Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Aha, mijn oude 28-105/3.5-4.5 krijgt dus weer wat krediet. Ik heb het lensje nooit willen wegdoen omdat het op mijn F100 goede resultaten gaf.
Ik denk dat ik toch nog ga moeten sparen voor de D3...
Jan, je gaat mij hier nog op kosten jagen!
Eén ding zou ik toch missen op die full-frame: en dat is die zalige 10.5/2.8 Fisheye.
Bij mijn weten heeft de oudere Nikon 16/2.8 fish-eye nooit die kwaliteit gehaald
Update:
Zoals bij alle KR reviews is er nu ook weer een afwijking:
Sharpening and noise reduction were left at defaults on every camera.
Door de verscherping van de D300 te verhogen of de verscherping van de 5D te verlagen kan de scherpte van de fotos perfect gelijk worden.
Maar hierdoor zou de hoeveelheid ruis ook gewijzigd worden.
Beelden spreken voor zich zeker , Nikon zet met deze camera's zonder twijfel topmateriaal neer, en ik ben blij voor de Nikonians maar ik denk dat er ook heel veel zullen zijn die met beide voetjes terug op de grond zullen komen...Er is een serieuse inhaalbeweging gemaakt, maar de éne zal niet wereldschokkender worden dan de andere...
Ik denk dat er de laatste weken heel veel D300 foto's op het net zijn verschenen die in feite geen D300 foto's waren
Als 5D en 1D gebruiker kan ik alleen maar hopen dat Nikon snel met een betaalbare fulframer op de markt zal gaan komen
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
"Full frame" is duidelijk superieur qua scherpte en ruis. De D300 kan niet tippen aan een full frame camera (D3 of 5D).
't Is nu wel beslist : ik wacht op de full frame opvolger van de D300, want het kwaliteitsverschil tussen een D70 en een D300 is té marginaal om een investering te rechtvaardigen.
"Full frame" is duidelijk superieur qua scherpte en ruis. De D300 kan niet tippen aan een full frame camera (D3 of 5D).
't Is nu wel beslist : ik wacht op de full frame opvolger van de D300, want het kwaliteitsverschil tussen een D70 en een D300 is té marginaal om een investering te rechtvaardigen.
Denk je dat? De d70 en d200 (300) zijn toch totaal verschillende toestellen kwa kwaliteit? Ok de d70 is niet slecht maar toch veel minder dan een d200 (300).
Idd, fullframe is volgens testen beter dan cropsensor, maar die kost dan ook (canon buiten besch. gelaten) meer dan dubbel zoveel. Volgens mij zal het ook nog enkele jaren duren tegen nikon een fx zal maken aan de prijs van een d300.
"Full frame" is duidelijk superieur qua scherpte en ruis. De D300 kan niet tippen aan een full frame camera (D3 of 5D).
't Is nu wel beslist : ik wacht op de full frame opvolger van de D300, want het kwaliteitsverschil tussen een D70 en een D300 is té marginaal om een investering te rechtvaardigen.
Waarom zijn plots die ruis en hoge iso's de enige criteria's
Voor mij was de stap van D70 naar D200 een aangename verrassing : AF, ergonomie, ......
Ik vind zelfs de upgrade D200 naar D300 gerechtvaardigd, alleen al voor het superieur AF-systeem.
Maar iedereen moet dit voor zijn eigen uitmaken, het spaarvarken beslist ook mee.
want het kwaliteitsverschil tussen een D70 en een D300 is té marginaal om een investering te rechtvaardigen.
Inderdaad, het verschil is te marginaal. Je toch met allebei fotokes trekken dus is er geen verschil.
BTW: met een wegwerpcamera kan je ook fotokes trekken.
Hubert
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Waarom zijn plots die ruis en hoge iso's de enige criteria's
Ruis en scherpte zijn voor mij zeker niet de enige criteria dat klopt, maar je kan niet ontkennen dat het gewoon een heel groot voordeel is voor bepaalde fotografietakken.
Een concert fotograferen doe ik zonder aarzelen op ISO1600 met de 5D als het moet, en dat maakt in veel gevallen het verschil tussen een scherpe en een bewogen foto
Mijns inziens komt Nikon zeker en vast nog op de proppen met een betaalbare fulframe camera, en als ze dat niet doen dan zal dit hen blijven klanten kosten, een D3 zal ongetwijfeld een van de beste camera's op de markt zijn maar is verre van een betaalbare camera en niet voor iedereen weggelegd
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
't Is nu wel beslist : ik wacht op de full frame opvolger van de D300, want het kwaliteitsverschil tussen een D70 en een D300 is té marginaal om een investering te rechtvaardigen.
Je kan natuurlijk zelf beslissen dat de kostprijs de meerwaarde niet kan verantwoorden.
Maar er is toch wel een verschil tussen de 6 MP D70 en de 12 MP D2X.
Anders had elke beroepsfotograaf alleen een D70.
En de D300 heeft een aantal extra voordelen tegenover de D2X.
Ik zeg dus duidelijk dat KR, zoals gewoonlijk, de vergelijking verkeerd voorstelt in het voordeel van de FF 5D en in het nadeel van de APS D300.
En dan bedoel ik het verschil in scherpte van de fotos.
En ik weet heel zeker dat, zodra KR een D3 heeft, die vergelijking opnieuw verkeerd wordt voorgesteld, maar dan in het voordeel van de D3 en in het nadeel van de 5D.
Ik denk dat er de laatste weken heel veel D300 foto's op het net zijn verschenen die in feite geen D300 foto's waren
A
Hoe bedoel je dat ?
Ik zie geen reden m'n D2X uit de deur te gooien en een D300 te kopen, alhoewel de ruis op hoge ISO stukken beter (lees : minder ) is.
Ik word een beetje tureluut als ik die 51 AF velden zie.. ik hoop dat dat een beetje beheersbaar blijft (ik denk bvb aan een steeds verspringende scherpte bij aktiefotos als de camera van bliksemsnel van sensor wisselt, iets wat je met de D2X ook kan ervaren als je ze allemaal aktief zet. )
Ik zie ook geen reden om een D3 te kopen, maar ik werk dan ook nauwelijks hoger dan ISO200.
In het geval ik indoor moest werken zonder flits was het een andere zaak voorzeker.
Comment