Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

    Ondertoon hoeft niet.
    Ik heb ook kunstacademie gedaan.

    Mijn online alter ego is evenwel technisch georienteerd.

    Comment


    • Re: Hope it helps.....

      Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
      @StoneFree

      IQ:
      Op een deftige A4 print ga je/kun je geen verschil zien
      Op een web pic: 72ppi, van 500x750 ook niet
      Op je scherm, in actual pixel mode, wel, mits je goed kijkt
      Het feit dat: pro's, alsook mensen die iets meer van fotografie, licht, schaduw en in beeld brengen afweten, resoluut voor voor een FF kiezen, zal er ook toe bijdragen dat je meer mooiere, sfeervolle en anders lijkende foto's te zien krijgt!
      Hier spelen natuurlijk velerlei factoren een rol.
      Dat er een vershil is, dat is er zeer zeker en kan ook niet anders!
      Of je het "altijd" te zien krijgt, neen.


      Colour:

      Kleuren vergelijken is al moeilijker, hangt van de interne processing af en settings
      Die is bij de 5D default al superieur & prachtig.

      Range & aspect:

      Door de meer ruimte en betere verdeling van de pixels tegenover een volgepropte x1.6 sensor, zie je bij grote plotterprints van een 5D, een heel clean en smooth verschijnsel, een beetje plasticachtige ingepakte dots.
      In den beginne vond ik dit ongewoon en onbemind, maar na een tijdje bleek dit toch een pluspunt te wezen.
      Was even wennen aan het aspect, zoals van LP naar CD!
      De FF is een standaard/norm, afgeleid van het analoge 35mm formaat, waar we al die jaren aan gewend zijn geraakt!
      Noblesse oblige, n’est pas!

      Sealings:
      Daar zou ik me echt niet te druk over maken!
      De 5D kan wat vocht hebben, hoor en blijft zeer stabiel bij intense koude of warmte.
      Ik heb maar 1x een nieuw bordje moeten laten steken. (mijn eigen schuld)
      Stof is iets problematischer dan bij sommige andere merken en dat wordt iets meer Schotch’n

      Poor & ambient light and circumstances:
      De 5D is wel de prins der duisternis, LowLight comes up en de rest kan het vergeten.
      Concerts, City-nightshots, A dimmed light and cosy interior with a distinctive character, etc, 5D is Elvis
      Ik vind hem, in deze omstandigheden de mooie en geliefde KODAK PRO TRI-X 'a like korrel hebben

      Comparing & optics

      Een Full Frame met een APS-C vergelijken is eigenlijk not done!
      Daar moet je gewoon een keuze in maken, of ze beiden naast elkaar gebruiken, zoals ik doe!
      Het gezegde dat met een APS-C, EF optics, meer bereik gaan hebben, moet je ook al met een korrel zout nemen!
      Je EF lenzen worden maar voor een deeltje (centre) gebruikt, dat is iets anders!
      De 5D heeft soms wat lichte randonscherpte, bij de 40D worden de randen +veel meer, nooit gebruikt.
      De 5D vrragt daarom, veel meer van je optics en dat is ook normaal, omdat hij ze voor 100% weergeeft en gebruikt
      EF-S is another ball game, maar dan ook niet bruikbaar op een 5D.

      Future: MKII
      Ik hoop echter dat de 5DII, een 5DI zal zijn waarvan ze al de minpunten weggewerkt hebben en enkele nuttige features er bovenop smijten
      Een 5DII, volgepropt pixelmonster zou wel eens kunnen tegenvallen en de 5D mythe stuk maken

      Making choices
      Of je nu de MkI of MkII moet kopen, zou ik aan je budget overlaten, tenzij het een pixelmonster wordt
      40D, of 5D MkI / MkII, vind ik echter iets waar je rationeel en bedacht in moet kiezen, of ze beide naast elkaar gebruiken.
      Het zijn 2 verschillende werelden, als het ware.

      Hope it helps
      agzz

      BTW, FF past wel beter bij je initialen
      eindelijk ook eens iemand op het forum die toch al iets schijnt af te weten van fotografie en camera's.

      toch een aantal opmerkingen:
      printen: op A3 zie je ook geen verschil (enkel vergeleken met d300) op A2 wel als je vanl dichtbij gaat vergelijken, maar niet van op kijkafstand.
      Voor heel grote prints heeft de 5d nog altijd voordeel.

