Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1DMKIII UW bevindingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Canon 1DMKIII UW bevindingen

Sinds gisteren ook een 1D mkIII (met 16-35 + 24-70 en 70-200) in mijn bezit (al is het maar voor 1 weekje).

Mijn eerste idee is dit een geweldige camera, maar erg verschillend van de Nikon modellen. Even wennen dus.

Kan er iemand mij zeggen of de picture stijlen ook nuttig zijn als je enkel in RAW trekt? Gebruiken jullie dit ook? Zoja, wat zijn jullie zettings voor welk onderwerp.

Zetten jullie "hoge ruis reductie" aan of af?

De nabewerking van de RAW-beelden, doen jullie dat via het Canon programma of via Lightroom (of dergelijke)?

Alvast bedankt om me even te helpen.

Sven

ps ik heb gisteren even op de scherpstelling zitten testen en moet zeggen dat het razend snel is en ook 100% correct.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
      Sinds gisteren ook een 1D mkIII (met 16-35 + 24-70 en 70-200) in mijn bezit (al is het maar voor 1 weekje).

Mijn eerste idee is dit een geweldige camera, maar erg verschillend van de Nikon modellen. Even wennen dus.

Kan er iemand mij zeggen of de picture stijlen ook nuttig zijn als je enkel in RAW trekt? Gebruiken jullie dit ook? Zoja, wat zijn jullie zettings voor welk onderwerp.

Zetten jullie "hoge ruis reductie" aan of af?

De nabewerking van de RAW-beelden, doen jullie dat via het Canon programma of via Lightroom (of dergelijke)?

Alvast bedankt om me even te helpen.

Sven

ps ik heb gisteren even op de scherpstelling zitten testen en moet zeggen dat het razend snel is en ook 100% correct.
      Nabewerken doe ik met Lightroom. Noise Reduction zet ik af, want dat heeft een grote invloed op je buffergrootte, en de Picture Style parameters worden in de RAW ingevoegd, maar enkel DPP leest die, dus voor mij minder nuttig.

Veel succes!
      pixelpusher

Comment

.
        Ook gij, brutus
        Van nikon afgestapt ??????? Hoe bevalt dat nou, een canon ??
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
          Van nikon afgestapt? Hoe bevalt dat nou, een canon?
          Alex,
          In de eerste zin staat een belangrijk gegeven:
          "Sinds gisteren ook een 1D mkIII in mijn bezit (al is het maar voor 1 weekje)"
          Dat laatste is dus erg van belang!

Ik heb dit maar 1 week in bruikleen.

Sven

Comment

Alex,
            In de eerste zin staat een belangrijk gegeven:
            "Sinds gisteren ook een 1D mkIII in mijn bezit (al is het maar voor 1 weekje)"
            Dat laatste is dus erg van belang!

Ik heb dit maar 1 week in bruikleen.

Sven
            Maar wat vind je nu van de camera? (als nikon user)
            Mijn foto's op : http://nonkelmil.zenfolio.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nonkelmil Bekijk bericht
              Maar wat vind je nu van de camera? (als nikon user)
              Sta me toe dat ik hierop zal antwoorden na deze week.
              Het zou me oneerbiedig lijken dat ik een oordel over een TOPcamera vel na amper 2 dagen gebruik.

Het enige wat ik wel al wil zeggen: Mijn mening ivm Canon is sinds maandag al erg positief

Sven

Comment

Hier alvast 1 foto van gisteren op Suikerrock met de Canon 1D mkIII:

Hierbij alvast 1 foto van Suikerrock gisteren: Sarah Bettens (http://imageshack.us) Zoals wel vele zullen zien (exif) is deze getrokken met de Canon 1D mk III + 70-200 IS f/2.8 (een beknopt verslag van mijn ervaringen met deze test-camera zal ik midden volgende week online zetten) Sven

mvg
                Sven

Comment

EOS-1D Mark III Firmware Update Version 1.1.0

http://web.canon.jp/imaging/eos1dm3/firmware.html

Laatste zes cijfers serienummer toestel invullen om te downloaden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
                    Zoals wel vele zullen zien (exif) is deze getrokken met de Canon 1D mk III + 70-200 IS f/2.8
                    (een beknopt verslag van mijn ervaringen met deze test-camera zal ik midden volgende week online zetten)
                    Tap tap tap, het is midden van de week...

Comment

Allereerst wil ik graag zeggen dat 1 week op een PROF camera van een ander merk testen niet voldoende is!

Mijn mening:
                      Positief:

+ Het allereerste wat met opviel was de ruis.
                      Deze is echt fantastisch laag!
                      Dit toestel kan perfect iso 1250 – 1600 aan.

+ De snelheid is eveneens bewonderenswaardig!
                      Tien beelden per seconden is echt zalig voor snelle acties.

+ Dubbel slot voor geheugenkaarten is ook erg handig.

+ Interne sensor reiniging is eveneens erg handig, net als het kunnen instellen van front- & backfocus per lens (deze functie heb ik niet kunnen testen, maar lijkt me handig).

+ Op de foto’s viel me ook op dat de kleuren erg egaal waren met standaard een mooi evenwicht aan contrast.

+ Body ligt goed in de hand en gewicht is eveneens voldoende.

+ Groot LCD scherm

Negatief of moeilijk te begrijpen:

- Live view is (naar mijn mening) een functie die enorm veel tijd/geld moet gekost hebben om te ontwikkelen en die professioneel fotografen niet gebruiken. Bovendien werkt de autofocus niet als deze functie geactiveerd is.

