Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

    Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
    Jos.. This isn't just any Tamron.. This is THE Tamron The only good one they made
    The Tammy works great on the FF 5D as well.
    I have neither but I had some raw files shot with that combination send over by some nice people up in America .

    So if and when I would buy a 5D, the tammy would be my first lens.
    Covers ranges from semi-wide to portret, so that fits the bill really well.
    And moneywise, a pretty cheap bill it is as well.

    Comment


    • #47
      Enkele bevindingen, met een voorbeeldfoto om te "pixel-peepen"

      Er zijn ondertussen voorbeelden genoeg te vinden van hoge-ISO foto's met de D3, waarbij telkens de uitstekende ruisprestaties geprezen worden.

      Over de prestaties op basis-ISO (200), met name dynamisch bereik, detaillering en scherpte, is veel minder te vinden. Toch een vraag waar velen die momenteel een D2X hebben, mee zitten.

      Daarom, voor wie het interesseert, hier zeer in het kort enkele bevindingen. Niet dat ik al veel ervaring heb, ik heb de D3 pas 2 weken, maar ik gebruik wel al meer dan 2 jaar een D2X.

      Het dynamisch bereik: voordeel voor de D3, maar niet spectaculair. Komt zeker niet in de buurt van de Fuji S5.

      Belichting: de matrix-meting van de D2X is conservatiever. Niet altijd, maar in sommige omstandigheden, belicht de D3 in matrix veel ruimer waardoor het histogram links een lege plaats vertoont, en rechts afgekapt wordt. Een duidelijke lijn heb ik hierin nog niet ontdekt, momenteel kijk ik na elke foto goed naar het r-g-b histogram om eventueel te herschieten met belichtingscompensatie.

      Scherpte en detail: de D3 is softer dan de D2X, maar laat zich wel goed verscherpen. Als voorbeeld, een foto die ik vorige zondagavond genomen heb, in het laatste gouden zonnelicht:



      Gegevens: 200 ISO, 50mm/1.4 bij f/8, 1/125sec, statief en MLU.
      RAW, omgezet met Capture NX.

      Link naar het full-size origineel, versie zonder enige in-camera verscherping:



      Verscherpt in Photoshop, smartsharpen 175/0.3:



      Mits oordeelkundige verscherping is het resultaat zeker behoorlijk. Toch geeft mijn D2X nog iets meer fijn detail en scherpte. Voor landschappen en macro waarbij de kleinste details belangrijk zijn, zal ik de D2X blijven gebruiken. Er wel even bij vertellen dat de AF perfect gecalibreerd is.

      FX tegenover DX: het is met de D3 terug wennen aan de beeldhoek van de "goede oude tijd", met name de tele's zijn ineens flink korter geworden. Nog een reden om ook een DX-toestel te houden. Ook de scherptediepte bij gelijke onderwerpsgrootte is ineens flink dunner.

      Dit zijn slechts enkele prille bevindingen; momenteel is er weer een leercurve te doorlopen: de nieuwe camerafuncties, de gewijzigde Nikon software, de nieuwe lenzen,... de eerste indrukken van de 14-24 en de 24-70 zijn wel zeer goed. Ik heb met mijn lenzen ook nog geen problemen gezien met lichtafval aan de randen, maar daar moet ik toch nog verder naar kijken. Ik herinner mij bijvoorbeeld, dat de 80-200 op een F5 verschrikkelijk was voor foto's in de lucht, bijvoorbeeld bij airshows.

      Op de planning staan nog enkele lensvergelijkingen, o.a. tussen de 28-70 en de 24-70, op beide bodies. Wellicht is daar ook interesse voor.

      --
      Denis
      Last edited by Denis; 22 december 2007, 17:56.

      Comment


      • #48
        Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

        Bedankt voor de info.
        De bevindingen blijven inderdaad vaak beperkt tot een aantal domeinen en dit geeft een allround beeld.