      Pro's kiezen voor FF om dat dit uiteraard binnen eenzelfde technologie beter is dan APS-C. Maar de technologie is zo geevolueerd dat huidige APS-C toestellen de 5d qua beeldkwaliteit sterk benaderen en op sommige punten zoals DR overtreffen. Maar deze toestellen zullen qua beeldkwaliteit, helemaal niet te vergelijken zijn met de opvolger van de 5d, zoals je een D300 niet kunt vergelijken met een D3. En ook zoals je de 5d niet gaat kunnen vergelijken met zijn opvolger.
      Wat kleur betreft is er weinig verschil, een toestel met volgens mij wel een opvallende subtiele kleurweergave is de 1dMKIII.

      Op hoge ISO doet de 5d het beter dat is volgens mij zijn grootste voordeel toz van APS-C.

      Wat de andere (optische) voordelen van FF betreft dat zijn evenzeer nadelen dat hangt puur van het gebruik af.

      Qua features en mogelijkheden, lichtmeting en AF valt de 5d toch niet te vergelijken met bvb een D300.

      Comment


      • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
        Wishfull thinking or seeing?
        Mensen die RAW opnames maken, gaan of beter, moeten achteraf ingrijpen.
        In dat geval hebben ze duizende mogelijkheden, telkens van -100 tot +100, via verschillende parameters!
        Mensen die recht uit de camerashots op het web zetten, zullen “hopelijk” wel eerst in de settings duiken!
        Ook hier, same thing, duizende mogelijkheden!
        Dat noem ik personalizeren en dat valt inderdaad op.
        Het kan ook verknoeien zijn, natuurlijk.
        Misschien bedoelen of zien jullie dat fenomeen.
        In ieder geval, als wij in de studio identiek hetzelfde opnemen, same settings en nabewerking van AtotZ; dan zien we geen verschil, niet op 240~320 ppi A4 prints of 72 ppi web pics.
        Begin je te zoomen, croppen en groter te printen, dan verschuift den boel en differentiëren ze zich, lichtjes.
        Wij zijn hier met z'n zevenen, ganse dagen met kunst en fotografie bezig en allemaal perfect zicht, ook al)
        Maar dit gezegd zijnde, mensen kijken niet "muggenziftend" naar foto's!
        Die kijken naar het geheel, wat er op staat, de kleuren, de sfeer en de kunst van het in beeld brengen!
        Beter gezegd: de kunst om op het juiste moment, het licht en de sfeer te grijpen en dit te isoleren.
        Daar draait fotografie nu eenmaal om.
        Technische fotografie is iets anders en vergt ook andere Camera’s, daar komt de scherpte op de eerste plaats en met rcht.
        De mooiste foto's ter wereld zijn nog altijd licht diffuus met hier en daar, waar nodig, een atraction, sharp accent, point, or zone!
        Schepte (TE) maakt een shot meestal lelijk.

        Voila
        Best to you all!
        agzz

        De rode loper “naar een ander forum” ligt klaar!
        So it's not goodbye, maar adieu.
        Trek ze!

        -^^-
        zeer mooie boodschap

        Comment


        • Re: Hope it helps.....

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          Pro's kiezen voor FF om dat dit uiteraard binnen eenzelfde technologie beter is dan APS-C.
          Kan je dat even verklaren aub? Binnen welke technologie? Deze van de DSLR's in het algemeen?
          DigiCam

          Comment


          • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            sorry hoor, maar de hoeveelheid licht ligt aan de lens, niet aan het toestel. Bovendien is de dynamic range van de 5D beter dan gelijk welke cropcamera, wegens grotere pixels en dus meer detail per pixel. En nog een aantal factoren die ik niet kan verklaren, maar soit: kijk gewoon naar de foto's, en je ziet de beelden uit een 5D sprankelen. Ik vind daar geen enkele cropcamera tegenop kunnen, ook geen 40D.
            En uitgevreten vlekken krijg je door slecht te belichten, niet omdat je camera dat doet. Die doet wat jij hem zegt, dus als je overbelichte foto's hebt, heeft de fotograaf zijn werk niet goed gedaan, of het licht nu fel is of niet, doet niet ter zake.
            En waar háál je het dat D300, 40D en A700 een betere DR hebben dan de 5D? Daar moet ik het eerste bewijs nog van zien hoor.

            en je interpretatie van de foto van Phil Asley: de foto is met een exposure compensation van +1,33 stops gemaakt op 50mm, 1/50ste en f8. Met een D300. Of hij dezelfde standaardwaarden gebruikt, kan alleen hij weten.

