Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D2x of D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: D2x of D300

    Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
    Iets voor morgen frank?
    Morgen (vandaag) ga ik 'm inderdaad eens van dichterbij bekijken

    MVG,

    Comment


    • #32
      Re: D2x of D300

      Ik heb zelf de D2x en mijn vrouw de D300.
      Over de iso zal ik het niet hebben, dan ben je snel klaar.
      En er zullen nog wel wat nieuwe dingen in de D300 zij die beter zijn dan de D2x.

      De kwaliteit van de beelden van de D2x vindt ik nog steeds beter dan de D300,er zit meer detail weergave in de D2x,en ook de scherpte is mooier.

      Het verschil is alleen te zien als je de beelden vergelijkt met elkaar ,zie je zo een beeld van de D300 dan is er helemaal niets mis mee,en is het een geweldige camera.

      Gerrit

      Comment


      • #33
        Re: D2x of D300

        Vandaag ben ik bij Francis op bezoek geweest, en we hebben de D2X met de D300 vergeleken, maar vooral dan voor actiefotografie. We hebben daarvoor mijn AFS VR 300mm f2.8 gebruikt, en het moet gezegd, die nieuw CAM3500 is dus tamelijk fenomenaal. De 51 punt 3D tracking is leuk om in actie te zien, maar de 21 punt AF geeft toch de beste respons voor vogels in de vlucht. Waar ik met de D2X nog enkele missers had, was het bij de D300 dus elke keer raak Wel waren we het er over eens dat de D2X nog altijd net iets beter in de hand ligt

        Beeldkwaliteit op ISO200 valt toch wel goed te vergelijken. Ik heb beide beelden door capture NX gehaald met aanscherping=0 en USM66/5/4. Het betreft hier wel 100% crops

        D2X:


        D300:


        MVG,

        Comment


        • #34
          Re: D2x of D300

          En toen werd het stil...... men is waarschijnlijk onder de indruk van de D300
          ---------------- Ik doe niet meer mee

          Comment


          • #35
            Re: D2x of D300

            Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
            Ben je er al uit jan met de pet? speel zelf ook met die gedachte...
            ik zou voor de D2X gaan ... ik heb er namelijk eentje te koop

            Comment


            • #36
              Re: D2x of D300

              Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
              ik zou voor de D2X gaan ... ik heb er namelijk eentje te koop
              Ik heb de mijne ook te koop staan, maar de biedingen zijn echt zo ondermaats dat er geen andere mogelijkheid rest dan 'm te houden, ook al omdat de lader en batterijen ervan in de D300 grip van pas zullen komen...

              MVG,

              Comment


              • #37
                Re: D2x of D300

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Vandaag ben ik bij Francis op bezoek geweest, en we hebben de D2X met de D300 vergeleken, maar vooral dan voor actiefotografie. We hebben daarvoor mijn AFS VR 300mm f2.8 gebruikt, en het moet gezegd, die nieuw CAM3500 is dus tamelijk fenomenaal. De 51 punt 3D tracking is leuk om in actie te zien, maar de 21 punt AF geeft toch de beste respons voor vogels in de vlucht. Waar ik met de D2X nog enkele missers had, was het bij de D300 dus elke keer raak Wel waren we het er over eens dat de D2X nog altijd net iets beter in de hand ligt

                Beeldkwaliteit op ISO200 valt toch wel goed te vergelijken. Ik heb beide beelden door capture NX gehaald met aanscherping=0 en USM66/5/4. Het betreft hier wel 100% crops

                MVG,
                De foto ex-D300 is beter belicht -de D2X zit iets te laag in m'n ogen-.

                hg,
                Karel

                Comment


                • #38
                  Re: D2x of D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Ik heb de mijne ook te koop staan, maar de biedingen zijn echt zo ondermaats dat er geen andere mogelijkheid rest dan 'm te houden, ook al omdat de lader en batterijen ervan in de D300 grip van pas zullen komen...

                  MVG,
                  ze weten niet wat ze missen ;-)

                  Comment


                  • #39
                    Re: D2x of D300

                    Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
                    ze weten niet wat ze missen ;-)
                    Jij wel en jij verkoopt 'm ook.....
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #40
                      Re: D2x of D300

                      Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                      De foto ex-D300 is beter belicht -de D2X zit iets te laag in m'n ogen-.

                      hg,
                      Karel
                      Dag Karel,

                      Ik zou bij deze foto's geen absolute conclusies trekken uit de lichtmeting, zeker omdat bij de ene foto's bomen en lucht de achtergrond zijn en bij de andere enkel lucht. Het was hier hoofdzakelijk de bedoeling de AF van D2X en D300 te vergelijken.