        Comment


        • #49
          Re: Enkele bevindingen, met een voorbeeldfoto om te "pixel-peepen"

          Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht
          Er zijn ondertussen voorbeelden genoeg te vinden van hoge-ISO foto's met de D3, waarbij telkens de uitstekende ruisprestaties geprezen worden.

          Over de prestaties op basis-ISO (200), met name dynamisch bereik, detaillering en scherpte, is veel minder te vinden. Toch een vraag waar velen die momenteel een D2X hebben, mee zitten.

          Daarom, voor wie het interesseert, hier zeer in het kort enkele bevindingen. Niet dat ik al veel ervaring heb, ik heb de D3 pas 2 weken, maar ik gebruik wel al meer dan 2 jaar een D2X.

          Het dynamisch bereik: voordeel voor de D3, maar niet spectaculair. Komt zeker niet in de buurt van de Fuji S5.

          Belichting: de matrix-meting van de D2X is conservatiever. Niet altijd, maar in sommige omstandigheden, belicht de D3 in matrix veel ruimer waardoor het histogram links een lege plaats vertoont, en rechts afgekapt wordt. Een duidelijke lijn heb ik hierin nog niet ontdekt, momenteel kijk ik na elke foto goed naar het r-g-b histogram om eventueel te herschieten met belichtingscompensatie.

          Scherpte en detail: de D3 is softer dan de D2X, maar laat zich wel goed verscherpen. Als voorbeeld, een foto die ik vorige zondagavond genomen heb, in het laatste gouden zonnelicht:



          Gegevens: 200 ISO, 50mm/1.4 bij f/8, 1/125sec, statief en MLU.
          RAW, omgezet met Capture NX.

          Link naar het full-size origineel, versie zonder enige in-camera verscherping:



          Verscherpt in Photoshop, smartsharpen 175/0.3:



          Mits oordeelkundige verscherping is het resultaat zeker behoorlijk. Toch geeft mijn D2X nog iets meer fijn detail en scherpte. Voor landschappen en macro waarbij de kleinste details belangrijk zijn, zal ik de D2X blijven gebruiken. Er wel even bij vertellen dat de AF perfect gecalibreerd is.

          FX tegenover DX: het is met de D3 terug wennen aan de beeldhoek van de "goede oude tijd", met name de tele's zijn ineens flink korter geworden. Nog een reden om ook een DX-toestel te houden. Ook de scherptediepte bij gelijke onderwerpsgrootte is ineens flink dunner.

          Dit zijn slechts enkele prille bevindingen; momenteel is er weer een leercurve te doorlopen: de nieuwe camerafuncties, de gewijzigde Nikon software, de nieuwe lenzen,... de eerste indrukken van de 14-24 en de 24-70 zijn wel zeer goed. Ik heb met mijn lenzen ook nog geen problemen gezien met lichtafval aan de randen, maar daar moet ik toch nog verder naar kijken. Ik herinner mij bijvoorbeeld, dat de 80-200 op een F5 verschrikkelijk was voor foto's in de lucht, bijvoorbeeld bij airshows.

          Op de planning staan nog enkele lensvergelijkingen, o.a. tussen de 28-70 en de 24-70, op beide bodies. Wellicht is daar ook interesse voor.

          --
          Denis

          Dit is informatie waar ik wat mee kan doen, had al beslist dat de D2X niet de deur uit zou gaan en deze beslissing is niet verkeerd geweest als ik de diverse postings op diverse forums bekijk.
          Last edited by marbico; 22 december 2007, 21:19.
          www.sportactiefoto.nl

          Comment


          • #50
            Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

            Het lijkt me heel interessant om te zien hoe de 24-70 en 28-70 op de D3 presteren.
            De 17-35 AFS zal naar mijn idee prima presteren op de D3, als ik geen 5000 euro hoefde af te tikken voor een body waar hij weer volledig tot zijn recht komt na verkoop van mijn Kodak slr/n... dan hield ik die zeker!
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #51
              Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

              Interessant om te zien hoe de D3 eigenlijk op lage Iso's presteert tov de D2X. De laatste maanden werden we bestookt met ruisvrije beelden op heel hoge Iso's, maar werd de beeldkwaliteit bij de normale Iso's nauwelijks of niet ter sprake gebracht.