            Kortom: de beeldkwaliteit waar je over spreekt, hangt in de eerste plaats van de fotograaf af. En iedereen hier zal het met me eens zijn als ik zeg dat ongeacht alle technische specs, de beelden van een 5D gewoon ontzettend mooi, vloeiend en aangenaam om naar te kijken zijn. Ik heb alleen nog maar even mooie gezien van een 1 Ds, en nog véél mooiere van een Hasselblad. Da's écht onovertroffen.
            Als je beide beelden bekijkt hebben ze dezelfde vrij goede belichting het kan zijn dat de RAW-converter geccorigeerd heeft, maar dan heeft de camera het licht wel foutief gemeten.
            Canon's press material for the EOS 5D states that it 'defines (a) new D-SLR category', while we're not typically too concerned with marketing talk this particular statement is clearly pretty accurate. The EOS 5D is unlike any previous digital SLR in that it combines a full-frame (35 mm sized) high resolution sensor (12.8 megapixels) with a relatively compact body (slightly larger than the EOS 20D, although in your hand it feels noticeably 'chunkier'). The EOS 5D is aimed to slot in between the EOS 20D and the EOS-1D professional digital SLR's, an important difference when compared to the latter is that the EOS 5D doesn't have any environmental seals. While Canon don't specifically refer to the EOS 5D as a 'professional' digital SLR it will have obvious appeal to professionals who want a high quality digital SLR in a body lighter than the EOS-1D. It will also no doubt appeal to current EOS 20D owners (although lets hope they've not bought too many EF-S lenses...)

            It's been almost two years since Konica Minolta pulled out of the photo business and transferred its entire camera division to Sony, and well over a year since the first Sony DSLR (the DSLR-A100) was announced. Two years is a long time in the digital SLR market, but the three years Minolta (latterly Konica Minolta, now Sony) SLR users have been waiting for a high end model to replace the innovative Maxxum (Dynax) 7D must have felt like a lifetime. But, finally, it's here, and it looks very much like the mockup shown earlier in the year.


            Kijk ik weet niet hoe phil zijn foto's maakt, Ik pluis dat ook niet uit maar ik zie dat dit beeld onderbelicht is. Je kan het beeld eens op laden en de histogram bekijken. Dan kun je het beeld eventueel ook corrigeren (correctie in de midtones en higlights veronderstel ik) en opnieuw eens bekijken en vergelijken.

            Comment


            • Re: Hope it helps.....

              Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
              Kan je dat even verklaren aub? Binnen welke technologie? Deze van de DSLR's in het algemeen?
              voor wat IQ betreft vooral
              ontwikkelingstechnologie en produktieplatforms sensors.
              beeldverwerkingstechnologie en processors

              naturlijk is er ook een geweldige evolutie voor DSLr's in hun totaal

              Comment


              • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                Ik heb vandaag de 5D en de 40D in mijn pollen gehad en ga ze spoedig zelf eens uittesten. Ook wat indrukken nagegaan op het net.

                Mijn conclusies gaan momenteel in deze richting :

                * Beide bodies voldoen voor mij. De 5D viewfinder is iets beter maar die van de 40D vond ik ook zeker niet slecht.
                De 40D heeft een beter schermke dan de 5D, maar dit vind ik niet super belangrijk. De live view van de 40D kan wel leuk zijn en je kan vb direct zien hoe de foto in z/w gaat zijn.
                * 5D heeft een duidelijk voordeel naar landschappen/wide angle en DOFcontrole voor portret en macro.
                * De 40D heeft een tele voordeel. Verschillende relativeren dit wat. Doordat de 5D meer pixels heeft en beter kan vergroot, kan dit compenseren.
                * De 40D heeft een duidelijk voordeel naar actie : betere AF en fps.
                * 5D crops zien er consistent beter uit dan 40D crops en laten ook beter vergroting of cropping toe. In print is het verschil alleen zichtbaar op grote prints maar op grote landschapprints zie je wel degelijk een verschil.
                * Op de hoogste iso's heeft de 5D een ruisvoordeel.
                * 14 bit lijkt niet veel uit te maken
                * De 5D lijkt iets beter compatibel met 'lens design'. Een wide angle wordt weer wide angle en een portret lens wordt terug portret lens, enz.
                * De 5D is als body duurder, maar goedkope lenzen doen het beter op de 5D.
                * De 5D heeft een nadeel aan de randen want toont daar de lensfouten.
                * 40D heeft een voordeel naar weather sealing en dust

