Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D vs. Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Canon 400D vs. Nikon D80

    Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
    Naar mijn gevoel is de Nikon toch iets kwalitatiever qua 'hardware'... wat toch ook belangrijk is!
    je zal onderhand wel weten dat de bodies meer dan gewaagd zijn aan elkaar dus met zowel de 400D als de D80 (als het nog tussen die 2 gaat) koop je geen slechte camera hoor...

    Kijk dan gewoon welke lens je wil en nog bovenop de camera + ACCESSOIRES zoals kaartje, tas, in je budget gaat. Als je bij beide bodies een lens naar wens vindt binnen je budget, zijn er maar 2 dingen :

    tossen (Canon = kop, Nikon = munt)
    ofwel (en nu het serieuze antwoord) :
    naar de winkel gaan en ze beiden nog eens vastnemen...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #62
      Re: Canon 400D vs. Nikon D80

      Ik denk niet dat het in jouw geval iets uitmaakt of je nu een Nikon of een Canon koopt. De camera's zijn zeker gewaagd aan elkaar. En of iets beter of slechter is dat is echt verwaarloosbaar en dat merk je eigenlijk niet zo. Het enige wat mij zou storen (maar dat is alleen bij het gebruik van de interne flash) is het stroboscoop effect van de Canon bij het lichtmeten. Maar goed, hoe vaak gebruik je dat? En dan nog hangt het ervanaf wat je gaat fotograferen.
      Ik ga regelmatig met iemand naar urbexlocaties. Deze zijn niet allemaal even best belicht (understatement) en soms loop je wel eens door ondergrondse gangenstelsels. Uiteraard heb ik een zaklamp en soms ook nog een hoofdlamp mee, maar die persoon met wie ik ga heeft een Canon 400D zonder externe flits. En dat verlicht ook goed. Nu weer serieus, zolang je geen mensen of dieren fotografeert met de interne flits (want die schrikken nogal van de stroboscooplichtmeting) maakt het niet uit.

      Canon, Nikon, Pentax, Fuji (die werkt met Nikonlenzen) enz het maakt niet zoveel uit. Het hangt ervanaf wat je uiteindelijk met het fotograferen wilt (blijf je hobbyfotograaf of zit je te denken om er ooit eens je (bij)beroep van te maken? Ik gok dat je de camera vooral voor je hobby gaat gebruiken en dan zijn er maar twee dingen van belang. Het budget (beter een 2ehands camera of ouder model, zodat je meer geld overhoud voor goede lenzen) en hoe de camera in de hand ligt.

      Een 18-200 lens vergelijken met een 17-85 lens is appelen met peren vergelijken, dus daar zou ik zeker niet op afgaan. Koop van Canon zeker niet de 18-55 kitlens, die is echt niet goed (onscherp), maar een betere lens. Van Nikon kun je (als je een kitlens erbij koopt) het beste de 18-70 kitlens erbij kopen. Maar je lenskeuze hangt meer af van wat je gaat fotograferen. In eerste instantie zal een lens met een bereik van rond de 18-70 goed volstaan, maar je zult zien dat elke lenskeuze ook weer beperkingen met zich meebrengt. En dan heb je ook nog lenzen van bv Sigma, Tamron, Tokina die ook op Nikon en Canon passen, dus je hoeft niet eens een Nikon of Canon lens te kopen. Kortom heel veel keuzes. De camerakeus is eigenlijk de minst moeilijke, want slechte dslr camera's bestaan er eigenlijk niet (zeker niet van de belangrijkste merken). De lenskeuze is veel belangrijker, want zelfs al heb je de beste camera, een lens bepaalt of je foto's goed zijn of niet. Succes met de aankoop.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment

      Working...
      X