              Op DPreview was er eveneens ter sprake gekomen dat de oudere FF-amateurlenzen beter zouden presteren op de D3 dan op de D2X. Ben eens benieuwd of dit eveneens klopt. Dit zou een generatie oudere AF-lenzen wel eens nieuw leven kunnen inblazen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #52
                Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

                Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Interessant om te zien hoe de D3 eigenlijk op lage Iso's presteert tov de D2X. De laatste maanden werden we bestookt met ruisvrije beelden op heel hoge Iso's, maar werd de beeldkwaliteit bij de normale Iso's nauwelijks of niet ter sprake gebracht.

                Op DPreview was er eveneens ter sprake gekomen dat de oudere FF-amateurlenzen beter zouden presteren op de D3 dan op de D2X. Ben eens benieuwd of dit eveneens klopt. Dit zou een generatie oudere AF-lenzen wel eens nieuw leven kunnen inblazen.
                Hopelijk...!
                Altijd meegenomen.

                mvg,

                Roland

                Comment


                • #53
                  Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

                  Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                  Op DPreview was er eveneens ter sprake gekomen dat de oudere FF-amateurlenzen beter zouden presteren op de D3 dan op de D2X. Ben eens benieuwd of dit eveneens klopt. Dit zou een generatie oudere AF-lenzen wel eens nieuw leven kunnen inblazen.
                  Theoretisch klopt dat (vignetting, CA in de hoeken en vervorming niet meegerekend) omdat een APS-C sensor veel hogere eisen stelt aan de resolutie van de lens.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Enkele bevindingen, met een voorbeeldfoto om te "pixel-peepen"

                    Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht
                    Mits oordeelkundige verscherping is het resultaat zeker behoorlijk. Toch geeft mijn D2X nog iets meer fijn detail en scherpte. Voor landschappen en macro waarbij de kleinste details belangrijk zijn, zal ik de D2X blijven gebruiken. Er wel even bij vertellen dat de AF perfect gecalibreerd is.

                    Denis
                    Heb je al eens een andere RAW-converter gebruikt, je weet nooit !!

                    Comment


                    • #55
                      Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

                      .................
                      Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 15:42.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

                        Gisteren een mailtje gestuurd naar Konijnenberg met de vraag op welke termijn ze de D3 konden leveren.
                        Als je hem nu zou bestellen moest ik er op rekenen dat hij pas over 3 maanden geleverd gaat worden.
                        Het moet toch niet te gek worden!!!!!!!!!!!!!
                        Maar goed , zit nog steeds te dubben en ben nog niet 100% overtuigd dus wacht nog wel even de eerste indrukken van gebruikers af , alleen word er al een lange tijd niets meer gepost.
                        Zou hij dan toch tegen vallen, neen , dat geloof ik ook niet.
                        Waarschijnlijk is iedereen nog steeds in de testperiode en zijn er geen echte complete reportages on line.
                        We wachten het af.
                        Last edited by marbico; 29 december 2007, 13:50.
                        www.sportactiefoto.nl

                        Comment


                        • #57
                          Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

                          Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
                          Gisteren een mailtje gestuurd naar Konijnenberg met de vraag op welke termijn ze de D3 konden leveren.
                          Als je hem nu zou bestellen moest ik er op rekenen dat hij pas over 3 maanden geleverd gaat worden.
                          Het moet toch niet te gek worden!!!!!!!!!!!!!
                          Maar goed , zit nog steeds te dubben en ben nog niet 100% overtuigd dus wacht nog wel even de eerste indrukken van gebruikers af , alleen word er al een lange tijd niets meer gepost.
                          Zou hij dan toch tegen vallen, neen , dat geloof ik ook niet.
                          Waarschijnlijk is iedereen nog steeds in de testperiode en zijn er geen geen echte complete reportages on line.
                          We wachten het af.
                          de foto's in de nieuwe Nikon Pro zijn bijna allemaal met de D3 gemaakt... wellicht kan je daar je oog een keer op laten vallen ...nu ja...of dat iets zegt weet ik niet... die met de D200 of D2X in dat blad zagen er even fantastisch uit
                          some toys 4 big boys
                          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                          Comment