                Eindconclusie : Camera's zijn aan elkaar gewaagd. Shooting style en budget bepalen de keuze.

                Comment


                • Re: Hope it helps.....

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Pro's kiezen voor FF om dat dit uiteraard binnen eenzelfde technologie beter is dan APS-C.
                  en dan jouw verduidelijking over "binnen eenzelfde technologie"

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  voor wat IQ betreft vooral
                  ontwikkelingstechnologie en produktieplatforms sensors.
                  beeldverwerkingstechnologie en processors
                  Puerte, lees dat nu nog eens opnieuw en probeer nu eens te begrijpen dat een aantal mensen hier op dit forum je vaak niet kunnen volgen. En dat ligt écht niet altijd aan ons hoor.
                  DigiCam

                  Comment


                  • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Ik heb vandaag de 5D en de 40D in mijn pollen gehad en ga ze spoedig zelf eens uittesten. Ook wat indrukken nagegaan op het net.

                    Mijn conclusies gaan momenteel in deze richting :

                    * Beide bodies voldoen voor mij. De 5D viewfinder is iets beter maar die van de 40D vond ik ook zeker niet slecht.
                    De 40D heeft een beter schermke dan de 5D, maar dit vind ik niet super belangrijk. De live view van de 40D kan wel leuk zijn en je kan vb direct zien hoe de foto in z/w gaat zijn.
                    * 5D heeft een duidelijk voordeel naar landschappen/wide angle en DOFcontrole voor portret en macro.
                    * De 40D heeft een tele voordeel. Verschillende relativeren dit wat. Doordat de 5D meer pixels heeft en beter kan vergroot, kan dit compenseren.
                    * De 40D heeft een duidelijk voordeel naar actie : betere AF en fps.
                    * 5D crops zien er consistent beter uit dan 40D crops en laten ook beter vergroting of cropping toe. In print is het verschil alleen zichtbaar op grote prints maar op grote landschapprints zie je wel degelijk een verschil.
                    * Op de hoogste iso's heeft de 5D een ruisvoordeel.
                    * 14 bit lijkt niet veel uit te maken
                    * De 5D lijkt iets beter compatibel met 'lens design'. Een wide angle wordt weer wide angle en een portret lens wordt terug portret lens, enz.
                    * De 5D is als body duurder, maar goedkope lenzen doen het beter op de 5D.
                    * De 5D heeft een nadeel aan de randen want toont daar de lensfouten.
                    * 40D heeft een voordeel naar weather sealing en dust

                    Eindconclusie : Camera's zijn aan elkaar gewaagd. Shooting style en budget bepalen de keuze.
                    Waarom niet allebei? Dan kan je het toestel gebruiken naargelang je behoeften van de dag.

                    MVG,

                    Comment


                    • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                      * De 5D is als body duurder, maar goedkope lenzen doen het beter op de 5D.
                      Ben je zeker dat je dit kan veralgemenen? Dat is alvast mijn ervaring niet op FF (dat wat die goedkopere lenzen betreft, hé. dat de body duurder is weten we).

                      Met welke lenzen ben je tot deze conclusie gekomen?
                      DigiCam

                      Comment


                      • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Waarom niet allebei? Dan kan je het toestel gebruiken naargelang je behoeften van de dag.

                        MVG,
                        Omdat ik de lotto nog niet gewonnen heb. ; )

                        Maar verscheidene gebruiken ze inderdaad naast elkaar.
                        Last edited by PSG; 22 maart 2008, 19:50.

                        Comment


                        • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                          Ben je zeker dat je dit kan veralgemenen? Dat is alvast mijn ervaring niet op FF (dat wat die goedkopere lenzen betreft, hé. dat de body duurder is weten we).

