Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale spiegelreflexcamera

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Digitale spiegelreflexcamera

    Het grootste verschil tussen Olympus (en dus ook de E510) en Nikon, Canon en de anderen is het feit dat Olympus in 4/3 formaat werkt, met een kleinere sensor met cropfactor 2 t.o.v. 1,5 of 1,6 voor de APS-c camera's van Nikon, Canon, Pentax en Sony.
    Dat vind ik een serieus nadeel.
    Een bijkomend nadeel vind ik het ontbreken van een LCD-schermpje bovenop rechts.
    Last edited by pol parasol; 13 februari 2008, 09:28. Reden: bijkomend nadeel

    Comment


    • #17
      Re: Digitale spiegelreflexcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Het grootste verschil tussen Olympus (en dus ook de E510) en Nikon, Canon en de anderen is het feit dat Olympus in 4/3 formaat werkt, met een kleinere sensor met cropfactor 2 t.o.v. 1,5 of 1,6 voor de APS-c camera's van Nikon, Canon, Pentax en Sony.
      Dat vind ik een serieus nadeel.
      Een bijkomend nadeel vind ik het ontbreken van een LCD-schermpje bovenop rechts.
      Tis maar wa ge een nadeel noemt. Cropfactor 2 betekent een dubbel bereik van uw lenzen. Zeker natuurfotografen zullen dit graag hebben. Ook zijn 4/3 lenzen kleiner, zowel in lengte als dikte als ik me niet vergis. Dus hebben ze meer de mogelijkheid goedkoper te zijn dan de "anderen" (grootte van serieproductie niet nagelaten) en lichter te zijn.

      Geen lcd schermpje vind ik persoonlijk een serieus nadeel. Altijd in de menus moeten duiken lijkt me niet het meest ergonomische

      Comment


      • #18
        Re: Digitale spiegelreflexcamera

        Ik zou geen dslr kopen als veronderstelde beginner, maar één van de beste all-round-compacts, ook al omdat je veel reist.
        vb de Canon G9.
        http://users.telenet.be/patric/

        Comment


        • #19
          Re: Digitale spiegelreflexcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
          Ik zou geen dslr kopen als veronderstelde beginner, maar één van de beste all-round-compacts, ook al omdat je veel reist.
          vb de Canon G9.
          Ik ben het volledig eens met tkpatric. Als fotografie een hobby is, waarom dan geen bridge toestel kopen? Je kan later als het de hobby wordt nog altijd een DSLR aankopen.

          Panasonic heeft een enorme goede bridge, FZ18. Ik heb hem al enkele maanden en maakt goede fotos, is redelijk snel (niet zo snel als een DSLR) en heeft enorm veel functies.

          Op dpreview vind je de volledige review van de dit toestel.
          http://www.photo-patricske.be
          Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

          Comment


          • #20
            Re: Digitale spiegelreflexcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
            Ik zou geen dslr kopen als veronderstelde beginner, maar één van de beste all-round-compacts, ook al omdat je veel reist.
            vb de Canon G9.
            Van dergelijke opmerkingen word ik stillaan geirriteerd.
            Als de persoon in kwestie duidelijke signalen geeft dat hij/zij een DSRL wil, dan ga je toch niet om de twee post hem een compact aansmeren.

            Hij/zij wil de spiegelreflex en het budget is er. Geef hem dan nuttige info zodat hij er wat aan heeft en nog niet meer twijfelt.

            Als je een auto wil kopen, dan wil je toch ook geen quad aangesmeerd worden?

            Sorry als ik grof over kom, ik viseer me op niemand. Ik stel me zowat in de plaats van de vragende partij

            Comment


            • #21
              Re: Digitale spiegelreflexcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door Oickiegaaph Bekijk bericht
              Van dergelijke opmerkingen word ik stillaan geirriteerd.
              Als de persoon in kwestie duidelijke signalen geeft dat hij/zij een DSRL wil, dan ga je toch niet om de twee post hem een compact aansmeren.

              Hij/zij wil de spiegelreflex en het budget is er. Geef hem dan nuttige info zodat hij er wat aan heeft en nog niet meer twijfelt.

              Als je een auto wil kopen, dan wil je toch ook geen quad aangesmeerd worden?

              Sorry als ik grof over kom, ik viseer me op niemand. Ik stel me zowat in de plaats van de vragende partij
              Heb je gelijk in .
              Het omgekeerde gebeurd hier ook dikwijls : iemand zoekt een bridge camera en dan blijkt dat 8 op de 10 reacties de persoon in kwestie kost wat kost een dsrl willen aanpraten.
              Ik heb dikwijls de indruk dat niet altijd duidelijk gelezen wordt wat de TS zoekt en wat hij zelf als wens of budget heeft, maar dat velen dikwijls geneigd zijn hun eigen apparatuur aan te prijzen.

              Comment


              • #22
                Re: Digitale spiegelreflexcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door Oickiegaaph Bekijk bericht
                Van dergelijke opmerkingen word ik stillaan geirriteerd.
                Als de persoon in kwestie duidelijke signalen geeft dat hij/zij een DSRL wil, dan ga je toch niet om de twee post hem een compact aansmeren.

