Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Excuseer mij hé, maar ik vind die fotograaf helemaal niet zo bekwaam. Ik zie vooral en meestal een verkeerde scherptediepte. Leuk voor hem dat hij met zoveel speelgoed mag spelen, maar daar stopt het voor mij. Met zulk materiaal kon ik in mijn begindagen ook zulke foto's maken...
    Inderdaad, overwegend banale kiekjes en portretjes, soms dan nog smakeloos gecadreerd, onscherp en nietszeggend. Dan heb ik op BD al bekwamere fotografen bezig gezien.

    Comment


    • Re: Hope it helps.....

      Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
      @StoneFree

      IQ:
      Op een deftige A4 print ga je/kun je geen verschil zien
      Op een web pic: 72ppi, van 500x750 ook niet
      Op je scherm, in actual pixel mode, wel, mits je goed kijkt
      Het feit dat: pro's, alsook mensen die iets meer van fotografie, licht, schaduw en in beeld brengen afweten, resoluut voor voor een FF kiezen, zal er ook toe bijdragen dat je meer mooiere, sfeervolle en anders lijkende foto's te zien krijgt!
      Hier spelen natuurlijk velerlei factoren een rol.
      Dat er een vershil is, dat is er zeer zeker en kan ook niet anders!
      Of je het "altijd" te zien krijgt, neen.


      Colour:

      Kleuren vergelijken is al moeilijker, hangt van de interne processing af en settings
      Die is bij de 5D default al superieur & prachtig.

      Range & aspect:

      Door de meer ruimte en betere verdeling van de pixels tegenover een volgepropte x1.6 sensor, zie je bij grote plotterprints van een 5D, een heel clean en smooth verschijnsel, een beetje plasticachtige ingepakte dots.
      In den beginne vond ik dit ongewoon en onbemind, maar na een tijdje bleek dit toch een pluspunt te wezen.
      Was even wennen aan het aspect, zoals van LP naar CD!
      De FF is een standaard/norm, afgeleid van het analoge 35mm formaat, waar we al die jaren aan gewend zijn geraakt!
      Noblesse oblige, n’est pas!

      Sealings:
      Daar zou ik me echt niet te druk over maken!
      De 5D kan wat vocht hebben, hoor en blijft zeer stabiel bij intense koude of warmte.
      Ik heb maar 1x een nieuw bordje moeten laten steken. (mijn eigen schuld)
      Stof is iets problematischer dan bij sommige andere merken en dat wordt iets meer Schotch’n

      Poor & ambient light and circumstances:
      De 5D is wel de prins der duisternis, LowLight comes up en de rest kan het vergeten.
      Concerts, City-nightshots, A dimmed light and cosy interior with a distinctive character, etc, 5D is Elvis
      Ik vind hem, in deze omstandigheden de mooie en geliefde KODAK PRO TRI-X 'a like korrel hebben

      Comparing & optics

      Een Full Frame met een APS-C vergelijken is eigenlijk not done!
      Daar moet je gewoon een keuze in maken, of ze beiden naast elkaar gebruiken, zoals ik doe!
      Het gezegde dat met een APS-C, EF optics, meer bereik gaan hebben, moet je ook al met een korrel zout nemen!
      Je EF lenzen worden maar voor een deeltje (centre) gebruikt, dat is iets anders!
      De 5D heeft soms wat lichte randonscherpte, bij de 40D worden de randen +veel meer, nooit gebruikt.
      De 5D vrragt daarom, veel meer van je optics en dat is ook normaal, omdat hij ze voor 100% weergeeft en gebruikt
      EF-S is another ball game, maar dan ook niet bruikbaar op een 5D.

      Future: MKII
      Ik hoop echter dat de 5DII, een 5DI zal zijn waarvan ze al de minpunten weggewerkt hebben en enkele nuttige features er bovenop smijten
      Een 5DII, volgepropt pixelmonster zou wel eens kunnen tegenvallen en de 5D mythe stuk maken

      Making choices
      Of je nu de MkI of MkII moet kopen, zou ik aan je budget overlaten, tenzij het een pixelmonster wordt
      40D, of 5D MkI / MkII, vind ik echter iets waar je rationeel en bedacht in moet kiezen, of ze beide naast elkaar gebruiken.
      Het zijn 2 verschillende werelden, als het ware.

      Hope it helps
      agzz

      BTW, FF past wel beter bij je initialen
      Bedankt dagzz, dan ga ik voor de 40D en daarna de 5D-Mk²
      SF
      00.00 Gone

      Comment


      • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

        Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
        DOF wijd open met lichtsterke lenzen is flinterdun, zelfs zo dun dat je hier al meer moet toe diafragmenteren
        bij close-up/portret, wat dan weer resulteert in lagere sluitertijden
        Of dan moet je niet zo dure lenzen kopen. 't is maar hoe je het bekijkt.
        De iso kan ook een stopje hoger, hij kan er tegen.

        Maar vb 1.4 op een 35L (da's dan geen closeup) geeft u een heel mooie isolatie van uw onderwerp in de omgeving.

        Comment


        • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht

          Best to you all!
          agzz

          De rode loper “naar een ander forum” ligt klaar!
          So it's not goodbye, maar adieu.
          Trek ze!

