Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

    Gisteren voor het eerst met de D700 op stap geweest...en op bijna alles dik tevreden...het oefenterrein was een korbalwedstrijd, hoofdklasse, dus die gasten staan niet stil

    Had de D700 bij met hierop de Tamron 28-75 f2.8 en de Sigma SD14 met hierop de Sigma 70-200 f2.8.

    Al aan het veld geen seconde spijt van de D700 een euforie die tot thuis aan toe voortduurde...van dik 200 gemaakte foto's met de D700 was 99,9% goed in focus...bij de 100 beelden gemaakt met de Sigma hield ik er een 15 over welke goed in focus zaten...de AF van de Sigma camera is gewoon niet voldoende voor sport...trouwens ook verbaasd hoe goed die Tamron kon volgen zonder HSM...

    Eén ding zat ik bij thuiskomst wel even bij te kijken...ik schiet alles in RAW en ben daarom gewend om alle "beeldverwerking" in de camera op standaard te hebben staan, aangezien deze toch niet op de RAW worden toegepast.

    Bij de D700 waren met name schaduwpartijen in de bomen gitzwart, waar ik bij de Sigma nog volop detail had, zo ook in de zwarte broekjes en rokjes van de spelers. Met active-D lighting in CaptureNX kreeg ik weer veel van het detail terug, maar was wel even schrikken...

    Nu begrijp ik dat wanneer ik active D-lighting in de camera aanzet dit óók van toepassing is op de RAW? Klopt dit? Geldt dit dan ook voor andere beeldinstellingen?

    Ben van alles dus dik tevreden, maar moet nog even "leren omgaan" met de beeldinstellingen (en wel meer uiteraard)...Hoe zorgen andere D700 gebruikers voor een beeld met een goed dynamisch bereik? Dus geen gitzwarte dichtgelopen schaduwen?

    Ben even benieuwd naar het oordeel van gebruikers, voordat ik zelf het wiel ga proberen uit te vinden.
    Mijn objectieven zijn all round...

  • #2
    Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

    Was de D700 niet simpelweg op een andere lichtmeetmodus ingesteld?

    Comment


    • #3
      Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

      Bij mijn Sony heb je iets soortgelijks, DRO of dynamic range optimizer. En dit is alleen van toepassing op JPEG's en niet op RAW. Ik schiet vaak RAW+JPEG en dan zie je duidelijk het verschil in de donkere delen.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Was de D700 niet simpelweg op een andere lichtmeetmodus ingesteld?
        Nee, beide op matrix, nu werkt die bij Nikon wel anders...heb juist beide camera's 100% gelijk ingesteld om eens wat zaken te kunnen vergelijken.
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

          Alle beeldinstellingen worden door NX2 overgenomen. Er is één uitzondering, de belichtingsaanpassing, die bij active d-lighting gedaan wordt, kan niet meer ongedaan gemaakt worden.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

            Dus dan toch beter active-D uit en telkens in captureNX2 (selectief) toepassen? Las in de handleiding ook dat active-D Lighting effect heeft op bps en op IQ bij hoge ISO's. Ik heb mijn RAW's namelijk het liefst zo schoon (raw) mogelijk...
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

              Post anders eens de vergelijking?

              Kan gewoon liggen aan het feit dat de standaardinstellingen van beide camera's een verschillend contrast hebben...

              Comment


              • #8
                Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

                Als je nu wel of niet die active d lighting gebruikt als instelling in de camera, nx2 neemt uw instellingen over, maar je kan die d lighting aanpassen in nx2 of ongedaan maken, andersom ook, als je d-lighting hebt uitstaan in je camera instellingen kan je deze toch "aanzetten" in NX2.
                Dus het speelt bij RAW geen rol.
                Active d lighting kan je vergelijken met shadow/highlights in PS.

                Ps;
                Hier is een zeer goede e-book over NX2, heb ik heel veel uit gehaald.

                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

                  Active D-lighting kun je nergens mee vergelijken omdat het ook de belichting aanpast om de hooglichten aan te passen. D-lighting kun je met S/H van PS vergelijken.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

                    Voorbeeldfoto's...

                    Gemaakt met de Sigma SD14...


                    Gemaakt met de Nikon D700...


                    Beide onbewerkt, enkel RAW opgeslagen als jpeg...bij de D700 zijn grote vlekken in de D700 compleet zwart (is wel terug te halen) en bij de Sigma zit het al meteen goed....what am I doing wrong?
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

                      Ik denk dat het verschil voor een gedeelte te wijten is aan de matrixmeting.
                      Voorts zijn volgens mij de lichtomstandigheden in de twee foto's te verschillend om een goed oordeel te kunnen geven. In de Sigmafoto zie ik stralende zon, in de Nikonfoto's is daar niks meer van te merken: geen licht en geen schaduwen van de spelers. Dus ook nog eens andere witbalans op de koop toe.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

                        Inderdaad iéts te verschillend qua beeld.

                        - compleet verschillend aanwezig licht (stralende zon vs donkere wolken)
                        - bij de D700 veel meer felle lucht in beeld -> gecompenseerd door matrixbelichting.
                        - van opzij belicht vs backlit bij de D700


                        Neem gewoon eens hetzelfde beeld met beide camera's en met dezelfde instelling (ISO, diafragma, sluitertijd). Op statief ofzo.

                        Ik vind alleszins het beeld van de D700 wel iets aan de hoge kant qua contrast, maar de factoren hierboven spelen een grotere rol.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

                          Excuus...ik had van de Nikon even een overdreven voorbeeld gepakt en van de Sigma één die qua tijd in de buurt zat, maar zat bij de Nikon inderdaad net een wolk voor de zon...hier één van de Nikon waar de zon weer terug was en de Sigma versie weer...witbalans is overigens sowieso tricky met de Sigma, dus kan er wat naast zitten in vergelijk met de Nikon...

                          Gemaakt met de Sigma SD14...


                          Gemaakt met de Nikon D700...


                          Beide onbewerkt, enkel RAW opgeslagen als jpeg...bij de D700 zijn grote vlekken in de D700 compleet zwart (is wel terug te halen) en bij de Sigma zit het al meteen goed....toch groot verschil in matrix meting tussen beiden?
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

                            Hoe staat je beeldinstelling?

                            Voor maximale DR zonder Active DLighting zet je de camera best op Neutraal met contrast -1

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

                              Hij stond op standaard. Dit aangezien ik niet gewend was dat de beeldinstelling van invloed zou zijn op de RAW...(dat inmiddels al bijgeleerd )
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X