                Hij/zij wil de spiegelreflex en het budget is er. Geef hem dan nuttige info zodat hij er wat aan heeft en nog niet meer twijfelt.

                Als je een auto wil kopen, dan wil je toch ook geen quad aangesmeerd worden?

                Sorry als ik grof over kom, ik viseer me op niemand. Ik stel me zowat in de plaats van de vragende partij
                Je komt inderdaad grof over, meestal is het omgekeerd, en dan wordt er nauwelijks gereageerd, en iedereen prijst dslr's aan. Ik begrijp het niet, ik gaf gewoon MIJN mening, zonder verplichtingen...
                http://users.telenet.be/patric/

                Comment


                • #23
                  Re: Digitale spiegelreflexcamera

                  Vooraleer je besluit om een toestel te kiezen - welk merk dan ook - neem er eens een aantal vast in de winkel en voel welke je het beste "past".

                  Zo ben ik zelf twee jaar geleden uiteindelijk bij een Nikon D50 uitgekomen, omdat de Canon 350D niet zo goed in de hand lag (bij mij!).

                  Voor de rest: laat je niet gekmaken met megapixels, ISO-waardes, enzoverder - er zijn volgens mij eigenlijk geen "slechte" DSLR's meer.
                  Ik zou zelfs durven zeggen, bespaar een beetje op je camerabody, en investeer in lenzen en een externe flash.
                  Mijn beste foto-aankopen tot nu toe waren mijn SB-400 flash en mijn 50mm 1.8 lens. Geen van beiden meer dan 150 EUR, maar ze hebben mijn manier van fotograferen en de kwaliteit van mijn foto's duidelijk verbeterd. Méér dan de overgang van de "consumenten" D50 naar de "semipro" D200...

                  Tot slot: alle merken hebben goede toestellen en goede lenzen/accessoires. Bij de twee groten (Canon en Nikon) heb je wel het voordeel dat de tweedehandsmarkt veel groter is.

                  R

                  Comment


                  • #24
                    Re: Digitale spiegelreflexcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
                    ik gaf gewoon MIJN mening, zonder verplichtingen...
                    Dat is af en toe het grote probleem hier...... men geeft een mening waar niet om gevraagd wordt...... Waarom vinden mensen het toch zo moeilijk te reageren op de VRAAG......

                    Dit is overigens ook niet grof bedoeld hoor en ook niet persoonlijk, ik reageer nu op deze reactie maar had net zo goed die van een ander kunnen zijn..... wie de schoen past.....

                    Ed
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #25
                      Re: Digitale spiegelreflexcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Dat is af en toe het grote probleem hier...... men geeft een mening waar niet om gevraagd wordt...... Waarom vinden mensen het toch zo moeilijk te reageren op de VRAAG......

                      Dit is overigens ook niet grof bedoeld hoor en ook niet persoonlijk, ik reageer nu op deze reactie maar had net zo goed die van een ander kunnen zijn..... wie de schoen past.....

                      Ed
                      Inderdaad, en ik geef toe dat ik ook deze fout heb gemaakt... En ook ik erger mij aan zulke zaken, dat steeds maar aanprijzen van reflexcamera's. Maar! Ik heb nu toch de indruk (afgaande op zijn vragen) dat Vincent niettegenstaande zijn interesse toch een beginneling is, en dat hij zijn camera vooral op reis zal gebruiken. En daarom precies gaf ik een beetje tegenwind, misschien ook omdat hij niet goed beseft welk een reusachtige koffer hij zal moeten meesleuren. Sorry.
                      Ik bezit trouwens een Nikon D40, een Canon A710 en een Sony T200, en ik weet heel goed welke camera ik op reis meeneem...
                      http://users.telenet.be/patric/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Digitale spiegelreflexcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
                        Inderdaad, en ik geef toe dat ik ook deze fout heb gemaakt... En ook ik erger mij aan zulke zaken, dat steeds maar aanprijzen van reflexcamera's. Maar! Ik heb nu toch de indruk (afgaande op zijn vragen) dat Vincent niettegenstaande zijn interesse toch een beginneling is, en dat hij zijn camera vooral op reis zal gebruiken. En daarom precies gaf ik een beetje tegenwind, misschien ook omdat hij niet goed beseft welk een reusachtige koffer hij zal moeten meesleuren. Sorry.
                        Ik bezit trouwens een Nikon D40, een Canon A710 en een Sony T200, en ik weet heel goed welke camera ik op reis meeneem...
                        Zoals al gezegd, het was niet persoonlijk hoor, maar een goede gelegenheid om mijn ergernis eens kwijt te kunnen ..... maar feitelijk is dat ook geen antwoord op de vraag van TS.......

                        Terug naar topic: hou ze eens vast en kijk wat je bevalt / aanspreekt, er zijn geen slechte cameras. Besef wel dat je ook direct vast zit aan wat stevig computer werk na het fotograferen......

