Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dilemma...

Oké oké, ik weet het, jullie denken nu 'weer één met haar stomme vragen', maar ik weet het echt niet meer... Ben al een ganse week het hele forum aan het doorspitten en had 2 camera's op het oog: Nikon D80 en Canon eos 400D... Maar nadat ik hier gisteren foto's zag passeren van een Fuji Finepix S9600, ben ik beginnen twijfelen of ik zo'n groot toestel al nodig heb en of ik het niet beter met een tussenstapje doe...

Mijn bedoeling is om vooral macro's te nemen (wat ik nu nog steeds doe met mijn Nikon Coolpix 7900, waarom? Omdat tot op heden het enige toestel was dat mijn pols aankon), maar begin steeds meer en meer de gebreken te ondervinden van mijn point-and-shoot. Verder wordt het gebruikt om foto's te nemen op familiefeestjes, om foto's te nemen als de kinderen aan het paardrijden zijn, ...

Mijn droom is de Nikon D80, maar ik heb gehoord dat hij nogal zwaar is, en dan is er de prijs nog... Daarom was ik de Canon eos 400D aan het overwegen, maar vind de kleuren van Canon echt En toen zag ik die Fuji Finepix... maar... kan hij alles aan waarvoor ik het wil gebruiken? Is er een andere prosumer die de moeite waard is? Vandaar mijn vraag... Welk toestel zouden jullie mij aanraden? Ik weet wel dat jullie niet kunnen zeggen 'dat toestel moet jij nemen', maar wil gewoon een beetje raad: een groot toestel of toch beginnen met een prosumer? En dan is er nog het gewicht dat voor mij een belangrijke rol speelt... Heeft geen zin om een toestel te kopen waar ik één foto mee kan nemen en het dan de rest van de dag moet opbergen om mijn pols te laten bekomen
    http://Tacha.Fotopic.net
    Canon eos 400D, 2 kitlensjes, Canon EFS 60mm f/2.8 Macro USM, Canon 1.8/50 EF II & Canon Speedlite 430EX

Re: Dilemma...

Als je je echt wil bezighouden met fotografie, dan heb je met een DSLR veel meer mogelijkheden. Maar om die extra mogelijkheden te benutten zal je in de meeste gevallen wel heel wat geld moeten uitgeven (goede lenzen zijn niet echt goedkoop).

Je zal bij die D80 of 400D al zeker een macrolens moeten kopen vooralleer je aan macrofotografie kan beginnen. Er bestaan nog wel andere oplossingen, tussenbussen of voorzetlenzen, maar een echte macrolens werkt in de meeste gevallen toch nog het best.

Om uit een DSLR echt het beste te halen, zal je ook moeten weten wat er gebeurt als je een instelling verandert (iso, sluitertijd, diafragma...). Als je daar niets van kent, dan zal je meer plezier beleven aan een camera zoals de S9600.

En wat is er eigenlijk mis met de kleuren van Canon?
    Zijn de kleuren van al mijn foto's dan zo slecht?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik wil echt wel leren om het maximum uit een toestel te halen, het zal wel stapje per stapje gaan, maar wil het toch echt wel leren... Wat ik mij afvraag is of een S9600 macro's aankan? En wat met landschappen?

Als ik een Nikon of Canon zou nemen, had ik al in mijn achterhoofd om een macro-lens te kopen...

Heb niet gezegd dat jou foto's lelijk zijn hé, begrijp me niet verkeerd... Persoonlijk vind ik gewoon dat de kleuren van Canon altijd vrij donker uitvallen tegenover die van Nikon! De kleuren van de S9600 vind ik persoonlijk zelfs nog mooier dan die van de Nikon! Heldere, sprankelende kleuren
      Canon eos 400D, 2 kitlensjes, Canon EFS 60mm f/2.8 Macro USM, Canon 1.8/50 EF II & Canon Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bengelke Bekijk bericht
        Oké oké, ik weet het, jullie denken nu 'weer één met haar stomme vragen', maar ik weet het echt niet meer... Ben al een ganse week het hele forum aan het doorspitten en had 2 camera's op het oog: Nikon D80 en Canon eos 400D... Maar nadat ik hier gisteren foto's zag passeren van een Fuji Finepix S9600, ben ik beginnen twijfelen of ik zo'n groot toestel al nodig heb en of ik het niet beter met een tussenstapje doe...