                          Met welke lenzen ben je tot deze conclusie gekomen?
                          Het is een samenvatting gebaseerd op rapporteringen van anderen.
                          Oa Rudy zei dit op deze thread ook al. Het komt geregeld terug.
                          Pixeldensiteit ligt lager bij een FF en lenzen moeten dus 'minder hard werken'.
                          Wide angle lenzen hebben ook minder oplossend vermogen (vb een 12-24 tov een 85 mm) en een sensor kan nooit meer capturen dan wat de lens kan, alleen minder.

                          Comment


                          • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                            En waar háál je het dat D300, 40D en A700 een betere DR hebben dan de 5D? Daar moet ik het eerste bewijs nog van zien hoor.
                            Wat de 40D betreft, hier:


                            I always go into a review such as this half-hoping to discover Canon has finally slipped up and we could find something critical to say about image quality, but I'm afraid for the competition the EOS 40D is another strong performer. Despite sharing identical specifications (10.5 total megapixels, 22.2 x 14.8 mm) the EOS 40D's sensor does appear to be different (or at least its backend electronics) to the EOS 400D (Digital Rebel XTi) as it did manage to deliver lower noise and higher dynamic range (topping nine stops, which is, apart from the Fujifilm S5 Pro, the best out-of-the-camera SLR performance we've had to date).
                            Dat doet overigens niet af aan de kwaliteiten van de 5D, en aan de FF...
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

                            Comment


                            • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Ik heb vandaag de 5D en de 40D in mijn pollen gehad en ga ze spoedig zelf eens uittesten. Ook wat indrukken nagegaan op het net.

                              Mijn conclusies gaan momenteel in deze richting :

                              * Beide bodies voldoen voor mij. De 5D viewfinder is iets beter maar die van de 40D vond ik ook zeker niet slecht.
                              De 40D heeft een beter schermke dan de 5D, maar dit vind ik niet super belangrijk. De live view van de 40D kan wel leuk zijn en je kan vb direct zien hoe de foto in z/w gaat zijn.
                              * 5D heeft een duidelijk voordeel naar landschappen/wide angle en DOFcontrole voor portret en macro.
                              * De 40D heeft een tele voordeel. Verschillende relativeren dit wat. Doordat de 5D meer pixels heeft en beter kan vergroot, kan dit compenseren.
                              * De 40D heeft een duidelijk voordeel naar actie : betere AF en fps.
                              * 5D crops zien er consistent beter uit dan 40D crops en laten ook beter vergroting of cropping toe. In print is het verschil alleen zichtbaar op grote prints maar op grote landschapprints zie je wel degelijk een verschil.
                              * Op de hoogste iso's heeft de 5D een ruisvoordeel.
                              * 14 bit lijkt niet veel uit te maken
                              * De 5D lijkt iets beter compatibel met 'lens design'. Een wide angle wordt weer wide angle en een portret lens wordt terug portret lens, enz.
                              * De 5D is als body duurder, maar goedkope lenzen doen het beter op de 5D.
                              * De 5D heeft een nadeel aan de randen want toont daar de lensfouten.
                              * 40D heeft een voordeel naar weather sealing en dust

                              Eindconclusie : Camera's zijn aan elkaar gewaagd. Shooting style en budget bepalen de keuze.
                              Goed antwoord.

                              Maar is er ook nog iets wat we nog niet weten.

                              Wegens persoonlijke voorkeur vind ik de 5D goed genoeg en de 40D niet.
                              Voor iemand anders kan dat volledig omgekeerd zijn.

                              Er zijn er zelfs die de Sony a700 nog beter vinden.

                              Jan.

                              Comment


                              • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                                Goed antwoord.
                                Maar is er ook nog iets wat we nog niet weten.
                                Allicht niet, maar dit kan gezegd voor heel wat posts...
                                Het vat de zaken een beetje samen. Ook voor mezelf.

                                Stoof het voor mijn part op met boontjes.

                                P.s. 1 : zonder boontjes mag ook
                                P.s. 2 : opstoven hoeft niet, wokken mag ook by the way
                                P.s. 3 : well, you get the picture ....

                                Comment

                                Working...
                                X