Hoe de 5D presteert op deze groottes is één deel van de vraag.
                        Een ander deel is hoe de 5D op deze groottes in print presteert ten opzichte van de 40D. U hebt deze ook, dus ik neem aan dat u het antwoord daar ook op weet? ( Ik neem aan dat de vergelijking die u hier maakt, met de voorhangers van de 5D was en niet met de 40D? )
                        We hebben toevallig eind 2007 ook een concertkalender gemaakt voor een groep, en de coverfoto, opengevouwen een DIN A3, was van de 40D. Daar viel wel op dat de 40D iets minder scherpte en kleursaturatie plus iets meer ruis bij hoge ISO oplevert t.o.v. de 5D. Maar de verschillen in doortekening (in hoge lichten en schaduwen) en kleurnuances waren verwaarloosbaar klein. Al bij al presteert de 5D toch wel zichtbaar beter op die grote formaten. Dat heeft vooral met de kwaliteit van de pixels te maken.

                        Comment


                        • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                          bedankt

                          Comment


                          • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                            Web-pics..diff.
                            Als je naar reviews surft..whatever
                            Ga naar hun awful sample pages
                            Bij velen; altijd dezelfde "biep" opnames
                            Dwnld dat spul van verschillende Digital Slr's.
                            Breng ze op webformat, bv: 900 x 600 en een resolutie van: 72 ppi
                            Gebeurd dit, op dezelfde en eerlijke manier, zal niemand de 5D er nog zo specifiek uithalen, tenzij toevallig.
                            zo moet je vergelijken, hé
                            De mannekes of vrouwkes achter de 5D's zijn meestal beter, dat is't natuurlijk!
                            Maar er staan ook 5D pics op het net; die precies met een Coolpix 900 zijn genomen waarvan de lichtmeting stuk is.
                            Let wel, vanaf 800 ISO is de 5D King natuurlijk!
                            De 5D's sensormaat van: 35.8 x 23.9mm heeft als gevolg dat elke pixel zomaar even een ruimte van: ~ 8.1µm ~ heeft, wat resulteert in een bijna niet bestaande, lees lage shadow noise factor.
                            Dus nogmaals, er is wel degelijk een verschil, maar niet altijd direct zichtbaar!

                            Skilfully printouts:
                            5D > "zonder" ingrijpen, is goed voor het vullen van een 2 x page spread in een Glamour magazine. (Enlarger diffusion type Art print)
                            Het hierboven vermelde levert maximum Art quality!
                            5D > Technical magazines or above A3 > (A2: 420 × 594) of nog groter, is een ingreep wel noodzakelijk.
                            Posters / rasters en Plotter printouts, zijn andere kwaliteiten en voorbewerkingen, waar men ook anders en van op andere afstanden naar kijkt.
                            Plugins zoals:
                            Genuine Fractals Print Pro 5 (onOne software)
                            SI Pro (FredMiranda)
                            Blow up (Alien Skin )
                            Wij gebruiken ze alle 3 en ze staan volgens Bjazz waardering gerangschikt!


                            Zand en stof:
                            Filterdunne plastic zakjes, doen wonderen!!
                            Hangt voor 75% ook van de default & custom lensbeschermingen af!
                            Mijn toestellen zitten, bij barre situaties, altijd in filterdunne plastic zakjes (rolletjes) tot ik op locatie ben of in actie treed!!
                            I've been in Hell with: 5D's...zodus!

                            Cleaning

                            Alas, now my precious time is up!!

                            agzz
                            I Love Leica

                            Comment


                            • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                              Web-pics..diff.
                              Als je naar reviews surft..whatever
                              Ga naar hun awful sample pages
                              Bij velen; altijd dezelfde "biep" opnames
                              Dwnld dat spul van verschillende Digital Slr's.
                              Breng ze op webformat, bv: 900 x 600 en een resolutie van: 72 ppi
                              Gebeurd dit, op dezelfde en eerlijke manier, zal niemand de 5D er nog zo specifiek uithalen, tenzij toevallig.
                              zo moet je vergelijken, hé
                              Thx for the info.

                              Ik weet niet of ik je volg rond de sample pages.
                              Zoals je zelf aangeeft, zijn het allemaal dezelfde biep opnames.
                              Deze opnames halen volgens mij niet het volledige potentieel boven.
                              Foto's van flessen enz. Leuk, kan je scherpte op beoordelen maar da's beperkt.

                              Praktijkfoto's vertellen meer. Ze kunnen vb vertellen dat een fuji S5 van 1000 euro beter portretten trekt dan een D3 van 5000 euro.

                              Net als Kevlar heb ik ook de idee dat ik geregeld betere opnames zie bij een 20D vb.
                              Waarmee ik wil zeggen dat bepaalde toestellen "iets" hebben dat hen onderscheidt van de rest.
                              Last edited by PSG; 22 maart 2008, 11:26.

                              Comment


                              • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                                Wishfull thinking or seeing?
                                Mensen die RAW opnames maken, gaan of beter, moeten achteraf ingrijpen.
                                In dat geval hebben ze duizende mogelijkheden, telkens van -100 tot +100, via verschillende parameters!
                                Mensen die recht uit de camerashots op het web zetten, zullen “hopelijk” wel eerst in de settings duiken!
                                Ook hier, same thing, duizende mogelijkheden!
                                Dat noem ik personalizeren en dat valt inderdaad op.
                                Het kan ook verknoeien zijn, natuurlijk.
                                Misschien bedoelen of zien jullie dat fenomeen.
                                In ieder geval, als wij in de studio identiek hetzelfde opnemen, same settings en nabewerking van AtotZ; dan zien we geen verschil, niet op 240~320 ppi A4 prints of 72 ppi web pics.
                                Begin je te zoomen, croppen en groter te printen, dan verschuift den boel en differentiëren ze zich, lichtjes.
                                Wij zijn hier met z'n zevenen, ganse dagen met kunst en fotografie bezig en allemaal perfect zicht, ook al)
                                Maar dit gezegd zijnde, mensen kijken niet "muggenziftend" naar foto's!
                                Die kijken naar het geheel, wat er op staat, de kleuren, de sfeer en de kunst van het in beeld brengen!
                                Beter gezegd: de kunst om op het juiste moment, het licht en de sfeer te grijpen en dit te isoleren.
                                Daar draait fotografie nu eenmaal om.
                                Technische fotografie is iets anders en vergt ook andere Camera’s, daar komt de scherpte op de eerste plaats en met rcht.
                                De mooiste foto's ter wereld zijn nog altijd licht diffuus met hier en daar, waar nodig, een atraction, sharp accent, point, or zone!
                                Schepte (TE) maakt een shot meestal lelijk.

                                Voila
                                Best to you all!
                                agzz

                                De rode loper “naar een ander forum” ligt klaar!
                                So it's not goodbye, maar adieu.
                                Trek ze!

                                -^^-
                                I Love Leica

                                Comment

                                Working...
                                X