Mijn bedoeling is om vooral macro's te nemen (wat ik nu nog steeds doe met mijn Nikon Coolpix 7900, waarom? Omdat tot op heden het enige toestel was dat mijn pols aankon), maar begin steeds meer en meer de gebreken te ondervinden van mijn point-and-shoot. Verder wordt het gebruikt om foto's te nemen op familiefeestjes, om foto's te nemen als de kinderen aan het paardrijden zijn, ...

Mijn droom is de Nikon D80, maar ik heb gehoord dat hij nogal zwaar is, en dan is er de prijs nog... Daarom was ik de Canon eos 400D aan het overwegen, maar vind de kleuren van Canon echt En toen zag ik die Fuji Finepix... maar... kan hij alles aan waarvoor ik het wil gebruiken? Is er een andere prosumer die de moeite waard is? Vandaar mijn vraag... Welk toestel zouden jullie mij aanraden? Ik weet wel dat jullie niet kunnen zeggen 'dat toestel moet jij nemen', maar wil gewoon een beetje raad: een groot toestel of toch beginnen met een prosumer? En dan is er nog het gewicht dat voor mij een belangrijke rol speelt... Heeft geen zin om een toestel te kopen waar ik één foto mee kan nemen en het dan de rest van de dag moet opbergen om mijn pols te laten bekomen

Ik heb zelf voor dezelfde keuze gestaan. Mijn keuze was toen ook tussen de D80, 400D en de S9600.
        De S9600 viel toen bij mij toen toch maar af , omdat het formaat even groot was als een gewone dsrl , plus meer ruis en mindere kwaliteit viewfinder.

Ik heb toen voor de D80 gekozen, omdat deze fijner in de hand lag en meer opties had dan de canon.
        Maar qua kwaliteit foto's tussen beide toestellen zal er bijna geen verschil zijn, lijkt me
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Kijk eens op mijn flickr link. Daarin zijn alle foto's getrokken met de standaard fuji. Ik ga ook nog een macrolens bijkopen die nog ongeveer 2,5x vergroot (35 euro ongeveer).

Alle instellingen M(manueel) P(program) A(aperture) S(Shutter) zijn ook beschikbaar en makkelijk bedienbaar op de cam, dus echt wel de feel van een dslr.

Greetz
          Fuji S9600 2gb Sandisk UltraII / 1gb Fuji XD H-type / Raynox DCR-250 Macro - Canon Powershot A720IS / 2gb SD Sandisk
          Have a look at http://www.flickr.com/photos/7770276@N07 and leave comments please.

Comment

Het was door jouw mooie kleuren dat ik ben beginnen twijfelen om toch niet voor een Fuji Finepix S9600 te gaan Vind je foto's echt prachtig! Je kleuren leven gewoon!

Je zei net dat je een macrolens ging bijkopen, dit is dus mogelijk dan? En de prijs valt blijkbaar nog heel goed mee

Wat ik me afvraag, kan hij ook actiefoto's aan? Ga regelmatig met de kinderen mee als ze rijles krijgen en als ze achteraan in de wei lopen, dat haal ik gewoon niet met mijn Coolpix Krijg je één grote wazige plek

Comment

Wat ik me afvraag, kan hij ook actiefoto's aan? Ga regelmatig met de kinderen mee als ze rijles krijgen en als ze achteraan in de wei lopen, dat haal ik gewoon niet met mijn Coolpix Krijg je één grote wazige plek
              Daar zit nou net DE beperking van een prosumer, hoe je het ook draait of keert, de shutterlag is altijd groter dan bij een DSLR, met een prosumer moet je echt gaan anticiperen op wat komen gaat. ik beweer niet dat het niet kan . . . maar ik begin er niet meer aan, echt niet plezierig werken en het percentage gelukte foto's bij snelle actie is wel erg laag. Ik heb 2 prosumers, de Fuji F31 en de Sony DHC-H9, beiden bij de betere kwaliteit consumer en prosumer toestellen, maar beiden komen ze in de verste verte nog niet aan de snelheid van een DSLR.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Dus toch best voor Canon of Nikon gaan? Zelfs met mijn ervaring? Zou het echt wel allemaal heel graag leren hoor, daarom dat ik ook zo twijfel: nu een prosumer en binnen een paar maanden dan een 'groter' toestel, of dadelijk in het diepe springen en het grote toestel kiezen?