                      MVG

                      Comment


                      • #41
                        Re: D2x of D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Dag Karel,

                        Ik zou bij deze foto's geen absolute conclusies trekken uit de lichtmeting, zeker omdat bij de ene foto's bomen en lucht de achtergrond zijn en bij de andere enkel lucht. Het was hier hoofdzakelijk de bedoeling de AF van D2X en D300 te vergelijken.

                        MVG
                        Hallo Frank,

                        nee, dat was geen conclusie, eerder een constatering: maar ook de AF heeft te maken met achtergronden, natuurlijk niet alleen de lichtmeting.

                        Als zodanig vind ik die voorbeelden niet helemaal van zich sprekend. Maar ik weet wel dat het niet eenvoudig is om het "idem" te krijgen.

                        Groet,

                        Karel

                        Comment


                        • #42
                          Re: D2x of D300

                          als het bij deze foto's enkel om de AF gaat, weet ik niet wat je beter vindt bij de D300

                          als je't mij vraagt zit de D2X scherper en meer "spot-on" in deze voorbeelden....

                          just my 2 cents
                          some toys 4 big boys
                          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                          Comment


                          • #43
                            Re: D2x of D300

                            Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                            Hallo Frank,

                            nee, dat was geen conclusie, eerder een constatering: maar ook de AF heeft te maken met achtergronden, natuurlijk niet alleen de lichtmeting.

                            Als zodanig vind ik die voorbeelden niet helemaal van zich sprekend. Maar ik weet wel dat het niet eenvoudig is om het "idem" te krijgen.

                            Groet,

                            Karel
                            Volgens mij zegt de ervaring van de testers nog veel meer...
                            Studio-condities zijn ook niet realistisch....

                            Denk ook persoonlijk dat Francis en frank207be ervaring genoeg hebben om een vergelijk te maken...

                            ...'t begint ook te kriebelen voor een D300...

                            Comment


                            • #44
                              Re: D2x of D300

                              Als ik de 2 beelden goed bekijk zijn ze nu ook niet 'glas'scherp.
                              Om nu een D2X te vervangen door een D300, ik weet het nog zo niet.
                              Ik zou graag eens een vergelijk zien met een statisch object op 200 iso om te zien of de D300 nu echt beter presteert.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment


                              • #45
                                Re: D2x of D300

                                Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                                Hallo Frank,

                                nee, dat was geen conclusie, eerder een constatering: maar ook de AF heeft te maken met achtergronden, natuurlijk niet alleen de lichtmeting.

                                Als zodanig vind ik die voorbeelden niet helemaal van zich sprekend. Maar ik weet wel dat het niet eenvoudig is om het "idem" te krijgen.

                                Groet,

                                Karel
                                Wat ik die dag wou weten, was hoe de CAM3500 van de D300 presteert tegenover de CAM2000 van de D2X.

                                Over de werking en de instellingen van die CAM2000 zijn verschillende artikelen verschenen en ik heb ze allemaal van voor naar achter gelezen. Het is algemeen geweten dat de AF punten van die CAM2000 een zeer groot oppervlak bestrijken, wat de accuraatheid bij kleinere onderwerpen niet altijd ten goed komt. Ik heb immers meermaals ervaren dat de focus verspringt naar de achtergrond. Ook zijn al verschillende objectieven de vatting van mijn D2X gepasseerd, en zag ik een gigantische vooruitgang van AF VR 80-400mm f4.5-5.6 naar de AFS 300mm f2.8 en de extra bruikbaarheid met de AFS VR 300mm f2.8 in de lagere sluitertijden nu, maar toch heb ik bij de D2X altijd het gevoel dat het nog veel beter kan (de camera is zelfs binnen geweest voor een calibratie van de AF). De D2X duif die je hierboven ziet is de beste van een reeks van 3 waarbij één niet kritisch scherp is en de ander ronduit soft tegen een egale blauwe lucht. Had ik de D2X gebruikt tegen de achtergrond van bomen, had de focus ongetwijfeld op de takken gezeten ipv op de duif

                                Wat ik dat uurtje met de D300 gezien heb, was dus zeer veelbelovend Maar om dit op een forum "klaar als een klontje" te presenteren is inderdaad niet zo evidend

                                Nog een foto met de D300 (ca 65% crop):



                                MVG,
                                Last edited by frank207be; 25 december 2007, 10:20.

                                Comment

                                Working...
                                X