- 42 autofocus punten is mooi, maar niet werkbaar als je snel van het verste punt naar het andere eind moet gaan. Hiervoor zou het handig zijn dat de gebruiker, via een item in de menu structuur, zelf kan bepalen hoeveel hij er wil gebruiken (bijvoorbeeld 12 – 30 – 42)

- Volledige structuur voor het rechtstreeks printen van foto’s is goed voor instap modellen, meet niet voor een professionele body. Ik ken veel amateurs die foto’s printen zonder bewerking, maar ik ken geen enkele prof die dit doet.

- Bij het gebruik van de camera viel me op dat de foto’s niet haarscherp waren (hiermee zeg ik niet dat ze onscherp waren). Ik vond dit dan ook ineens het grootste minpunt bij deze test.

Ik hoop dat jullie er iets aan hadden, maar ik blijf wel herhalen dat ik niet voldoende tijd had!

Mensen die in de twijfel-zone zaten hoop ik geen slechte indruk te hebben gelaten.

@ alle canon gebruikers: Als je gewoon bent met prof. Canon materiaal te werken, moet dit volgens mij een droom zijn om dit te hebben.

mvg
                      Sven

ps iedereen die nog andere vragen heeft, mag me altijd een pm sturen.

Comment

- Bij het gebruik van de camera viel me op dat de foto’s niet haarscherp waren (hiermee zeg ik niet dat ze onscherp waren). Ik vond dit dan ook ineens het grootste minpunt bij deze test.
                        Sven, dit is typisch voor ALLE Canons, zeker als je Nikon gewend bent. Maar wees gerust, raw en verscherping, lossen dat volledig op. Hoe meer pixels, hoe meer dat fenomeen aanwezig is, ik had mijn 5d bijna weggedaan, maar nu heb ik het onder controle, en voorlopig wil ik niet meer weg bij canon vanwege de imagequality bij hoge iso's (ik durf zelfs 3200 gebruiken)

Comment

- Live view is (naar mijn mening) een functie die enorm veel tijd/geld moet gekost hebben om te ontwikkelen en die professioneel fotografen niet gebruiken. Bovendien werkt de autofocus niet als deze functie geactiveerd is.

- 42 autofocus punten is mooi, maar niet werkbaar als je snel van het verste punt naar het andere eind moet gaan. Hiervoor zou het handig zijn dat de gebruiker, via een item in de menu structuur, zelf kan bepalen hoeveel hij er wil gebruiken (bijvoorbeeld 12 – 30 – 42)
                          Ik gebruik die LiveView soms om boven de mensen uit te steken. Eerst focussen vanop oogniveau, dan LiveView op, toestel omhoog, kadreren en knip, hebbes.

Het toestel heeft 45 AF punten, waarvan je er 19 kan selecteren. Welke je kan selecteren, kan je dan nog eens beperken met de custom functions, bijvoorbeeld enkel buitenste tien en centrum, of binnenste 9.

In ieder geval, een week is niet genoeg om alle features grondig te kennen, noch om het toestel te personaliseren. Ik gebruik hem nu anders dan de eerste twee weken dat ik hem had.

Dave
                          pixelpusher

Comment

IK heb hem vorige week ook even mogen gebruiken en moet zeggen toestel ligt zeeeer goed in de hand , en is inderdaad razend snel ...

om er meer van te kennen heb ik te veel nikon ervaring en te weinig tijd gehad om het toestel te bestuderen

wat ik wel vind en das puur mijn mening en standpunt is het volgende ...

daar de technologie verbetert , verbeteren ook de cameras en wat ze kunnen doen , maar eerlijk gezegd maken die toptoestellen het de fotograaf alleen maar makkelijker waardoor de kennis van licht en de camera zelf beetje verloren gaat ...

de volgende uitspraak kan nogal cru klinken , maar geef een complete leek een top canon in de handen , steek daar lichtsterk glas op , zet het toestel op iso 1600 of zelf hoger , diafragma voorkeuze , en hoogst waarschijnlijk gaan hier heel sjieke platen uit komen ...

doordat het toestel zo een hoge iso mooi afleverd zonder ruis worden de lichtomstandigheden altijd doenbaar , en dit maakt het de fotograaf heel wat makkelijker...

door met een camera te werken waar er heel wat meer spraak is van ruis ga je het met lagere isos moeten stellen , maar hierdoor leer je je camera ook veel beter kennen, vermits je moet gaan andere dingen proberen, manueel gaan werken , vollop van de lichtmeter gaan gebruik maken enzoverder ...

dit is zeker en vast geen afbraak op het toestel zelf, want vantijd krijg ik ook de k*k dat een D2X of D200 zoveel ruis heeft maar bon ja , het is maar een opmerking...
                            www.kemizz.com
                            Brand new Blog
                            kemizzdotcomonflickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              Tap tap tap
                              Dat moet ik onthouden, dat werkt zeer goed.

Oorspronkelijk geplaatst door kemizz Bekijk bericht
                              doordat het toestel zo een hoge iso mooi afleverd zonder ruis worden de lichtomstandigheden altijd doenbaar , en dit maakt het de fotograaf heel wat makkelijker...

door met een camera te werken waar er heel wat meer spraak is van ruis ga je het met lagere isos moeten stellen , maar hierdoor leer je je camera ook veel beter kennen, vermits je moet gaan andere dingen proberen, manueel gaan werken , vollop van de lichtmeter gaan gebruik maken enzoverder ...
                              Je hoeft voor ons niet op deze manier te verantwoorden dat je voor Nikon gekozen hebt, hoor.

Comment

Ik heb geen 1DIII.

Maar er zijn op het forum van dpreview nu reeds voldoende toepassingen van live view vermeld waardoor live view een echte meerwaarde oplevert.

1 voorbeeld hiervan is scherpstellen met tilt-shift lenzen.
                                Ik vermoed dat professionelen die lenzen soms gebruiken.

Jan.

Comment

Working...
                                X