Comment

De fujifilm weegt wel ruim 200 g meer dan de 400D (zonder lens uiteraard), dus met wat standaardlensjes zal er niet veel verschil zijn, met een 18-250 bvb, om wat hetzelfde bereik van de Fuji te geraken word deze combinatie wel meer dan 200 g zwaarder.

De canon heeft picturestyles, niet iets wat ik zo snel zou gebruiken omdat je toch achteraf photoshopt, maar als je dat wil zul je wel de kleuren recht uit de camera kunnen krijgen zoals je het zelf wil

Ik zou wel nu ineens kopen waar je naar uitkijkt, en niet met teveel tussenstapjes, die Nikon zal toch al wel een van de betere prosumers zijn die je kan vinden zou ik denken...

Groeten,
                  Koen
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Hello Bengeltje

Als je er echt wilt voor gaan en je kan het je veroorloven zou ik zeker gaan voor een reflex toestel kiezen
                    Maar hou in je achterhoofd:
                    - Toestel is groter dan een compact of prosummer
                    - Duurder
                    - Verwisselen van lenzen

+ Minder beperkingen qua lenzen
                    + Mooiere dof
                    + Betere kwaliteit bij croppen
                    + Gemakkelijker instellen (minder via menu)
                    Mvg,
                    SW
                    BD1071BE

Comment

Daar heb ik dus echt al zitten over dubben... Met de verwisselbare lenzen ben ik zeker dat ik alles ga aankunnen, terwijl je met een prosumer toch al vaak vast zit aan 1 lens... Ook naar de toekomst toe, als ik alles onder de knie heb, dan ga ik gegarandeerd weer meer willen en dan moet ik toch nog overstappen... Tis echt een moeilijke keuze

Comment

Ik gebruik mijn DSLR toestellen om alle fotografie te doen . . . en mijn Prosumer op strandvakanties . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Bekijk deze site eens (s9100 is de Amerikaanse versie van de s9600 en dus identiek):

Conclusie: met dit toestel maak je zeker geen slechte keuze en kun je zo goed als alles manueel instellen. Het bereik van de lens is zeer goed en kost bij DSLR een pak meer. Mocht je na 2 jaar verder willen kun je dit toestel steeds verkopen en dan de ondertussen nog verbeterde DSLR's kopen. Ikzelf wacht vooral op betaalbare livepreview op DSLR's, die livepreview op mijn S9600 zou ik echt niet willen misssen.

Toevoeging: op de site kun je op de respectievelijke foto's klikken waarbij je dan meestal een vergelijkend woordje vindt van de auteur.
                          Last edited by SainteR; 2 juni 2007, 13:33.

Comment

Daar heb ik dus echt al zitten over dubben... Met de verwisselbare lenzen ben ik zeker dat ik alles ga aankunnen, terwijl je met een prosumer toch al vaak vast zit aan 1 lens... Ook naar de toekomst toe, als ik alles onder de knie heb, dan ga ik gegarandeerd weer meer willen en dan moet ik toch nog overstappen... Tis echt een moeilijke keuze
                            Zoals ik het zie, is het voor jou geen moeilijke keuze?!
                            Je geeft al aan dat je straks meer wil en dat je nu al twijfelt aan een prosumer.

Doe jezelf dus een plezier en koop gewoon meteen een DSRL.
                            Dan hoef je je achteraf ook niet voor je kop te slaan
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Nu weet ik het echt niet meer Vind het echt een supermoeilijke keuze... Vind de kleuren van de S9500 echt supermooi, maar ben toch bang dat ik beperkt ga worden, zoals ik nu beperkt ben met mijn simpele camera

Comment

Working...
                              X