Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D vs. Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Canon 400D vs. Nikon D80

    Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
    Misschien nog iets om in overweging te nemen : de keuze van het merk zal waarschijnlijk ook de toekomst (lees aanschaf nieuwe en betere lenzen) bepalen. Kijk ook daar eens naar en laat je niet alleen leiden door de body/kitlens
    Jullie zijn de kenners hé: wat kies ik in dat opzicht het best? Ik schat Nikon?
    ...iter est meta

    Comment


    • #32
      Re: Canon 400D vs. Nikon D80

      Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
      Jullie zijn de kenners hé: wat kies ik in dat opzicht het best? Ik schat Nikon?
      Zowel Canon als Nikon hebben goede objectieven, aan jou dus de keuze..
      Persoonllijk zou mijn 'lievelingslenzeke' momenteel de Canon 70-200 2.8 IS zijn en dat is gene Nikon

      Toch geen spijt van de keuze voor Nikon (ook schitterende Nikkor 85mm 1.8, Zeiss Distagon 2/35 ZF en Planar 1.4/50 ZF lensjes)
      Last edited by mexicano; 22 oktober 2007, 15:53. Reden: tikfoutje
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #33
        Re: Canon 400D vs. Nikon D80

        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        Zowel Canon als Nikon hebben goede objectieven, aan jou dus de keuze..
        Persoonllijk zou mijn 'lievelingslenzeke' momenteel de Canon 70-200 2.8 IS zijn en dat is gene Nikon

        Toch geen spijt van de keuze voor Nikon (ook schitterende Nikkor 85mm 1.8, Zeiss Distagon 2/35 ZF en Planar 1.4 50ZF lensjes)

        En nu moet ik kiezen hé

        ik zal ze dan maar alletwee eens gaan vastpakken hé...
        ...iter est meta

        Comment


        • #34
          Re: Canon 400D vs. Nikon D80

          Oorspronkelijk geplaatst door Koen70 Bekijk bericht
          winkelier zei er ook wel bij dat ze beide evengoede fotos nemen, in dit geval raadde hij de Nikon aan door de lens die erbij was.

          K
          Opletten : 18-200 is imo geen toplens, maar zou wél jouw verdere 'loopbaan ' kunnen bepalen
          Tip : vraag in de winkel eens om een serieuze lens op beide bodies (Canon/Nikon) te plaatsen en laat je dan leiden door je gevoel
          Last edited by mexicano; 22 oktober 2007, 16:06. Reden: Oeps, antwoord aan de verkeerde Koen
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #35
            Re: Canon 400D vs. Nikon D80

            Ik meng mij niet graag in een discussie over welk merk nu beter is.
            Voor mij zijn andere dingen veel belangrijker.
            Het grote verschil in deze twee camera's is dat de Nikon beschikt over spotmeting en de Canon niet. De spotmeting vind ik voor mij persoonlijk zo belangrijk dat mijn keuze tussen deze twee camera’s dan ook snel is gemaakt.
            mvgr
            antoine200

            Comment


            • #36
              Re: Canon 400D vs. Nikon D80

              Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
              Ik meng mij niet graag in een discussie over welk merk nu beter is.
              Voor mij zijn andere dingen veel belangrijker.
              Het grote verschil in deze twee camera's is dat de Nikon beschikt over spotmeting en de Canon niet. De spotmeting vind ik voor mij persoonlijk zo belangrijk dat mijn keuze tussen deze twee camera’s snel is gemaakt.
              mvgr
              antoine200
              ter verduidelijking: ik wil zeker geen discussie over merken voeren. Ik ben een beginnertje dat het verschil tussen beide niet volledig ziet en daar hulp bij vraagt . Natuurlijk zijn er verschillen tussen merken en het zou dom zijn van mij als ik daar niet stil bij sta.

              Spotmetering? graag een beetje meer uitleg, is dit voor autofocus of belichting? Dus als ik het nu begrijp kan een Canon niet focussen op een punt? Das dan wel een serieus nadeel?
              ...iter est meta

              Comment


              • #37
                Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
                ter verduidelijking: ik wil zeker geen discussie over merken voeren. Ik ben een beginnertje dat het verschil tussen beide niet volledig ziet en daar hulp bij vraagt . Natuurlijk zijn er verschillen tussen merken en het zou dom zijn van mij als ik daar niet stil bij sta.

                Spotmetering? graag een beetje meer uitleg, is dit voor autofocus of belichting? Dus als ik het nu begrijp kan een Canon niet focussen op een punt? Das dan wel een serieus nadeel?
                Spotmeting heeft niks met AF te maken
                Lichtmeting wordt uitgevoerd op een kleine 'spot' en is imo wel handig, maar niet heilig

                En nogmaals duidelijk stellen : beide merken zijn goed
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #38
                  Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Spotmeting heeft niks met AF te maken
                  Lichtmeting wordt uitgevoerd op een kleine 'spot' en is imo wel handig, maar niet heilig

                  En nogmaals duidelijk stellen : beide merken zijn goed
                  Het lijkt mij wel handig als je de belichting op 1 punt kan meten?
                  ...iter est meta

                  Comment


                  • #39
                    Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
                    ter verduidelijking: ik wil zeker geen discussie over merken voeren. Ik ben een beginnertje dat het verschil tussen beide niet volledig ziet en daar hulp bij vraagt . Natuurlijk zijn er verschillen tussen merken en het zou dom zijn van mij als ik daar niet stil bij sta.