                          • #58
                            Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

                            Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
                            Maar goed , zit nog steeds te dubben en ben nog niet 100% overtuigd dus wacht nog wel even de eerste indrukken van gebruikers af , alleen word er al een lange tijd niets meer gepost.
                            Ik hoor toch ook weinig halleluja kreten terwijl sommigen daar anders niet verlegen rond zitten.
                            Terug met beide voeten op de grond zeker, na de uitvoerige Nikon campagne.
                            Ik denk dat photo réponses het goed samenvatte. De koning van de hoge iso maar voor vb studio is de D2X (die trouwens een echte iso 100 heeft) even goed. Dus afstemmen op het gebruik dat je ervan wilt maken...

                            Comment


                            • #59
                              Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

                              Hallo,

                              Ben nu twee weken in het bezit van dit prachtige ding, en stel vast dat deze camera op drie punten enorme verbeteringen geeft:
                              1. Scherpstelling: AF met AFS-lenzen is versneld, en stukken accurater.
                              Met 3D focus tracking (Lock-On) kun je onderwerpen anticiperend volgen, en dat gaat héél ver (zelfs wanneer het onderwerp de zoeker verlaat en er later terug in komt "herinnert" de camera de kleur en positie en herneemt de focus)
                              2. Full frame lenzen (mijn good old 20-35 2.8) in combinatie met de "breedbeeld"zoeker (die mijn inziens nog helderder is dan mijn F5) : onwijs !
                              3. ISO : FENOMENAAL : Heb portretten gemaakt in een biechtstoel op 6400 ISO, en geen ruis te bespeuren ! Meer iets van een korrelstructuur die iets weg heeft van KODAK- TRI X( vooral in Greyscale)
                              Witbalans lijkt mij iets "geelachtig" bij AWB, maar enkel wanneer veel groen in het beeld voorkomt. Binnen in kunstlicht presteert AWB bijna spot-on !
                              De fine-tuning voor oudere lenzen werkt prima, mijn 50 mm 1.4 Ais (1967) heeft nu geen back-focus problemen meer en de 'bokeh' is iets om van te duizelen.

                              Kleuren zijn perfect, sluiter nogal luidruchtig (vooral in kerken wordt ik nogal bekeken...) Batterijen houden het ontzettend lang vol (plusminus 2700 shots) met de EN-EL4e.

                              En dan het LCD-scherm: je loopt rond met een flatscreenTV, je gelooft je ogen niet wanneer je dit voor het eerst ziet...

                              Conclusie: als je de uitgave niet kan verantwoorden, neem dan deze camera NIET in je handen...

                              Hier een testfoto die ik name binnen in een winkel in Brugge: Uit de hand: 1/14e sec f 2.8 20 mm ISO 3200 :
                              Explore nikonbergh’s 11 photos on Flickr!
                              Last edited by peterberghman; 29 december 2007, 19:02. Reden: bijgevoegde link

                              Comment


                              • #60
                                Re: Eerste indrukken van de nieuwe D3 gebruikers.

                                Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                                Ik hoor toch ook weinig halleluja kreten terwijl sommigen daar anders niet verlegen rond zitten.
                                Terug met beide voeten op de grond zeker, na de uitvoerige Nikon campagne.
                                Ik denk dat photo réponses het goed samenvatte. De koning van de hoge iso maar voor vb studio is de D2X (die trouwens een echte iso 100 heeft) even goed. Dus afstemmen op het gebruik dat je ervan wilt maken...
                                Effe dit bekijken...
                                Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.
                                Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                                Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

                                Comment

                                Working...
                                X