          -^^-
          Heel spijtig vind ik dat
          Maar ik kan het wel begrijpen, na dat voorval!
          Mijn hoofd was er ook bijna af.
          Het ga je goed en bedankt.

          SF
          00.00 Gone

          Comment


          • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

            Tussen heel deze discussie door gisteren mijn 5D gaan halen. Enige dat ik kan zeggen is 'Wow'. Nu begrijp ik waarom anderen de camera soms die magische/mythische status toeschrijven

            Comment


            • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jo3r1 Bekijk bericht
              Tussen heel deze discussie door gisteren mijn 5D gaan halen. Enige dat ik kan zeggen is 'Wow'. Nu begrijp ik waarom anderen de camera soms die magische/mythische status toeschrijven
              Proficiat, je gaat het je niet berouwen...

              Comment


              • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jo3r1 Bekijk bericht
                Tussen heel deze discussie door gisteren mijn 5D gaan halen. Enige dat ik kan zeggen is 'Wow'. Nu begrijp ik waarom anderen de camera soms die magische/mythische status toeschrijven
                Mooie keuze en aan deze prijzen kun je nooit een miskoop doen, volgens mij!.
                De 5D hoeft niet veel meer te bewijzen, die is gewoon hartstikke goed.
                Succes ermee en geniet ervan jo3r1

                SF
                00.00 Gone

                Comment


                • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jo3r1 Bekijk bericht
                  Tussen heel deze discussie door gisteren mijn 5D gaan halen. Enige dat ik kan zeggen is 'Wow'. Nu begrijp ik waarom anderen de camera soms die magische/mythische status toeschrijven
                  Rox met primes zoals 35/1.4 en 50/1.4. Zeker eens proberen.

                  Comment


                  • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Rox met primes zoals 35/1.4 en 50/1.4. Zeker eens proberen.
                    Die laatste heb ik, van wat ik er tot hier toe van heb gezien inderdaad een topcombinatie. Ook m'n 17-40 en 70-200 2.8 laten nu een totaal andere kant van zich zien tegenover m'n 20D

                    Comment


                    • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                      Congrats & welkom in de club. Je hebt de camera gekocht met de beste prijs-kwaliteitverhouding die er momenteel bestaat.

                      Comment


                      • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                        Congrats & welkom in de club. Je hebt de camera gekocht met de beste prijs-kwaliteitverhouding die er momenteel bestaat.
                        Tja, inderdaad en wat betaal je bij de concurrentie voor een Full Frame, als ze die dan al hebben, tenminste?

                        SF
                        00.00 Gone

                        Comment


                        • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jo3r1 Bekijk bericht
                          Tussen heel deze discussie door gisteren mijn 5D gaan halen. Enige dat ik kan zeggen is 'Wow'. Nu begrijp ik waarom anderen de camera soms die magische/mythische status toeschrijven
                          Proficiat, velen 'praten' er hier ongelofelijk (te ) lang over zonder het toestel echt te kennen, maar het zijn enkel diegenen die hem dagelijks gebruiken die er écht kunnen over meepraten !!!

                          Je zal er veel plezier aan beleven !!!

                          Comment


                          • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                            even een vraagje terzijde...

                            Een paar posts eerder wordt er vermeld dat een full frame meer kan met goedkopere lenzen...
                            Ik had altijd begrepen dat door de cropfactor een deel van het lensoppervlak niet gebruikt wordt en dat in juist de meeste lensfouten daar zitten.
                            welk van de twee weegt nu meer door?

                            Comment


                            • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door vipand Bekijk bericht
                              even een vraagje terzijde...

                              Een paar posts eerder wordt er vermeld dat een full frame meer kan met goedkopere lenzen...
                              Ik had altijd begrepen dat door de cropfactor een deel van het lensoppervlak niet gebruikt wordt en dat in juist de meeste lensfouten daar zitten.
                              welk van de twee weegt nu meer door?
                              Hangt af van uw prioriteiten.
                              Er zijn twee effecten die spelen.
                              1) FF gebruikt de volledige lens. Goedkope lenzen durven al eens vignettering op lage F hebben en randonscherpte hebben en dit wordt dan zichtbaar.
                              Ik denk dat dit overdreven wordt. Voor landschap ga je toch op hogere F's zitten en bij portret vind ik het net leuk. Nu voeg ik vignettering toe via de rawconverter.
                              2) De pixeldensiteit van een FF ligt lager en een lens moet dus niet zo'n oplossend vermogen hebben.
                              Dus een (mindere) lens gaat het dan beter doen in termen van scherpte en detaillering (moiré ook vermoed ik).
                              Bovendien zou een wide angle lens (zelfs een goede) beperkter zijn in oplossend vermogen dan vb een 85mm lens.

                              KR stelt alleszins dat een gewone lens op zijn 5D beter deed dan zijn beste lens op een D200. KR is een omstreden figuur maar ik volg hem hier wel.

                              Merk wel op dat de crops een heel grote print vertegenwoordigen.

                              Comment


                              • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                                Tja, wordt de 5D Mark 2 of de 7D nu gelanceerd op 22 april, of tegen einde actie terugbetalingen? Nog iemand iets zinnigs daarover vernomen?
                                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                                www.musicinframe.be

                                Comment

                                Working...
                                X