                        Ed
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #27
                          Re: Digitale spiegelreflexcamera

                          Ik heb een tweetal jaren geleden de stap naar een digitale SLR gezet. Ik volg de redenering dat er geen slechte toestellen zijn en dat het er dus op aankomt een toestel te vinden dat aan je noden voldoet. Voor mij waren van doorslaggevend belang:

                          1) Hoe ligt het toestel in mijn hand (en daardoor ben ik niet naar een canon D350 gegaan, wegens te klein)

                          2) Anti-shake die toen alleen door Konica-Minolta werd aangeboden, intussen herdoopt naar SuperSteadyShot in de Sony Alfa's; hierdoor kan ik in vergelijking met andere camera's foto's met langere sluitertijden vanuit de hand maken

                          3) Prijs (ik ben gestart met een basismodel 5D, equivalent van de Sony A200 vandaag)

                          4) Ik had nog een paar lenzen van een analoge minolta die compatibel waren; en die heb ik sindsdien allemaal vervangen door betere (en duurdere) exemplaren

                          Maar zoals in het begin gezegd, er is weinig risico dat je een slechte keuze maakt.

                          Peter
                          Sony A7RII - A7R - α900 - α700 // M 50 1.7 / ζ 70 2.8 / M 85 1.4G / CZ 135 1.8 / ζ 12-24 / M 17-35 3.5G / M 28-70 2.8G / S FE4/70-200 G OSS / Beercan / ζ 70-200 2.8 / ζ 150-500

                          Comment


                          • #28
                            Re: Digitale spiegelreflexcamera

                            De olympus is ongetwijfeld een prima toestel. In vergelijking met zijn concurrenten van Pentax, Sony, Nikon en canon heeft hij een aantal voors en tegens. Olympus is uit de tijd van de analoge slr's een merk met een aantal prachtige camera's en heel eigen oplossingen. Een merk met een historie.
                            Staar je niet blind op het ergument dat er minder lenzen voor beschikbaar zijn. Voor de genoemde olympus kun je vrijwel alles vinden wat je voor 99% van de foto's nodig hebt. En die laatste 1% kun je dan met wat je hebt ook wel fotograferen, alleen dan misschien net helemaal zoals je wilt.
                            Nabewerken doe ik niet zo veel. Van de gemaakte foto's zoek ik eerst de mooiste er uit, en dan pas ik waar nodig wat kleinere zaken aan. Een beetje vergelijkbaar met vroeger zelf afdrukken.
                            En tenslotte, fotograferen leer je door het veel te doen, en te kijken wat je gedaan hebt aan de and van de exif gegevens. Bekijk je foto's kritisch, en stel vast met welke instellingen je voor jou het beste resultaat krijgt. Probeer daarnaast basiskennis over het effekt van diafragma, sluitertijd en beeldhoek eens uit een goed boek te halen.
                            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                            Comment


                            • #29
                              Re: Digitale spiegelreflexcamera

                              Wie kan mij wat voorbeeld foto's laten zien van de Olympus E-510, Nikon D40 en de Pentax K10D.

                              Alvasat bedankt!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Digitale spiegelreflexcamera

                                Vincent,

                                Ik denk dat het belangrijk is om te kijken wat je met fotografie wil gaan doen, niet enkel op korte termijn... Stel je voor dat het een serieuze hobby wordt, probeer uit te zoeken waar je je dan op zou focussen. Het lenzenpakket dat je nodig hebt zal sterk verschillen naargelang de tak van de fotografie waarin je je wil verdiepen (vb. Studio vs. Natuurfotografie)
                                Ik denk dat het belangrijk is om naast het fototoestel ook reeds te kijken naar mogelijke lenzen die je zou willen, want ook dit kan je keuze beïnvloeden.

                                Zoals reeds gezegd werd heeft elk merk tegenwoordig goede DSLR's, daarom juist dat de lenskeuze minstens een even grote factor moet zijn bij het aankopen van een DSLR.
                                Verder moet je er rekening meehouden dat je meer werk steekt in fotografie als je het maximum uit je DSLR wil halen. Ik bewerk elke foto na en vaak zijn dit geen grote aanpassingen, maar toch... Bij een compactcamera is dit vaak niet nodig omdat deze in de camera uw beelden gaat optimaliseren. Bij een DSLR wordt dit in de camera niet gedaan (toch niet in de mate van een compact) waardoor dit achteraf computerwerk wordt. Ook hier moet je sterk rekening meehouden. Ben je bereid dit te doen?

                                Dus, moest ik jou zijn zou ik eerder kijken naar het totaalpakket per merk, dan mij echt te fixeren op types fototoestellen. En houd er ook rekening mee dat de kwaliteit van de voorbeeldfoto's die je hier vraagt vooral zal bepaald worden door de lens die op het toestel staat waarmee deze voorbeeldfoto's getrokken werden.

                                groeten,
                                Andries
                                https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                                Comment

                                Working...
                                X