                    Spotmetering? graag een beetje meer uitleg, is dit voor autofocus of belichting? Dus als ik het nu begrijp kan een Canon niet focussen op een punt? Das dan wel een serieus nadeel?


                    Koen, spotmeting heeft niets te maken met AF (autofocus) maar met
                    lichtmeting. Een goede camera bezit verschillende lichtmetingen, een daarvan is spotmeting. Wanneer de camera is ingesteld op spotmeting wordt alleen de middelste honingraat segment gebruikt om de belichting vast te stellen. De camera baseert de belichting dan alleen op dat specifieke gedeelte van de scène, wat binnen de spotmeetcirkel valt.
                    Nu even niet zo snel reageren als zojuist, laat dit eerst even op je inwerken.
                    mvgr
                    antoine200

                    Comment


                    • #40
                      Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                      Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                      Koen, spotmeting heeft niets te maken met AF (autofocus) maar met
                      lichtmeting. Een goede camera bezit verschillende lichtmetingen, een daarvan is spotmeting. Wanneer de camera is ingesteld op spotmeting wordt alleen de middelste honingraat segment gebruikt om de belichting vast te stellen. De camera baseert de belichting dan alleen op dat specifieke gedeelte van de scène, wat binnen de spotmeetcirkel valt.
                      Nu even niet zo snel reageren als zojuist, laat dit eerst even op je inwerken.
                      mvgr
                      antoine200
                      'k zal er eens een nachtje over slapen
                      ...iter est meta

                      Comment


                      • #41
                        Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
                        'k zal er eens een nachtje over slapen
                        Dit is het verstandigste antwoord wat ik tot nu toe hier gelezen heb.
                        mvge
                        antoine200

                        Comment


                        • #42
                          Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
                          Wat mij ook een beetje lastig lijkt bij de Canon is dat de flits moet uitklappen om te autofocussen? Of ben ik hier mis?
                          Neen, alleen als je het AF-hulplicht wil gebruiken moet je de flits uitklappen. De D80 gebruikt de flits niet maar een apart lampje.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                            En waarom persé een Nikon of een Canon?
                            Al eens gekeken naar de anderen?
                            vb Pentax K10D biedt zowat alles wat een D200 / 30D heeft maar daarbovenop ooknog eens beeldstabilisatie en lensreiniger en dat voor een prijs die lager ligt dan deze van een D80.
                            Fuji S5 Pro - glas van Nikon, Sigma, Tamron en Tokina

                            Comment


                            • #44
                              Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                              Oorspronkelijk geplaatst door GeertD50 Bekijk bericht
                              En waarom persé een Nikon of een Canon?
                              Al eens gekeken naar de anderen?
                              vb Pentax K10D biedt zowat alles wat een D200 / 30D heeft maar daarbovenop ooknog eens beeldstabilisatie en lensreiniger en dat voor een prijs die lager ligt dan deze van een D80.
                              Dit is weer een heel andere discussie.
                              Ik denk dat hierover al zoveel geschreven is, doe maar eens een zoekopdracht.
                              Tevens is het zo dat je niet alleen een camera koopt maar je kiest ook voor een heel systeem (objectieven, flitssysteem etc) en dan klopt jouw verhaal niet meer.

                              mvgr
                              antoine200
                              Last edited by antoine200; 22 oktober 2007, 21:01.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                                Misschien nog even een kleine bijdrage van mij dan

                                Ik ben 2 weken terug mijn camera gaan kopen, ik heb veel tijd gestopt in het lezen van forums en dergelijke.
                                Gewoon na een tijdje even gaan praten bij fotografen en amateurfotografen die ik dan ken. En ze hebben mij canon boven nikon aangeraden voor concert fotografie, toch voor het budget dat ik had.
                                Nu het was hun persoonlijke mening en ik ben dan ook gaan kijken welke mij het beste in de hand lag, en dan ben ik voor volgende combinatie gegaan.

                                - Canon Eos 400 D + 18-55 mm (kit)
                                - Sigma APO 50-150mm F2.8 EX DC HSM
                                - Een uv filter voor op de sigma
                                - compactflash kaart van 2 gig
                                - een Lowepro tas met plaats voor toestel en 2 lenzen.

                                Ik heb daarmee toch een hele grote brok van 1369 euro uit men studentenjob geld geblazen (konijnenberg)

                                Maar ik heb me er wel bij geamuseerd. En ik ben voortdurend aan het zoeken en oefenen. Ik denk dat ik er nog een zeer lange tijd heel tevreden van ga zijn.
                                (alhoewel ik nu toch ook al aan het sparen ben voor de sigma 18-50mm F2.8 EX DC MACRO, omdat het in jeugdhuizen toch niet ideaal is om met die grote lens van dichtbij fotos te trekken... )
                                Last edited by Bongo photography; 22 oktober 2007, 22:59. Reden: het is van dichtbij en niet dichtbij

                                Comment

                                Working...
                                X